חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
20/10/2019
 
 
 
שיחות הערכה בעבודה ועם הילדים לקראת חלוקת תעודות–כהזדמנות לצמיחה, בפתח שנה חדשה (ובהשראת טו בשבט הקרב ובא)
חזור לרשימה
 
תאריך: 09/12/2013
כותב: איילת פדה גולדשטיין, תמר תאט עדרי, ד``ר אבי מרדלר
כתובת דוא"ל: 
 

"מגיע יום בו הסיכון להישאר ספון בניצן, כואב מהסיכון שאנו נדרשים לקחת כדי לפרוח" (אנאיס ניין)
ארגונים ובתי ספר עורכים בתקופת חג הט"ו בשבט שיחות הערכה שנתיות/ חלוקת תעודות מחצית, בהתאמה. הורים יקרים האם נערכתם לקראת חזרת הילדים עם תעודות המחצית? איך אתם הולכים לנהל את השיחה? למה מתייחסים קודם לציונים או להערכת ההתנהגות? ומה עושים כדי שלילד תהיה מוטיבציה לשפר בלי לפגוע בערך שלו?
ולמנהלים שבינינו – מה ניתן לקחת מכך לשיחות ההערכה עם העובדים לקראת השנה החדשה.
על נושאים אלה ועוד בכתבה המצ"ב


טו בשבט בסימן צמיחה לכולנו אולי זה לא מקרה שחג האילנות מתרחש דווקא בחודש שבו מתקיימות שיחות הערכה בארגונים ובו מחולקת תעודות המחצית בבתי הספר – שיחות שמטרתן שיקוף ביצועים והתנהלות, במטרה לצמוח לשנה / המחצית הקרובה. ואכן, כמו בעולם הצומח, מה שיגרום לנו לצמוח או לנבול זה התשתית. לכל אחד מאיתנו תשתית של מערכת יחוסים, הנובעת מניסיון החיים שלנו, הערכים והתפיסות שסיגלנו לאורך הדרך. אנו מגיעים עם מערכת יחוסים זו לשיחת הערכה עם המנהל או לשיחה עם ההורה על ציוני התעודה. כשטוב- הכל טוב, אך מה קורה כשיש מה לשפר?
כשאנו נתקלים בהערכה נמוכה - יש לנו שתי ברירות, לבחון את ההערכה ממקום של ערך עצמי (לא בכדי לשתי מילים אלה אותו השורש 'הערכה' ו-'ערך') או ממקום של משמעות (העניין עצמו);

א. תשתית של ערך בבסיס תשתית זו לפירוש מצבים לא רצויים בחיים, קיימת התרבות ההשגית של ימינו. אור לכך, אנו נוטים לקשר ישירות בין התוצאות שהשגנו, לבין מי שאנו – תחושת הערך שלנו. לכן תוצאה לא רצויה, עלולה לעורר בנו תחושות אשם, כישלון או תגובות הגנתיות שמטרתן להגן על תחושת הערך כגון – האשמה, ויחוסים חיצוניים (או בלשון העם "תירוצים").
ב. תשתית של משמעות בבסיס תשתית זו לפירוש מצבים לא רצויים בחיים, קיימת ההבנה שככל שאפתח מיומנויות, אעלה את הסבירות להצלחה בתוצאות הרצויות, ויש גם לגיטימציה לטעויות שניתן ללמוד מהן, שכן גם שחקנים מיומנים לא תמיד מנצחים בכל משחק.

הדבר משול ליצירת סביבה מטפחת או מקפחת; הוויה של קיפוח, ביקורת ושיפוטיות, מסיחה תלמידים ועובדים מהמיקוד במטרה, למיקוד שלילי עצמי או גיוס תירוצים לשמירה על הכבוד העצמי, וכך או כך זו הוויה שמרוקנת להם את יכולות ההתמודדות, ויוצרת נבילה כללית. לעומת זאת, יצירת סביבה מטפחת תתרום לראיית האתגר במקום האיום, ולשיפור בהישגים.
הבשורה הטובה היא שאפשר לעבוד על כך. אז איך עושים זאת? איילת פדה גולדשטין, תמר תאט עדרי מצוות פ.ד.ה, ממליצות להורים להערך לשיחה עם הילדים ותעודות המחצית:

  1. במהות, התעודה היא האמצעי ולא המטרה! התעודה היא אמצעי לדיאלוג, משוב, מנוף לצמיחה והשתפרות ולא המטרה בפני עצמה. לכן מומלץ להתחיל את השיחה עם הילד עוד לפני שפותחים את התעודה. שאלו אותו ממה היה מרוצה בחצי שנה האחרונה, מה הוא הולך לעשות בחצי השנה שלפניו  ומה הוא צריך מכם כדי להצליח בזה. כדי להפוך את השיחה למשמעותית, זיכרו ששיחות קצרות מניבות תשובות קצרות, לדוגמא- "איך הייתה, בעיניך, החצי שנה האחרונה", תשובה "בסדר".
    לעומת זאת שיחות ארוכות מניבות תשובות ארוכות לדוגמא- "חשוב לי, בני היקר, לפני שנפתח את התעודה, לשמוע אותך. איך אתה מסכם את המחצית הזאת ממה נהנת? איפה הצלחת? מה חשוב בעינך? איפה היה לך יותר קשה?" תרגמו משפט זה, לדיאלוג של שאלות ותשובות.
  2. אופן המעבר המשותף על התעודהשימו לב למה אתם בוחרים להתייחס קודם:
    א. לציונים או להערכת ההתנהגות- אפילו אם רק העיניים שלכם מביטות תחילה בציונים, אתם מעבירים לילדיכם מסר, שהישגים חשובים יותר מהתנהגות. ובפרט אם בכך נפתחת ומתמקדת השיחה.
    ב.לחוזקות או לחולשות- אם אתם רוצים ילדים עם הערכה עצמית, שחושבים חיובית ורואים גם את חצי הכוס המלאה- הראו להם דוגמא אישית והתחילו במעבר על החוזקות שניכרות בתעודה. תנו לכך את פרק הזמן הראוי. רק לאחר מכן עברו לשלב השיפור "וכעת בוא נראה, איך כמו שהצלחת יפה בדברים אלה, נוכל לחשוב יחד על הכלים שיאפשרו לך, במחצית הבאה, לשפר את הדברים שפחות הצלחת בהם".(בניגוד ל- את הדברים שאתה פחות טוב בהם - דגש על התנהגות ולא קיבוע בתכונות).
  3. אמון תוך גיבוי מערכתי- הקשיבו לילדכם ותנו להם מקום לבוא לידי ביטוי ונסו ללמדם את התשתית לצמיחה בחיים שהיא- מיקוד בעניין ולא בערך, תוך לקיחת אחריות ולמידה מטעויות במקום חיפוש אשמים. לכן, אם הילד בוחר להאשים את המורה בכשלונותיו, בדקו איך לאפשר לו להתמקד בעניין ולא בערך (מי צודק) – אלה מה הוא יכול לעשות כדי לצמוח מהמצב.זה מתחיל מהגישה שלכם בשיחה ומערך היחוסים שלכם. וזכרו, שהמורה ללא גבוייכם לא יוכל להצליח במשימה שהפקדתם בידיו והיא- חינוך היקר לכם מכל.

ולקוראי הכתבה שהם גם מנהלים- ראו מה מהטיפים האמורים לעיל יכול לשמש אתכם גם בשיחות הערכה וזיכרו כי תחושת הערך של העובד מושפעת מאוד משיחה זו, ואם הוא יצטרך להגן על תחושת הערך שלו – הוא לא יוכל להטמיע את הדגשים שחשובים לכם. לכן דאגו להוציא אותו מהשיחה, עם התשתית הנכונה לצמיחה המיוחלת.

שיהיה לכולנו חג ט''ו בשבט שמח בסימן של צמיחה!


פ.ד.ה יעוץ ארגוני והדרכה מלווים ארגונים למקסום סיכויי הצלחה- מאחלים לכם צמיחה ושגשוג  www.padeh.co.il


 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798