חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
15/11/2018
 
 
 
קורס הורים במתנה ואפשרות לשאול שאלות בפורום הערב ב 22:00.
חזור לרשימה
 
תאריך: 23/01/2014
כותב: ליאת זלצר
כתובת דוא"ל: 
 

ברוכים הבאים וברוכות הבאות לקורס ההורים שלנו.
החל מהיום, אעביר מדי שבוע שעור בקורס הורות על פי שיטת אדלר.
הקורס יקיף מגוון רחב של נושאים ודילמות ויכלול דוגמאות ופתרונות ישימים להתנהלות יומיומית.
מטרת הלמידה שלנו פה היא לצייד אתכם/ן בכלים יעילים להורות יעילה שמכוונת את הכנתו ומוכנותו של הילד לחיים משמעותיים ובריאים.

בנוסף, בימי חמישי בין  22:00 ל-22:30 נוכל לשוחח בפורום .

הנושא הראשון שלנו הוא תחושת שייכות.

להמשך שעור מספר 1

שעור מספר 1 – תחושת השייכות

נתחיל בדוגמא, אח"כ יוצגו  העקרונות  מתוך התיאוריה של אדלר ולסיכום נבין את התנהגות הילד  המתואר בדוגמא דרך העקרונות, והערב ב22:00, אני אמתין לשוחח עמכם בפורום ולענות על שאלות .

קרן (שם בדוי) אמא לרועי בן 4 ואביגיל בת 1 . נשואה לאורן בן 38.

קרן מנהלת צוות בחברת הייטק גדולה. היא מוערכת ומצליחה.

קרן מגיעה אלי לייעוץ  ומספרת:
"רק בעבודה אני מצליחה להירגע. החיים נהפכו לאטרף מתמשך. וזה מתחיל כשאני לוקחת אותו מהגן. כבר בדרך לגן אני חושבת מה יעלה בגורלי היום. אנחנו מגיעים לבניין שבו אנחנו מתגוררים. אני מחזיקה את אביגיל בידיים ומתה כבר להגיע הביתה.
אבל הוא רוצה לפתוח את חגורת הבטיחות ולא מצליח. אני מחכה ומחכה ובסוף פוקעת סבלנותי ומוציאה אותו בכוח. אז מתחיל בכי. אנחנו נכנסים ללובי הבניין ואני מזמינה את המעלית , אבל אז הוא כועס כי הוא רצה להזמין את המעלית.
כדי שלא יהיה שוב בכי אני שולחת את המעלית למעלה ואז רועי  לוחץ על הכפתור.
כשאנחנו מגיעים לדירתנו הוא צועק שהוא רוצה לפתוח את הדלת. אני מנסה, באמת מנסה ובטון ידידותי מציעה עזרה והוא כמובן מסרב. בסופן של כמה דקות קשות אני כבר מתפוצצת ,
חוטפת לו את המפתח ופותחת את הדלת.  ואז מתחילות צרחות ובכי קורע לב"

 

קרן  חוששת מההתנהגויות  שרועי יכול להפיק בכל רגע נתון.
בעיקר היא רוצה להימנע ממצבים בהם הוא צועק או בוכה. לכן היא משתהה וממתינה .

המסקנה של רועי היא שזה כדאי. זה שווה וריווחי.
כי הוא מקבל התייחסות מוגזמת להתנהגות המפריעה ואין הנחייה להתנהגות מותאמת.
כך רועי מתאמן בהתנהגויות  מפריעות שמזכות אותו ברווחים. 
הוא מקבל מקרן בעצם גם חיזוקים חיוביים כאשר היא משתהה ומאפשרת התנהגות לא מתקבלת על הדעת (שולחת את המעלית על מנת שהוא ילחץ על הכפתור),
וגם  כאשר פוקעת סבלנותה והיא מוציאה אותו בכוח מכיסא הבטיחות או חוטפת את מפתח הדירה (גם התנהגות זו מהווה חיזוק).
לכן, היות וכל מה שמחזקים מתחזק , ההתנהגות המפריעה מתחזקת.
רועי מקבל הרבה חיזוקים  עליה.

 

אפשר להגדיר את מערכת היחסים בין קרן לרועי כמערכת יחסים המאופיינת במאבקי כוח. 
כדי לצאת ממאבקי הכוח  כדאי להגיב אחרת להתנהגויותיו וכן לאפשר לו לחוש את תחושת השייכות נכונה – דרך חינוך לעצמאות ותרומה למשפחה.

 

 מה הן הפעולות שמומלץ לעשות כדי לבנות תחושת שייכות ויכולת עצמית אצל הילד

קרן רוצה להפחית את  הבכי והצעקות ובעצם מגבירה אותן.
במקביל נוצרה מערכת יחסים כוחנית שמתישה אותה ולא מספקת לרועי תחושת שייכות נכונה.

בפגישותינו היא התבקשה  :

  1. לאפשר לרועי להיות עצמאי .
    להתלבש בעצמו, לצחצח את שיניו, להתקלח בעצמו כשהיא משגיחה, להתנגב וכו'.
    ולבקש ממנו שלוש מטלות עזרה למשפחה. כמו להכניס את הבגדים למכונת הכביסה , לעזור בהכנת ארוחה, לעזור לסחוב שקית קלה מהסופר וכו'.
    הוא קיבל ממנה חיזוקים למעשיו גם בזמן אמת וגם כסיכום היום  לפני השינה.
    בכך קרן עוזרת לרועי לפתח תחושת שייכות נכונה ובמקביל גם להתחבר לכוחותיו,
    ליכולותיו ולפתח ערך עצמי יציב .
  2. ללמד את רועי לקחת אחריות על רצונותיו.
    זה מאוד חשוב בהכנה לחיים, כי אף אחד חוץ ממנה לא יארגן לרועי עולם לפי בקשתו.
    הוא אמור לעשות משהו כדי שרצונותיו יתקיימו. וגם אז יתקיימו רק לפעמים.
    קרן התבקשה להגיד לרועי שאם הוא רוצה ללחוץ על הכפתור של המעלית עליו להזכיר לה.  כך קרן מלמדת את רועי לקחת אחריות על הרצונות שלו.
  3. ללמד את רועי את מיומנת השימוש במפתח ופתיחת הדלת.
    ועכשיו לגבי המפתח. רועי רוצה לפתוח את הדלת והרצון בפני עצמו נהדר.
    הוא רוצה להיות מועיל ולתרום למשפחה.  היות והאדם הוא  יצור חברתי יש לו צורך מאוד גדול להשתייך, ותרומה למשפחה מקדמת תחושת שייכות נכונה. 
    אולם, כדי שרועי יוכל לפתוח את הדלת הוא צריך לדעת איך פותחים את הדלת.
    קרן התבקשה לתרגל את רועי לפתוח את הדלת, בזמנים שנוחים לה.
    רק כשיהיה מיומן תוכל לתת לו את המפתח כשהם יגיעו הביתה. ברגע שתהיה לו מיומנות לפתיחת הדלת יהיה לו תפקיד שהוא יכול לבצע ואז הוא ירגיש מועיל ובעל ערך.
    כלומר- תחושת שייכות נכונה. ואילו עכשיו הוא רק נכשל.

לאחר תקופה קצרצרה, קרן חזרה אלי ואמרה שהיא לא מאמינה על השינוי שעבר רועי, ואיך אחרי הצהריים הפכו להיות הרבה יותר נעימים.
עכשיו, לרועי יש תפקיד שהוא מסוגל למלא היות והכינו אותו לקראתו והוא גם לומד שצריך להתאמץ בעבורו. כשהוא מצליח עולה הדימוי העצמי שלו וקרן מכינה אותו לחיים היטב.

סיכום 

תחושת שייכות המתאפשרת מתוך תרומה ומועילותמצמיחה את האדם ובנוסף לתחושה החזקה של "אני נחוץ ומועיל" מתפתח דימוי עצמי חיובי, התנסות ואמונה ביכולת אישית.

בנוסף לאלה אין ילד מרגיש זקוק לשימוש ב"התנגהגויות מפריעות" כמו תשומת לב יתצרה ומאבקי כח על מנת להרגיש שייך.

ממה מורכבת התחושה הזו?

אכפתיות, שימוש מינימלי בביקורת או שיפוט, שמירה על הערך העצמי, הקשבה, שיתוף והתייעצות, הערכה על תרומה, אחריות...כל אלה נותנים לאדם את ההרגשה שהוא חלק מהמעגל, מוערך, תורם, רצוי ומועיל.

במשפחה האידיאלית הילד צריך להרגיש את הדברים האלה וקורה לעיתים שהמשפחה היא מעין שדה קרבוהילד לא מרגיש שייך.

דרכים מוטעות לשייכות

כאשר לא מתאפשר לילד לקבל התייחסות מתוך תרומה ומועילות הוא מוצא דרכים אחרות לקבלת התייחסות. אדלר מנה 4 דרכים מוטעות לשייכות : תשומת לב יתרה, מאבדי כח, נקמה וייאוש.
לכל אחת מהדרכים האלה מגיע הילד על ידי התנהגויות חוזרות בהן הוא מקבל התייחסות מהוריו. שכן במילים אחרות, תחושת השייכות אצל הילד היא התיחסות של האדם המשמעותי בחייו שהוא ההורה.
אם כן, ההתנהגות המפריעה של הילד היא למידה שלו ומסקנה שלו – רק כך אני משמעותי.
לפיכך, אנו חייבים לשנות את ההתייחסות שלנו להתנהגות שלו.

המטרתיות בהתנהגות

ההתנהגות היא מטרתית.מטרת על – שייכות, ומטרה נוספת – רווח.

כל יש לילד רווחים מההתנהגות  - הרווחים הם התייחסות – הוא יוסיף לנקוט בהן. התייחסות עניינית וקצרה להתנהגויות מפריעות תוריד את ה"רווחים" מהן. בנוסף נחזק את ההתנהגויות התורמות הן למשפחה והן לילד עצמו ובכך נאפשר רווחים מדרך ראויה להשתייכות.
התבוננות בתגובות שלנו להתנהגויות הילדים, הבנת המסקנה שלהם ושינוי ההתייחסות, תביא שינוי במסקנה של הילד. במילים אחרות "אני כהורה אצור גירוי אחר שיוביל למסקנה אפשרית אחרת רצויה יותר".

התבגרות

בגיל צעיר ילדים מוצאים את עצמם מתאמנים בהתנהגות שמביאה להם רווחים. בגיל ההתבגרות הם מתחילים לבדוק איך את אותם רווחים הם מעבירים לכל שטחי החיים שלהם.

ומכאן מתפתח הסגנון האישי.

 


© כל הזכויות שמורות.

קורס הורות מועבר על ידי ליאת זלצר, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מרצה ומנחת קבוצות
לקראת יום המשפחה  ויום האישה  ליאת מעבירה הרצאות וסדנאות יישומיות
בנושאי משפחה וזוגיות, קריירה, העצמת נשים ותקשורת בין אישית
www.liatzelzer.co.il   052-3927824   liat_tttt@walla.com

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
1.
קורס הורות - דיון - 23/01/2014 - ברק גפני
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798