חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
22/09/2018
 
 
 
קורס הורות במתנה (ללא עלות) ,שעור מספר 3: הגורם הראשון המשפיע על התפתחות הילד – המערך המשפחתי ומיקומו של הילד במשפחה
חזור לרשימה
 
תאריך: 06/02/2014
כותב: ליאת זלצר
כתובת דוא"ל:  liat_tttt@walla.com
 
אנו מתקדמים בקורס ההורות, והפעם נדון בחשיבות המערך המשפחתי בהתפתחות הילד.
כל ילד נולד עם גורמים תורשתיים ואישיותיים אשר אינם בשליטתנו. אולם, ישנם גורמים חיצוניים אשר אנו אחראים עליהם ולהם השפיעה מכרעת על התפתחות תקינה של הילד :
1. המערך המשפחתי
2. כיצד נבנה אוירה משפחתית תומכת וחמה?
3. שיטות חינוך מוטעות
הצטרפו אלי לשיעור העוסק בחשיבות מיקומו של הילד במערך המשפחתי.
שמחתי לקבל מכם פניות ישירות אלי למייל, ואני מזכירה לכם שאני כאן בשבילכם עבור כל שאלה ודילמה  liat_tttt@walla.com


הגורם הראשון המשפיע על התפתחות הילד – המערך המשפחתי
שלושה גורמים משפיעים על התפתחות הילד.

  • גורמים תורשתיים הכוללים טמפרמנט בסיסי ותורשה בכלל
  • גורמים אישיותיים הכוללים את בחירותיו של הילד .
  • גורמים סביבתיים הכוללים את המערך המשפחתי ,האווירה המשפחתית ושיטות החינוך הננקטות ע"י ההורים.

בשיעור זה נתמקד במערך משפחתי.

בראש ובראשונה המערך המשפחתי מתייחס לסדר הכרונולוגי של הילדים בבית.

ההשקפה שלכל אדם יש אישיות משלו הטבועה בו מגיל צעיר מוצאת סימוכין בעובדה שילדים מאותה משפחה שונים זה מזה. נראה שלכל ילד יש עמדה שונה במשפחה והוא רואה את תנאי ילדותו באור שונה לגמרי מכפי שרואים אותם אחיו (שילוב בין גורמי תורשה וגורמי סביבה).

בפועל גם רואים שההורים אינם מתנהגים עם ילדיהם באותו האופן.
לפי התיאוריה האדלריאנית , מיקומו של אדם במשפחה (בכור ,יחיד, שני, אמצעי או אמצעיים, צעיר) הוא גורם משפיע על השקפת עולמו של הילד ועל התנהגות הוריו .
אנו כהורים יכולים להיות מודעים לכך ולהיעזר במערך המשפחתי על מנת לספק הורות יעילה יותר ומיטיבה יותר.

זוויות הראיה האופייניות למיקומם של הילדים במשפחה

ילד בכור
במשך תקופה מסוימת היה הבכור ילד יחיד במשפחתו, הוא היה מרכז ההתעניינות והדאגה של הוריו ולפיכך סביר להניח שקיבל פינוק מוגזם. ולפתע מצא את עצמו הבכור בעיצומה של התנסות מרעישה. נכפה עליו קיומו של אח או אחות. הוא שם לב רק לעובדה שהילד הנוסף משתלט על הוריו ובעיקר על אמו. הבכור מאמין שהרך הנולד יגזול ממנו את אהבת האם. בתחושתו הוא נדחק הצידה ולכן מגלה קנאה גם אם קודם לכן השתוקק לאח או לאחות.

ההורים יכולים לעזור לבכור לפתח מודעות לכך שערכו נשמר, על ידי כך שיצביעו על חשיבותו כילד בוגר ועל ידי גיוס רצונו לשיתוף פעולה.
מבחינה זו התמקדות בכל מה שלמדנו על תחושת שייכות  ועשייה קפדנית בעניין יובילו את הבכור לפיתוח זווית ראיה אחרת, יותר מציאותית, יותר מסתגלת והוא ימצא לעצמו מקודם חדש במשפחה- הילד הבכור.

אך יתכן שההורים לא יבינו את מה שמתרחש בנפשו של הילד ,יחושו חוסר סבלנות לגילויי סבלו וקנאתו ויפרשו את חסותם על הילד הצעיר כדי להגן עליו מפני התנהגותו הפרועה של אחיו הבוגר. אז יחדל הבכור מניסיונותיו לזכות באהדה באמצעות הבאת תועלת, כפי שהוא מסוגל לעשות, יהפוך לעקשן וינסה להשיג לעצמו תשומת לב בעזרת כל התכסיסים האפשריים של התנהגות מפריעה.

הילד השני

הילד השני אינו מרפה מאחיו או אחותו שהחלו את המסלול זמן קצר לפניו. הוא מכיר בעובדה שהבכור משתדל בכל כוחו לכפות עליו את עליונותו ושונא את תחושת היותו פחות חשוב.
הילד השני מתייחס לכל הדברים שהבכור יכול לעשות  כאל עדות לנחיתותו, לכן משתדל הילד השני להשיג את הילד הראשון.
פה טמון ההסבר מדוע ילדים שניים רבים הם פעלתניים יותר מהבכורים, בין אם בחרו בדרך המועילה או בין אם בדרך השובבות.

התוצאה מהתחרות שבין הבכור לשני תלויה בעיקר בתמיכה שלה זוכה כל אחד מהם.
הילד שהוריו מתייצבים לצדו נמצא, כמובן, בעמדה חזקה יותר. לעתים מוותר הבכור, על זכות הראשונים שלו מאחר והתייאש מיכולתו לשמור על עמדתו לנוכח התקפותיו של אחיו הצעיר.
סביר להניח, שילד שיצא מהמאבק כמנצח יצליח במהלך כל חייו יותר משיצליח אחיו שעתיד להשלים עם כישלונות שיתקל בהם.
דו-הקרב  בין שני הילדים הראשונים , יכול להשפיע מאוד על מהלך ההתפתחות והחיים בכלל.
כדאי לזכור שכל אחד מהילדים מנסה להשיג לעצמו עליונות בתחום בו אחיו נתקל בקשיים.

כיצד מומלץ להורים לפעול?

  1. להורים אני ממליצה לחזק את המעשים שמשקפים יכולת ולעודד (נושא העידוד ילמד בהמשך) את הילד שמתנסה בכישלון או נתקל בקושי.
  2. לא כדאי להשוות בן הילדים ובטח לא בפניהם
  3. כדאי לחזק את המעשה ולא את העושה ובמריבות בין הילדים לא לנקוט בשיפוטיות אלא להפריד ביניהם לזמן מסוים או לגשר ביניהם.

אלו ההורים שמצליחים לשנות אווירת קרב לאווירת שלום ואחווה ובכך מעניקים לילדיהם מתנה ענקית לחיים. "אני לא חייב להיאבק על מקומי בכל רגע ורגע, יש לי מקום ואני מקבל תמיכה כשאני צריך וגם הכוונה". בעצם מי לא היה רוצה לגדול כך.

חשוב לזכור - כשהילד הראשון והשני הם מאותו המין המאבק הרבה יותר חריף מאשר כשהם ממינים שונים.

דוגמה להתייחסות נכונה למריבות אחים

הוא בן 4 והיא בת שנתיים. הוא מרכיב פאזל והיא רק רוצה להסתכל. איך שהיא מתקרבת הוא מתחיל להתלונן " נו תיקחי אותה.. היא מפריעה לי"
היא מתקרבת יותר ואז נשמע בכי.
"למה אתה מכה אותה הרי כבר דיברנו על זה שאצלנו בבית אין אלימות"

מוכר נכון?

פתרון נכון ביחסי אחים הוא קודם כל לא להיות שיפוטיים.
נניח לילדים להסתדר בעצמם וכשנבין שהם לא מסתדרים נפריד ביניהם לזמן מסוים, ילדים בגיל הרך יופרדו לחצי שעה בערך וכך מעלים את זמן ההפרדה בהתאם לגיל בילדים.

על ההורים לשמור ולאכוף את הגבול הזה.
כשמסתיים זמן ההפרדה להכריז שעכשיו הם יכולים לשחק ביחד. במידה והם מסתדרים כדאי לחזק את ההתנהגות הזו.

הילד הצעיר

הילד הצעיר נולד למשפחה ותיקה בהרבה מובנים. אם ההפרשים גדולים מאוד בינו לבין אחיו קיים חשש שיהיו לו "הורים רבים". לעיתים יש נטייה אצל ההורים לפנק את הצעיר (בן זקונים) .

אם כן על ההורים לקחת את התפקיד ההורי ברובו גם עבור הילד הצעיר ולעמוד בפני הפיתוי להאציל סמכויות. כמובן שכדאי לא לפנק את הצעיר , לאפשר לו להתחבר ליכולותיו ולתרום את תרומתו למשפחה.

לסיכום
לסדר הכרונולוגי של הילדים בבית השפעה גדולה על התפתחות הילד.

ככל שאנו ההורים נהיה מודעים יותר לדילמות וההתמודדויות העומדות בפניו, נוכל להיעזר במערך המשפחתי בכדי לסייע ולתמוך בילד ולספק לו הורות יעילה ומטיבה יותר.


© כל הזכויות שמורות.

קורס הורות מועבר על ידי ליאת זלצר, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מרצה ומנחת קבוצות
לקראת יום המשפחה  ויום האישה  ליאת מעבירה הרצאות וסדנאות יישומיות
בנושאי משפחה וזוגיות, קריירה, העצמת נשים ותקשורת בין אישית
www.liatzelzer.co.il   052-3927824   liat_tttt@walla.com

 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798