חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
15/11/2018
 
 
 
קורס הורות במתנה (ללא עלות) ,שעור מספר 5 : הגורם השלישי המשפיע על התפתחות הילד – שיטות חינוך מוטעות
חזור לרשימה
 
תאריך: 20/02/2014
כותב: ליאת זלצר
כתובת דוא"ל: 
 

על פי רוב, אנו מחנכים את ילדינו באופן אינטואיטיבי, בהתאם לצרכים המידיים שלנו ולאופן בו גדלנו.
אך האם זו הדרך הנכונה ביותר עבורם ועבורנו? האם החינוך שלנו יסייע להם בעתיד, כאשר יגדלו ויהיו עצמאיים?
אני משוכנעת שרבים מכם יזדהו עם הדוגמאות והנושאים שיעלו בשעורים אלו, יצליחו להבין מאיפה נובעת התנהגות ילדיהם ויאמצו שיטות חינוך שיכולות לעשות שינוי בהתנהלות היומיומית ובאווירה המשפחתית.
שיעור זה יוקדש לשיטות חינוך מוטעות, והשיעורים הבאים יוקדשו לשיטות חינוך מומלצות שהן עידוד, חוקים וגבולות ותוצאות טבעיות והגיוניות.
בואו נצא לדרך.
אם נתקלתם בדילמה אישית וברצונכם לקבל ממני עצה, אל תהססו ופנו אלי ישירות למייל ואני אשמח לענות לכם  liat_tttt@walla.com


שיטות חינוך מוטעות

שיטות חינוך נמנים אף הם כחלק מהגורמים הסביבתיים המשפיעים על התפתחות הילד.
שיעור זה יעסוק בשיטות חינוך מוטעות. ומהשיעור הבא נעסוק בשיטות החינוך המומלצות.

שיטות חינוך מוטעות כוללות: פינוק, חסות יתר, ציפיות גבוהות, ביקורת ושיפוטיות ושכר ועונש.

פינוק

בהגדרה האדלריאנית  פינוק הוא מתן שירותים מיותרים ונתינה ללא גבול.
הפינוק בא לידי ביטוי בעשייה מיותרת עבור הילד. העשייה מיותרת כי הוא מסוגל לעשות אותה בעצמו. למשל כשמאכילים ילד שכבר יודע לאכול בעצמו. גם תשומת לב תמידית וגם נתינה חומרית מוגזמת כלולות  בפינוק.

למה אנחנו מפנקים?

א.       אנחנו בטעות תופסים נתינה ללא גבול כמסירות ואהבה.

ב.       אנחנו רוצים לפצות על חסכים שהיו לנו כילדים.

ג.        בנתינה מוגזמת אנחנו בשליטה גדולה.  למשל אם אאכיל אותו הוא כנראה יאכל הכול. אם אלביש אותו זה יהיה יותר מהר. אם אקלח אותו  אני אדע שהוא יוצא מהמקלחת נקי. 

מה שמשותף לכל הנ"ל הוא שאנחנו ממוקדים בצרכים שלנו ולא בצרכי הילד.

אם נתבונן בילד המפונק נראה ילד שחושב שהכול מגיע לו ולא מתנסה ביכולותיו, לכן קשה לו לבסס דימוי עצמי יציב וגבוה.
מבחינת המטרות שלנו כהורים, לטווח הארוך פינוק מרחיק אותנו ממטרות חינוך גבוהות שהן:
פיתוח אישיות עצמאית ואחראית, בעלת דימוי עצמי יציב וגבוה. 
בטווח הקצר הילד המפונק אינו מאושר. זה בעצם די מתסכל , הורים נותנים ונותנים ומשקיעים בלי סוף והילד זועף, לא מרוצה, רוטן וקשה מאוד לרצות אותו. ככל שהילד מתבגר כך קשה יותר ויותר כי מתגבשת אצלו תפיסת ה"מגיע לי". הוא נלחם כדי לקבל את מה שהוא חושב שמגיע לו, ובמידה שבסופו של דבר יקבל סירוב סופי ירגיש מקופח.

חסות יתר

הגנה היא חלק מתפקידנו כהורים, אבל כשאנחנו יותר מידי מגנים וחוסים יתר על המידה, אנחנו לא מאפשרים לילד מיומנויות בסיסיות  של אמונה בעצמו, ביכולתו להסתדר גם בעצמו ולפעמים אפילו להגן על עצמו. בתפיסתנו יש לנו יכולת לסדר לו עולם הרבה יותר טוב ממה שהוא יכול.
אנחנו אומרים לו יותר מידי פעמים תיזהר, מתערבים מידי בענייני גן/בית ספר או בחברויות שלו,
כך לומד הילד שהעולם מקום מסוכן, לא פייר, שהוא הקטן והמסכן שזקוק להגנה כל הזמן.

בשיטה זו אנחנו תורמים להתפתחות אישיות תלותית, פסימית, אפילו חרדתית בעלת דימוי עצמי נמוך.

כדאי להתערב לפעמים אבל רק כשצריך. כדאי לסמוך על יכולותיו של הילד לעודד אותו כשהוא נתקל בקושי, לעזור לו במציאת פתרון לקושי , פתרון שהוא יבצע.

ציפיות גבוהות

בציפיות גבוהות הכוונה שכאשר הילד לא מגשים את הציפיות ממנו אנחנו נלחמים להשגתן של ציפיותינו על חשבון כבודו של הילד והיחסים שלנו אתו. הילד יכול לתפוס את עצמו כשווה רק אם הוא עומד בציפיות של הוריו ואם לא, ירגיש מושפל, יחוש כישלון ואכזבה.
מיותר לציין שהילד הוא יותר מציפיות הוריו .
אנו יכולים להחזיק בציפיות אבל גם להחליט שאם הן לא תתגשמנה נמשיך להעניק לילד אותו היחס.

שכר ועונש

שכר ועונש היא שיטה הנובעת מתפיסה לא שוויונית. אלו שמעל נותנים שכר על התנהגות טובה ומענישים את אלה שלא מצייתים להם או אלו המתנהגים בניגוד למקובל.

שכר הוא שבח או פרס על ההתנהגות הרצויה.

בהקשר לשיטה זו כדאי לחשוב על מושגים כמו: שוויון ערך האדם, כבוד הדדי, שיתוף פעולה, אחריות, מיקום שליטה פנימי/חיצוני.

הבעייתיות בעונש היא שהעונש הוא חוויה מייאשת. אנחנו לא מוקיעים את המעשה אלא גם את הילד. לכן ירגיש דחוי. הרגשת הדחייה כואבת ולפעמים גם גורמת לילד להכאיב בחזרה.
במקרה כזה יכולה להתפתח מערכה של תגמול ונקם. ילדים שמענישים אותם נוטים יותר לשקר על מנת להימנע מהעונש.

שיטה מצוינת שמחליפה את שיטת השכר והעונש היא שיטת התוצאות הטבעיות וההגיוניות עליה נלמד בהמשך הקורס.

 

ביקורת ושיפוטיות

בביקורת כשיטה אנחנו מרבים להעיר ולבקר את מעשי הילד על מנת שישתפר. לכן כשיטה אנחנו בעצם מדגישים את החסר. ילד שהוריו נוקטים בביקורת ושיפוטיות כשיטה עלול להטיל ספק בכוחו וביכולתו לעשות דברים. חוסר האמונה ביכולתו עלול לשתק אותו ולגרום לו לחשש מלנסות לעשות דברים חדשים, או לפתח אסטרטגית הימנעות כאמצעי התגוננות מפני הביקורת.

כל אלה יוצרים פסימיות והתוצאה היא ערך עצמי ירוד ואי מיצוי היכולת/ 

לסיכום

כדאי להימנע משיטות חינוך מוטעות אלה.

הן אינן מכינות את הילד לחיים מבחינת ערך עצמי, מבחינת מיצוי היכולת  והן אף מהוות קרקע דשנה להתפתחות חרדה. שיטות חינוך אלה שמות במרכז בעיקר את צורכי ההורים ואינן מאפשרות התפתחות תקינה של  האישיות.

בשיעורים הבאים נלמד על שיטות החינוך המומלצות.

 

 


© כל הזכויות שמורות.

קורס הורות מועבר על ידי ליאת זלצר, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מרצה ומנחת קבוצות
לקראת יום המשפחה  ויום האישה  ליאת מעבירה הרצאות וסדנאות יישומיות
בנושאי משפחה וזוגיות, קריירה, העצמת נשים ותקשורת בין אישית
www.liatzelzer.co.il   052-3927824   liat_tttt@walla.com

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798