חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
22/07/2018
 
 
 
קורס הורות במתנה (ללא עלות) ,שעור מספר 6 : שיטות חינוך מומלצות – עידוד ככלי המביא לצמיחה
חזור לרשימה
 
תאריך: 27/02/2014
כותב: ליאת זלצר
כתובת דוא"ל: 
 
כהורים (וגם כמנהלים), אשר נסחפים להתנהלות היומיומית של המשפחה (או המשרד),
אנחנו לא תמיד שמים לה למילים שאנחנו בוחרים, ולטון הדיבור שלנו.
מה שנראה לנו כמשפט מדרבן ומעודד יכול להתפרש אצל ילדינו בדיוק ההיפך.
בשיעור זה נתמקד בעידוד נכון, עידוד אשר יגביר את האמונה של הילד בעצמו וביכולתו לעשות דברים ויקנה לו אומץ לנסות דברים חדשים ולהיות אופטימי שאכן יצליח במשימותיו.
בואו נצא לדרך.
אם נתקלתם בדילמה אישית וברצונכם לקבל ממני עצה, אל תהססו ופנו אלי ישירות למייל ואני אשמח לענות לכם  liat_tttt@walla.com


שיטות חינוך מומלצות – עידוד ככלי המביא לצמיחה
כשמדברים על שיטות חינוך מומלצות מתכוונים לעידוד, הצבת חוקים וגבולות ותוצאות טבעיות והגיוניות. בשיעור זה נתמקד בעידוד.

אז מהו עידוד?
עידוד הוא כל מה שמעלה את ערך האדם בעיני עצמו. העידוד יכול להינתן במילים, במבט או במגע.
בחברה שלנו, שהיא תחרותית והישגית מרבים לעודד את המצליח ומבקרים ומטיפים את מי שנכשל.
זהו אחד המחדלים החמורים של החינוך, בעצם נלקח העידוד מאלה שנכשלים ומוענק למצטיינים . זאת אומרת שאלה שזקוקים לעידוד הכי הרבה מקבלים אותו כל כך מעט.
העידוד הוא המזון להתפתחות הנפשית הבריאה של הילד. י
לד  שיש לו בעיות התנהגותיות הוא לעיתים קרובות ילד מיואש. ילד מיואש הוא ילד נסוג בהתנהגותו שאינו מוכן להתמודד ולהתאמץ עם משימות החיים שלו.
לעיתים קרובות נדי דווקא אנחנו ההורים מייאשים את ילדינו תוך כדי מאמצינו לקדם אותם, וכך אנחנו משיגים בדיוק את ההיפך ממה שביקשנו.
לכן הורים אמורים ללמוד כיצד לעודד.

דוגמא
למשפחת כהן שני בנים וכלב .על איתי הבן הבכור בן העשר הוטל התפקיד לרדת עם הכלב בצהריים. איתי כמעט אף פעם לא עשה את המוטל עליו. אמא שלו הייתה חוזרת מהעבודה ושואלת "נו ירדת עם שוקי הכלב?" והוא היה מתרץ :"לא הספקתי", "המון שיעורים" וכו'. אז אמא של איתי הייתה נאנחת, לוקחת את הרצועה ויורדת עם שוקי לגינה. בערב כשהאבא היה שב מעבודתו הייתה מתלוננת: "אי אפשר לסמוך על איתי".
כך לומד איתי להתחמק ממילוי תפקידו.
כך הוא לומד גם לא לסמוך על עצמו, ובנוסף גם מקבל הרבה תשומת לב כשדנים בו ומקדישים לו תשומת לב אפילו שתשומת הלב שלילית. מיותר לציין שביטחונו העצמי רק יורד בכל דיון שכזה ובסופו של דבר הוא לא מצליח להתמודד עם משימה פשוטה יחסית.

אז איך הוריו אמורים לנהוג?
את המשימה יש לבצע. ולכן כשהאם שבה הביתה ומבררת אם איתי ירד עם שוקי לגינה ומגלה שהוא לא ביצע את המשימה, עליה לתת לו הזדמנות לרדת איתו עכשיו. "אוקי איתי , אז אין ברירה, עכשיו תצא איתו, היית עסוק, עכשיו אני רואה שאתה פנוי קדימה בן אתה מסוגל לזה, אני בטוחה, זה הכלב שלנו ואתה הרי אוהב אותו."
אם איתי נענה יש לחזק אותו ולשוחח איתו לאחר מכן מה יקדם את האפשרות שירד עם שוקי בזמן.
אם איתי מסרב בדרכים שונות , כדאי לקיים שיחה לצורך הבנה, מניין ההתנגדות  ואם יש צורך לאפשר לו לבחור תפקיד אחר.
כל הדיבורים על כך שאי אפשר לסמוך על איתי כולל הטפות ואנחות לא מאפשרים לאיתי להתחבר לתחושת יכולת ולבצע משימה פשוטה. כל אלה מייאשים אותו ומכרסמים בביטחונו העצמי.

עקרונות העידוד

  1. בעידוד נדגיש את החיובי וננסה להתעלם ככל האפשר מהשלילי.
  2. נתייחס למעשה ולא לעושה.
  3. נציב לילד מטרות קצרות טווח על פי יכולתו כדי שיצליח וישאב עידוד מהצלחתו.
  4. נתייחס לקושי מתוך התחשבות והבנה. בדוגמא שלנו "היית עסוק ..."
  5. נתייחס למעשה בכנות אבל תוך כדי שמירה על כבודו של הילד.
  6. נקיים שיחה שמטרתה לחבר את הילד לתחושת מסוגלות עצמית.
  7. נשתמש ביכולותינו האמפתיות אשר יופנו כלפי הילד.
  8. נקבל את הילד על יתרונותיו  וחסרונותיו, וניתן בו אמון מלא.
  9. מתן תוקף, מתוך הורות מודעת , ד"ר הארוויל הנדריקס והלן האנט:
    "מתן תוקף הוא תהליך שבו מראים לזולת שיש טעם בדבריו. אתם מניחים הצידה את דרך המחשבה שלכם ומביעים הערכה להיגיון, לממשות ולערך של דרך חשיבתו. אתם מעבירים לילד מסר שיש תוקף לדרך התבוננותו שלו בדברים. אין זה אומר שאתם מסכימים איתן, אבל זה אומר שאתם מוותרים על מקומכם במרכז האמת ומפנים מקום לדרך שבה הוא מפרש את המציאות. כאשר אתם משקפים את דברי הילד ונותנים להם תוקף, אתם יוצרים תנאים למילוי צרכיו לביטוי עצמי, הקרבה והאמון ביניכם יתחזקו וכך יהיה לו קל יותר לבטוח באחרים ולהתקרב אליהם"   
  10. הקשבה פעילה - "שתי אוזניים ולב"

עידוד כשיטה מגביר את ההסתברות שהילד יאמין בכוחו וביכולתו לעשות דברים, האמונה הזו נותנת לו אומץ לנסות דברים חדשים וכל זה מסייע לו להיות אופטימי שאכן יצליח במשימותיו.

משפטים מייאשים שאנחנו אומרים לילדים
1. אם אתה כבר עושה משהו תעשה אותו כמו שצריך.
2. אם היית משקיע רק עוד חצי שעה להכנה לבחינה היית מקבל 100.
3. אם הייתי יודעת שאתה לא מסוגל לא הייתי אומרת לך כלום , אבל, אתה כזה ילד עם פוטנציאל...
4. איזה ציון קיבל רועי במבחן? ידעתי , אתה יודע למה? כי הוא משקיע.

משפטים מעודדים שכדאי להגיד לילדים 
1. אתה רוצה שנבדוק מה קרה? אולי נצליח להבין ביחד.
2. אני מאוד מעריכה את המאמץ שהשקעת למרות שאת לא מרוצה מהתוצאה.
3. באמת מרגיז שדברים לא מסתדרים כמו שרוצים.
4. נכון שלא הצלחת הפעם, אני בטוחה שיהיו לך עוד הרבה הזדמנויות להצליח ואם תרצה עזרה אני פה בשבילך.

לסיכום
המטרה בעידוד היא להעביר למעודד תחושה שהוא יכול להתגבר, להתמודד או לקבל מצב שאינו ניתן לשינוי, בהתאם לצורכי המציאות בה הילד נמצא ברגע נתון. העידוד נותן תחושה של ערך ומפיח בילד תקווה שהוא יכול להתגבר ולהמשיך לתפקד באופן יעיל ומועיל.


© כל הזכויות שמורות.

קורס הורות מועבר על ידי ליאת זלצר, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מרצה ומנחת קבוצות
לקראת יום המשפחה  ויום האישה  ליאת מעבירה הרצאות וסדנאות יישומיות
בנושאי משפחה וזוגיות, קריירה, העצמת נשים ותקשורת בין אישית
www.liatzelzer.co.il   052-3927824   liat_tttt@walla.com

 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798