חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
22/07/2018
 
 
 
קורס הורות במתנה (ללא עלות) ,שעור מספר 7 : שיטות חינוך מומלצות - הצבת חוקים וגבולות באופן יעיל
חזור לרשימה
 
תאריך: 06/03/2014
כותב: ליאת זלצר
כתובת דוא"ל:  liat_tttt@walla.com
 

הצבת חוקים וגבולות הפכה לסיסמא שגורה אשר נהוג להשתמש בה היום כמעט בכל מקום בו מתעורר קושי כלשהו בהתנהלות שלנו מול הילדים.
ואכן, זהו כלי מאוד משמעותי בגידול הילדים, הן בכדי שביתינו יתנהל בצורה נעימה ויעילה,
והן בכדי שילדינו ילמדו לחיות בדמוקרטיה, גם מחוץ לבית.
הדילמה הגדולה שלנו כהורים הינה להפוך את הסיסמא הזו לישימה. איפה מתחילים?
בשיעור זה נלמד את העקרונות להצבת חוקים וגבולות באופן יעיל ומידי,
וניתקל בדוגמא מחיי היומיום.
בואו נצא לדרך.
אם נתקלתם בדילמה אישית וברצונכם לקבל ממני עצה, אל תהססו ופנו אלי ישירות למייל ואני אשמח לענות לכם liat_tttt@walla.com


הצבת חוקים וגבולות באופן יעיל

הנה אנחנו כבר בשיעור השביעי , בשיעור זה נעסוק בשיטת חינוך מומלצת נוספת (הראשונה הייתה עידוד) והיא הצבת חוקים וגבולות באופן יעיל.

בספרו "ילדים האתגר" כותב דרייקורס:
"הבעיה העיקרית של דורנו היא בזה שאנחנו רוצים להשתית את חיינו על עקרונות דמוקרטיים, אבל אין אנו יודעים כיצד להכין את ילדנו ולחנכם לצורת חיים דמוקרטית. אנו מוסיפים להשתמש בחינוך בעקרונות אוטוקרטיים או מחליפים דמוקרטיה באנרכיה. כתוצאה מכך אנו מביאים את ילדינו לידי התנהגות מרדנית או שאנו מרשים להם להתכחש לסדר ולאחריות".

בדמוקרטיה יש מנהיגים. המנהיגים במשפחה הדמוקרטית הם ההורים.
כדי שההורים יצליחו להיות מנהיגים הם צריכים קודם כל ליצור קו חינוכי משותף.

קו חינוכי משותף מאוד חיוני, וביננו, מה אחוז ההורים שמצליחים ליצר קו חינוכי משותף?

התוצאה מכך שהרבה פעמים ההורים לא השכילו ליצור קו חינוכי משותף היא חילוקי דעות ביניהם מול הילדים, חלוקה להורה קפדן והורה ותרן ומניפולציות של הילדים שיודעים בדיוק מי יענה לבקשתם. וכך נוצרת אנרכיה.

עקרונות שתורמים להצבת גבולות וחוקים באופן יעיל

  1. חוקים אמיתיים וחוקי נפל
    במידה וההורים רוצים להציב חוקים וגבולות באופן יעיל הם אמורים לשבת ולדון בעקרונות החשובים להם ולהגיע להסכמה עליהם .
    עליהם להבחין בין חוקים אמיתיים לחוקי נפל.
    חוק אמיתי הוא חוק בר-ביצוע. על קובעי החוקים-ההורים לעמוד בלחצים, התקפות זעם, בבכי ובהשתוללות מכל סוג. מי שאינו מסוגל לעמוד בכל אלה שלא יקבע חוק/גבול כזה.
    חוק אמיתי נקבע על פי ההיגיון של ההורים ולכן על בעלי ההיגיון הזה להיות עקביים ולשמור על ביצוע החוק.
    חוק נפל הוא חוק שאין דואג לביצועו. אולי הוא סביר, אך אם לא הופעל, הרי הוא חוק נפל.
  2. חוק הגיוני וסביר
    החוק אינו יכול להיות "שיגעון" של מישהו. הכיסוי לחוק לא יהיה מפני "שכך אני רוצה!" אלא יש לבדוק את החוק על פי התאמתו למציאות ולשקול את הנימוקים בעדו או נגדו.
  3. כללים המקובלים על דעת הכל
    ההורים הם המנהיגים בבית והם אמורים להפעיל שיקול דעת ולקבוע ככלים , אולם כדאי שיהיו כללים שיקבעו על דעת הכל – ההורים והילדים.
  4. כללים לשמירת החוק
    כשקובעים חוק או מכריזים עליו יש להודיע אילו אמצעים יינקטו לשמירתו. כך ידעו הילדים מראש מה המחיר שישלמו על הפרתו.
  5. בדיקת יעילות החוקים
    יש לבדוק מחדש לעיתים מזומנות את יעילותם וסבירותם של החוקים שנקבעו ולהחליף חוקים שאינם מבוצעים.

דוגמה
לקליניקה שלי הגיעו הורים לשני בנים בגילאי 10, 8. טענתם העיקרית הייתה עניין שעורי הבית והמבחנים. זוג זה מצא את עצמו יושב עם הילדים עד לשעות המאוחרות על שיעורי בית, עבודות והכנה למבחנים.

לשאלתי האם מתאים לשניהם להיות מעורבים באופן יומיומי בענייני בית הספר קיבלתי תשובה חיובית, ולכן הצעתי להם לעשות סדר במעורבות הזו.

הם הגיעו להסכמות הבאות:

  1. הילדים יכינו את השיעורים שהם מסוגלים להכין בעצמם.
  2. ייקבעו שעות עזרה בהכנת השיעורים.
  3. ההורים ישבו עם הילדים ויתאמו את שעות העזרה על פי לוח הזמנים של ההורים.
  4. לגבי עבודות והכנה למבחנים שדורשות השקעת זמן משמעותית ייעשה תכנון  והעזרה תתבצע בשלבים לאורך זמן.
  5. במידה וברגע האחרון יצוץ משהו שנשכח או נידחה ההורים לא יעזרו והילדים ישלמו את המחיר.

חדורי מוטיבציה שבו ההורים לביתם, ביצעו את הסכמותיהם ולמעט מופע בכי אחד על משימת עבודה שנשכחה, התקיים שיתוף פעולה מצוין.

היות ונושא זה לעיתים קרובות נחווה על ידי הורים כקשה לביצוע אתם מוזמנים לשלוח אלי שאלות למייל ואשיב עליהן בשמחה.
אם תציצו באתר שלי תוכלו לראות שאני מרצה גם על נושא זה.
אשמח להגיע לארגון שלכם ותת לכם כלים יישומיים להצבת חוקים וגבולות באופן יעיל.


© כל הזכויות שמורות.

קורס הורות מועבר על ידי ליאת זלצר, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מרצה ומנחת קבוצות
לקראת יום המשפחה  ויום האישה  ליאת מעבירה הרצאות וסדנאות יישומיות
בנושאי משפחה וזוגיות, קריירה, העצמת נשים ותקשורת בין אישית
www.liatzelzer.co.il   052-3927824   liat_tttt@walla.com

 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798