חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
17/11/2018
 
 
 
ניהול העסק בזמן משבר – איך למנף את המשבר כהזדמנות לשיפור העסק ותוצאותיו
חזור לרשימה
 
תאריך: 18/09/2014
כותב: יהודה מסינגר
כתובת דוא"ל:  yehuda@messinger.co.il
 

לא מעטים הם המקרים של אדם שעבר חלילה אירוע לב שסיכן את חייו, אך הצליח לא רק לצלוח את האירוע הקשה, אלא אף לשנות את אורחות חייו לאחר מכן, כך שהתנהלותו לאחר המשבר שחווה בריאה הרבה מאשר לפניו.
עסקים רבים בישראל חוו "אירוע לב" דרמתי שכזה בעקבות הלחימה בדרום. השאלה היא לא רק מי יצליח לשרוד את המצב המשברי הקשה הזה, אלא אף ישכיל למנף אותו כהזדמנות לשיפור וטיוב העסק שלו.

 
לפני כחודש כינסנו במכון ללימודי המשך של המסלול האקדמי של המכללה למינהל בראשל"צ, בשיתוף עם קבוצת זאפ, כ-30 בעלי עסקים מהדרום, למפגש לימודי (ללא תשלום) בהנחייתי בנושא ניהול העסק בזמן משבר.
 
הדברים המובאים פה הם סיכום תמציתי של ההרצאה והדיון הפורה שהתקיים עם אותם בעלי עסקים.
 
אז מה ניתן לעשות כבעלים של עסק במצב משבר קשה זולת להתפלל לבורא עולם לימים טובים יותר?
 
התשובה שאני מציע לכם לאמץ לשאלה זו היא שבהחלט לא רק ניתן, אלא חשוב ואף הכרחי לעשות, ולא רק למען שרידות העסק אלא אף להמשך התפתחותו!
 
לפני שנפרט את מה שניתן וקריטי לעשות במצבי משבר, חשוב שלפני הכל, ננסה כבעלי עסקים וכמנהלים להתחבר תודעתית (ב"דיסקט הניהולי") לא רק לחווית הקושי והסיכון הקיומי, אלא אף להזדמנויות שמשברים דרמטיים מסוג זה מקפלים פעמים רבות בחובם ביחס ל"יום שאחרי":
  • במאקרו, איזורים שהיו בעבר במוקד הלחימה נהנו לאחר המשבר מפריחה כלכלית משמעותית, בהרבה מסוגי העסקים שפעלו במקום.
  • במיקרו, עסקים שהצליחו לשרוד ולצלוח את המשבר, הראו בתקופה שאחרי לא רק מחזורי הכנסות משופרים, אלא אף רווחיות משופרת ותזרים מזומנים טוב יותר, כנגזרת ההתייעלות שבמידה רבה נכפתה עליהם במהלך המשבר.
המשבר אם כך, עד כמה שהדברים נראים ונחווים שונה לחלוטין כשאנחנו בעיצומו של המשבר, הוא לעיתים קרובות נקודת זינוק משמעותית לשיפור מהותי בתוצאות העסק.
 
אך כדי אכן למנף את המשבר כהזדמנות לטיוב העסק, אנחנו קודם כל צריכים לדאוג כבעליו או מנהליו לשרידותו.
 
לכן הפעולות הראשונות והקריטיות ביותר שאנחנו חייבים לבצע במהלך המשבר נוגעות לצמצום הפגיעה המיידית בתזרים המזומנים של העסק.
 
אין דבר חשוב יותר לעסק באשר הוא, ובוודאי לעסקים קטנים ובינוניים, מאשר תזרים המזומנים שלו. זהו בפשטות קו החמצן של העסק, והבסיס להישרדותו.
 
הנה מספר דוגמאות לפעולות שיש לנקוט בהן על מנת לצמצם את הפגיעה בתזרים:
  • עצירה מיידית של כל פעולת רכש או הצטיידות שאינן הכרחיות ממש לשרידותו של העסק
  • צמצום והקטנת מלאים וחומרי גלם
  • הקטנת מצבת העובדים הפעילה למינימום האפשרי – אין הכוונה כאן לפיטורים, פעולה המצריכה ככלל משנה זהירות חוקית ועסקית, אלא לנקיטה בפעולות – ככל שהן כמובן נעשות עפ"י ובהתאם לחוק – להפעלת העסק במתכונת "שלדית" מצומצמת ככל שניתן. ברוב העסקים, ודאי הקטנים, עלות כוח האדם מהווה את מרכיב ההוצאה המשמעותי ביותר לעסק, ולכן, על מנת שהעסק ישרוד את תקופת המשבר, ויוכל להמשיך ולפרנס את עובדיו גם לאחר המשבר, יש לנסות ולצמצם הוצאה מהותית זו בכל דרך חוקית למשך תקופת המשבר.
  • עבודה מול ספקים לפריסת ודחיית תשלומים עד כמה שניתן.
  • עבודה מול הבנקים להקצאת מסגרות אשראי זמניות להגדלת הנזילות לתקופת המשבר.
חשוב מאד שביצוע כל הפעולות האלה ילווה בתקשורת פתוחה, שקופה ורציפה עם כל בעלי העניין של העסק – עובדים, ספקים ואפילו לקוחות – ביחס למצב המשברי והצורך בהתגייסות חירום והירתמות של כל אותם בעלי העניין למען המשך תפקודו של העסק.
 
אין במה להתבייש ואין מה לנסות ולהסתיר את המצב! והרי בעת משבר, ודאי משבר חריף, הדברים מתגלים לכולם מוקדם הרבה יותר ממאוחר, ואז בנוסף להתמודדות עם המצב תאלצו כבעלים ומנהלי העסק גם להתמודד עם תחושות קשות כלפיכם על הסתרת המציאות הבעייתית מאותם בעלי עניין.
 
יתרה מזאת, אתם תופתעו עד כמה הקפדה על כנות ושקיפות עשויה לגייס בעלי עניין רבים לטובתכם, ועד כמה עובדים, ספקים ואף לקוחות יהיו מוכנים לתת כתף ולתרום במשהו לשימור העסק והמשך פעילותו ותפקודו.
 
במקביל לפעולות הנ"ל שתכליתן להקטין משמעותית את קצב ההוצאות (ה-Burn Rate) של העסק, חשוב בעת משבר גם לפעול בנחישות וביצירתיות להשגת כל הזמנה אפשרית מלקוחות, גם אם רמת הרווחיות של הזמנות אלה נמוכה או לעיתים אף אפסית. חשוב לעשות זאת לא רק כדי להיטיב במשהו את תזרים המזומנים, אלא כדי לשמור עד כמה שניתן על רציפות תפקודית ותפעולית של העסק, וכדי לשדר לעובדים שלא רק שאתם – בעלים ומנהלים – לא הרמתם ידיים לנוכח המשבר, אלא שאתם נלחמים במרץ ועושים ככל יכולתכם על מנת לשמור על העסק ולהמשיך להפעילו למרות המצב.
 
נחישות ופעלתנות ניהולית זו דווקא בעת משבר תעניק לכם הרבה נקודות זכות מהעובדים, הספקים והלקוחות שלכם, ומאמץ זה עשוי לתת לכם דיווידנדים משמעותיים – כלכליים ואחרים – בתקופה שאחרי המשבר.
 
אבל את הפירות המשמעותיים ביותר עבור העסק שלכם אתם תישאו אם תשכילו לנצל את תקופת המשבר להערכות עסקית מחודשת, קרי מינוף המשבר כהזדמנות לערכית שינויים משמעותיים בעסק שלכם!
 
זוכרים את דוגמת האדם ששינה את אורחות חייו לאחר שעבר משבר גופני כזה או אחר ואגב כך שיפר משמעותית את בריאותו? המשבר עשוי לשמש לעיתים קרובות כהזדמנות ייחודית ליישום כל אותם שינויים אותם רציתם לבצע מזה זמן רב בעסק, דוגמת:
  • שינויים בתהליכי ונוהלי העבודה של העסק.
  • שינויים פרסונאליים, כולל שינויי תפקיד שרציתם מזה זמן לבצע.
  • שינויי מחיר – עסקים רבים חוששים לעיתים לבצע הורדות מחירים משמעותיות מחשש לפגיעה תדמיתית ומיצובית, אך דווקא תקופת משבר כללית היא לעיתים הזדמנות פנטסטית לבצע הורדות שכאלה, תוך שימוש במצב המשברי כסיבת ההורדה, אך למעשה זהו מינוף של המצב לתיקון מחירי מוצרים ושירותים של העסק אשר מוצבו מלכתחילה גבוה מדיי.
  • שינוי בקווי המוצר או השירותים שהעסק מציע – המשבר מהווה לעיתים הזדמנות פז "להיפטר" מחלק מהמוצרים או השירותים הלא-רווחיים של העסק, ולמקד את המאמץ התפעולי והשירותי באותם מוצרים או שירותים בעלי התשואה הגבוהה יותר לעסק. שוב, גם בנקודה זו, המשבר נותן פעמים רבות פשוט לגיטימציה לעצם ביצוע השינוי אותו תכננתם לבצע כבר תקופה, ובעלי העניין הפנימיים או החיצוניים של העסק מקבלים לכן את השינוי באופן פשוט וקל יותר, ובפחות התנגדויות מאשר בזמנים רגילים שאינם משבריים.
 
 
שימו לב שבכל הדוגמאות האלה לשינוי הדגש הוא על ניצול תקופת המשבר כדי פשוט לממש תוכניות קיימות שלכם זה מכבר לטיוב העסק, קרי מהלכים שעל תכנונם שקדתם כבר קודם למשבר, והם לא בבחינת שינויים חפוזים הנשלפים מהשרוול בעקבות או כחלק מהתגובה למשבר.
 
יישום שינויים אותם תכננתם קודם למשבר יניבו בסופו של דבר את התשואות הגבוהות ביותר לעסק שלכם. מהלכי שינוי חפוזים לעומת זאת, שהם בבחינת תגובה (ולעיתים אף תגובת "פאניקה") למשבר עלולים רק לדרדר את העסק ביום שאחרי.
 
לסיכום, עם כל הקושי והסיכון הכרוכים במצב משברי דרמטי כמו זה שעבר על עסקים רבים בארץ בעקבות הלחימה בדרום, המצב המשברי מקפל בחובו הזדמנויות עסקיות – קצרות וארוכות טווח – לא מעטות. ניהול נחוש ומושכל בעת המשבר בהיבטים השונים שתוארו במאמר זה, עשוי לא רק לאפשר את שרידותו של העסק, אלא אף לקחת אותו צעד משמעותי קדימה ביום שאחרי המשבר, ולהוות תשתית לשיפור מהותי של תוצאותיו הכלכליות של העסק.
 

יהודה מסינגר, הוא יזם מנוסה בתחומי הנדל"ן, הייטק, אירוח ומזון, מרצה מבוקש בתחומי הניהול והיזמות, ומנטור ארגוני ואישי.
אתר: www.messinger.co.il
מייל: yehuda@messinger.co.il

 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798