חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
13/11/2018
 
 
 
מעסיק, האם אתה ערוך לרפורמת `עובד בוחר סוכן`?
חזור לרשימה
 
תאריך: 09/07/2015
כותב: עו``ד עודד ערמוני ועו`` יעל קרמר
כתובת דוא"ל: 
 

שלום רב,
בשנת 2005 עוגנה בחקיקה רפורמה דרמטית בעולם הפנסיה בישראל אשר אימצה את המלצות וועדת בכר והעבירה לעובד את השליטה על הקביעה מה יהיה סוג הביטוח הפנסיוני המקיף שלו (פנסיה או ביטוח מנהלים בעיקר), ומי יהיה הגורם המבטח.
כמעט 10 שנים לאחר מכן, במאי 2014, עבר בקריאה ראשונה תיקון נוסף לחוק אשר נועד להוציא אל הפועל נדבך מרכזי שני במהפכה, ולאפשר לעובד לבחור את הגורם 'המתווך' בינו לבין המבטח, לרבות את האפשרות לעבוד מול המבטח במישרין.
 

 
אם היו תקוות לגורמים מסוימים במשק, כי הבחירות האחרונות יביאו לעצירת המהלך נראה כעת, כי מדובר בתקוות שווא. הרושם הוא, כי שר האוצר כחלון מקדם רצף חקיקתי, וכי המהלך צפוי להיות מושלם בסוף שנה זו.
מה בדיוק יקרה? ובכן, נראה לנו, כי תשובות מוחלטות אין. כוחות השוק יפעלו באופן שלא ניתן לצפותו במאת האחוזים. יחד עם זאת, בהחלט ניתן להיערך כעת ו'לחסוך' לא מעט 'כאבי ראש' אחר כך.
 
מה קורה כיום?
האפשרות שניתנה לעובדים לבחור את סוג הביטוח ואת זהות המבטח יצרה למעסיקים סוג של 'כאוס' תפעולי. הצורך לפזר דמי גמולים של עשרות, מאות ולעיתים אלפי עובדים, ליעדים ביטוחיים שונים ולהוסיף על כך ניהול של מגוון רחב של סיטואציות, הניע מעסיקים לחפש גורמים מתפעלים, כאלו אשר למעשה 'יתווכו' את הכספים למבטחים - מנהלי ההסדרים וסוכנים.
 
מה רע בכך?
מנקודת מבטו של המעביד הכל בסדר. להיפך, אפילו מצוין. מנהלי ההסדרים וסוכני הביטוח לקחו על עצמם את המשימה בהתלהבות ובשמחה. עד כדי כך שהמעסיק אינו נדרש לשלם על התקשרות זו דבר.
 
מנקודת מבטו של העובד הדברים 'משמחים' קצת פחות. 'הרווח' של מנהלי ההסדרים והסוכנים הינו מהעמלות שהם בגין צירוף העובדים למבטחים והעלות מגולמת ונגזרת מדמי הניהול שנלקחים מתוך הכספים המועברים עבור העובד, דהיינו על חשבונו.
 
אז מה הבעיה, שהעובד יעבור לסוכן אחר או שיתנהל בעצמו מול חברת הביטוח.
ובכן, לא כל כך פשוט. ראשית, מעיסיקים לא מעטים אוחזים בעמדה משפטית לפיה הם מוסמכים 'לכפות' על עובד התקשרות עם סוכן ביטוח או מנהל הסדר מטעמם. שנית, מעבידים רבים וכמובן מנהלי הסדרים 'לא מתים' על האפשרות הזו ולא תמיד ששים לשתף עמה פעולה. ושלישית, נמצא 'פתרון' גם אצל מעסיקים שמאפשרים לעובד לבחור את סוכן הביטוח. מנהל ההסדר מנצל את גודלו של המעסיק מול המבטח לצורך הסדר ביטוחי משופר וזול. מהסדר זה נהנים רק אותם עובדים אשר מצטרפים למעסיק דרך מנהל ההסדר. עובד אשר ינסה לרכוש ביטוח כזה באופן עצמאי ימצא את עצמו בדרך כלל משלם הרבה מאד כסף.
 
אם כך, מה הוא השינוי הצפוי בחוק?
מדובר בהצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים)(תיקון) 6, התשע"ד - 2014 אשר לפיה יתווסף לחוק סעיף 13א(א) בזו הלשון "עובד הזכאי לפי כל דין או הסכם, לרבות הסכם קיבוצי, להצטרף כעמית לקופת גמל או להמשיך ולהיות עמית כקופת גמל, רשאי לבצעה עסקה, בכל עת, באמצעות כל בעל רישיון, ומעביד של עובד כאמור לא יתנה ביצוע עסקה בעבור עובדו בכך שתבוצע באמצעות בעל רישיון מסוים, ולא יתנה מתן הטבה כלשהי מטעמו לעובד בביצוע עסקה באמצעות רישיון מסוים".
 
כלומר על פי הוראת חוק זו המעביד לא יוכל להתנות ביצוע עסקאות פנסיוניות של העובד בכך שהן תעשינה מול מנהל ההסדר או סוכן ביטוח מטעמו וגם לא מתן הטבה כגון הנחה שהשיג בדמי ניהול בעבור עובדיו, בביצוע העסקה כאמור.
 
האם המשמעות היא שכעת המעביד ידרש 'לעבוד' מול עשרות סוכנים? מה הולך להיות?
שאלה מורכבת. בסעיף 13א(ב) נקבע במפורש, כי סעיף (א) לא חל על עצם הפקדת דמי הגמולים, כלומר לצורך זה עדיין המעביד יוכל לדרוש שההפקדה תעשה רק באמצעות הסוכן או מנהל ההסדר שלו.
 
אבל, וזה אבל גדול, מכאן הדברים מסתבכים. שירותי התפעול אינם כוללים רק הפקדות של דמי גמולים אלא קשת רחבה של פעולות – בקרות, דוחות תשלומים, דוחות פיצויים ועוד. השירותים האלו עולים כסף. עד היום כאמור, מנהלי הסדרים קיבלו תמורה מתוך דמי הניהול, כעת ניתן להעריך, כי אלו יפנו למעסיקים וידרשו תשלום. 
 
מעסיקים צפויים אם כן לעמוד בפני ברירה – לעסוק בעצמם בתפעול תוך הקצאת משאבים נוספים לכך או לרכוש שירותים בעלויות אשר עשויות להיות נכבדות.
 
הדגשים שלנו...
חשוב מאד לזכור – התפעול אינו סתם משימה טכנית שדורשת משאבים. ביצוע לא נכון של משימה זו, דהיינו אי-העברה של כספי הפנסיה בשיעור מלא ובמועד עשוי להעמיד את המעסיק בפני חשיפות קיצוניות ולא מכומתות, הן מול הרשויות והן מול העובד (או חלילה, מול שאריו).
 
נראה לנו, כי זה הזמן למהר ולקיים דיון פנים ארגוני של היערכות לשינוי הצפוי, לבחון את השיקולים בעד ונגד החלופות השונות המסתמנות, דהיינו הוספת משאבים פנימיים לארגון לצורך תפעול נושא הפנסיה או ניהול משא ומתן מול סוכנים או מנהלי הסדרים לצורך רכישת השירותים מהם.
 
 

ערמוני קרמר, עורכי דין | לינקולן 20 | תל אביב | 03-6005553

 
 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798