חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
15/08/2018
 
 
 
שיטות גיוס חדשניות בעידן ה Web2.0, או – הכל פתוח ברשת...
חזור לרשימה
 
תאריך: 12/06/2007
כותב: מורית רוזן
כתובת דוא"ל:  morit.rozen@hrd.co.il
 
אחד השינויים המשמעותיים שהכניס האינטרנט לחיינו הוא השקיפות והפתיחות של חלקים שבעבר היו פרטיים ורחוקים מהעין. יומנים אישיים הפכו לבלוגים – יומנים מקוונים, הפתוחים לכל קורא. קשרים אישיים היו משהו שנלחש מפה לאוזן (אולי את מכירה מישהו שמכיר רופא טוב... מישהו שעובד בטבע/באינטל שיסדר לי עבודה...). היום רשתות חברתיות הפכו מקוונות – ואני יכולה לראות בלחיצת כפתור את כל החברים של החברים שלי שעובדים בטבע, באינטל או בכל חברה אחרת.

אחד השינויים המשמעותיים שהכניס האינטרנט לחיינו הוא השקיפות והפתיחות של חלקים שבעבר היו פרטיים ורחוקים מהעין. יומנים אישיים הפכו לבלוגים – יומנים מקוונים, הפתוחים לכל קורא. קשרים אישיים היו משהו שנלחש מפה לאוזן (אולי את מכירה מישהו שמכיר רופא טוב... מישהו שעובד בטבע/באינטל שיסדר לי עבודה...). היום רשתות חברתיות הפכו מקוונות – ואני יכולה לראות בלחיצת כפתור את כל החברים של החברים שלי שעובדים בטבע, באינטל או בכל חברה אחרת.
על פי מחקר שנערך לאחרונה על ידי חברת Booz Allen Hamilton, מקורם של מעל למחצית מהגיוסים שבוצעו בשנה האחרונה בארצות הברית היה באינטרנט. המקורות העיקריים היו: אתר הבית של החברה, אתרי השמה באינטרנט ורשתות חברתיות (Networks) מקוונות. המחקר אף הראה כי כאשר בוחנים את יעילות מקורות הגיוס השונים, ניתן לראות כי פניות דרך אתר הבית של החברה, רשתות חברתיות  או דרך "חבר מביא חבר" (Referral), הן היעילות ביותר ביחס בין העלות לאחוז העובדים המגויסים (Source Value Index). האינטרנט ככלי, וטכנולוגיות Web2.0 הופכים יחד את הרשתות החברתיות המקוונות השונות לנגישות, נוחות לשימוש וזמינות למשתמשים בכל העולם. לכן, לפי כל התחזיות, פלח איתור המועמדים דרך האינטרנט, ובעיקר זה המערב כלים של רשתות חברתיות, יגדל בצורה משמעותית בשנים הקרובות.
בישראל, שיעור גבוה מתוך המשרות הפנויות במגזר העסקי מאוישות באמצעות מודעות דרושים בעיתונות. כך עולה מתוך סקר מיוחד שערך המינהל לתכנון מחקר וכלכלה במשרד הת"מת, ברבעון האחרון של שנת 2005, שבחן את הדרכים בהם מעסיקים מוצאים עובדים. עוד עולה מתוך הסקר, שעסקים, כמו גם מחפשי עבודה פועלים באופן נמרץ בערוצי חיפוש לא פורמאליים המתבססים על רשתות חברתיות לרבות קשרים אישיים.

רשתות חברתיות מקוונות כמקור גיוס
על סמך מחקרים וסקרים, תהליך "חבר מביא חבר" הינו מקור הגיוס היעיל, האיכותי והזול ביותר לארגון. תהליך זה הוא דוגמה מצוינת לשימוש ברשתות חברתיות של עובדים לתהליכי גיוס. חברות המפעילות תהליך זה בצורה יצירתית וחדשנית, יכולות להפוך מקור גיוס זה למקור העיקרי שלהן ומצליחות להגיע למעל ל-50% מכלל הגיוס של החברה.
התפתחות האינטרנט, והכלים המאפשרים ליצור רשתות חברתיות במרחב הווירטואלי, פותחים אפשריות חדשות לאיתור וגיוס מועמדים מתאימים. רשת חברתית (Network), מוגדרת כמבנה חברתי המציג את אופן הקישור בין אנשים או חברות. מבחינה גראפית ניתן לדמות את הקישור לסוג של רשת מורכבת או כוורת דבורים אינסופית.
אחת ממטרות הרשת החברתית היא לשמש כמקור לקישור לאנשים או קבוצות, שהינם בעלי ידע או תחומי עניין דומים לשלך כדי שתוכל לחלוק עימם ידע, להיעזר בבעיות בתחומים שונים או לחלוק רעיונות וחוויות משותפות. מההיבט של מנהל הגיוס, הקישור הישיר והעקיף בין מיליוני אנשים בעולם, מהווה כר נרחב לחיפוש מועמדים מתאימים לתפקידים השונים בחברה.

איך להגיע דרך 17 מכרים למעל 12,700 אנשי קשר?
אחד האתרים הנפוצים ליצירת רשתות חברתיות הינו האתר Linkedin (www.linkedin.com) המכיל 6.5  מליון חברים ומאפשר לכל משתמש להרשם לאתר על ידי מילוי פרופיל אישי. הפרופיל כולל מידע לגבי תפקיד נוכחי ותפקידים קודמים, תחומי עיסוק ותחומי עניין סביבם את/ה רוצה שיצרו עימך קשר. לכל משתמש רשום ישנה אפשרות לחפש אנשים ברשת המורחבת שלו. החיפוש יכול להתבצע על פי קריטריונים כגון: מיקום גיאוגרפי, שם חברה בה הוא עובד או עבד בעבר, הגדרת התפקיד ועוד. כלים שונים באתר עוזרים למשתמש בו לאתר עוד ועוד מכרים, ליצור איתם חיבור ישיר, ולהגדיל את הרשת האישית שלך.
מהחוויה האישית שלי אוכל לספר שפתחתי עמוד אישי ב Linkedin, וקישרתי מספר מכרים – לחלקם היו עמודים אישיים עוד לפני, ואת חלקם הזמנתי להתחבר אלי ולפתוח עמוד אישי. תוך תקופה קצרה הגעתי ל-17 מכרים המחוברים ישירות אלי, ודרכם אני מקושרת למעל 12,700 איש במעגל השלישי של הקישורים. במידה ואני רוצה ליצור קשר מקצועי או אישי עם אדם במעגל השלישי, מכרי יכולים להמליץ עלי דרך מכריהם, ומכאן הדרך פתוחה לתקשורת ישירה ביני לבין אותו אדם.
בכדי להקל על החברות המגייסות ועבור מחפשי העבודה, החלה חברת Linkedin לספק שירותי פרסום ואיתור מועמדים פוטנציאלים דרך האתר שלה. אחד היתרונות באיתור מועמדים דרך המערכת הינו שעבור כל מועמד שמגיש מועמדות לתפקיד, ניתן לבדוק כיצד הוא מחובר אליך ברשת החברתית שלך, ולבדוק מי מהם עבד עם המועמד ומכיר אותו. כמו כן המערכת מאפשרת לראות את הפרופיל של אותו אדם, והמלצות שכתבו עליו עובדים, שותפים, מכרים או מנהלים לשעבר.

ה"בלוג" כמקור גיוס אסטרטגי
בשנים האחרונות ניכרת צמיחה מרשימה של כמות הבלוגים הקיימים ברשת. העובדה שבחמש השנים האחרונות קמו מליוני בלוגים (ובכל יום מצטרפים כ- 80,000 בלוגים חדשים), להם עשרות מיליוני קוראים, הופכים את הכלי לכזה שלא ניתן להתעלם מהמשמעויות שלו ומהשפעתו על עולם הגיוס.
המונח -  Blog נוצר מצירוף המילים Web Log. ההגדרה המקובלת לבלוג כיום היא: יומן רשת או יומן מקוון המאופיין בדף עם חלון מרכזי ובו רשימות מתוארכות ("קטעים"). חלק גדול מהבלוגים הקיימים כיום, בעיקר בארץ, הינם בלוגים אישיים בהם חולק הכותב את חוויותיו, רגשותיו ומחשבותיו עם גולשי האינטרנט. בלוגים אחרים הינם בלוגים מתמחים המתמקדים בנושאים כגון טכנולוגיה, תרבות, פוליטיקה וכדומה. כתיבה נכונה של בלוג, ויצירת קבוצת קוראים רלוונטית, תחסוך זמן וכסף ביצירת מיתוג לחברה, בהפצת מידע לגבי מוצרים חדשים ותחומי התעסקות חדשים יחד עם תקשורת עם מועמדים פאסיביים פוטנציאלים.
לחברת מיקרוספט העולמית היה אתגר גדול במיתוג החברה כמקום שכדאי לעבוד בו, וזאת בשל יחסי אהבה-שנאה שפיתחו לא מעט אנשים כלפי החברה ומוצריה. יחד עם העובדה שהחברה מעסיקה את טובי המפתחים וטובי המוחות בעולם, ישנם לא מעט אנשים שמצהירים כי לא יעבדו עבור החברה בעד שום הון שבעולם. אחת הדרכים בהם השתמשה מייקרוסופט להציג את עצמה כחברה זריזה וחדשנית ולא כחברת ענק איטית ומסורבלת, היתה על יד חדירה מסיבית לעולם הבלוגים. מייקרוספט הייתה לאחת החברות הראשונות (יחד עם IBM, GM ונייק) שעודדה את עובדיה לכתוב בלוגים – וכיום ישנם במיקרוסופט מעל ל- 3,500 עובדים שכותבים בלוגים על נושאים שונים הקשורים לתוכנות ולמערכות שהם מפתחים ובך ממתגים את עצמם כחברה צעירה ודינמית שנמצאת בקדמת הטכנולוגיה.
יחד עם כתיבת בלוגים המתמחים בצד הטכנולוגי, פתחו במיקרוספט גם בלוגים הקשורים לעולם הגיוס של החברה במטרה למשוך את המועמדים הפאסיביים. הבלוגים אפשרו, מעבר למסירת המידע לגבי תהליכי הגיוס של מיקרוסופט ולגבי המשרות הקיימות, גם לתקשר עם מועמדים פוטנציאלים ברמה האישית ולענות על שאלות וחששות שעלו. תהליך זה של תקשורת ישירה בין מועמד פוטנציאלי לבין מנהל מגייס עומד בניגוד גמור לאתר הגיוס בעמוד הבית של רוב החברות – בו המועמדים מצרפים את קורות החיים ונשארים עם התחושה שקו"ח שלהם נעלמו ב"חור שחור" ענקי שלא בטוח אם מישהו אכן יתייחס אליו אי-פעם.
המעבר לעולם ה- Web 2.0 פותח מקורות גיוס חדשים. האתגר בחיפוש אחר העובדים המתאימים הופך לקשה יותר, מנהלי ואנשי גיוס שיידעו לנצל נכון את הטכנולוגיה החדשה יזכו ליתרון התחרותי המיוחל. אל תישארו עם מקורות הגיוס של אתמול, העתיד כבר כאן!


הכותבת מנהלת חברת HRD המתמחה בייעוץ למשאבי אנוש ופיתוח ארגוני; מביאה ניסיון רב בתפקידי ייעוץ וניהול משאבי אנוש ביניהם מנהלת Relocation, מנהלת גיוס וייעוץ ארגוני. www.hrd.co.il, הבלוג של מורית: http://hrd-morit.blogspot.com

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798