חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
22/09/2018
 
 
 
``דילמת האסיר`` בתהליכי קבלת החלטות ארגוניות
חזור לרשימה
 
תאריך: 17/12/2015
כותב: ד``ר ברכה קליין-תאיר
כתובת דוא"ל: 
 

תפיסת "דילמת האסיר" - שתפסה אחיזה כמודל להסברת התנהגות רציונלית – כבר אינה רלוונטית עוד

 
דילמת האסיר הפכה, מאז פותחה במהלך שנות ה – 50 של המאה הקודמת, לאחד המודלים הפופולאריים ביותר להבנת דפוסי התנהגות בין שחקנים, בין אם מדובר במדינות, אנשי עסקים ואפילו בעלי חיים. הטענה בבסיס המודל היא כי התנהגות רציונלית לחלוטין, מנקודת מבטו של הפרט, תוביל לתוצאה שאינה אופטימלית מבחינתו. כזכור היא נשענת על הסיטואציה המפורסמת של שני פושעים הנתפסים ונחקרים כל אחד בנפרד. מבחינה רציונלית, עדיף לשניהם לשתף פעולה ולשתוק כי אז הם מבטיחים לעצמם נזק מינימלי. מצד שני, קיים סיכון שהצד השני ילשין, ואז יוצא שאחד הצדדים נפגע בעוד השני מרוויח בגדול. 
 
ברבות הזמן, דילמת האסיר הפכה במידה רבה לתפיסה מקובלת שכמעט אין עליה עוררין באקדמיה ומחוצה לה תחת תחום תיאוריית המשחקים בפקולטות למדע המדינה, ההתנהגות והעסקים.  
 
אולם האם ניתן לומר שהם קיבלו החלטה רציונלית? לא בהכרח. במאמר זה אני מבקשת לומר כי דילמת האסיר אינה כורח המציאות משום שלטעמי שני האסירים קיבלו החלטה רגשית, לתועלת אישית ואין בינה לבין רציונליות דבר.
 
מהי החלטה רציונלית?
 
החלטה רציונלית נבחנת על פי הפעולה שננקטה; האם היא  מקדמת את המטרה שהאדם הציב, או לא, גם אם המטרה לא נקבעה באופן מושכל. כלומר, רציונליות היא הדרך בה נבחרת פעולה למען השגת מטרה כלשהי. 
 
גדולי פילוסופים לאורך ההיסטוריה התייחסו לשאלת תפיסת המציאות כאשר מחד טענו חסידי הגישה הרציונליסטית - שנציגיה המובהקים הם פילוסופים כמו דקארט, שפינוזה, לייבניץ – כי התבונה (תודעה, חשיבה, הכרה) תביא לאובייקטיבית אוניברסלית. לעומתם, מצדדי האמפיריסטים (לוק, יום וברקלי) שכל מה שקיים זה מה שאנו תופסים בחושינו והניסיון הוא מרכיב הכרחי בכול ידיעה ולכן היא סובייקטיבית לגמרי. 
 
קאנט ניסה לשלב בין הרציונליסטים לאמפיריסטים בכך שטען שהשכל האנושי מעמיד בפני החושים תנאים מסוימים שמשפיעים על הידע שלנו. אנחנו יכולים להכיר רק את העולם המתגלה לעינינו. המשקפיים של התודעה קובעים גבולות, המתגלמים בסובייקטיביות. אך עדיין יש חוקים – שהם ציווי קטגורי המחייב את כולם ותקף בכול מצב ומתגלמים באובייקטיביות. 
 
המציאות כתפיסה חושית
 
במילים אחרות, המציאות קיימת רק בשכלנו. אנחנו ממציאים את הכול ומתארים את המציאות כסיפור סובייקטיבי המוצג לא בהכרח בסדר כרונולוגי. לא ניתן להפריד בין מנגנון החשיבה לבין מערכת החושים שלנו. הם מכלול המבוסס על מרכיבי תודעה, מחשבה, רגש וברמה החיצונית על תבונה, היגיון, מודעות/מצפון ולבסוף, ביצוע/רצון. 
 
כאשר המנגנון נמצא ברובד הנמוך הארצי, הוא נמצא תחת ההשפעה של החוץ – הסביבה - הוא פועל במדיום דחוס, מצומצם. כתוצאה מכך, האינסטינקטים, תת המודע, הפחדים, הסנטימנטליות, הרגשנות - הם אלה שקובעים ידיעה לא רציונלית או דרכי פעולה לא רציונליים.  הבחירה הינה סובייקטיבית לחלוטין גם אם היא שכלית – רגשית – חושית. 
 
התוצאה היא "אוטוסטרדת" כוחו של הרגל: אנחנו נצמדים לתוכן ולצורה בהתאם ל"חור מנעול" מאוד מצומצם ומוגבל. התת המודע הופך למנגנון השפעות מבלי שאנחנו מודעים להן.  לכן, על מנת להזיזנו משיווי המשקל בו אנחנו נמצאים, יש להפעיל עלינו כוח חיצוני (איום, משבר לדוגמה) או פנימי (מחלה לדוגמה). 
 
החרדה כגורם משתק מפני צמיחה
 
החרדה מערעור המוכר והידוע ומחשיפתנו לאי הודאות משתקת את רובנו ולפיכך גורמת לנו להגן על המצב הקיים, להתנגד ל"איום" ולתקוף אותו. אלא שבכך אנו משמרים סטטיות במקום לשמר את תהליכי הצמיחה וההתחדשות. אנחנו דבקים ברעיונות, נצמדים לסולם הצרכים של מסלאו, שופטים את המציאות שהיא כביכול אובייקטיבית-רציונלית אבל ממשיכים קיום של מחסור וקורבנות.
 
לכן, כדי להתעלות על התפיסה המשתקת, יש לאמץ חשיבה רציונלית – אובייקטיבית: חשיבה שמחוברת למהות במקום לזהות, חשיבה שפועלת מתוך חופש היוצר עשרות אלטרנטיבות  במקום חשיבה מתוך התניה, חשיבה ניטרלית שהיא מעבר לצורה ותוכן במקום חשיבה רגשית סנטימנטלית, חשיבה ששואלת, חוקרת, מקשיבה, מתבוננת ובוחרת במקום חשיבה שמגיבה למוכר. זו חשיבה הפועלת לטובת המכלול.
 
הפתרון לדילמת האסיר: שינוי בחשיבה
 
כעת נחזור לדילמת האסיר. לאור הנאמר, המטרה וצעדי הפעולה ששני האסירים בחרו, אינם רציונליים אלא סובייקטיביים – ארציים.  גם החיפוש אחר פגישה ושיתוף פעולה עם האסיר השני כדי להחליט לא לשתף פעולה ולהעיד, על מנת לקבל את העונש המינימלי, לא תסייע כי בבסיס הצורך הארצי בשיתוף פעולה נמצאים אינטרסים, תועלת אישית, רגשות, חשדנות. גם אם יכלו האסירים לתקשר זה עם זה, כל עוד אין הם חותמים על הסכם מחייב, שמבטיח שהחותמים עליו ינהגו בהתאם להצהרתם (גרירת סנקציות), הם עדיין יקבלו החלטה סובייקטיבית – רגשית, מה שאכן עשו ונכשלו.
 
על מנת להצליח בדילמת האסיר, שניהם היו חייבים לטפס אל עבר ממדי חשיבה גבוהים יותר – חשיבה אוניברסלית שבבסיסה יש אמון מלא בשותפות, נאמנות לשותפות (ולא שיתופי פעולה) הדורשת ברית אמיתית לטובת המכלול במקום חוזה עם סנקציות. 
 
אז מה כל זה אומר מבחינת ארגונים? כדי ליצור ארגונים מתחדשים, מתפתחים אנו חייבים לאמץ חשיבה חדשה על היחסים בין העובדים והמנהלים בארגון. עלינו לצאת מהחרדות שמאיימות על הארגון ומשתקות אותו, ליצור מחר חדש, כזו המבוססת על החשיבה הרציונליות – אובייקטיבית הפועלת לטובת הכלל.
 

 

מאת ד"ר ברכה קליין-תאיר, יו"ר חברת ארגניה, המתמחה בפיתוח ארגוני חדשני
 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798