חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
22/07/2018
 
 
 
מנהל מחלקה כבעל עסק קטן
חזור לרשימה
 
תאריך: 14/03/2016
כותב: איציק מידן
כתובת דוא"ל:  itzikmeydan@gmail.com
 

בחברות גדולות ניתן להתייחס ולראות מחלקה כסוג של עסק קטן בתוך קונצרן גדול יותר, ולכן מנהל המחלקה הוא מנהל סוג של עסק קטן. המאמר הבא מציג תפישת חשיבה המאפשר לכל מנהל לייצר שינוי וחדשנות.  

 
חדשנות בעסקים קטנים כתהליך מתמשך של שיפורים ושינויים קטנים
 
ב 1985 הוגדרה חדשנות ככלי שבאמצעותו היזם יוצר משאבים כדי לייצר אפיקי עושר חדשים או מעניק למשאבים קיימים פוטנציאל משופר ליצירת עושר נוסף (דרוקר). הגדרה זו מתייחסת בברור ליזמים וקובעת כי החדשנות היא מכשיר לפיתוח יזמות. באמצעות תהליך החדשנות מבקשים בעלי עסקים וחברות, להשיג יתרון תחרותי בשוק ולהגדיל את יכולתם לייצר ולהרוויח.
 
על פי חשיבה זו חדשנות מהווה את אחד המרכיבים החשובים בעסק שמטרתו לשמור על יציבותו של העסק לאורך זמן. לכן חדשנות חייבת להתקיים ולהתפתח בכל אחד מתחומיו של העסק – ייצור, כספים, תכנון, ניהול משאבי אנוש ושיווק. עם זאת בעסקים קטנים רוב הפונקציות הנ"ל מבוצעות על ידי המנהל, בעל העסק ולעיתים קרובות מוביל הדבר לחוסר מימוש של התהליכים הדרושים לייצור חדשנות בעסק קטן.
 
לצערי בעלי עסקים קטנים רבים רואים ומזהים חדשנות כהכנסה ויישום של טכנולוגיות חדשניות או כמעשה שיש לעשותו פעם ביובל, או צורך של בלית ברירה בעת משבר וקשיים שיש להתגבר עליהם. חשיבה זו משקפת את אחד הקשיים והחסמים העיקריים בבואנו לדון בחדשנות בהקשר לעסקים קטנים.
 
עבור כל העסקים הקטנים החיפוש אחר חדשנות, חייב להיות תהליך מתמשך של שיפורים ושינויים קטנים.
 
"אם רק נשקיע את הזמן לחשוב על מה אנו עושים, ואיך אנו עושים זאת, תמיד ישנה ותמצא דרך כיצד לעשות זאת טוב יותר". עשיית דברים אחרת, טוב יותר, מהר יותר, יעיל יותר, כלכלי יותר - זו בדיוק מהותה של חדשנות בעסקים קטנים!
 
כל עסק קטן יכול לפתח אסטרטגיית חדשנות ספציפית המותאמת לצרכיו. לדוגמא:
 
עסק קטן עם נטייה לאורח חיים איטי. משפט מאפיין: "אם העסק ימשיך להרוויח בעתיד כמו שאנו מרוויחים כעת, זה מצוין".
בעסק שכזה החדשנות העסקית יכולה לשמש כדי לשמור על רווחיות ולשפר את איכות חיי הבעלים בעסק. המטרות עבור סוג זה של אסטרטגית חדשנות תכלולנה טכניקות חוסכות עבודה, שיפור ופישוט תהליכים, שימת לב מוגברת לתחומים בעייתיים אשר צריכים להיות מטופלים.
 
עסקים יצרניים קטנים– משפט מאפיין: "אנחנו לא רוצים להיות גדולים אבל אנחנו רוצים להיות טובים יותר ורווחיים יותר!"
 
אסטרטגית החדשנות בסוג זה של עסקים היא להגדיל את הרווחיות ולבנות חוסן אסטרטגי ותפעולי. היעדים לחדשנות בסוג זה של עסקים יכללו מוצרים חדשים או משופרים המוצעים ללקוחות, פיתוח תהליכים רזים, פיתוח ויישום של שיטות ניהול חדשות ולהיות פתוחים לרעיונות, שיטות עבודה מומלצות והשפעות חיצוניות.
 
אלו הן רק דוגמא לשתי אסטרטגיות אפשריות אך במציאות ניתן להתאים לכל עסק את האסטרטגיה שתתאים במיוחד עבורו. בכל אסטרטגיה נמצא שישה שלבים - הגדרת הכוונה האסטרטגית, חיפוש רעיונות ודרכים, מיפוי תהליך הפיתוח, תהליך קבלת החלטות, הוצעת ההחלטות לפועל, בקרה והסקת מסקנות.
 
אם חדשנות היא תהליך מובנה בתוך עסק קטן ששת הצעדים הנ"ל הם יהיו תהליך מתמשך וחוזר על עצמו. ואכן בעסקים קטנים רבים הוא תהליך בלתי מודע הנעשה על ידי המנהל או בעל העסק, אך אם נהפכו לתהליך מוצהר ורשמי, סביר להניח כי נחווה הצלחה והשפעה חיובית גדולה יותר על הקיים ושיפור משמעותי ביכולת התחרותית של העסק.
 
איך מתחילים לייצר תהליך שינוי וחדשנות בעסק:
 
1. אימוץ שיטת החשיבה כי "מסע בן אלף קילומטרים חייב להתחיל בצעד אחד" (לאו טסו). הרבה צעדים קטנים יביאו שיפור המשכי. כשאתה משפר מעט בכל יום, בסופו של דבר קורים דברים גדולים. כשאומרים חידוש וחדשנות מדברים בד"כ על שינוי דרמטי ורדיקלי, מעתה נחשוב על חידוש כצעדים קטנים ונוחים לקראת שיפור. המוח שלנו מתוכנן להתנגד לשינוי (חידוש = שינוי) ולכן עצם המחשבה על חדשנות יוצרת מחסום יצירתי. חשיבה בצעדים קטנים מחלצת מהמחסום היצירתי.
 
2. מרגישים שהמוח שלנו ריק מתשובות, שאלו הרבה שאלות קטנות. המוח שלנו אוהב שאלות. שאלות מעוררות ליצירתיות. חזרו על השאלות האלה מספר רב של פעמים במשך כמה ימים ורשמו את כל התשובות שמצאתם. קראו בכל פעם את התשובות יתכן ותמצאו בתוך הרשימה את התשובה לשאלה. זכרו כי לכל שאלה לרוב יש יותר מתשובה אחת נכונה. הציגו שאלות גם לאחרים, הן עשויות לעזור כשאנו מתקשים למקד את הצרכים שלנו, כי מה שרואים מכאן זה לא מה שרואים משם.
 
3. פעלו פעולות קטנות. פעולת קטנות הן לב ליבה של החדשנות, בכך שאנו עושים צעדים, שינויים קטנים, שנראים פעוטי ערך או אפילו מגוחכים אנו יכולים לצלוח בקלות מכשולים שנכשלנו בהם בעבר. חשוב לזכור כי שינויים ופעולות קטנות מצריכות מעט מאד זמן וכסף, והן נוחות גם למי שאין לו מאגרים גדולים של כוח רצון.
 
4. למדו לאתר בעיות קטנות ולתקן. אנו מורגלים כל כך לחיות עם טרדות קטנות שלא תמיד קל לזהותן, שלא לדבר על לתקן אותן. אבל לטרדות יש דרך משלהן להתנפח ולהצטבר, עד שבסופו של דבר הן חוסמות את הדרך לשינוי. למדו לאתר בעיות קטנות: שחזרו טעות גדולה שעשיתם בעסק וחשבו כיצד הייתי עושה זאת אחרת, זהו טעות קטנה שעשיתם היום ושאלו אם הטעות הקטנה שזיהיתם משקפת בעיה גדולה יותר או שיש לה פוטנציאל לצבור תנופה ולגדול.
 
5. העניקו תגמולים קטנים לעצמכם וללקוחותיכם. בין שאנו רוצים לאמן עצמנו או אחרים לפתח הרגלים טובים יותר, תגמולים קטנים הם העידוד המושלם. לא זו בלבד שהם לא יקרים ונוחים, הם גם מגרים את המוטיבציה הפנימית הנדרשת לשינוי לאורך זמן. התגמול צריך להיות מתאים למטרה, לאדם והוא צריך להיות חינמי או לא יקר.
 
6. שימו לב והעריכו רגעים קטנים. רגעים רבים של פריצת דרך ותגלית נובעים דווקא מתשומת לב יומיומית, שגרתית, לדברים קטנים. דוגמא: דיילת של חברת אמריקן אירליינס שמה לב כי רבים מהנוסעים לא אוכלים את הזיתים בסלט. היא חשבה שהבחנתה יכולה להביא תועלת. הציגה זאת למנהליה. בדיקה הראתה כי החברה משלמת לספק המזון לפי מספר המרכיבים. ולכן הפחתה במרכיב הזיתים הביאה לחסכון של 500,000 דולר לשנה!
 
7. התנגדות היא מקור הלמידה הכי גדול שלכם. חפשו בהתנגדויות של האנשים שמולכם, של לקוחותיכם מקור ללימוד. שאלו שאלות מתוך כוונה אחת בלבד, לגלות ולהבין את הסיבות המביאות אותו לנקודת המבט שלו ונסו לא להיות שיפוטיים.
 
8. משפטים לדרך הראויים לזכירה ויישום:
  • "ראו הכל, התעלמו מהרבה, שפרו מעט" האפיפיור יוחנן ה 22  
  • "התחל היכן שאתה נמצא ובקטן"
  • "הדברים הקטנים הם שעושים את הדברים הגדולים לאפשריים. רק תשומת לב לפרטים קטנים של כל עשייה הופכת אותה לבעלת איכות ממדרגה ראשונה"
  • "התעמת עם הקשה כשעודנו קל"

 

לקבלת מאמרים נוספים בנושא ישירות לדוא"ל שלכם, ניתן להירשם בקישור:
 
אשמח לעמוד לרשותכם 
איציק מידן
מומחה להטמעת חדשנות, הכשרת עסקים, מנהלים ועובדים
כיצד לייצר רעיונות חדשים להגדלת ערוצי הרווח בדגש חיסכון
ושימוש חוזר במשאבים קיימים

 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798