חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
21/11/2018
 
 
 
המדריך לניהול הדרכת העובדים
חזור לרשימה
 
תאריך: 21/03/2016
כותב: תמר בראל
כתובת דוא"ל: 
 

כללי אצבע לתכנון וניהול נכון של הדרכות עובדים בארגון שלכם.
לגזור ולשמור


חברות בהחלט מכירות בחשיבות של הון אנושי מיומן. אבל מצער לגלות לעתים די קרובות שהדרכות הן פעילות שלא נמצאת במרכז העשייה, והן אחד הקורבנות הראשונים לחרב הקיצוצים בתקופות קשות, בהן נדרש להדק את החגורה. וכאן מתעוררת בעיה, שכן חוסר ההבנה כי מדובר באחד מעמודי התווך של עסק בריא ותחרותי, יכול לגרום לא פעם, למכשולים במירוץ היומיומי להצלחה. מעסיקים חייבים להבין כי ההשקעה בהדרכה היא השקעה בעתיד הארגון וביכולות התחרותיות שלו ומנהלי משאבי האנוש חייבים לתת את הכלים שיסללו את הדרך לשם

לטובת המפקפקים, הנה מספר סיבות משכנעות מדוע חשוב להשקיע בהדרכה:

שיפור ביצועים ופרודוקטיביות. הקניית יכולות וכישורים חדשים מאפשרת לעובדים לבצע את עבודתם היומיומית בדרך יעילה יותר. ככל שיבינו טוב יותר את תפקידם, וכיצד להשיג את התוצאות המצופות, כך יוכלו לפעול ביתר פרודוקטיביות.

החזר על ההשקעה. תוכניות הדרכה אמנם דורשות השקעה ראשונית, אבל כאשר הן מתמקדות בצרכים עסקיים ספציפיים, הן בהחלט מהוות החזר מהיר על ההשקעה. הכישורים החדשים שמקבלים העובדים, מעצימים אותם בתפקידם, וההשקעה הראשונית תחזיר את עצמה מהר מאוד בזכות שיפור היעילות ואפילו צמיחה בהכנסות

פיתוח של מנהיגי העתיד. אחד התפקידים העיקריים של ההנהלה הוא להתכונן לעתיד על ידי פיתוח הדור הבא של המנהלים הפוטנציאליים. הפיתוח המקצועי והאישי של העובדים הוא אבן יסוד לתהליך. לא רק שזה נותן לעובדים ההרגשה שארגון משקיע בעתיד שלהם ופותח להם אופק מקצועי לטווח הארוך ובכך  משמר בארגון את העובדים בעלי הפוטנציאל, אלא גם מבטיח לארגון שיהיו לו "שחקני ספסל" בעזרתם יבטיח עתודה להמשכיות ניהולית.

שומרים על יתרון תחרותי. הדרכה מקנה לעובדים כישורים ויכולות להם הם זקוקים במירוץ אחר טכנולוגיות ותהליכים חדשים. לכך יש השפעה מהירה המבטיחה שהארגון לא רק יידע ליישר קו עם שאר השוק, אלא יוכל אף לצעוד בראש המחנה

שיפור המוטיבציה והעמקת מחוברות (engagement). זה אך טבעי שעובדים חושבים על פיתוח הקריירה שלהם  והדרכות סוללות את הדרך למקום בו הם רוצים להיות. בעוד שהשקעה בפיתוח העובד יכולה להוות תמריץ, הרי שהזנחה של הנושא עלולה להביא את העובדים לחשוב כי אין להם עתיד בארגון ובוודאי שלא לטווח הארוך. לכך יש השפעה על המוטיבציה והמורל, על המחוברות לחברה ועל הביצועים.

כיצד לתכנן ולנהל נכון את ההדרכות?

האם אתם יודעים אילו יכולות וכישורים קיימים בארגון שלכם? והאם מיומנויות  וכישורים אלה יתמכו באסטרטגיה העתידית של החברה? מה אתם צריכים לקחת בחשבון כשאתם בונים תוכנית הדרכה? איך תוודאו שהתוכנית אכן יוצרת ערך לעובדים ולכם כארגון, הן בפן הפיננסי והן במושגי פיתוח כישורי עובד

הנה מספר כללי אצבע:

התמקדו בצרכים העסקיים. קודם כל ולפני הכל, התמקדו בצרכים הנוכחיים והעתידיים של העסק. מפו את סך הכישורים והמיומנויות להם הארגון זקוק והשוו מול אלו שיש לעובדים שלכם. הגדירו מראש מהן ההכשרות וצרכי החניכה של עובדים חדשים שגייסתם. השתמשו בתוצאות תהליכי הערכת עובדים שאתם מבצעים  וזהו פערים או נקודות תורפה אצל עובדים, כאלה שפוגעים בביצועים. זו נקודת מוצא טובה לזיהוי צרכי ההדרכה ותכנון המענה הנדרשכיום קיימות מערכות טכנולוגיות שייסעו לכם בזיהוי צרכי ההדרכה ואף ימליצו על פעילויות ההדרכה המתאימות ביותר לכל עובד על סמך פערי הידע/המיומנויות שלו ביחס לאלו הנדרשים תפקידו הנוכחי/העתידי.

שימו דגש על כישורים. תוכניות הדרכה צריכות להיות מבוססות כישורים, בהקשר של התפקיד אותו ממלא העובד כיום או התפקיד שאתם מייעדים לו בהמשך דרכו. באמצעות הדרכות קשה לשנות מאפייני אישיות והן תמיד יהיו יותר יעילות ובעלת ערך אם תתמקדו בידע, כישורים, מיומנויות ויכולת שאפשר ללמוד ולרכוש.

בחרו את אמצעי ההדרכה המתאים. הדרכה פרונטלית, קורס חוץ ארגוני, תוכנית חניכה, מעבר בין תפקידים, למידה מקוונתיש כיום מגוון רחב של אמצעי הדרכה ותכני הדרכה שארגונים עושים בהם שימוש. חשוב שתתאימו את הפעילות המתאימה ביותר להשלמת הידע של כל עובד ולאופי העובדים בארגון

צרו תרבות ארגונית מעודדת למידה. עודדו את העובדים לקחת אחריות על הפיתוח שלהם והעבירו מסר שאתם רואים חשיבות בהדרכה התורמת להתמקצעות שלהם. עובדים המבינים את הקשר בין ההדרכה לעיסוק שלהם ואף יותר מכך, רואים את הקשר בין ההדרכה ליכולת שלהם לתרום להישגים העסקיים של הארגון כולו, מעורבים יותר ונרתמים לתהליך הלמידה בצורה חיובית.
במקביל, אפשרו להם נגישות קלה ונוחה לתכני הדרכה רלוונטיים, הן לתפקידם והן לנושאים נוספים המאפשרים להם להרחיב את הידע שלהם בנושאים מגוונים נוספים. מערכת למידה מקוונת (e-learning) תאפשר להם גישה ואיתור תכנים רלוונטיים מכל מקום ובכל זמן. אפשרו להם לבחור מתוך קטלוג קורסים, את אלה התורמים להם ביותר במילוי תפקידם הנוכחי וכהכנה לתפקיד הבא אליו הם שואפים. העניקו לעובדים חיזוקים בסיום ההדרכות בהצלחה, באמצעות תעודות והסמכות. זה מעניק תחושת ערך. 

אפשרו שיתוף ידע בזמן אמת. יצירת קהילות ידע מאפשרות לעובד להתייעץ, לשתף ולפתור בעיות בזמן אמת וע"י כך לשפר את עבודתו היומיומית. שיתוף ידע מעלה מוטיבציה, גורם ליצירת מחוייבות ומעודד קשרים בינאישיים גם בין עובדים הנמצאים באתרים מרוחקים של הארגון.

הפחיתו זמן אדמיניסטרציה. אפשרו תהליכי עבודה אוטומטים החל מתהליך בקשת קורס, דרך תזכורות לגבי צורך בחידוש הסמכות ותזכורות לעובדים לגבי הדרכות שהם צריכים לסיים עד תאריך מסויים. צרו תוכניות למידה מבוססות תפקיד/תהליך (למשל קליטת עובד) שיוקצו לעובד בצורה אוטומטית.

עקבו אחר תקציב ההדרכה המושקע בכל עובד ושקפו לעובד את מידת ההשקעה בו. הצגת התקציב שהושקע בתוכנית הפיתוח של העובד מראה לעובד שהארגון משקיע בו מעבר לשכר הרגיל, כתגמול נוסף, דבר המגביר את תחושת המחוברות לארגון.

אמנו את המדריכים. אם ההדרכה מתבצעת בארגון, ללא שימוש במדריכים חיצוניים, חשוב שהצוות שלכם יבין במדוייק מהם  הכישורים שעליו ללמד ואיזה מידע הוא להעביר בכל מפגש. וודאו שהצוות גם יודע כיצד להעביר חומרים כהלכה, שכן, אם הצוות חסר ניסיון בהדרכה והעברת תכנים, הסיכוי שהלימוד יהיה אפקטיבי, הוא מוגבל מראש

קבלו פידבק. עודדו ובקשו מהעובדים משוב בסוף כל מפגש הדרכה. פידבק כזה יכול לסייע לכם לשפר את תכני ההדרכה או את אופן הלמידה לפעם הבאה, תוך הבטחה שההדרכות יספקו את הערך המקסימלי הן לעובד והן לארגון

מדדו תוצאות. להדרכת עובדים צריכה תמיד להיות מטרה ברורה, ברת ביצוע וכמובן, מדידה. אתם משקיעים בעובד ורוצים לראות התמורה על ההשקעה. בדקו במהלך השבועות ואף החודשים שלאחר ההדרכה, האם העובדים הפיקו ממנה ערך מוסף. בחנו האם המשתתפים מיישמים בפועל את הכישורים החדשים שרכשו במהלך ההדרכות והאם אלה אכן היו אפקטיביות דיין. קבלו משוב גם מהמנהלים לגבי תרומת ההדרכות שקיבלו העובדים שלהם והשפעתן על אופן העבודה ועל שיפור הביצועים של העובד.

היעזרו במערכות טכנולוגיות. חלפו הימים של "לוח וגיר" וגם אם אין עדיין תחליף מלא לחוויית הלמידה הפרונטלית, הרי שיותר ויותר תכנים עוברים למערכות למידה מקוונות המאפשרות למידה מכל מקום ובכל זמן. מערכות ה- e-learning כוללות אמצעי למידה מקוונים, למידה חברתית ואינטראקטיבית, סקרים וקהילות ידע, הערכות, מבחנים, הסמכות ועוד המאפשרים לעובדים שלכם חוויית למידה ידידותית ומעשירה.
גם בתחום ההדרכה הפרונטאלית, עשו שימוש במערכת שתעזור לכם לנהל את ההדרכות בארגון משלב זיהוי צרכי ההדרכה, דרך ניהול תקציב, קורסים, כיתות, ציוד, מדריכים, מסלולי למידה, לוחות זמנים, בקשות ואישורי השתתפות ועד למדידת תוצאות.
בחרו במערכת שיכולה לשלב תהליכים קשורים שאתם מנהלים בארגון, כגון הערכת עובדים. כך תוכלו למשל, לנתח את צרכי ההדרכה שעלו בשיחות ההערכה, לתכנן את ההדרכות הדרושות ולמדוד את השפעתן על ביצועי העובדים

לסיכום, הדרכת עובדים היא כלי מרכזי בידיו של הארגון, המאפשר לו לטפח, לפתח ולשמר את העובדים לאורך זמן, כמו גם לשמור על יתרון תחרותי ולשפר ביצועים עסקיים. מקסמו את תוצאות התהליך זהו win-win הן לארגון והן לעובדיו.


הכותבת היא תמר בראל, מנהלת תחום Talent Management  בסינריון, המתמחה בפתרונות תוכנה מתקדמים לניהול הון האנושי בארגון www.synerion.co.il

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798