חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
20/08/2019
 
 
 
המעבר לחדשנות גלובלית (Global Innovation) – השפעות והשלכות
חזור לרשימה
 
תאריך: 22/07/2007
כותב: נאוה שלו
כתובת דוא"ל:  nshalev@globalrelocation.ca
 
בעידן הגלובליזציה ועם המעבר של חברות לאזורים חדשים בעולם ( כמו סין , הודו , ברזיל, מזרח אירופה ) האסטרטגיה שבאמצעותה חברות יכולות לשמור על היתרון התחרותי שלהם הוא  פיתוח וקדום החדשנות בחברה.

בעידן הגלובליזציה ועם המעבר של חברות לאזורים חדשים בעולם ( כמו סין , הודו , ברזיל, מזרח אירופה ) האסטרטגיה שבאמצעותה חברות יכולות לשמור על היתרון התחרותי שלהם הוא  פיתוח וקדום החדשנות בחברה.
אין זו חדשנות לשם חדשנות אלא זו חדשנות אשר יוצרת ערך מוסף  ללקוח מתרבות מסוימת ואשר מביאה ליצירת רווחים כלכליים לחברה .שינויים אלה  בבניה של תהליכי החדשנות בחברה והצורך במעבר לחדשנות גלובלית מהווים קטליזאטור לשינוי אסטרטגיית משאבי האנוש הגלובלית של חברות .המאמר הבא יתאר את  מהם השינויים שבהם יש לנקוט בכדי לייצר חדשנות בחברה ומהי ההשפעה של שינויים אלה על הבנייה של אסטרטגיית משאבי האנוש הגלובלית. כמו כן נדון בהשפעה של השינויים האלה על ישראל ומה ניתן לעשות כדי להבטיח את היתרון התחרותי שלה בתחום המחקר והפיתוח ב 10 שנים הקרובות.    

נניח שאתה חברה טכנולוגית שיש לך מוצר שנמכר היטב בשווקים של דרום אמריקה ואתה מעוניין לשמור על פלח השוק שלך בשווקים אלה או לפתח מוצרים חדשים ללקוחות באזורים חדשים ( כמו: סין או הודו  ). היכן תחפש ידע לגבי השינויים אתה נדרש לעשות במוצרים הקיימים אשר יתאימו לצרכי הלקוחות בעתיד או איזה מוצרים יענו על צרכים בלתי מסופקים של לקוחות בעתיד?

בשנים שעברו חברות השתמשו במודל של חדשנות סגורה ( Closed Innovation    )  במודל זה הרעיונות החדשניים הגיעו  מקבוצת ה R&D  שלה .שינויים בטכנולוגיה ושינויים באופן העברת המידע באינטרנט , מעברים תכופים יותר של  עובדים מחברה לחברה וגם מחוץ למדינה גורמים להתפשטות הידע והמידע לכל עבר.  שינוים אלה מביאים למצב שבו הידע אינו מתרכז כפי שבעבר במקום אחד ועל כן נולד הצורך בבניה של מודל חדש.  מודל החדשנות פתוחה ( Open Innovation  ) שהומצא על ידי פרופסור Chesbrough Henry גורס שבמודל הפתוח רעיונות חדשניים מגיעים מקבוצה גדולה של מקורות : לקוחות , ספקים , פרטנרים ,אוניברסיטאות , חברות יעוץ  אנשים ברשת . 
 ישנן שני יתרונות בולטים למודל החדשנות הפתוחה בהשוואה למודל החדשנות הסגורה:  

  1. כמות הרעיונות החדשניים שעשויה לבוא מקבוצה גדולה של אנשים רבה יותר מכמות הרעיונות שיכולה להגיע מקבוצה קטנה של אנשי מחקר ופיתוח. 
  2. משאבי אנוש רב תרבותיים (diversity  ) והבדלים תרבותיים תורמים העלאת רעיונות חדשניים יותר  בהשוואה לקבוצת מחקר ופיתוח אשר מורכבת ממהנדסים השיכים לאותה תרבות בגלל השונות התרבות.
        
     יש לשנות את תהליך סיעור המוחות אשר בו נאספים הרעיונות החדשניים בחברה. חברות צריכות ליזום תהליכים גלובליים המעודדים פיתוח רעיונות הבאים מהרבה מאד מקורות מחוץ לחברה כמו לקוחות ספקים , אנשים בשת , מוסדות חינוך וכדומה .
    IBM   היא דוגמא  לחברה שעשתה את המעבר מחדשנות סגורה לחדשנות פתוחה. לאחרונה שמענו שהחברה השקיעה  100 מיליון דולר בתהליך של סיעור מוחות גלובלי שכלל  150.000 אנשים מ 94 מדינות . הצוות כלל  את עובדי IBM  לקוחות , שותפים , אוניברסיטאות ואחרים בתהליך סיעור מוחות  שנמשך 3 ימים הועלו 46.000 רעיונות הרלוונטיים לבעיות אמיתיות של לקוחות החברה.
    דוגמא לחברה  שמיישמת את המודל של חדשנות פתוחה היא בל קנדה  שפתחה מרכז לחדשנות פתוחה באוטווה  המרכז נפתח בשיתוף עם קבוצת חברות בשם Wesley Clover  שכוללת חברות כמו Mitel   ו  March Networks

המעבר למודל חדשנות פתוח למעשה דורש שינוי של אסטרטגיית משאבי האנוש בחברה.     
חברות  הרוצות לפתח מוצרים אשר רלוונטיים ללקוחות רב תרבותיים באזורים שונים בעולם דורשים מעבר לחדשנות תרבותית אשר מבוססת לקוח.  כלומר כדי להבין את הצרכים של לקוחות רב תרבותיים יש להבין ולהכיר את תרבותם.  בתרבות הלקוח אנו מתכוננים לאמונות , עמדות , התנהגויות וסגנון חיים של לקוחות רב תרבותיים באזורים שונים בעולם. אין אפשרות לייצר חדשנות אשר רלוונטית ללקוח ללא הבנה של צרכי הלקוח וזאת אפשרית רק על ידי הבנה של התרבותו . "חדשנות תרבותית "  היא חדשנות אשר יוצרת ערך מוסף עבור לקוח השייך לתרבות מסוימת  ואשר מביאה ליצירת רווח כלכלי לחברה .   
ישנן שיטות שונות לאתר את הצרכים של לקוחות רבת תרבותיים . כמו למשל : ראיונות עם לקוחות ומחקרי שוק ,  צפייה בלקוחות המשתמשים במוצר ( Ethnography   ), שתוף לקוחות בתהליך המחקר והפיתוח באופן עקיף ׁ(Fan Bases )  או הצטרפות של לקוחות לצוות המחקר והפיתוח (Participatory design   ) . שיטות אלה יאפשרו אסוף מידע רלוונטי על צרכי לקוחות עכשוויים ועתידיים.

שינוי תהליכי החדשנות בחברה והמעבר לחדשנות אשר רלוונטית ללקוחות רב תרבותיים דורשת שינוי אסטרטגיית הגיוס וההדרכה בחברה. באופן מעשי שינוי זה יתאפשר על ידי הפעולות הבאות :
א. מיון וגיוס מועמדים רב תרבותיים (  ( diversity לצוות המחקר והפיתוח .  
ב. מתן של אימון והדרכה של עובדים בידע רב תרבותי ( cross cultural knowledge  ).
ג. הקנייה של כישורים של עבודה וירטואלית וכישורים גלובליים אחרים. 

במחקר של  חברת הייעוץ  בוז אלן  המילטון ( 2006 )  נמצא שהרבה חברות בשוק הבינלאומי עוברות למודל של חדשנות גלובלית . אם לפני מספר שנים חברות העבירו פונקציות של יצור לאסיה ואזורים אחרים בעולם רק כדי לחסוך בעלויות כיום חברות מעבירות לא רק את פונקציות היצור אלא גם את פונקציות הפיתוח . כמו כן אם בעבר המעבר לאסיה נבע מתוך הרצון לחסוך בעלויות כלכליות היום המעבר זה נובע ממגוון סיבות נוספות כמו קרבה לשוק היעד, תמריצים ממשלתיים ואפשרויות גיוס של כוח אדם מיומן . קיים  אומדן  שיש באסיה  6 מיליון מהנדסים מתוכם  28%  מהודו ו 11% מסין . חברות מוציאות היום על מהנדסים זרים 15 ביליון דולר כאשר סכום זה צפוי לגדול ל 150 ביליון דולר ב 2015 על פי המחקר .  

איך מגמה זו של המעבר לחדשנות גלובלית תשפיע על ישראל ?
החברות הישראליות צריכות אף הן לעבור ממודל של חדשנות סגורה למודל של חדשנות פתוחה . מבחינת  פרקטית יש לאמץ את השינויים הבאים :

  1. אימוץ מודל שבו הרעיונות החדשניים בחברה אינם מגיעים רק מצות המחקר והפיתוח אלא ממגוון מקורות כמו עובדים נוספים בחברה , לקוחות רב תרבותיים ,גולשים ברשת , ואוניברסיטאות .
  2. גיוס של מועמדים רב תרבותיים כולל מועמדים השיכים לתרבות הלקוח ( Diversity    ) לצוות המחקר והפיתוח אך גם לתפקידים אחרים בחברה .
  3. הדרכה ואימון של המשאב האנושי בידע רב תרבותי ( Cross cultural knowledge) כישורי עבודה וירטואלית וכישורים גלובליים נוספים .

תהליכים אלה יאפשרו פיתוח של מוצרים טכנולוגים אשר יהיו רלוונטיים ללקוחות רב תרבותיים מאזורים חדשים בעולם וישמרו על תחרותיות של ישראל בתחום המחקר והפיתוח.

סיכום : מגמות הגלובליזציה וכניסה של חברות לאזורים חדשים בעולם טומנת בחובה שינויים בתהליכים של בניית החדשנות בחברה ומעבר לחדשנות גלובלית . שינוי זה דורש שינוי באסטרטגיית הגיוס ופונקציות נוספות אשר קשורות לניהול המשאב האנושי אשר בונה בחברה חדשנות רב תרבותית אשר מבוססת לקוח . מגמות אלה צפויות להתחזק על פי המחקר של אלן בונזן המילטון וכבר עכשיו אנו רואים הרבה חברות בשוק הבינלאומי אשר עוברים לחדשנות גלובלית ומעבירים פונקציות של ייצור כמו גם את פונקציות המחקר ופיתוח לאזורים חדשים בעולם.  החברות הישראליות צריכות אף הם לעבור מחדשנות סגורה לחדשנות פתוחה ולבנות אסטרטגיות גיוס אימון והדרכה אשר מאפשרות את העבודה במודל החדשנות הפתוחה. 


נאוה שלו  2007
נאוה שלו  היא היזמת של גלובל רילוקשיין בעלת 16 שנות ניסיון בעבודה עם חברות הייטק בישראל ובשוק הבינלאומי .האתר לחברות בכתובת 
www.globalrelocation.ca/consulting יפורסם בקרוב . למאמרים נוספים בקרו  ב http://nshalev.gblogs.co.il  לתגובות nshalev@globalrelocation.ca


 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798