חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
22/09/2018
 
 
 
תום סוייר – מומחה בניהול יצירתי:
חזור לרשימה
 
תאריך: 23/07/2007
כותב: מעין אמיתי
כתובת דוא"ל:  maayan@roc.co.il
 
שבת אחר הצהריים, חופשה לכל הילדים, פרט לתום סוייר, שקיבל מדודתו עונש לסייד את הגדר המקיפה את ביתה. החיים נראים לו בלתי נסבלים והקיום כמשא כבד. לא רק העבודה בלתי נסבלת, אלא בעיקר המחשבה על צחוקם של ולעגם של הנערים האחרים על כך שהוא עובד כשהם מבלים את חופשת הקייץ שלהם. במורד הרחוב מופיע בן שמלעגו הוא חושש יותר מכל ועל תום נוחתת "השראה".
"שלום תרח, צריך לעבוד מה?".
 

חשיבה יצירתית

לאחר שהיה ארוכה ענה תום "הו, זה אתה בן, לא שמתי לב".
"שמע אני הולך לשחות. אתה לא רוצה גם?, אבל כמובן אתה בטח מת לעבוד – לא? בטח ש'תה מת לעבוד.
תום סקר את הנער, במשך רגע ארוך ואמר:
"לזה אתה קורה עבודה?"
"מה זה אם לא עבודה?"
תום המשיך לסייד בריכוז וענה באדישות:
"ובכן, יתכן שזה עבודה ויתכן שלא. מה שאני יודע, שזה מה שמתחשק לתום סוייר לעשות"
"בחייך, אתה לא רוצה לומר לי שאתה נהנה מזה"
המברשת המשיכה להתנועע.
"נהנה מזה, בעצם למה שלא אהנה מזה, כמה הזדמנויות יש לילד כמוני לסייד גדר?"
זה שפך אור חדש על כל העניין. בן חדל לכרסם את התפוח שאחז בידו. תום הניף את המברשת קדימה ואחורה – צעד אחורנית לבדוק את התוצאה – הוסיף קצת פה ושם – שוב בדק את התוצאה – בן סוקר כל תנועה נעשה סקרן יותר ויותר ומרותק מרגע לרגע.
עד מהרה אמר:
"מה דעתך שתתן לי לסייד קצת הה תום?"
כעבור שעות אחדות היתה הגדר מסוידת בשלוש שכבות סיד ותום, טבל בממון. בזה אחר זה נפרדו ילדי העיירה מכל רכוש שהיה עמם למען הזכות לצבוע את הגדר.

יצירתיות, מתחילה מהיכולת להתבונן אחרת על המציאות. תום סוייר הצליח לתת פירוש חדש, להפוך את העבודה השחורה לתענוג שיש לשלם בעבורו. חבריו של תום, הלכו בעקבות השינוי שהחיל על הגדרת המציאות. 

המניפסט היצירתי
מה ניתן לעשות כדי להגביר את היצירתיות החשיבתית האישית שלנו? התשובה הטובה והפשוטה ביותר היא "להתעסק במשהו אחר". חשבו כמה רעיונות חדשים עולים בראשנו בשעה שאנחנו מתקלחים, שוטפים כלים, יוצאים לריצה או משקים את העציצים. הלא מודע שלנו מעבד באופן מתמיד, את הגירויים והרעיונות שנקלטו או נוצרו באופן מודע, מפרק אותם ומחבר אותם בצורות חדשות המהוות את התוכן של החשיבה היצירתית.

לא ניתן להיות יצירתי "בכוח", המפתח הוא דווקא באי התכוונות. אחת הטכניקות שהתגלו כאפקטיביות ביותר לפתרון בעיות יצירתי, היא לעבוד באופן מכוון ואקטיבי על הבעיה לפני השינה ועל ידי כך מתן אפשרות ללא מודע להשתלט על המשך התהליך. דאגה כי ליד המיטה יהיו מוכנים עט ונייר ומיד עם ההתעוררות, רישום מהיר של כל הרעיונות הקשורים לבעיה העולים בדעתנו. הניסיון מראה כי חלקם הגדול של רעיונות אלה יהיה חדש, שובר פרדיגמה ובעיקר כזה שלא היינו מסוגלים לייצר באופן מודע, מכוון ונשלט לחלוטין.
אין דרכים המבטיחות הצלחה ביצירת רעיונות חדשים, אך ישנן שיטות מסייעות. צריך תמיד לזכור שהשראה היא איכות שאיננה ניתנת למדידה. יצירתיות איננה ניתנת להגבלה. מדידה היא פעולה מגבילה מטבעה ולכן כמו כל דבר מגביל איננה יכולה להכיל או להתמודד עם יצירתיות.
לשאוף להיות מקורי ויצירתי, הוא הלך רוח לא פרודוקטיבי. יצירתיות נובעת בדיוק מהלך רוח הפוך - השאיפה לעשות את הדבר הטבעי לך ביותר היא המקור ממנו יצירתיות נובעת.
נסו את הטכניקות, נסו לשלב אותן בדרך החשיבה הטבעית לכם, עד שלא תהיו בכלל מודעים לכך שאתם עושים שימוש בטכניקה. כתבו את הטכניקה על פיסת ניר. הסתובבו עם פיסת הניר הזאת במשך חודש (או שבוע) ונסו להפעיל את הטכניקה בכל מצב אפשרי, עד שתהפוך להיות חלק מן הדרך הטבעית בה אתם חושבים.

רגע חושבים
שני אנשים שיחקו שחמט. הם שיחקו 5 משחקים וכל אחד מהם ניצח בשלושה מהם, איך זה יכול להיות??.

טכניקות ליצירת יצירתיות יצירתית
כובעי החשיבה של דה בונו
דה בונו, מן המובילים בתחום חקר החשיבה היצירתית, המסתעפת או הרוחבית מציע לתקוף בעיות מערוצי חשיבה שונים תוך עיסוק נפרד בהם באופן מודע. הוא מדמה חשיבה זו לחבישת כובע, ההופכת אותך כביכול לרגע לאדם אחר. כל ערוץ חשיבה מבוטא על ידי חבישת כובע בצבע שונה. למעשה "חבישת הכובע" משמשת לניתוק ה"אני המגביל" מהחשיבה ומאפשרת חקירה של מגוון אפשרויות וכיווני פעולה. שיטת חבישת הכובעים אפקטיבית במיוחד בדיון קבוצתי, בו היא מאפשרת בלשונו של דה בונו "להפריד את האגו מהחשיבה".
כובעי החשיבה:
חבישת כובע לבן משמעה מיקוד בעובדות,נתונים צרכי מידע ופערים. "אני חושב שהגיע הזמן לחבוש כובע לבן..." משמעו בואו נעזוב לרגע את ההצעות והטעונים ונביט בנתונים הנמצאים בבסיס הענין.
חבישת כובע אדום משמע מיקוד ברגשות תחושות ואינטואיציה. חבישת כובע אדום מאפשרת, באופן מטאפורי לחובש לעשות שימוש באינטואיציה מבלי שיהיה לו צורך להצדיקה. זאת, בניגוד לצורך שאנו חשים לעיתים מזומנות לתמוך בהבעת ריגשית באמצעות היגיון. מהלך ההופך לעיתים קרובות את הרגש האמיתי לנתמך בהיגיון מלאכותי. "כשאני חובש את הכובע האדום, אני סבור שההצעה הזאת היא גרועה", הופכת להיות התערבות לגיטימית בדיון הנערך בשיטת ששת הכובעים.
חבישת כובע שחור משמע הפעלת חשיבה שיפוטית, ביקורתית, זיהוי החסרונות, והקשיים. בחבישתו אנו מפעילים את הפונקציה החשובה של הצבעה מדוע העה או רעיון אינם תואמים את העובדות, הניסיון, המערכת, המדיניות וכיו"ב. זוהי חבישת הכובע המטאפורית המכניסה היגיון לדיון.
חבישת כובע צהוב משמעה חיפוש אחר תועלות, יתרונות ורווחים. זוהי חבישת הכובע המטפורית הכניסה לדיון היגיון חיובי. מדוע משהו יעבוד, ומדוע הוא יביא תועלת. מהלך זה משמש אותנו להביט קדימה על תוצאותיה הצפויות של פעולה שהוצעה או למציאת משהו בעל ערך במידה וזה עוד לא קרה.
חבישת כובע ירוק משמעה חיפוש אחר רעיונות חדשים ודרכי פעולה חלופיות. זהו כובע היצירתיות, חיפוש המענין, השונה, הפרובוקטיבי.
חבישת כובע כחול משמעה חשיבה ממעלה שניה כלומר חשיבה על החשיבה שבוצעה עד עתה ובחינת הקפה, יעילותה, טיב החלופות והפתרונות אליהן הביאה וצעדי החשיבה הבאים האפשריים. "כשאני חובש עכשיו את הכובע כחול אני סבור שעלינו לבצע קצת יותר חשיבת כובע ירוק בשלב זה" – במונחים טכניים הכובע הכחול מכוון למטא – קוגניציה.
החלט שלבעיה הניצבת בפניך אתה מקדיש 20 דקות חשיבה. לאחר כל שלוש דקות אתה מחליף את הכובע ממנו אתה חושב על הבעיה. רשום לפניך את סדר החלפת הכובעים. הקפד בכל שלוש דקות נתונות לחשוב ולייצר רעיונות, אך ורק מן הזווית הנראית מתחת לכובע אותו אתה חובש. רשום את כל הרעיונות העולים בדעתך. בתום עשרים הדקות הבט על הרשימה שלפניך. כיצד נראית הבעיה עכשיו.

רגע חושבים
מדוע אסור לקבור באילת, אנשים שחיים בצפת?

גרייה אקראית
טכניקה נוספת ממוחו הקודח של דה בונו המהוה את השיטה הפשוטה והישירה ביותר, ואשר נמצאת בשימוש הנפוץ ביותר בקרב הנדרשים כחלק מעבודתם ליצור רעיונות חדשים, מכונה גרייה אקראית. הרעיון בטכניקה זו הוא לאפשר לפיסה אקראית של מידע לגרות את החשיבה.
נקודת המוצא לטכניקה זו קובעת כי:
1.אירועים אקראיים, מאפשרים לנו להיכנס לתוך תבניות החשיבה שלנו מנקודה אחרת.
2. אסוציאציות ממילה בה נעשה שימוש מחוץ להקשר במצב החדש מניעות קשרים חדשים במוחנו.
גירויים אלה יוצרים לעיתים מזומנות את מה שאנחנו מכנים אינטואיציה, בוננות (אינסייט) או אפקט "אאוריקה" ("מצאתי" ביוונית, המילה אשר האגדה מספרת שארכימדס צעק, כאשר ההבנה לגבי עקרון המשקל הסגולי הכתה בו בעודו באמבטיה).
ההתייחסות לגירוי המילולי האקראי היא כאל אבן המושלכת למים ויוצרת גלים מתרחבים והולכים של אסוציאציות.
הרעיון כיצד פועל כוח הכבידה עלה בראשו של ניוטון כאשר על ראשו נפל תפוח מעץ תחתיו ישב - הנה לכם גרייה אקראית לשמה. יצירה מכוונת של תופעה זו היא כמו לגשת לעץ ובמקום לשבת תחתיו ולחכות, לתפוס ולנער אותו בשתי הידיים - לייצר את הגירויים האקראיים באופן מכוון.
גירויים אקראיים יכולים להיות מילים או תמונות, אשר ניתן להכניס אותם לשימוש לתהליך החשיבה היצירתית בדרכים הבאות:
• מלאו שקית במאות פתקים עליהן רשומות מילים. עצמו את העיניים. הכניסו את היד ומשכו החוצה מילה.
• פתחו מילון, ספר או עיתון, בדף מיקרי ובחרו מילה.
• רשמו רשימה בת שישים מילים אקראיות, הביטו על השעון, שימו לב לכמה שניות חלפו מתחילתה של הדקה, השתמשו במספר זה כדי לבחור מילה שמספרה זהה מתוך הרשימה.
חשוב, כי תעשו שימוש במילה הראשונה שמצאתם. ברגע שבחרתם מילה, כתבו את כל האסוציאציות שעולות לכם בקשר אליה. כעת קחו את כל האסוציאציות הללו ובדקו כיצד הן מתייחסות לבעיה אתה אתם מתמודדים. נשמע טיפשי? מצוין! זו הסיבה שהטכניקה עובדת בכל פעם מחדש, אם אנחנו מחפשים רעיונות ופתרונות יצירתיים.
איך זה עובד? – כיוון שהמוח הוא מערכת בעלת יכולת ארגון עצמי בעלת יכולת כמעט אינסופית ליצירת קשרים, כמעט כל מילה מקרית תגרה רעיונות על כל נושא. זאת, בתנאי שתעקוב אחרי האסוציאציות והשימושים הישירים והמטפוריים של מילת הגירוי.
תרגול:
- נמאס לכם לקבל ניירת עודפת ומיותרת ואתם רוצים למצוא פיתרון. המילה האקראית שלכם היא – בננה.
- אתם צריכים למצוא דרכים אשר יאפשרו צמצום עלויות תפעול במחלקה. המילה האקראית שלכם היא - כלב – ים.

רגע חושבים
מתי 3 הוא חצי מ8?

גרייה אקראית (ב)
תשובות אקראיות- פיתוח נוסף של טכניקת הגרייה האקראית המספק אפשרות נוספת ליצירת קשרים בלתי צפויים ורעיונות יצירתיים הוא טכניקת התשובה האקראית. וריאציה זו כונתה גם "עשה לך נביא". היא מתייחסת בכך לשימוש שתרבויות שונות עושות בנבואות מעורפלות, בכדי להזמין את חבריהן לחקור את חשיבתם שלהם. בין אם אלה האורקלים היוונים בדלפי, האי צ'ינג הסיני, הטארוט המצרי או גלגלי הרפואה של האינדיאנים בצפון אמריקה.
"עשה לך נביא" היא טכניקה הפועלת כלהלן:
1. שאל שאלה הנוגעת לנושא או לבעיה איתם אתה מבקש להתמודד.
2. צור או מצא פיסה אקראית של מידע (ניתן להיעזר באחת מן השיטות המופיעות לעיל). בחירה אקראית היא חשובה. זאת, מכיוון שאי הצפיות של הקלט החדש יכריח אותך להביט על הבעיה מזווית חדשה.
3. פרש את פיסת המידע האקראי כתשובה לשאלה אותה שאלת. מנקודה זו התחל לפתח את הקשרים, אשר יהפכו את החיבור בין השאלה לתשובה האקראית לרעיון יצירתי לפתרון הבעיה בפניה אתה ניצב.

גרייה אקראית (ג)
דימויים ויזואליים) – גרסה שלישית לטכניקת הגרייה האקראית, פועלת כקודמותיה, אך עושה שימוש בגירויים ויזואליים במקום מילוליים, וכך מפעילה את גלי הקשרים ממרכז שונה במוח.
גזור תמונות אקראיות מחומרים פרסומיים, עיתונים ומגזינים. בחר גזיר תמונה, ללא טקסט מצורף, באופן אקראי. זאת, בכדי לאפשר גישה משוחררת יותר של ההמיספרה הימנית של המוח. מנקודה זו המשך באחת מן הדרכים המופיעות בשתי טכניקות הגרייה האקראית שלעיל.

רגע חושבים
נהג משאית נכנס לרחוב חד סטרי, מהכיוון שממנו אין כניסה למכוניות וזאת למרות שהיה במקום שלט בולט של אין כניסה. הנהג עבר 300 מטר. הוא עצר ליד שוטר תנועה בתפקיד שראה את כל האירוע ולמרות זאת השוטר לא נתן לא דו"ח. איך זה יכול להיות???


היפוך בעיה
טכניקה זו מתבססת על התפיסה כי העולם מורכב מזוגות של הפכים וכי כל תכונה, מושג, רעיון או בעיה הם חסרי משמעות ללא היפוכם. חכם הטאו הסיני לאו – צה התייחס לכך כאשר טען כי אחד המפתחות להצלחה כמנהיג, נעוצה ביכולת להבחין בהפכים: "המנהיג החכם יודע כיצד להיות יצירתי, בכדי להנהיג עליו ללמוד כיצד ללכת בעקבות, להיות מונהג. כדי לשגשג עליו ללמוד כיצד לחיות בפשטות."
טכניקת היפוך הבעיה מיועדת לאפשר לנו ללמוד לראות דברים לאחור, מבפנים כלפי חוץ, עומדים על ראשם וההפך. איך זה עובד:
א. הגדר את בעייתך בהיפוך. שנה הגדרה חיובית לניסוח שלילי או ההפך – לדוגמא אם אתה עוסק בסוגיות של שיפור השירות ללקוחות, רשום את כל הדרכים בהן ניתן לתת שירות רע. אתה עשוי להיות מופתע מכמה מהרעיונות שעשויים לעלות בדעתך.
ב. נסה להגדיר מה משהו הוא לא.
ג. נסה להבין מה אחרים אינם עושים ולעשות זאת – לדוגמא אפל עשו מה שאי.בי.אם לא עשו והמציאו את המחשב האישי, תעשיית המכוניות היפנית עשתה את מה שתעשיית המכוניות האמריקנית לא עשתה – מכוניות קטנות וחסכוניות, והשתלטה על שוק הרכב באמריקה.
ד. השתמש במשפטים המתחילים ב"מה היה אם..." – קח לדוגמא צמד הפכים וישם אותם על בעיה נבחרת. שאל את עצמך "מה היה אם, הייתי... והכנס כל אחד מן ההפכים למשל: מכווץ/מותח, מקפיא/ממיס, הופך את זה לאישי/הופך את זה לבלתי אישי.
ה. שנה את הכיוון או המיקום של הפרספקטיבה שלך -
ו. הפוך תוצאות – התייחס לעובדות ונתונים כביכול הם הופכיים בדיוק לאלה שקיבלת או לאלה שאתה מבקש לקבל – יש עזיבה של לקוחות, התייחס לבעיה כאילו ישנה עליה בהצטרפות לקוחות חדשים.
אתה רוצה להגדיל מכירות, חשוב מה נדרש לעשות בכדי להפחית אותם, מה היית צריך לעשות?
ז. התייחס להצלחות קודמות כאילו היו כישלונות ולכישלונות כאליו היו הצלחות והמשך משם – אם משהו השתבש, עסוק באספקטים החיוביים של המצב. אם אבדת את כל הקבצים שהיו לך במחשב, חשוב, מה הטובה שיכולה לצמוח מכך?
"להצלחה אבות רבים" - פטנטים בג'נראל אלקטריק
בחברת ג'נראל אלקטריק עושים שימוש בטכניקה הבאה כהכנה לרישום פטנט. תמצית של הרעיון "מסתובבת" בארגון, לפני שמתבצעת ההכנה הפורמאלית להגשת פטנט. כל חבר בארגון מוזמן למצוא דרכים לשפר, להרחיב או "לשבור" את הרעיון. כל הרעיונות הרלבנטיים מוטמעים בפורמט הסופי וכל התורמים הופכים לממציאים שותפים בין היתרונות הרבים של השיטה ניתן למצוא:
* יצירה של פטנטים "חזקים", בעלי ערך, מקיפים יותר ובעלי סיכוי גדול יותר לעמוד במבחן ושום כך גם בעלי סיכוי גבוה יותר להפוך לרווחיים.
* במידה והפטנט יהפוך למוצר יהיו לו יותר "הורים" שיהיו מוכנים לעבוד, להלחם ולפתור בעיות הקשורות בו כדי להבטיח הצלחה.
* העלייה בתקשורת ובסקירות ביקורתיות מעלה את הסיכוי לגישות ופתרונות חדשים באופן מהפכני לבעיה.

טכניקת חמשת ה"למות"
טכניקה זו משמשת להגעה לסיבות שורש לבעיות איתן אנו מתמודדים, כמסייעת לקבלת החלטות באמצעות בחינה האם מה שאנו עומדים לעשות עומד במבחן המטרות הארגוניות או כדי לייצר רעיון או פתרון יצירתי לבעיה העומדת בפנינו. הרעיון העומד בבסיס הטכניקה הוא לשאול שאלת למה? לגבי הבעיה הניצבת בפנינו ואז להמשיך ולשאול ארבע שאלת למה? נוספות לדוגמא סדרה של חמש שאלות למה שמטרתן לבחון את המידה בה החלטה על הטמעה של שימוש במערכת יומן ממוחשב (Outlook) בארגון:
ש: למה אנו זקוקים למערכת יומן ממוחשבת?
ת: כדי לתאם פגישות בצורה אפקטיבית.
ש: למה אנחנו צריכם לתאם את הפגישות בצורה אפקטיבית יותר?
ת: כדי לקבל החלטות יותר מהר.
ש: למה אנחנו צריכים לקבל החלטות יותר מהר?
ת: כדי שנוכל להגיב יותר מהר לדרישות הלקוחות שלנו.
ש: למה אנחנו צריכים להגיב יותר מהר לדרישות הלקוחות שלנו?
ת: כדי להקדים את המתחרים שלנו בהשגת חוזים.
ש: למה אנחנו חייבים לגבור על המתחרים שלנו ולהשיג את החוזים לפניהם?
ת: כדי להגדיל את המחזור שלנו על פי יעדי הצמיחה שקבענו לעצמנו.

טכניקת ששת השאלות האוניברסליות
טכניקה נוספת העושה שימוש בשאלות בכדי ליצור רעיונות חדשים, יוצאת מנקודת המוצא כי ישנן רק שש שאלות שאנשים שואלים זה את זה:
מה? (צריך לעשות) איפה? (צריך לעשות את זה) מתי? (צריך לעשות את זה)
איך? (צריך לעשות את זה) למה? (זה הכרחי) מי? (יעשה את זה)
ששת שאלות היסוד הללו מסייעות לנו ליצור מפה מנטלית סביב לבעיה בה אנו עוסקים.

007.jpg


אפשר לעצמך לשוטט במפה התחל מכל נקודה וממנה צא אל עבר הבעיה, כל חזרה מנקודה במפה אל הבעיה משמעה שינוי בהגדרת הבעיה, בדרך בה אתה מסתכל עליה ובפתרונות האפשריים לטיפול בה.

רגע חושבים
למה, ג'ירפה ואריה נכנסו לכלוב ויצאו שלושה?

כשהתפוח נופל בכל זאת רחוק מהעץ - חוקי ניוטון - הסיפור האמיתי: ההשפעה של דימויים ויזואליים.
על פי סיפורו של ניוטון עצמו (ובניגוד לסיפור על התפוח שנפל על ראשו), הוא הגה את המושג של כוח הכבידה, כאשר הוא ראה תפוח נופל ובאותו זמן הבחין בירח בשמיים. שתי התמונות הבו זמניות הללו הביאו אותו להרהר האם אותם חוקים שולטים בתפוח הנופל ובירח המקיף את הארץ. דבר זה בתורו הוביל אותו לפתח את חוקי המכאניקה.


עיקרון האי - רציפות
ככל שאנחנו מתרגלים יותר למשהו, כך הוא פחות מגרה את חשיבתנו. כאשר אנחנו מפריעים לתבניות החשיבה שלנו, הרעיונות שיוצרים את הגירוי הגדול ביותר עבורנו עושים זאת מכיוון שהם מכריחים אותנו לבצע קשרים חדשים בכדי שנוכל להבין את הסיטואציה החדשה שנוצרה. נסה להכניס "הפרעות" לשגרת היום. שנה שעות עבודה, סע לעבודה בדרך אחרת, הקשב לתחנת רדיו אחרת מזו שאתה רגיל אליה בדרך, קרא עיתונים וספרים, צפה בתכניות טלוויזיה שבאופן רגיל לא היית קורא או רואה. ההפרעות הקטנות הללו בתבנית היום יום הן בעלות פוטנציאל להוות מדרגות ליצירת רעיונות חדשים ולנתיבי חשיבה לא מורגלים.

סיעור מוחות
היא טכניקה ליצירת רעיונות בקבוצה, המתבססת על העיקרון של עיכוב השיפוט, על ידי הפרדת שלב היצירה משלב הביקורת. זאת בעזרת הקפדה על הכללים הבאים:
1. הגדר את הבעיה בצורה בהירה וברורה.
2. מנה בעל תפקיד שירשום את כל הרעיונות מיד כאשר הם עולים.
3. שמור על החוקים הבאים:
- כל רעיון מתקבל ונרשם.
- יש לעודד אנשים ליצר רעיונות מתוך הצעותיהם של אחרים.
- יש לעודד רעיונות מוזרים ויוצאי דופן.
- שיפוט יעוכב בכל מחיר כל עוד הקבוצה נמצאת בשלב של יצירת רעיונות חדשים.
הדגש המרכזי בשיטה הוא ליצור תגובת שרשרת של רעיונות כשרעיון של אחד מפעיל ומגרה רעיונות חדשים אצל האחר.

השוואה כפויה
זוהי טכניקה שימושית ומהנה, ליצירת רעיונות. זאת, באמצעות השוואת הבעיה שלפנינו עם משהו אחר שאין לו שום דבר משותף עמה ודרך כך השגת תובנות חדשות בנוגע לה. ניתן "לכפות" יחסים בין כל דבר לכל דבר - ארגונים ולווייתנים, הנהלות ומרכזיות טלפוניות, או היחסים בינך לבן/בת זוגך ועיפרון. מתוך ההשוואה הנך מוזמן להתחיל בחקירת התכונות הנובעות ממערכת היחסים הכפויה בין שני צידי המשוואה ודרך כך לגלות זוויות חדשות להתבוננות על הבעיה אשר היו נסתרות לפני כן.רוברט אולסון בספרו "האומנות של החשיבה היצירתית". מתאר את הבעיה של השוואת המבנה הארגוני לקופסת גפרורים.

ארגון
תכונות של קופסת גפרורים
עיסוק מתמיד בכיבוי שריפות
הדלקה בעזרת חיכוך בצד הקופסה
שישה תחומי עשייה ארגוניים עיקרים
שישה צדדים
ליבת העשייה הארגונית חייבת להיות "ניתנת להחלקה" וגמישה
חלק פנימי מרכזי המחליק החוצה
גישות חסכוניות ליצירת הבניה ופירוק של מבנים ארגוניים - מבנה פרוייקטאלי
עשויה מקרטון

הבה נביט על דוגמא נוספת של חקירת דרכים לזוגיות מוצלחת באמצעות השוואה בין חי הנישואים לעיפרון (לפי בטי אדוארדס).

חיי נישואים
עיפרון
זכירת הבטחות
טבעת זהב
לזכור לנקות אחריך את האמבטיה
טבעת כחולה
שיגרת יום משמימה - לשנות פעילויות משותפות
צד שטוח
שישה דברים לעשות: לתקצב, לשפר את הפרגון ההדדי, להיות יותר אסרטיבי, לשפר תקשורת, להרחיב את תחומי העניין האישיים, להתחיל עכשיו
שישה צדדים
לסלוח ולשכוח טעויות ועוולות מהעבר
מחק
להקטין הוצאות
עולה כסף
להוציא את הכבדות החוצה, לבלות יותר ביחד
עופרת
לכתוב לו/לה שאני אוהב/ת אותו/ה
לכתוב


לשמור על ראש פתוח - גילוי חוקי האלקטרומגנטיקה
היחסים בין חשמל ומגנטיות נצפו לראשונה ב1820 על ידי מדען בשם אורסטד. בהרצאה שנשא בה הדגים את "העובדה הידועה היטב, שחשמל ומגנטיות הן שתי תופעות נפרדות לחלוטין." הבעיה היתה שבמקרה הנוכחי הנסוי שנעשה לצורך הדגמה והזרם החשמלי נכשל ויצר שדה מגנטי. אורסטד היה עירני דיו להבחין בכך, כן וישר דיו להודות בכך, ושקדן דיו בכדי להמשך את הניסוי ולפרסם את תוצאותיו שהיוו את הבסיס לחשמל ולאלקטרוניקה של העידן החדש.

פירוק מאפיינים ורישום תכונות
זוהי טכניקה שמטרתה להבטיח כי כל האספקטים של הבעיה נבחנו. הרעיון הוא לפרק את הבעיה למרכיבים קטנים יותר ויותר, תוך בדיקה מתמדת, מה מגלים כשעושים זאת. מייקל מורגן מצג את הדוגמא הבאה: נניח שאתה עוסק ביצור פנסי כיס. אתה תחת לחץ מהמתחרים, וחייב לשפר את האיכות של מוצריך. על ידי פירוק הפנס לחלקים המרכיבים אותו - מתג, מארז, סוללה, נורה והמשקל - התכונות של כל מרכיב - ניתן לפתח רשימה של רעיונות לשיפור כל אחד מהם:
רעיונות
מאפיין
רכיב
מתכת קלה
פלסטיק
מארז
כבוי/דלוק/עמעם
כבוי/דלוק
מתג
ניתנת לטעינה
חד פעמית
סוללה
פלסטיק
זכוכית
נורה
קל שימוש בחומרים קלים
כבד
משקל

פירוק מאפיינים הוא טכניקה אפקטיבית לשיפור איכותם של מוצרים, שירותים ותהליכים מורכבים.
גרסה נוספת לטכניקת פירוק המאפיינים היא טכניקת הקשרים הכפויים של קוברג ובנגל, על פי הגדרת המחברים זוהי "סכמה בטוחה למציאת המצאות". כדי להפעילה יש צורך לבצע את שלושת הצעדים העוקבים הבאים:
1. רשום את מאפייני המצב
2. תחת לכל מאפיין רשום את כל החלופות העולות בדעת.
3. לאחר שסיימת את שלב 2, בצע "הרצות" מרובות דרך החלופות, כשאתה בוחר בכל פעם חלופה אחרת מכל טור ומצרף אותן יחד לתצורות חדשות לחלוטין של הנושא המקורי. לדוגמא:


שיפור עט כדורי:
מקור דיו
מכסה
חומר
צורה
קבוע
מכסה מחובר
מתכת
גלילי
ללא מחסנית
ללא מכסה
פלסטיק
רבוע
מחסנית מנייר
מכסה נשלף
זכוכית
בעל פאות מרובות
מחסנית עשויה מדיו
מכסה מנקה (כלל טיפקס)
עץ
עגול


המצאה: עט זמינה לכתיבה מידית (ללא מכסה), ידידותית לסביבה (עשויה מחומר מתכלה), בעלת משך חיים ארוך מהרגיל (המחסנית עשויה מגליל דיו מוקשה ולכן כל שטח פנים מכיל דיו בלבד) ובעלת צורה רבועה המאפשרת לעשות בה שמושים נוספים (להשתמש בה כמשקולת ניירות לדוגמא).

הלקוח כממציא בשירות הארגון
מחקרים רבים שנעשו בבית הספר למנהל עסקים לגבי מקורות החידוש וההמצאה בעסקים מצאו כי יותר
מ70% מן החידושים באו מלקוחות עסקיים ומשתמשי קצה, אשר לא מצאו את המוצרים, הציוד, הכלים או השירותים שנדרשו להם בשוק ולכן נאלצו לפתח אותם בעצמם. אותם מחקרים מצאו כי רוב החברות מתעלמות מתהליך זה וכך מחמיצות הזדמנויות מרובות, קלות וטובות לפיתוח מוצרים חדשים וטיוב מוצרים קיימים.

חשיבה סינקטית
סינקטיזם הוא מושג שמקורו ביוונית עתיקה ומשמעותו היא צירוף מרכיבים. נקודת המוצא היא כי רעיונות אינם נולדים בוואקום. לפני לידתו של רעיון יש לזהות תחילה את הבעיה אליה הוא מתייחס, לרשום אותה, לאסוף מידע לגביה ואז לעשות "משהו" בהקשר של בעיית המקור. ה"משהו" אותו יש לעשות הוא פעולה יצירתית העושה שימוש בשאלות או משפטי הפעלה ככלים לחשיבה מחוללת המצאתיות. מהם ה"משהואים" אותם ניתן לעשות בקשר לבעיה:
החסר – הסר חלקים או מרכיבים, דחוס או הפוך לקטן יותר, מה ניתן להקטנה או היפטרות מ...?, אילו חוקים ניתן לשבור?, איך ניתן לפשט?, מה ניתן לקצר, לסגנן או לתמצת?
הוסף - מה ניתן להרחיב, למתוח, לספח אל, להוסיף?
העבר – נסה למקם את הנושא בסיטואציה אחרת, עבד, התאם למסגרת התייחסות אחרת, סגל לתנאים אחרים, שנה מיקום, הוצא את הנושא מסביבתו הטבעית, מקם אותו ברקע היסטורי, גיאוגרפי, חברתי, נסיבתי אחר, שנה את צורתו.
היה אמפטי – שים את עצמך במקומה של הבעיה, שאל את עצמך – מה אם לבעיה היו תכונות אנושיות?, קשר את עצמך לבעיה באופן רגשי וסובייקטיבי.
הנח דבר על דבר – צור חפיפה בין חלקים שוני של הבעיה, כסה, הנח מעל, גבב זה על זה רעיונות או דימויים שאינם מתיישבים זה עם זה, מדיסציפלינות אחרות, מפרספקטיבות שונות, מזמנים שונים, צרף מרכיבים, כך שיוצרו דימויים, רעיונות ומשמעויות חדשות, צרף קלטים חושיים מסוגים שונים לשלמות אחת.
שנה קנה מידה – הפוך מרכיבים לגדולים או קטנים יותר, שנה את קנה המידה של הזמן – משניות לשנים משעות לדקות..., שנה פרופורציות – גודל יחסי, מימדים, יחסים.
קטע וחלק – הפרד, חצה, בתר, נתח, פרק את הנושא לחלקיו, באילו אמצעים ניתן לחלק אותו למרכיבים קטנים יותר? כיצד ניתן לגרום לו להראות לא רציף?
בודד – התייחס רק לחלק מן הבעיה, התמקד במרכיבים ספציפיים בתוכה, הפרד חלקים שלמים מן הבעיה ובחן אותם בנפרד.
עוות – "עקם" את הנושא עד שיצא מן הצורה, הפרופורציות או המשמעות המקורית שלו, שה את צורתו כך שיהיה רוך יותר, רחב יותר, עבה יותר, צר יותר..., המס, מעך, קרע, סדוק...
הסתר – הסווה, החבא, הצפן, מסך, "שתול" במסגרת התייחסות אחרת, הסתר על ידי חיקוי (כמו בפעולתה של זיקית).
סתור – הצב עמדה הפוכה נתמכת עובדתית, אינטלקטואלית..., צור רעיונות תוך שאתה מתעלם מחוקי טבע כמו כבידה וזמן, מחוקים ארגוניים כמו נהלים ושיטות מקובלות, מנורמות, טקסים, מנהגים וקונבנציות חברתיות, הפוך סדר "הגיוני", סתור הרמוניה תפיסתית.
השתמש בהומור – צחק על, חקה, לעג ל..., צור קריקטורה של, הפוך את הנושא שלך לבדיחה.
"שקר" – "כופף" את אמת, הגזם, פנטז, פרש מידע כך שיטעה או יבלבל.
השווה – צור אסוציאציות הגיוניות ובלתי הגיוניות והקשרים נוספים, חפש נקודות דמיון בין דברים שונים, השווה עם אלמנטים מאזורים אחרים, שאל את עצמך – למה אני יכול להשוות את הדברים?
הפוך ל - המר, שנה, תאר את הנושא פי שהוא בתהליך של השתנות, שנה צבע, תצורה, חשוב על הנושא שלך כעובר תהליך של השתנות הדרגתית (מזחל לפרפר) או מידית (מד"ר ג'קיל למיסטר הייד).
הסמל – צור סמל, איקון, מוטו לנושא שאתה עוסק בו.
הפוך למיתוס – בנה מיתוס סביב לנושא שלך, הפוך את הנושא שלך לאגדת גיבורים וספר אותה לעצמך.
פנטז - הפעל מחשבות סוריאליסטיות, ביזאריות, מגוכחות, אבסורדיות, משונות ומוזרות בנוגע לנושא שלך, מוטט ציפיות מנטליות ותפיסתיות בקשר אליו.
צרף - חבר, ארגן מחדש, קשר, ערבב, מזג - רעיונות, חומרים, טכניקות, משמעויות שונים אלו מאלו כך שתיוצר אינטגרציה סינרגטית.שאל את עצמך - מה עוד אני יכול לחבר אל ובתוך הנושא שלי

לשאול את השאלה ה"טיפשית" הנכונה (במקום למצוא את התשובה הטיפשית המוטעית): סיפורו של פיתוח התמונות המידי.
אדוארד לנד צילם את משפחתו במהלך טיול משפחתי. ביתו העירה שאלה: "למה אנחנו חייבים לחכות כדי לראות את התמונות". לנד חשב לעצמו - "שאלה טובה!". כתב לעצמו מספר רעיונות וניסה אותם אחרי שחזר למעבדה שלו בבוסטון בסוף החופשה. מתוך ניסויים אלה נולדו מצלמת הפולרויד ומדיית הפיתוח המידי. עד כאן השאלה הטיפשית הנכונה. על התשובה הטיפשית המוטעית במקרה או "על העיורון" אחראית חברת קודאק בה החליטו שללקוחות "לא אכפת לחכות כדי לראות את התמונות שלהם", כמו שהם תמיד עשו. כיוון שכך בקודאק לא נכנס תחום הפיתוח המידי, עד שהיה מאוחר מידי, כאשר עלויות הפיתוח ותביעות על הפרת פטנט עלו לחברה בביליוני דולרים ובנתח שוק שאבד. אגב בקודאק חזרו על תבנית חשיבתית זאת עוד פעמיים אשר התעלמו מהענין של לקוחות במצלמות וידאו וממש לאחרונה בהתעלמות הענין שיש ללקוחות במצלמות דיגיטליות.

חשיבה מטאפורית
מטאפורה היא טכניקת חשיבה "רכה", המחברת שני עולמות משמעות שונים לישות מנטלית אחת חדשה ושלמה. לדוגמא – "שרשרת המזון", "פירמידת הצרכים", "זרימת הזמן". המפתח ליצירת מטאפורות שיעניקו משמעות חדשה לדבר בו אנו עוסקים ויאפשרו מבט חדש ושלם עליו הוא קווי דמיון. המוח האנושי מחפש קוי דמיון בכל מקום. מפת דרכים לדוגמא היא מודל או מטאפורה שימושית המדמה את המציאות הטופוגרפית של איזור גיאוגרפי. נסה לחשוב על הנושא שלפניך במונחים מטאפוריים, על ידי חיבורו לעולמות תוכן אחרים. בדוק האם הדבר מאפשר לך להמריא (הנה לכם מטאפורה) מעל הבעיה לראות אותה בעיני רוחך בשלמותה לראות אותה בצבעים (אופס, עוד אחת) שעדין לא נגלו לך עד עתה.

"עד התהום, עד הקצה"
איינשטיין פיתוח את תיאורית היחסות על ידי כך שחשב מה קורה במהירויות קיצוניות, כאשר חומר נע במהירות קרובה למהירות האור. אחרים פיתחו את חוקי מכאניקת הקוונטים כאשר חשבו מה יקרה בגבולות של הכמות הקטנה ביותר של אנרגיה אפשרית. לבחון את "הקצוות" כניסוי חשיבתי הוא מהלך העומד בבסיס מספר רב של רעיונות יצירתיים.

מפות מנטאליות
הוא מושג המהווה מטריה (והנה לנו עוד מטאפורה) רחבה למגוון של טכניקות המשתמשות ביכולת האינסופית של המוח ליצור קשרים, אנחנו נביא כדוגמא אחת טכניקה המכונה "פריחת הלוטוס".


לצורך יישום טכניקה זו, יש להתחיל עם נושא או בעיה מרכזיים ומהם להתחיל לעבוד כלפי חוץ (דמיינו לעצמכם פרח הפותח את עלי הכותרת שלו בהילוך מהיר), תוך שימוש במעגלים הולכים ומתרחבים. תמות, נושאים או בעיות מרכזיים, מובילים לרעיונות ההופכים בעצמם לתמות מרכזיות וכן הלאה. הנושאים ה"נפתחים" מפעילים רעיונות חדשים וכן הלאה וכן הלאה.
1. העתק את הדיאגרמה שלעיל, וכתוב את התמה, הנושא או בעיה המרכזיים איתם אתה מבקש להתמודד במרכז.
2. חשוב על רעיונות או יישומים קשורים וכתוב אותם במעגלים המקיפים את המרכז. לדוגמא נניח שהנושא המרכזי שאתה רוצה לעסוק בו הוא איך יוצרים אקלים יצירתי בצוות שלך?. רעיונות העשויים להקיף את התמה המרכזית הזו יהיו למשל: לערוך תחרויות לרעיון היצירתי ביותר, יצירת סביבת עבודה מגרת חושים, ביצוע ישיבות חשיבה יצירתית, יצירת הלך רוח חיובי בצוות, הקמת מיני ועדת היגוי לעידוד חשיבה יצירתית בצוות כולו, מציאה ומיסוד דרכים שיהפכו את העבודה למהנה יותר וגיוון/העשרת תפקידים.
3. כעת עשה שימוש ברעיונות המופיעים במעגלים המרכזיים כתמות המרכזיות בתיבות המקיפות את התיבה המרכזית.
4. חשוב על לפחות שמונה רעיונות חדשים המהווים יישומים או דרכים למינוף של כל אחת מן התמות החדשות הניצבות בפניך כעת. מלא כמה שיותר תיבות.
5. המשך בתהליך, עד שתמלא את השטח הגדול ביותר של הדיאגרמה שאתה יכול.
6. הערך את רעיונותיך לדוגמא ארגון שעסק בשאלת יצירת האקלים היצירתי המופיעה לעיל בעקבות שימוש בטכניקת פריחת הלוטוס, החליט לאמץ את הרעיון של אספקת חדר מיוחד המוקדש לחשיבה יצירתית. החדר רוהט באופן לא שיגרתי וצויד בספרים, קלטות וידאו, משחקים לימודיים כולם בנושא חשיבה יצירתית, חומרי עבודה פלסטיים וכיו"ב. החדר קושט בתמונותיהם של העובדים כשהיו תינוקות, כאזכור לכך שכולנו נולדים תמימים ויצירתיים.

מנהל שיווק מובטל עשה שימוש בטכניקת הלוטוס, בכדי ליצר עבור עצמו רעיונות למציאת עבודה. התמה המרכזית שלו הייתה "עבודה'' מסביב לתמה היה "צור קורות חיים ייחודיים". באמצעות שימוש במגרי החשיבה המופיעים בטכניקות קודמות, הוא יצר כמה חלופות להתמודדות עם תמה מרכזית חדשה זו. לדוגמא, הוא פרסם מודעות במספר עיתונים עם כותרת בולטת: "זכה ב50.000 ש"ח" המודעה עצמה הסבירה שמקום עבודה יכול לחסוך 50.000 ש"ח על ידי ויתור על מהלך חיפוש מועמדים וגיוס בעל מקצוע עם כישורים כשלו. כאשר מעסיק מעוניין התקשר למספר המצורף הוא שמע הקלטה של קורות החים של מנהל השיווק. תוך שבוע מיום פרסום המודעה קיבל המנהל 45 הצעות עבודה.

אימא טבע - מורה לחיים: המצאת הטלוויזיה
פילו פרנסוורת' חווה את ההשראה שהובילה ליצירת הטלוויזיה, כאשר ישב על צלע גבעה באיידהו. שורות שתילי התירס המסודרות והמדויקות בשדה סמוך סיפקו לו את הרעיון ליצירת תמונה הבנויה משורות מסודרות של נקודות שחורות ולבנות על שפופרת קתודית. באותה עת הוא היה בן 14. שנה לאחר מכן הוא הציג את הרעיון בפרויקט מדעי בבית הספר ובגיל 21 הראה את המודל הראשון העובד של טלוויזיה.
ניפוץ הנחות
טכניקה שימושית ליצירת רעיונות היא רישום ההנחות הקשורות לבעיה בה אתה עוסק ואז בחינה מה קורה כאשר אתה משליך כל אחת מהנחות אלה לבד או במשותף.
חשוב רגע על השלכת ההנחות הבאות:
1. מה היה קורה אם כוח הכבידה היה מפסיק לפעול לדקה אחת בכל יום?
2. מה היית עושה אם לא היית צריך לישון?
3. מה היה קורה אם מסעדת היו לא מגישות אוכל?
4. מה היה קורה אם לא מכוניות היו נוסעות על הדרכים אלא הדרכים עצמן היו נעות?

חתול יצירתי
לפני שנים רבות חי טוחן זקן , שכל חייו עבד בטחנת קמח. כאשר הזקן ראה כי יומו קרב והוא עומד למות, זימן אליו את שלושת בניו וחילק בניהם את רכושו. לבן הבכור ציווה הזקן את הטחנה. לבנו האמצעי נתן את החמור, ולצעיר בניו הוריש חתול.
שמחו שני האחים הגדולים , ואילו הצעיר היה עצוב , כי מה כבר אפשר לעשות עם חתול?
אולם החתול פצה את פיו ואמר: "אל תדאג אדוני , אל תדאג ! אם רק תיתן לי תרמיל וזוג מגפים אמצא לשנינו פרנסה '. הביט בו הצעיר ולא האמין למשמע אוזניו, אך מיד נתן לחתול את תרמילו ואת מגפיו. והחתול ? מילא את התרמיל גרעינים ויצא ליער .
שכב החתול ביער והתחזה למת. מיד התקרב אליו ארנב וחיטט בתרמיל. תפס אותו החתול ומיהר לארמון המלך. 'אדוני המלך' , אמר החתול 'הבאתי לך ארנב דשן, תשורה מאדוני המרקיז דה - קרבס ירום הודו ' המלך שמח על הארנב ובליבו תהה מיהו המרקיז דה –קרבס הנדיב . למחרת חזר החתול לארמון המלך ואמר: 'אדוני המלך הבאתי לך שני פסיונים טעימים, תשורה מאדוני המרקיז דה-קרבס ירום הודו'. שוב תהה המלך מיהו אותו מרקיז רחב לב . בימים הבאים המשיך החתול לצוד חיות שבשרן ערב שעלו על שולחן המלך , והוא לא חדל להלל את ושמו של המרקיז דה – קרבס .
יום אחד יצא המלך לסייר בממלכתו בלוויית בתו היפהפייה .
שמע זאת החתול ופנה לאדונו הצעיר : 'מהר אדוני פשוט את בגדיך וקפוץ לנחל !' .
ובעוד הצעיר טובל במים , החביא החתול את הבגדים וקרא לעבר מרכבת הזהב של המלך : 'הצילו! הצילו! אדוני , המרקיז דה – קרבס , נפל למים ! הצילו ! '. המלך עצר את מרכבתו , ומשרתיו משו את הצעיר מהמים , הלבישו אותו בבגדי פאר , ובן הטוחן הופיע כעלם חמודות , יפה תואר . המלך שמח לפגוש סוף סוף את המרקיז והזמינו להצטרף למסע .
והחתול? רץ לפני המרכבה והבטיח לכל האיכרים העובדים בשדות מתנות רבות ערך , אם רק יאותו וישתחוו למלך ויגידו שהשדות שיכים למרקיז דה-קרבס ירום הודו .
ואכן כך היה . המלך נסע במרכבה המלכותית ובכל מקום בו שאל של מי השדות , ענו האיכרים 'של אדוננו המרקיז דה –קרבס ירום הודו' . התפלא המלך על עושרו של הצעיר שישב לצידו ושמר זאת בליבו . בעוד המרכבה מתקרבת לטירתו של הקוסם הגדול , מיהר החתול ונכנס אל הקוסם . 'אדוני הקוסם' אמר החתול 'עוד מעט ויגיע לכאן המלך הגדול .
האם נכונה השמועה כי יכול אתה לשנות את דמותך ולהפך לכל יצור שתבחר ?
'נכון מאוד' שאג הקוסם ומיד הפך עצמו לאריה מרשים בעל רעמת שער אימתנית .
החתול נבהל מהאריה ובקול דקיק אמר : 'כל הכבוד אדוני הקוסם הכל יכול ! סליחה אבל מה החכמה להפוך לאריה גדול , נראה אותך הופך לעכבר קטן !' התרגז הקוסם והפך לעכבר אפור בעל שפם ארוך . באותו רגע התנפל עליו החתול , ובלעו כהרף עין ולא נודע כי בא אל קרבו. באותו רגע הגיעה מרכבת המלך אל הטירה . יצא החתול אל המלך והכריז בקול: 'ברוך הבא אדוני המלך לארמונו של המרקיז דה - קרבס ירום הודו' והוא הוביל את האורחים לארוחה מפוארת בביתו של הקוסם שהפך לאריה שהפך לעכבר שהיה ואיננו עוד .
המלך התפעל מעושרו של הצעיר המרשים ואילו בתו הנסיכה היפיפיה התפעלה מיופיו רב הקסם. עוד באותו ערב חגגו השניים את חגיגת הנישואין , כשהחתול החכם מנצח על החגיגה ומלקק בהנאה את שפמו המטופח .

אינשטיין - פעם אחרונה
כאשר נשאל אלברט אינשטיין מה היה הדבר שסייע לו ביותר בפיתוח תאורית היחסות הוא ענה:"הגילוי כיצד לחשוב על הבעיה"

 

מעין אמיתי פסיכולוג ארגוני (MA) מנכ"ל R.O.C - מומחים לפיתוח ארגוני תוצאתי
נייד: 050-5639154
אתר: www.roc.co.il
 
תואר 2:פסיכולוג ארגוני מוסד לימודי:
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
1.
יחסות וקוונטים - 29/04/2008 - רן ורדי
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798