חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
10/12/2019
 
 
 
``סטארבאקס`` ישראל טייק 2
חזור לרשימה
 
תאריך: 14/11/2019
כותב: אהרונה משכיל
כתובת דוא"ל: 
 

קראתי השבוע שקיימים מגעים להביא לישראל, שוב, את רשת הקפה "סטארבאקס", אותה רשת שנכשלה בישראל לפני 20 שנה. עוד כותבים שהשיקול להבאתה מחדש הוא שהרשת שינתה את פניה, שהקפה שודרג ושהרחיבו את מגוון המאפים והמזון שהרשת מוכרת.


"סטארבאקס" נוסדה בסיאטל בשנת 1971 ומאז בנתה את עצמה כמותג מוביל בתחום חנויות הקפה בארה"ב.

נכון לכתיבת מאמר זה, הערך של "סטארבאקס" עומד על 99.57 מיליארד דולר עם למעלה מ-29,000 סניפים שמפוזרים על פני 6 יבשות ב-78 מדינות שונות. הצפי לשנת 2020 שבכל סניף יבקרו בכל יום בממוצע כ-750 אנשים.

כל זה לא מנע מחברת "דלק נדל"ן" להפסיד 17 מיליון ₪ כשבשנת 2001 פתחו יחד עם "סטארבאקס" העולמית את הסניף הראשון שלהם ברחוב אבן גבירול בתל אביב. השותפים צפו הצלחה מסחררת לסניף הישראלי שכן "סטארבאקס" הצליחה לעצב מחדש את התפיסה האמריקאית על שתיית הקפה, טעמו, צבעו וגודלו. בנוסף, "סטארבאקס" הנחילה את תרבות ה"קופי טו גו" בארה"ב.

נתוני הפתיחה היו טובים מאוד: מיקום הסניף היה מרכזי, הסניף תאם את הקו של כל סניפי רשת "סטארבאקס" בארה"ב ובעולם, וכך בחודש הראשון דיווחה הרשת על מחזור של 1,000,000 ₪, נתון מעולה לכל הדעות.

אז איפה קבור הכלב (הקפה)?

הכישלון נבע ככל הנראה משילוב של מספר פרמטרים וקריאה שגויה של המפה התרבותית או ליתר דיוק "תרבות הקפה".

"סטארבאקס" הייתה בטוחה שהיא מצילה את הישראלים מה"הוט ווטר, סמול גלאס" ואולי זה היה נכון אילו רשתות "ארקפה", "אילנ'ס", "ארומה" ועוד לא היו מקדימים את ענקית הקפה העולמית. בנוסף לכך, העדפות הטעם הישראלי לקפה שונות מטעמם של האמריקאים, שראו ב"סטארבאקס" גאולה מהקפה האמריקאי הסטנדרטי.

בנוסף, מיקום הסניף הראשון בתל אביב היה שגוי כי התל-אביבים הם אניני טעם שכבר בשנת 2001 פיתחו רומן לוהט עם הטעמים של הקפה ההפוך, האספרסו, המקיאטו ועוד. אילו פתחו את הסניף הראשון בפריפריה לא הייתה להם תחרות ויכלו להיות הכוכב היחיד בשטח... יתכן שאז זה היה מצליח.

גם בשוויץ ובאוסטריה הם נכשלו בגלל סיבות דומות, ובפריז עד היום קשה להם לחזר אחרי הלקוחות הצרפתיים שרק המחשבה של להסתובב בשאנז אליסה עם כוס קפה חד פעמית  Ça ne se fait pas, או כמו שאומרים בעברית "זה לא יקרה."

לעומת זאת, באנגליה וביפן "סטארבאקס" עשתה חדירה מרשימה לשוק בלי התאמות לתרבות המקומית משום שגם שם, כמו בארצות הברית, הרשת הגיעה עם שדרוג משמעותי לקפה המקומי.

היו עוד מספר מרכיבים תרבותיים שתרמו לכישלון: עיצוב הסניף שלא איפשר ישיבה ממושכת, דבר שנגד את התפיסה התרבותית הישראלית שבה יושבים, מזמינים, מדברים, מסתכלים על האנשים מסביב. כלומר שתיית הקפה נחשבת כאן סוג של "יציאה". בנוסף, מחיר הקפה ב"סטארבאקס" היה יקר מהממוצע. גם עניין המאפים לא סיפק את טעמם של הישראלים. אנחנו אוהבים בחירה, מגוון רחב של מאפים וקרואסונים, דבר שהיה מועט ברשת.

מאז 2001 חל כאן שינוי ואנחנו הורגלנו לתרבות של שרות עצמי, אנחנו כבר יודעים לעמוד בתור לקפה, כך שכאשר "סטארבאקס" תנחת שוב בישראל, אם הם יביאו איתם סל של מאפים טעימים ויעצבו את החנות באופן מזמין ותואם את התרבות הישראלית, יש סיכוי שגם אני אעמוד בתור ואזמין Ice Latte Mocha with Skim Milk without Ice please.

מה איתכם? האם תיתנו ל"סטארבאקס" הזדמנות שנייה?


 אהרונה משכיל, מייסדת ושותפה ב TrainingCQ, מומחית לייעוץ וליווי בין-תרבותי. בעלת יותר מ- 20 שנות ניסיון בתחומים בין תרבותיים גלובליים. אהרונה ייסדה את תחום ההדרכה לאינטליגנציה בין-תרבותית Cultural Intelligence בישראל ומעבירה הרצאות ותהליכי ליווי בארגונים וחברות המאפשרים למקסם קשרים עסקיים מול גורמים בחו"ל. www.trainingCQ.com

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798