חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
17/12/2018
 
 
 
ה- open source כמודל עסקי חדש
חזור לרשימה
 
תאריך: 05/09/2007
כותב: נאוה שלו
כתובת דוא"ל:  nshalev@globalrelocation.ca
 
הקמה של חברות קוד פתוח ופיתוח מוצרים בשיטת הקוד הפתוח הואצה כפועל יוצא של פיתוח טכנולוגיית ה web2/0 ויש לה השלכות עסקיות, ניהוליות, חוקיות, וחברתיות.

 

במאמר זה נדון באספקטים העסקיים וננסה להבין מהם התהליכים של קוד פתוח ולגעת בחלק מהנושאים העולים בהיקשר זה כמו: כיצד השתנו חוקי המשחק בשוק הבינלאומי כתוצאה מפיתוח מוצרים בקוד פתוח, מהו המודל העסקי מאחורי המודל (או כיצד והאם חברות יכולות לעשות כסף מקוד פתוח) וכיצד החברות הגדולות (מיקרוסופט או אורקל) מתאימות את המודלים העסקיים שלהם.


המאפיינים של התהליך

התהליכים של הקוד הפתוח לפיתוח מוצרים וחדשנות שונים מאד מהמודל המסורתי אשר בו חברות פרטיות משלמות לעובדים שלהם עבור ביצוע של פרויקט או עבודה מסוימת. בפרויקטים של הקוד הפיתוח רוב המשתתפים אינם עובדים בתשלום, הפרויקט מנוהל באופן לא מובנה והמשתתפים תורמים מזמנם והידע שלהם בהתאם לכללים ותנאים מסוימים כאשר לאף אחד מן המשתתפים אין זכויות יוצרים על התוצר. הפרויקטים של הקוד הפתוח למעשה שינו את האופן שבו תוכנה (או מוצרים אחרים) מפותחים, מופצים ונתמכים.


מידת האימוץ של מוצרים שפותחו בקוד פתוח

במחקר שנעשה השנה (2007) רואיינו יותר 600 אנשי IT ומנהלים מחברות פיננסיות לגבי סוגיות הקשורות למידה שבה מנהלים אמצו את הקוד הפתוח בהיקשר זה נבדקו משתנים כמו מידת המודעות לקיומם של המוצרים, תועלות וחסמים לאימוצם ומידת השימוש ב אינטליגנציה עסקית של הקוד הפתוח. תוצאות המחקר מצביעות בברור שתוכנות שפותחו בקוד פתוח הופכות להיות פופולריות. בסקטור הפיננסי של צפון אמריקה, גרמניה וברטניה 49% משתמשים כרגע בתוכנות של קוד פתוח ו29.8% משתמשות בפתרונות של אינטליגנציה עסקית מבוססת קוד פתוח ו31.2 ישקלו שימוש כזה. קבוצה זו ציינה מספר חסמים לשימוש בתוכנות אלה כמו חוסר תמיכה לטווח ארוך – 52.7%, ניהול שוטף – 48.7%.

המחקר מצביע ברור על העובדה שתוכנות בקוד פתוח הופכות להיות פופולריות יותר ויותר אך כדי להיטמע באופן גורף יש להתגבר על החסמים האמיתיים והנתפסים של המשתמשים.

מהו המודל העסקי של הקוד הפתוח או כיצד והאם ניתן לתרגם תהליכים של פיתוח מוצרים בקוד פתוח לרווחים?

פיתוח של תוכנות בקוד פתוח למעשה יצר תחרות ואיום על חברות התוכנה (כמו מיקרוסופוט, סאן) אשר מפתחות תוכנה בתהליכים המסורתיים. מכיוון שבפיתוח מוצרים בקוד פתוח לא מפיקים רווחים ממכירה של המוצר עצמו יש להתאים או לבנות מודלים עסקיים חדשים אשר יסייעו להפקה של רווחים תוך שימוש באסטרטגיות חדשות. חברות יצטרכו להתאים את עצמם לשוק שבו יש תחרות חדשה בדמות הקוד הפתוח דבר שיביא לפיתוח של מודלים עסקיים חדשים.

ניתן לזהות מספר דרכים אשר מאפשרים הפקת רווחים מקוד פתוח:

א. המודל העסקי של הקוד הפיתוח מבוסס למעשה על תקציבים נמוכים של הפצה ומכירות של המוצר בהשוואה למוצרים רגילים והוא מהווה אסטרטגיה נפלאה להגיע להרבה מאד לקוחות בזמן קצר זאת מכיוון שללקוחות יכולים לנסות את המוצר ללא סיכון כל שהוא מצידם. Marck Fluery מחברת הקוד הפתוח JBOSS MATRICS טוען "היתרון שלנו הוא אנו מבזבזים 30 סנט על כל דולר שאנו מרווחים לתמיכה ואילו חברות שאינן קוד פתוח מבזבזות 3 דולר על כל דולר אשר הן מרווחיות מתמיכה. החיסרון הוא שאנו מרווחים מאחוז נמוך יחסית של הלקוחות (3% ב JBOSS ו10% מלינוקס)". שימוש בתועלות של סביבת הקוד הפתוח מאפשרת לחברות להשתמש באסטרטגיות שיווק חדשות אשר מבוססות על התנסות אותנטית של הלקוח במוצר (Permission Marketing) וזאת בהשוואה לאסטרטגיות המסורתיות (כמו פרסום) שהן הרבה יותר יקרות.

ב. שיתוף של לקוחות בפיתוח של מוצרים מסייע לפיתוח מוצרים אשר עונים באופן מובהק לצרכים של הלקוח תהליך החשוב במיוחד לגבי לקוחות רב תרבותיים. תהליך זה מקטין את הסיכון של חברות בפיתוח מוצרים חדשים.

ג. הגדלת ההכנסות בשיטת הקוד הפתוח מבוססת על תמיכה ומכירה של מוצרים משלימים. כלומר לחברה יהיה כדאי להפיץ את חלק או כל התוכנה שלה בקוד פתוח כאשר ההכנסות ממכירה של מוצרים משלימים ותמיכה יהיו גדולות יותר ממכירה של המוצרים עצמם.

החברות הגדולות נאלצות להתאים את עצמם לשינוי של אופי התחרות בשוק התוכנה כאשר אורקל, סאן משתמשות בקוד הפיתוח כדי להגביר את המכירות של מוצרים משלימים. Noel Yuhnna אנליסט של הקוד פתוח מForrester Research Cambridge טוען התופעה של קוד פתוח יוצרת לחץ על אורקל, IBM DB2 ומיקרוסופט. שוק הקוד הפתוח לדעתו של Noel Yuhnna יגדל ב 10% -20% כל שנה וידרוש למעשה אינטגרציה עם תוכנות קיימות. אסטרטגיות נוספות הן קניה של חברות קוד פתוח על ידי החברות הגדולות שיתופי פעולה עימן (כמו השיתוף פעולה של מיקרוסופט עם לינוקס ו Red Hat).

בישראל שמענו על חברת רדויו שהפכה לחברת הקוד הפתוח הראשונה לבדיקות תוכנה ומציעה חינם את תוכנת הדגל שלה WEB LOAD.

ישנן ארבעה מרכיבים עיקריים אשר מעניקים לחברות יתרון תחרותי בשימוש בקוד הפתוח:

  1. יכולת הגעה ללקוחות רבים יותר בגלל חוסר הסיכון של לקוחות לנסות ולחוות את המוצר.
  2. שיתוף לקוחות בפיתוח המוצר ואינטראקציה רבה יותר עם הלקוחות דבר שמסייע לפיתוח מוצרים אשר מבוססים על הצרכים הייחודיים של לקוחות רב תרבותיים.
  3. אופי התהליך של פיתוח בקוד פתוח והשימוש בטכנולוגיית ה WEB2/0 למעשה מאפשר ניצול של המשאבים האנושיים על בסיס גלובלי לפיתוח של המוצרים הטובים ביותר.
  4. יכולת טובה יותר לפיתוח מוצרים חדשניים בגלל ריבוי והשונות ( diversity ) של המשתתפים.

התופעה של הקוד הפתוח מעצבת דרכים חדשות לפיתוח מוצרים, למכירה ושיווק של מוצרים ולתמיכה. חברות הקוד הפיתוח ייצרו חוקי משחק ותחרות חדשים בשוק הבינלאומי דבר אשר מביא לצורך של חברות לבנות אסטרטגיות חדשות ולפתח מודלים עסקיים חדשים אשר מבוססים על שיתופי פעולה עם אחרים (לקוחות ספקים חברות מתחרות אחרות, חברות קוד פתוח) וזאת בניגוד לתחרות המסורתית.

 

________________________________

© נאוה שלו 2007

נאוה שלו היא היזמת של גלובל רילוקשיין בעלת 16 שנות ניסיון בעבודה עם חברות הייטק בישראל ובשוק הבינלאומי .האתר לחברות בכתובת www.globalrelocation.ca/consulting יפורסם בקרוב .

למאמרים נוספים בקרו ב http://nshalev.gblogs.co.il לתגובות nshalev@globalrelocation.ca

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798