חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
13/11/2018
 
 
 
התחרות הסינית - כיצד ארגונים נערכים באמצעות אסטרטגיות תפעוליות
חזור לרשימה
 
תאריך: 11/09/2007
כותב: ערן קופל, מנהל פעילות בכיר
כתובת דוא"ל:  ekopel@avivil.com
 
סין הנה מעצמה בתחומים רבים, אולם דומה שעוצמתה הדומיננטית ביותר הנה בתעשייה המסורתית. עוצמת הסינים באה לידי ביטוי בהרבה יותר מאשר רק כוח אדם זול. ברשותם ידע, אמצעים, נסיון ויכולת עסקית שמציבים אותם כספק מועדף בענפים רבים.

 

כניסתה של סין ומדינות-נמוכות-עלות אחרות כגון הודו, טורקיה ורומניה לתחרות הגלובלית, מחקה ארגונים תעשיתיים ישראלים רבים מן המפה העולמית. בענפים רבים, השוק העולמי לא סופר בכלל את ישראל כספק אפשרי.

לכל זאת מצטרפת העובדה שפתיחת השוק הישראלי לתחרות פגעה בשוק הבית של התעשיה המקומית, אך למרות התחרות העזה, תעשיות מסורתיות אחרות מצליחות ומשגשגות.

על מה המאמר?

מאמר זה בוחן את האסטרטגיות התפעוליות השונות שנקטו ארגונים בבואם להתמודד עם התחרות. מה הן האסטרטגיות המצליחות? מה עושים האחרים? איזו אסטרטגיה מתאימה למי? ומה האסטרטגיה המתאימה לכל ארגון שמתמודד עם התחרות הסינית?

למה דוקא אסטרטגיה תפעולית?

האסטרטגיה התפעולית הנה רק חלק מאסטרטגית הארגון אך בארגונים תעשיתיים-מסורתיים, האסטרטגיה התפעולית תופסת מקום של כבוד באסטרטגיה הכוללת של הארגון. כיום, מתנהלת התעשיה המסורתית הישראלית ללא אסטרטגיה תפעולית משותפת. כל תעשיין נאבק, מצליח או נכשל, ללא ראייה משקית כוללת. אסטרטגיה תפעולית עקבית של תעשיינים רבים תאפשר השפעה הדדית קונסטרוקטיבית שתשפר את כושר התחרות של המשק הישראלי גם בתעשייה המסורתית.

מה הן התעשיות המסורתיות העיקריות?

נחלק את התעשיות המסורתיות ל 5 תחומים לפי סדר יורד של חשיפה לתחרות ממדינות נמוכות עלות: תעשיות עתירות ידע, מותג, תשתיות, הון, חומר, עבודת כפיים.

  1. תעשיות עתירות ידע מוגנות מפני התחרות באמצעות יתרון של הידע שבבעלותן.
  2. תעשיות תשתית מקומיות נהנות מחסמים טבעיים רבים העומדים בפני תחרות גלובלית
  3. תעשיות ממותגות נהנות מעוצמות מבדלות שמסיטות את העיקר מן התפעול ולכן לא ינותחו כאן.
  4. תעשיות עתירות הון וחומר חשופות לתחרות אך היתרון התחרותי של מדינות נמוכות עלות הנו מצומצם, וקצב הכניסה של מתחרים איטי יותר, עקב ההשקעות ההוניות הדרושות והשפעת מרכיב החומר על הקטנת חלקו של הערך המוסף.
  5. תעשיות עתירות עבודת כפיים הן המאוימות ביותר. במקרים רבים, אין להן זכות קיום בישראל והאסטרטגיות המפורטות אינן רלוונטיות עבורן. ניתן להגדיר תעשיות אלו לפי שיעור עלות השכר הישיר ממחזור המכירות ובהן מככבת תעשיית הטקסטיל שבה שיעור עלות השכר הישיר עומדת במקרים רבים על 40%.

מה הן האסטרטגיות העיקריות?

ניתן למפות 2 כוונים אסטרטגיים מובילים: הישרדות וצמיחה, שכל אחד מהם כולל 2 אסטרטגיות עיקריות: הארגונים השורדים נוקטים באסטרטגיות של התכווצות והמתמחות. הארגונים הצומחים נוקטים באסטרטגיות של מקוריות והצטיינות.

אסטרטגיות ההישרדות

מה עושים המתכווצים?

אסטרטגית ההתכווצות הנה ברירת מחדל אבולוציונית. מחיר המוצרים ופלח השוק יורד בהתמדה עקב התחרות ובתגובה הארגון מתכווץ. אסטרטגית ההתכווצות מתמקדת בצמצום ההוצאות כך שיתאימו למבנה ההכנסות. ארגונים שבהם כוח ההשרדות חזק דיו יפעלו ללא סנטימנטים: יפטרו עובדים ומנהלים, יפסיקו פעילויות הפסדיות, יצמצמו פעילות בשווקים בהם התחרות ניצחה אותם, ייבאו מכלולים במקום לייצרם, יתפשרו על איכות המוצר, יתמזגו לארגונים דומים.

אסטרטגית הישרדות זו מתאימה לארגונים ולענפים שבהם אף אסטרטגיה אחרת אינה מתאימה. הן בשל אילוצים פנים ארגוניים (כגון העדר הון/ ניהול/ טכנולוגיה דרוש) או אילוצי שוק. אסטרטגיה זו עדיפה כמובן על אי קבלת החלטות כואבות והיגררות להפסדים מתמשכים. בארגונים בהם מספר תחומי פעילות או מוצר, מיושמת אסטרטגיה זו לתחומים דועכים. לדוגמא, תרופות גנריות נמכרות במחיר יורד בהתמדה וכל העת יש לצמצם את ההוצאות במקביל לירידה במחיר.

מה עושים המתמחים?

אסטרטגית ההתמחות הנה התמקדות בנישות (גומחות) שוק בהם יש הגנות טבעיות מפני התחרות. לעיתים הנישה הנה שוק ולעיתים קו מוצרים. נישות לדוגמא:

  • בעלות חסם טבעי לתחרות בשוק המקומי: מוצרים עתירי נפח ,שרותי קבלנות משנה, שווקים זניחים לתחרות. תעשיות לדוגמא: צינורות, בניה טרומית, ציפויים וטיפולים תרמיים, מסגרות כבדה וקלה, עיבוד שבבי בסדרות קצרות, מבנאות מטוסים, ,
  • בעלות שוק גלובלי קטן ומפוזר: מוצרים שלא ניתן ליצרם בסדרות יצור ארוכות בשל מגוון רחב, חיי מוצר קצרים, שוק קטן או קסטומיזציה גבוהה וצורך בממשק רב בין מערך התפעול למערך המכירות. שווקים אלו אינם מסקרנים מדינות כמו סין הממוקדות ביתרונם היחסי- ייצור המוני. שווקים לדוגמא: שוק משני (חלפים) לענף הרכב

אסטרטגית ההתמחות מאפשרת רווחיות יפה בשל התחרותיות הנמוכה, אך חסרונה הוא מידת התאמתה הנמוכה בשווקים רבים. אסטרטגית הישרדות זו מביאה לידי ביטוי את יתרונו היחסי של המשק הישראלי הקטן. בשל קוטנו של השוק הישראלי, ניתן לקיים תעשייה המבוססת על אוסף של נישות קטנות שסכומם הכולל מגיע להיקף לא מבוטל מכלל התעשיה המסורתית. זה גם מילכודו של התעשיה המסורתית בישראל: נוח בשלולית. אסטרטגית ההתמחות הנה אופטימום מקומי שבו כל שינוי עסקי מלווה בסיכונים והשקעה לא מבוטלת. ארגונים רבים לא יעזו ללכת לכוון אחר ולכן לעולם יישארו קטנים. אסטרטגית ההתמחות גורמת לפתיחת פערים גדלים והולכים בין התעשיה הישראלית לתעשייה הגלובלית: בעוד שהסינים מתקדמים על עקום הלמידה- שוקטת התעשייה המסורתית הישראלית על שמריה. חשוב לזכור כי ארגוני נישה אינם חסינים בפני תחרות וכניסת מתחרה לתחומם חושפת את חולשותיהם ועלולה למחוק אותם.

אסטרטגיות צמיחה

מה עושים החדשניים?

אסטרטגית החדשניים מתמקדת בהמצאת השוק מחדש. תהליך זיהוי צרכים סמויים של הלקוח ומתן פתרון ייחודי ומקורי שנותן מענה לצרכים אלו, מעמיד ארגונים בפני הזדמנות לצמוח ולהרוויח ללא תחרות. הספר "אסטרטגיית האוקיאנוס הגדול" מתארת באופן נפלא אסטרטגיה זו. אסטרטגיה זו הנה רבולוציונית, מובלת ע"י חשיבה המצאתית וכרוכה בשינוי אמיתי של התנהלות הארגון, ולכן קיים בה סיכון לא מבוטל. ארגונים רבים ירתעו ממסלול זה ויבחרו פתרון פחות רדיקלי. אסטרטגיה תפעולית חדשנית, תתמקד בזיהוי הצרכים הסמויים של הלקוח ואשר קשורים בביצועים התפעוליים של הארגון. במקרים רבים- מתן זמינות מלאה של המוצר או קיצור דרמטי של זמן התגובה מהזמנה למימושה עשוי לחולל שיפור דרמטי במכירות ובמחירים. מודלים נוספים ניתן למצוא בספרו של ד"ר אלי גולדרט "זה לא רק מזל" ובחומרי קריאה נוספים.

מצוינות ושיפור מתמיד

מצוינות הנה ערך יסוד ולא מטרה עסקית בת חלוף. הארגונים המצטיינים הם בעלי הגנום המבטיח יתרון תחרותי לאורך זמן: בעוד שניתן לחקות אסטרטגיה חדשנית, וניתן לצמצם את היתרון הטבעי של ארגון מתמחה, הארגון המצטיין יקפיד על תהליך של שיפור מתמיד ויהיה תמיד צעד אחד לפני המתחרים משום שתמיד יזהה ויפעל למיצוי הזדמנויות להגדיל את יתרונו מול מתחריו. להלן מספר דוגמאות לפרמטרים בהם מצוינות תפעולית יכולה לעשות את ההבדל

  • מצוינות בפריון עובדים - בתעשיות עתירות ידע או עבודת כפיים, ביצועים חריגים לחיוב של פריון עובדים יקנו יתרון תחרותי מול המתחרים. ארגונים יפאניים השכילו לתרגם את החסרון היחסי של עלות העבודה ליתרון של מצוינות תפעולית. מתודולוגית הניהול הרזה, אוטומציה ורובוטיקה הביאו לצמצום הבזבוזים ולשיפור פריון העובדים.
  • מצוינות בנצילות משאבים - בתעשיות עתירות הון, הפחת של הציוד מהווה מרכיב עיקרי בעלות שעת ייצור. ארגונים המשיגים נצילות הציוד גבוהה משמעותית מול המתחרים, אוחזים ביתרון משמעותי. הנצילות נמדדת בשעות היממה בה נעשה שימוב במכונה, בקצב המכונה, בזמינותה ובאיכות תוצריה. בתעשיית הסמיקונדקטור, מכונה בודדת עשויה לעלות מעל ל 10 מליון דולר. אורך חייה של המכונה עד שתהפוך למיושנת- 3-5 שנים. כל שעה שווה 500$.
  • מצוינות בשיעור פחת חומרי גלם- בתעשיות עתירות חומר גלם, שיעור פחת נמוך באופן משמעותי מן המתחרים יכול להוות יתרון יחסי דרמטי. בתעשיית הכבלים, לדוגמא, מהווה החומר (נחושת, בדיל ופלסטיק) עד כדי 80% ממחיר המכירה ולכן הקטנה של אחוז בפחת שקולה ל 5% מהערך המוסף של התעשייה.

בנוסף לפרמטרים מוכרים אלו, נבקש להעלות פרמטר נוסף המאפיין ארגונים מצליחים:

  • מצוינות בתפוקה הניהולית- מצוינות בתפוקה הניהולית נמדדת בהחלטות ניהוליות שיושמו בהצלחה ליחידת זמן. ארגונים תעשיתיים הפועלים בתחרות הגלובלית נדרשים לפעילות ניהולית עניפה מול מטה מצומצם העומד לרשותם. מצוינות תפעולית של המטה מתבטאת ביוזמה מתמשכת ובביצוע משימות רבות במהירות, דייקנות ויעילות. תפוקה ניהולית גבוהה מהווה סימן היכר של ארגונים מצליחים. ארגונים אלו יוזמים ומבצעים בנחישות תהליכים רבים של התקשרות עם לקוחות וספקים, בחינת ביצועיהם, ניצול כל הזדמנות שניצבת בפניהם, התמודדות אמיצה עם כל אתגר קשה ומורכב

מצוינות בתפוקה הניהולית יכולה להוות אסטרטגיה קולקטיבית לתעשייה המסורתית הישראלית. ככל שתתקיים בישראל תרבות שמעודדת את התעשיינים לקבל החלטות ולבצען, ליזום, לחפש הזדמנויות, להעיז כך תצעד התעשייה קדימה. כך יווצרו קשרים ושיתופי פעולה רבים יותר, ימצאו מקורות רכש אלטרנטיביים, לקוחות חדשים.

מעבר להיבט התרבותי, קיים צורך ברכישת מיומנויות והרגלים של עשייה מואצת. ארגונים תעשיתיים צריכים למדוד את תפוקתם הניהולית באופן עקבי ולנקוט צעדים מתמשכים לשיפור.

ההזדמנות הטמונה לתעשייה הישראלית במצוינות ניהולית הנה עצומה. חברות בינוניות ורדומות יכולות להפוך למובילות בזכות היתרון התחרותי של כושר היוזמה והעשייה ניהולית. המנהל הישראלי יכול לעשות את ההבדל מול עמיתו הסיני, אשר עדיין נאבק בקשיי תקשורת בשל התרבות והשפה, ובחשיבה תבניתית שניתן לזהות את דפוסיה ולהתמודד עימה. לסיכום, התעשייה המסורתית הישראלית ניצבת בפני איומים רבים. נחישותה להצטיין בכל מעשיה תעשה את ההבדל ותאפשר לה לצמוח ולהצליח בתחרות.

 

____________________________________________

ערן קופל, מנהל פעילות בכיר - קבוצת אביב
ekopel@avivil.com
www.avivil.com
 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798