חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
13/11/2018
 
 
 
המעבר מיעילות לחדשנות: מותה של מערכת השש סיגמא
חזור לרשימה
 
תאריך: 24/09/2007
כותב: נאוה שלו
כתובת דוא"ל:  nshalev@globalrelocation.ca
 
שש סיגמא היא מערכת אשר נבנתה על ידי מוטורולה באמצע שנות ה80 אשר מטרתה הייתה לשפר את היעילות ולחסוך כסף לחברה...

 

 

המערכת בנתה תהליכים מובנים אשר עזרו לחברה לפתח מוצרים ושירותים עם מספר טעויות הקרוב ל אפס. (המינוח של שש סיגמא הוא מינוח סטטיסטי אשר מודד את מספר הטעויות אשר מתרחשות בתהליך מסוים ועל כן מאפשר הקטנתן (שיפור התהליך) עד להגעה למצב של אפס שגיאות (perfection)).

חברת הייעוץ "בן" מדווחת שבשאלון שהופנה לחברות 40% טענו שהן מיישמות את המערכות של שש סיגמא באופן כזה או אחר.

 

השימוש במערכת של שש סיגמא חסך למוטורולה 17 ביליון דולר. ג`ק וולש המנכ"ל של ג`נראל אלקטריק היה בין אלה שאימצו את המערכת בשלבים המוקדמים שלה והוא דווח שמערכת זו חוסכת לג`נראל אלקטריק ביליוני דולרים כל שנה. דוגמא נוספת היא נורטל אשר אימצה את מערכת השש סיגמא באפריל 2006  ודווחה שהיישום של המערכת כבר חסך לחברה מאות מיליוני דולרים (למותר לציין שהחברה דווחה על הפסדים של 37 מיליוני דולר ביולי 2007).

 

אך יש גם דוגמאות אחרות:

James Mcnemey  המנכ"ל  של 3M (שנחשב לעילוי על ידי מועצת המנהלים שבחרה בו דבר שהתבטא בקפיצה של  20% בערך מניית החברה מייד לאחר המינוי  בדצמבר 2000) הודיע מייד לאחר המינוי על בנייה של  DNA  חדש לחברה שכלל אימון בתוכנית של שש סיגמא והערכות תכופות יותר של ביצועי עובדים. ארבע וחצי שנים לאחר המינוי שלו הוא עזב לחברת בואינג וממשיכיו תוהים האם המשנה  שלו בשבח היעילות לא פגעה קשות בתרבות החדשנית של 3M    תרבות שהייתה אבן היסוד להצלחה של החברה בעבר. דוגמא אחרת היא "הום דיפו" אשר המנכ"ל שלה  Robert Nardelli   אולץ להתפטר בעקבות הכישלון של יישום המערכת בחברה אשר הביא לפגיעה קשה במורל העובדים וירידה חדה בשביעות הרצון של הלקוחות.

 

וכאן נשאלת השאלה האם המערכת של שש סיגמא היא מערכת מצוינת אשר מגבירה את היעילות וחוסכת לחברות ביליוני דולרים או היא עלולה להרוג את החדשנות בחברה ומכאן לגרום לכישלון. באופן אחר ניתן לשאול האם היעילות או החדשנות היא מקור לבנייה של יתרון תחרותי והצלחה כלכלית של חברות בשוק הבינלאומי הנוכחי?

 

חברות אשר מחליטות לבנות בחברה תרבות ארגונית אשר מעודדת יעילות (באמצעות אימוץ המערכת של שש סיגמא או מערכות אחרות כמו ISO 9000 TQM) מסתכנות  בגרוש של היצירתיות והחדשנות מהחברה. יעילות וחדשנות מבוססות על ערכים, אופני חשיבה ופרקטיקות אשר שונים זה מזה בתכלית.

השוני בין היעילות לחדשנות בא לידי ביטוי בהבדלים הבאים:  

א. מטרת היעילות היא הקטנת השונות, ניצול משאבים קיימים וחסכון בכסף לעומת החדשנות אש מבוססת על הגברת השונות (או יצירה של משהו בכלל חדש – חדשנות רדיקאלית) ובזבוז של משאבים.

ב. היעילות מבוססת על תהליכים קוגניטיביים של פתרון בעיות, חשיבה סיסטמטית וניתוח נתונים לעומת החדשנות אשר מבוססת על חשיבה יצירתית (חשיבה לא סיסטמית) או יכולת ליישם מושגים חדשים בקונטקסט קיים.

ג. היעילות מבוססת על ערכים של חסכון בכסף ואי לקיחה של סיכונים לעומת החדשנות אשר מבוססת על ניסיון וטעייה, בזבוז משאבים ולקיחה של סיכונים.

 

חברות אשר מטפחות את היעילות בחברה מקוות ליצור יתרון תחרותי אשר מבוסס על חסכון במשאבים. לעומת זאת חברות אשר מטפחות את החדשנות בחברה מקוות ליצור יתרון תחרותי באמצעות פיתוח מוצרים או שירותים חדשים (גוגל) תהליכים חדשים (דל) או מודלים עסקיים חדשים (אמזון).

יעילות במקרה הטוב יכולה להביא לשיפור מוצרים קיימים (חדשנות אינקרמנטאלית) או לענות באופן טוב יותר על צרכים קיימים של לקוחות אבל היא לעולם לא תביא לחדשנות רדיקאלית אשר תבוא לידי ביטוי ביצירה של מוצרים חדשניים או בניה של צרכים חדשים של לקוחות  רב תרבותיים. אם בעבר היתרון התחרותי של חברות התבסס על חסכון במשאבים (במסגרת זו היה המעבר של חברות לאסיה) אזי בשוק הנוכחי היכולת של החברה לבנות תרבות ארגונית אשר מעודדת חדשנות (כמו גוגל, אפל) היא שתביא לבנייה של יתרון תחרותי והצלחה כלכלית.

 

וכאן נשאלת השאלה האם לא ניתן לעשות סינרגיה בין יעילות וחדשנות. האם זה  חייב להיות  זה או זה. נשמע הגיוני שבחלקים מסוימים של החברה (למשל בייצור) החברה תטפח את היעילות ואילו בחלקים אחרים היא תטפח את החדשנות (R&D) האם לא ניתן ליצור תרבות ארגונית אשר מעודדת גם יעילות וגם חדשנות בעת ובעונה אחת?

 

במאמר שכותרתו The Ambidextrous Organization” "  של Charles O’relly et.al .  פרופסור באוניברסיטת הארורד וסטנפורד גם יחד טוענים המחברים שניתן לפתור את הפרדוקס על ידי בנייה של ארגון שבחלקים מסוימים שלו הוא חותר ליעילות ושיפור תהליכים ומצד שני מעודד חדשנות.

בארגון שהוא Ambidextrous Organization” "  יש צוותים עצמאיים אשר דואגים שתהליכים של יעילות אינם מתערבבים עם תהליכים של חדשנות. במחקר שלהם הם מצאו שארגונים שהיו בהם חדשנות רדיקאלית המבנה של Ambidextrous Organization  הצליח ב 90% מהמקרים.

 

הרעיון  של Ambidextrous Organization  אשר מובא במחקר של Charles O’relly et.al  הוא רעיון מצוין  אבל לא ישים וזאת מכיוון שהיעילות והחדשנות מבוססות על ערכים, אופני חשיבה ופרקטיקות שונות זו מזו בתכלית. זאת הסיבה שמבחינה מעשית לא ניתן  לבנות בחברה תרבות ארגונית חזקה אשר תשדר לעובדים ולמנהלים להביא תוצאות אשר מבוססות על עקרונות היעילות וחדשנות בעת ובעונה אחת.

 

בחברת 3M   ניסו לשלב ביו היישום של המערכת של שש סיגמה והחדשנות. התוצאה הייתה שמנהלים בחברה התלוננו שהם לא יודעים מה מצפים מהם ואמרו – "רגע אחד מטיפים לעידוד היעילות ורגע אחד מטיפים לעידוד החדשנות".  

ג`ק וולש אמר בהקשר זה  – "מנהיג צריך להטיף לערכים אחידים. האם מנכ"לים צריכים לחשוב שאולי כדאי להכניס את שש סיגמא וגם את החדשנות בעת ובעונה אחת? זה לא יעבוד מכיוון שעובדים יאמצו את הכיוון אשר באופן טבעי הם נוטים אליו". כמו כן הוא מוסיף "עדיף שהעובדים יישמו את היעילות בתחומים אשר יעילות לא אמורה להיות מיושמת מכיוון שלטווח הרחוק זה ישתלם."

 

הטענה של גיק וולש הייתה נכונה בעבר כאשר חברות בנו יתרון תחרותי המבוסס על חסכון במשאבים עם מגמות הגלובליזציה חסכון במשאבים אינו מהווה מקור ליתרון תחרותי. בשוק הנוכחי חברות צריכות ליישם את הנוסחה של גיק וולש אבל בכיוון ההפוך עדיף שהחברה תבנה תרבות חדשנית ותיישם את החדשנות במקומות שאולי יש צורך בישום של עקרונות היעילות. יעילות אינה מהווה מקור ליצירה של יתרון תחרותי והצלחה כלכלית של חברות בשוק הנוכחי רק תרבות חדשנית תביא לבנייה של יתרון תחרותי והצלחה כלכלית.  

 

מה דעתכם מה מקום היעילות והחדשנות בחברה והאם ניתן לשלב בניהן?  

 

 

 

 

 

___________________________________________________  

©   נאוה שלו   2007

  נאוה שלו  היא היזמת של גלובל רילוקשיין בעלת 16 שנות ניסיון בעבודה עם חברות הייטק בישראל ובשוק הבינלאומי .האתר לחברות בכתובת  www.globalrelocation.ca/consulting יפורסם בקרוב .

למאמרים נוספים בקרו  ב http://nshalev.gblogs.co.il  לתגובות nshalev@globalrelocation.ca

 

http://www.fyconsulting.com/images/cycle.jpg

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798