חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
13/11/2018
 
 
 
מה מיוחד ב DNA של טויוטה ?
חזור לרשימה
 
תאריך: 11/11/2007
כותב: נאוה שלו
כתובת דוא"ל:  nshalev@globalrelocation.ca
 

המנטרה האמריקאית "there is no success as the success itself” מתאימה לתיאור ההצלחה הפנומנאלית של טויוטה שנבחרה לאחת מ- 10 החברות הרווחיות בעולם. טויוטה סיימה את הרבעון השלישי של השנה (יולי – ספטמבר) עם מכירות של 57 ביליון דולר ועליה של 11% ברווחים (4 ביליון דולר) בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה (לשם השוואה גנרל מוטורס דווחה על הפסד של 39 ביליון דולר ברבעון השלישי). כמו כן, היא מתחרה השנה עם גנרל מוטורוס על התואר של החברה הגדולה ביותר בעולם לייצור מכוניות לאחר שב- 2006 זכתה בתואר זה.

טויוטה היא אחת החברות הנערצות עלי לא רק מכיוון שהיא דוגמא לחברה אשר מצליחה שוב ושוב לשבור את השיאים של עצמה (וכמובן גם של המתחרים) אלא מכיוון שהסלוגן של טויוטה "doing things better we are" אינו רק סלוגן אלא מציאות אשר מבוססת על פילוסופיה ותפיסת עולם אשר מורכבת מתרבות ארגונית חזקה (אשר מבוססת על הערכים והתרבות היפנית) פרקטיקות וכלים ועקרונות ניהוליים אשר משתלבים באופן קוהרנטי ומביאים לצמיחה והצלחה כלכלית. חברות מערביות יכולות ללמוד מטויוטה כמעט בכל תחום מניהול הייצור, ניהול החדשנות וניהול עובדים. אנו ננסה במאמר זה לדון בשאלה מה מיוחד ב DNA של טויוטה ומה מעצב את היתרון התחרותי שלה בשוק הבינלאומי? ומדוע מתחרים כמו פורד, גנרל מוטורס ואחרים לא מצליחים לחקות הצלחה זו.

טויוטה ידועה בפיתוח של המערכת של TPS) Toyota product system) אשר הכניסה מהפכה לניהול תהליך הייצור. מהי המערכת של TPS?

המטרה של מערכת של TPS היא למנוע בזבוז (waste) השאלה העומדת בבסיס המערכת של TPS היא מהם ציפיות הלקוח מהתהליך? שאלה זו למעשה מגדירה ערך באמצעות תפיסת הלקוח. (בלקוח הכוונה היא גם ללקוחות פנימיים בשרשרת היצור וגם ללקוח הסופי). הסתכלות על תהליך הייצור בעיניים של הלקוח מאפשרת הכחדה של כל שלב בתהליך שאינו יוצר ערך (או גורם בזבוז) והוספה של שלבים אשר יוצרים ערך מוסף ללקוח.

דוגמאות לכלים של מערכת ה TPS אשר מקטינים בזבוז הם למשל:

א. יצור יתר (over production) או תהליך שגוי אשר גורם למספר פגמים גבוה במוצר או בזבוז זמן. יצור יתר הוא המרכיב העיקרי שגורם לבזבוז מכיוון שהוא "מייצר מה שהלקוח אינו מעוניין בו" וזו בדיוק ההגדרה של בזבוז.

ב. גישה למלאי - קבלת מלאים לא בזמן, עלויות אכסון מיותרות, עודף מלאי וכדומה.

ג. בזבוז זמן של העובדים אשר צריכים לחפש רכיבים או אפילו ללכת ממקום למקום כאשר זה לא נחוץ.

אם במתודולוגיה המסורתית של שיפור תהליכים השיפור מושג הודות לשינויים אשר מתבצעים בשלבים השונים של התהליך. השיפור במערכת ה TPS מושג בעיקר הודות לאלימינציה מוחלטת של שלבים שלמים בתהליך. מערכת ה TPS אינה רק אוסף של כלים אשר מכחיד בזבוז אלא אופן חשיבה ומתודולוגיה אשר סוקרת את תהליך הייצור מנקודת מבטם של הלקוחות הפנימיים והחיצוניים. התוצאות של ישום מערכת זו הם למשל: יצור של מכונית לוקח 27.9 שעות בטויוטה לעומת 37 ו35.9 בפורד וקרסיילר בהתאמה. כלומר המערכת מספקת לטויוטה יתרון תחרותי עצום בהשוואה למתחרים.

השימוש במערכת ה TPS לצורך קידום היעילות בייצור אינה אפקטיבית ואפילו מסוכנת להצלחת החברה אלא אם כן היא מצטרפת לאסטרטגיות אחרות שבהן החברה משתמשת. ואכן טויוטה בנתה תרבות ארגונית וניהולית חזקה אשר מבוססת על המושג היפני KAIZEN.


מהו ה KAIZEN?

ה KAIZEN היא מערכת של שיפור מתמיד באיכות, בטכנולוגיה, בתהליכים, בתרבות הארגונית של החברה, באנשים (עובדים וספקים) בבטיחות ובפרודוקטיביות. ה KAIZEN הוא למעשה מחויבות טוטלית לשיפור כל אספקט בחברה באופן שיעצב איכות ללא פשרות וערך ללקוח. ה KAIZEN כולל חמישה מושגים עיקריים: עבודת צוות, מחויבות עצמית, עקרונות לאיכות ללא פשרות, מוראל, והצעות לשיפור.

ה KAIZEN הוא אחד המנועים לבנייה של החדשנות בחברה. בטויוטה ישנה צפייה שהעובדים יגיעו עם הצעות לייעול באופן שוטף. ההצעות אינן נוגעות לתחום ספציפי אלא מתייחסות לכל תחום מהיצור, פיתוח, שיווק וכדומה. אם הפילוסופיה המערבית גורסת "שאם משהו לא התקלקל אין צורך לתקן אותו" אזי היפנים גורסים – "עשו את זה יותר טוב כל הזמן גם אם אין בעיה או קלקול. השאיפה היא לעשות את הדברים כל הזמן טוב יותר כמו גם לצפות את כל הבעיות מראש ולייצר טוב כבר מהפעם הראשונה."

ה KAIZEN הוא מושג אשר מתייחס לא רק לעולם העסקים אלא גם את החיים בבית ופעילויות הפנאי.

ה KAIZEN יכול לפרוח רק בסביבה שבה יש שיתוף פעולה (ולא תחרות) שיתוף הפעולה עם העובדים בא לידי ביטוי בהדרכה ואימון שלהם כיצד להשיג את הסטנדרטים הגבוהים לאיכות כל הזמן. התוצאה של השימוש ב KAIZEN היא שכל עובד מספק בממוצע 25-30 הצעות לשנה כאשר 90% מההצעות מיושמות. למשל, ב- 1999 7000 העובדים בטויוטה ארה"ב הגישו 75000 הצעות אשר מתוכם 99% יושמו בפועל. החברה למעשה מיישמת מיליון הצעות ייעול כל שנה.

החדשנות של טויוטה מבוססת על פי Matthew E. May היועץ של החברה ומחבר הספר- "הפתרון האלגנטי – הנוסחה של טיוטה לבניית חדשנות" על שלושה עקרונות מרכזיים:

א. יכולת לשלב מדע ואמנות ביחד כדי לייצר חדשנות. המושגים של מדע ואמנות נראים לכאורה סותרים אך הם מיושמים בטויוטה על ידי שאילת השאלה "האם יש דרך טובה יותר לעשות זאת?" כאן העובדים יכולים ליישם את הידע והמומחיות שלהם כדי למצוא דרכים טובות יותר לעשייה של דברים כל הזמן. כך יוצרו ה Camry , Rav4 , לקסוס ,Tundra ומכוניות אחרות.

ב. השאיפה לשלמות (Perfection) – החדשנות בטויוטה מבוססת על תהליכים סיסיטמטיים ואינקרמנטליים בכדי להגיע שלמות. השאיפה היא למצוא פתרונות אופטימליים אשר משלבים פריצת דרך, עלויות נמוכות, וסיכון נמוך. השאיפה לשלמות מעצבת תהליכים טובים יותר ומוצרים טובים יותר כל הזמן.

ג. Fit - החדשנות צריכה להתאים לזמן ולסביבה. ניתן באמצעות החדשנות לשנות את העמדות וההתנהגויות של הלקוחות. דוגמא למכונית כזו היא Pruis אשר המנוע שלה חשמלי, מרווחת בפנים, בעלת ביצועים טובים בכבישים המהירים ובטוחה מאד.

ישום התהליכים של מערכת TPS והחדשנות בחברה אינו אפשרי ללא שיתוף פעולה עם העובדים, הספקים ואחרים. ההצלחה של טויוטה (כמו ההצלחה בחברות אחרות) אינה מבוססת רק על כלים ותהליכים אלא על האנשים והמשאב האנושי.

לדוגמא אם החברות המערביות לוחצות באופן אגרסיבי על הספקים להוריד עלויות אזי טויוטה תומכת בהם ועובדת בשיתוף פעולה עם הספקים שלה דבר הבא לידי ביטוי למשל בעידוד הספקים לחשוב על בעיות אפשריות במודלים של רכבים חדשים שנתיים שלוש לפני שהמודל יוצא לשוק. כמו גם בתמיכה וסיוע למאמץ של הספקים להוריד את עלויות תיקון הפגמים. גימי בוני, מנהל כללי אשר עובד עם הספקים בטויוטה ארה"ב, אומר "הצלחנו בעבודה משותפת להוריד את עלויות הספקים מ- 20% ל- 2%." גישה זו יצרה עם הספקים יחסים טובים ואפקטיביים יחסים המבוססים על WIN-WIN .

ה KAIZEN מעצב תרבות ארגונית אשר מבוססת על שיתוף פעולה עם העובדים והספקים (נטוורקינג) אשר מבסס יתרון התחרותי אשר מבוסס על שלושה משתנים:

א. איכות ללא פשרות בכל התחומים (הייצור, השיווק וכ"ו).

ב. שינוי מתמיד והתאמה למציאות העסקית (ללא סיכון גבוה).

ג. חדשנות.

ניסיון לחקות את הכלים של מערכת TPS לא יחקה את הצלחה של טויוטה מכיוון שכפי שראינו ההצלחה שלה היא הצלחה אשר מבוססת על פילוסופיה ותרבות ארגונית של ה KAIZEN אשר כדי ליישמם יש צורך לשנות מהיסוד את התרבות הארגונית והחשיבה בחברה. זו הסיבה שאימוץ כלים והטכניקות של מערכת TPS על ידי חברות המערביות לא הביאה לשחזור ההצלחה של טויוטה.


הנתונים הפיננסיים של החברה לשנת 2007 מדברים בעד עצמם:

טויוטה העלתה את התחזית של שנת 2007 והיא צופה רווח של 14.9 ביליון דולר, 3.4% יותר מהשנה שעברה זאת למרות הירידה במכירות בצפון אמריקה (גנראל מוטורס מדווחת על עליה במכירות בשוק זה) אשר נובעות לדעתה מעלייה בעלויות הייצור והוצאה של הרכב TUNDRA לשוק. החברה מכרה 4.3 מיליון רכבים בעולם במחצית הראשונה של השנה עליה של 3.4% בהשוואה למחצית של השנה שעברה וזאת בזכות מכירות חזקות בשווקים המתפתחים (סין, אינדונזיה ושווקים אסייתיים אחרים) שרשמו עליה של 18.3% ובהם היא עברה את המכירות של גנרל מוטורס.

 


____________________________________________

נאוה שלו היא היזמת של גלובל רילוקשיין בעלת 16 שנות ניסיון בעבודה עם חברות הייטק בישראל ובשוק הבינלאומי. בקרו באתרנו www.globalrelocation.ca/consulting .

למאמרים נוספים בקרו ב http://nshalev.gblogs.co.il לתגובות nshalev@globalrelocation.ca

 

 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798