חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
18/10/2019
 
 
 
משחקי קופסא לשדרוג הישיבה
חזור לרשימה
 
תאריך: 19/11/2007
כותב: קרן איזיקסון
כתובת דוא"ל:  metodica@nana.co.il
 
שמעתי על בית מסוים שכאשר ישנה הפסקת חשמל, הילדים יודעים שעכשיו משחקים מונופול לאור הנרות. באותו בית, הפסקת חשמל זה משהו שהילדים מחכים לו...
לא מזמן השתתפתי בהשטת יאכטה מצרפת לארץ, אחת מהמשתתפות האחרות הביאה איתה משחקי קופסה בהם שיחקנו במהלך ההפלגה. ההתכנסות של הצוות סביב המשחקים והמשחקים עצמם היו חוויה מהנה לא פחות מהגלים והמפרשים.

יש הרבה משחקי קופסא, ודומה כי לכל אחד מאיתנו יש את המשחק האהוב עליו (טק-טיקו במקרה שלי) מאמר זה יתמקד ב- 2 סגנונות של משחקי קופסא: מונופול וסולמות וחבלים (לקלפים נקדיש גיליון אחר) וזאת בשל היכולת להכניס בהם תכנים שונים.
יתרון נוסף הוא שאפשר לשחק אותם עם 4 קבוצות מה שמאפשר שיתוף של לפחות 16 שחקנים (יותר מכך לא מומלץ - המשחק יאבד מערכו)

אבל למה בכלל לקחת משחק של ילדים, להשתמש בו בישיבת צוות רצינית ואף לצפות שהשימוש במשחק ישדרג את הישיבה?
ראשית, מי אמר שישיבה צריכה להיות רצינית, אפשר להשיג את אותן מטרות גם באווירה יותר משוחררת. מה גם שמונופול זה משחק שיכול להיות מאוד רציני, רובינו למדנו בו שמס הכנסה זה דבר כואב...
שנית - המשחק מעבר להיותו מהנה יכול לתרום לנו:

  • זווית ראיה אחרת.
  • הזדמנות לחשיבה יצירתית
  • אפשרות להגיד דברים שלא היינו אומרים בסיטואציה אחרת - כי זה רק משחק
  • אווירה פתוחה יותר.
  • גיבוש צוותי.
  • וכמובן הנאה חיוך ואושר

הדגם הפשוט ביותר של משחק קופסא הוא הדגם של סולמות וחבלים. יש לו התחלה וסוף מוגדרים, כאשר באמצע יש משבצות עליהן דורכים שגורמות לנו לחזור אחורה או להתקדם קדימה.

בהקשר של ישיבת צוות אנו יכולים להשתמש במשבצות הנ"ל על מנת לקדם את הנושא עליו אנו רוצים לדון: כל פעם שקבוצה מגיע למשבצת שמחזירה אותה אחורה הקבוצות האחרות צריכות להגיד משהו שלילי על הנושא, רק אם כל הקבוצות אומרות משהו הקבוצה שדרכה חוזרת אחורה, אם דורכים על משבצת שמקדמת את הקבוצה שדרכה עליה, אותה הקבוצה צריכה להגיד משהוא חיובי, או דרך למנוע את אחד הדברים השליליים שאמרו קודם.
דוגמא: נושא הישיבה הוא דרכים לייעל את הזמן שלנו. כל פעם שדורכים על נחש(ירידה), צריכים להגיד מי הם גזלני הזמן שלנו/ איזה דברים לוקחים לנו הכי הרבה זמן / איזה דברים הכי לא יעילים / איזה דברים מתעכבים בגלל אנשים אחרים וכו' שדורכים על סולם (עליה) צריך לתת הצעה לייעול זמן/ מה הצלחתי לייעל/ מה אשמח שיקרה במקום אחר

דגם נוסף - מורכב קצת יותר הוא דגם המונופול. בסולמות וחבלים המטרה היא להגיע לסוף, במונופול המטרה היא לצבור נכסים. לוח המשחק במונופול הוא סיבובי, כאשר דריכה על משבצות מסוימות מאפשרת לקנות נכסים מסוימים, דריכה על משבצות אחרות: לך לכלא, דרך צלחה, חניה, הפתעה וצו קופה מקנה למשתתף נכסים נוספים או מורידה ממנו נכסים, השימוש במשבצות אלו יכול להיות כפי שהשתמשנו במשבצות הסולמות והחבלים.
השאלה העיקרית אותה אנו צריכים לשאול את עצמנו בבואנו לתכנן משחק מונופול היא :מה הנכסים שצוברים וכמה צריך לצבור על מנת לנצח במשחק. (למרות שבמשחק המונופול המקורי משחקים עד שאחד השחקנים פושט רגל)
דוגמא למונופול בנושא גיוס עובדים, כאשר המטרה היא להמחיש למשתתפים את תהליך הגיוס ומה מצופה מהם:
מטרת המשחק היא לצבור מספר רב ביותר של עובדים או קורות חיים.כל קבוצה מקבלת מספר התחלתי של עובדים וצריכה להגיע לכמות מסוימת על מנת לנצח
המשבצות שבמונופול המקורי הן רחובות יוחלפו ב: דרכי גיוס: עיתון, חבר מביא חבר, פנימי.תפקידים נדרשים: טבח, טרקטוריסט, משייף ציפורניים (או כל תפקיד אחר שדרוש בחברתכם) תכונות: יפה תואר, יפה טוהר, חוש הומור.
דרישות: בעל רכב, תואר אקדמאי, 4 שנות ניסיון וכו'
ניתן גם להשאיר את המשבצות מתחת לנושאים ריקות ומי שדורך על משבצת צריך להגיד מה הוא היה רוצה, לדוגמא מי שדרך על משבצת תכונות כותב עליה : ראש גדול.
על מנת לפשט את המשחק אפשר לקבוע מחיר אחיד לדריכה על משבצת שנקנתה

משבצות נוספות שאפשר להוסיף הן בסולמות וחבלים והן במונופול:
דילמה - כל פעם שדורכים על המשבצת מרימים קלף של דילמה הקשורה לנושא ודנים בו.
סימולציה - מרימים קלף עם סימולציה ומבצעים אותה.
בקשה/ציפייה - מביעים בקשה הקשורה לנושא.
מיליון דולר - אם היה לי מיליון דולר להקדיש לנושא מה הייתי קונה.

לסיכום: ההשקעה במשחקי קופסא, דורשת תכנון ומאמץ רב על מנת להתאים את המשחק  למטרותינו,אך היא משתלמת.


 אם ברצונכם לקבל דוגמאות ללוחות בסיס של מונפול וסולמות וחבלים, אתם מוזמנים לפנות ל:
puzzlenews@nana.co.il ונשלח לכם בהקדם

 
תואר 2:שילוב אומנויות בחינוך מוסד לימודי:אונ' לסלי
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
1.
שימוש במשחקי קופסא - 11/11/2008 - yafadani
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798