חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
13/11/2018
 
 
 
המעבר מתחרות לשיתוף פעולה כאסטרטגיה לבנייה של יתרון תחרותי בשוק הבינלאומי
חזור לרשימה
 
תאריך: 07/02/2008
כותב: נאוה שלו
כתובת דוא"ל:  nshalev@globalrelocation.ca
 

שינויים כלכליים,שינויים טכנולוגיים,תהליך הגלובליזציה וכניסה של חברות לשווקים זרים מביאים לצורך של בניית יתרון תחרותי אשר נשען על אסטרטגיה חדשה של שיתוף פעולה בהשוואה לשימוש באסטרטגיה המסורתית של תחרות. שיתוף הפעולה יכול להיות עם בעלי עניין מגוונים כמו למשל מתחרים, לקוחות, פרטנרים, ספקים ואחרים.

חברות אשר פועלות בשוק הבינלאומי צריכות לשאול בנוסף לשאלה המסורתית: מהו הערך אשר אנו מספקים ללקוח? (או בצורה אחרת מדוע שהלקוח יבחר במוצרים שלנו?) שאלה חשובה נוספת היא: איזה שיתופי פעולה עם אחרים (חברות מתחרות, ספקים, לקוחות) יביא ליצירת ערך רב יותר ללקוחות רב תרבותיים או יענה על צרכים חדשים אשר אינם מסופקים. השימוש באסטרטגיה של שיתוף פעולה עם בעלי עניין אחרים יאפשר לחברה ליצור ערך חדש ללקוחות רב תרבותיים אשר יעצב הצלחה כלכלית.

מהם ההבדלים בין המודל הישן של תחרות למודל החדש של שיתוף פעולה?

  1. מוצרים ושירותים
    במודל הישן החברה מפתחת ,מייצרת ומספקת את רוב המוצרים והשירותים בבית. וזאת בהשוואה למודל החדש שבו החברה צריכה להתרכז בעסקי הליבה (core business) שבהם היא מצטיינת ולשתף פעולה עם חברות אחרות אשר המוצרים והשירותים שלהם משלימים את השירותים או המוצרים שלה.
  2. יחס למתחרים
    מתחרים נתפסים במודל הישן כאיום על הארגון. אסוף מידע תחרותי נועד כדי להקדים את המתחרים או להפוך אותם ללא רלוונטיים וזאת בהשוואה למודל החדש שבו שיתוף פעולה עם מתחרים ומידע תחרותי משמש כדי לאתר הזדמנויות עסקיות חדשות ליצירת ערך חדש ללקוחות.
  3. בניית החדשנות בחברה.
    תהליך הפיתוח במודל הישן נעשה על ידי צוות המחקר והפיתוח של החברה (closed innovation) וזאת בהשוואה למודל של שיתוף פעולה אשר בו המוצרים הם פרי שיתוף פעולה של בעלי עניין מגוונים כמו לקוחות, ספקים , עובדים בסניפים אחרים ,אנשים מקרב הקהילה ועוד (open innovation) .דוגמאות לחברות אשר אימצו תהליכים של חדשנות פתוחה הן IBM. Procter & Gamble.
  4. יחס ללקוח
    בשני המודלים הלקוח הוא הבוס. אך בעוד שבמודל הישן הלקוח הוא צרכן פסיבי של מוצרים ושירותים ומעוניין למעשה במילוי הצרכים הבסיסיים שלו כמו בטחון (הצרכים הנמוכים בפירמידה של מסלאו). במודל החדש הלקוח מעוניין לא רק במוצרים גרידא אלא בבניה של יחסים בין אישיים עם הספק. לקוחות רבים מעוניינים להיות שותפים מלאים בתהליך הפיתוח מאחר שזה מאפשר להם סיפוק של הצרכים הגבוהים כמו הערכה והגשמה עצמית (הצרכים הגבוהים בפירמידה של מסלאו).
  5. יתרון תחרותי
    בשוק הקודם מוצרים חדשניים ספקו לחברות יתרון תחרותי במשך תקופה ארוכה יותר על כן המטרה של חברות הייתה להקדים את המתחרים או להפוך אותם ללא רלונטים.זאת בהשוואה לשוק הנוכחי שבו זמן החיים של טכנולוגיות ומוצרים קצר מאד (בגלל התופעה של disruptive innovation) דבר המביא לצורך של שינוי והתחדשות תוך פרקי זמן קצרים.

כיצד השימוש באסטרטגיה של שיתוף פעולה מביאה לבנייה של יתרון תחרותי בכניסה של חברות לשווקים זרים?

א. אספקה של מוצרים באיכות גבוהה יותר -
חברה אשר מפתחת ,מייצרת ומספקת את המוצרים בעצמה לא יכולה לספק מוצרים מעולים מאחר שהיא אינה מתרכזת רק באותן פונקציות שמהוות את פעילות הליבה שלה. זאת בהשוואה למודל שבו החברה מתרכזת בעסקי הליבה שלה ומשתפת פעולה עם חברות אחרות בתחומים השייכים לעסקי הליבה שלהן דבר המאפשר לה לספק מוצרים באיכות גבוהה יותר.דוגמא למשל היא אופיס דיפו אשר משתמשת בשרותי ההובלה של UPS כדי לספק את המוצרים ללקוחות.

ב. הענות טובה יותר לצרכים של לקוחות רב תרבותיים -
שיתוף אחרים ובעיקר שיתוף הלקוח בתהליכי הפיתוח של מוצרים (חדשנות פתוחה) מביאים לפיתוח של מוצרים ושירותים אשר עונים בצורה טובה יותר לצרכים של לקוחות רב תרבותיים.

ג. נאמנות לקוח גבוהה יותר -
מאחר שבניית יחסים אישיים עם הספק הוא פרמטר אשר חשוב ללקוח. פיתוח של מוצרים בתהליך של חדשנות פתוחה אשר משתף את הלקוח מסייעים לבנייה של ערך מוסף נוסף בעיני הלקוח (בהשוואה למתחרים) דבר המקדם נאמנות גבוהה יותר וסובלנות לחולשות של המוצר מצד הלקוח.
ג. יכולת טובה יותר לפקח ,לרכוש או ללמוד מהמתחרים - שיתוף פעולה של חברות עם סטארטאפים אשר מפתחים את הטכנולוגיות החדשניות והעדכניות ביותר(disruptive innovation) מסייע לחברה לשמור על המעמד המוביל שלה בשוק מבחינה טכנולוגית. דוגמא, היא נוקיה אשר בנתה צוות אשר תפקידו לזהות חברות וטכנולוגיות אשר עלולים לאיים עליה ובמסגרת זו מסייעת להם בקידום הביזנס שלהם כמו גם בהשקעות בחברות אלה.

ד. חסכון במשאבים -
שיתוף פעולה עם חברות אחרות למשל בתחום המחקר והפיתוח חוסך לחברות אלה משאבים רבים. חסכון משאבים הוא גם פועל יוצא של הקטנת הסיכון בפיתוח מוצרים אשר בהם הלקוח מהווה שותף בהשוואה לתהליכים המסורתיים. עם זאת חשוב לציין שחסכון במשאבים אינו מספק יתרון תחרותי לחברות מאחר וכל החברות משתמשות בו.שיתופי פעולה עם אחרים אשר מבוססים רק על רצון לחסכון בעלויות בד"כ לא יביאו לתוצאות המצופות מהם.

ה. תגובתיות מהירה וקיצור ה "time to market" - 
שיתוף פעולה עם חברות אחרות מסייע לארגון להתאים את עצמו (Agile organization) באופן זריז יותר לתנאים המשתנים של השוק ולמתחרים. דוגמא לכך הוא שיתוף העולה בין אינטל לבין Infineon Technologies (שהוכרז בנובמבר) לגבי פיתוח של SIM cards מסוג HD .חברת המחקר Frost & Sullivan מדווחת שב 2010 שוק זה יהיה 6-8 אחוז מכלל כרטיסי SIM בארה"ב כלומר 3.8 ביליון יחידות. החזון של שתי החברות והרצון לשיתוף פעולה יביא ככל הנראה למעמד מוביל שלהם בתחום הכרטיסים החכמים מסוג HD בשנים הבאות.

ו. שיתוף במידע ולמידה מהמתחרים -
שיתוף פעולה עם אחרים מאפשר למידה ומנוף של הידע ליכולות חדשות של החברה. דוגמא כזו היא למשל: בל קנדה אשר פתחה מרכז לחדשנות פתוחה באוטווה המרכז נפתח בשיתוף עם קבוצת חברות בשם Wesley Clover שכוללת חברות כמו Mitel ו March Networks .

ז. התגברות על החסמים הגבוהים בכניסה לשווקים זרים (כמו סין הודו) -
שיתוף פעולה עם פרטנרים רב תרבותיים בשווקים אלה מהוה אסטרטגיה אשר באמצעותה החברה יכולה להחדיר את המוצרים שלה בהצלחה לשווקים זרים ולהימנע מכישלונות כפי שראינו למשל בכניסה של ולמרט לשוק הגרמני או בכישלון של eBay בסין.

כיצד ניתן ליישם מבחינה ארגונית את המעבר משימוש באסטרטגיה של תחרות לאסטרטגיה של שיתוף פעולה?

ישום המעבר מבחינה ארגונית דורש שינוי פסיכולוגי באמונות ועמדות ומעבר ממנטאליות של "כיצד אנו יכולים לנצח את האויב למנטאליות של שיתוף הפעולה והכרה וההבנה כיצד בעלי עניין אחרים יכולים לסייע לחברה להשיג באופן טוב יותר את המטרות שלה עצמה. בנוסף מנהלים גלובליים צריכים לרכוש את הכישורים הבאים:
א. הבנה עסקית ויכולת לזהות מודלים עסקיים והזדמנויות של שיתוף פעולה אשר יעצבו יתרון התחרותי של החברה בשוק.
ב.פיתוח כישורים רב תרבותיים כמו למשל בנייה של יחסים בין אישיים עם פרטנרים רב תרבותיים ומו"מ רב תרבותי.

רכישת כישורים גלובליים אלה ושינוי מנטאלי של אמונות ועמדות ביחס לבעלי עניין אחרים בשוק הבינלאומי יסייעו לחברה לעבור משימוש באסטרטגיה של תחרות לאסטרטגיה של שיתוף פעולה אשר יביא לבניה של יתרון תחרותי של חברות בשוק הבינלאומי והצלחה כלכלית.

 



המאמר התפרסם לראשונה במי"ל. 
© נאוה שלו 2008

נאוה שלו היא יועצת מאמנת כותבת והיזמת של גלובל רילוקשיין עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומי . גלובל רילוקשיין יעוץ מספקת שרותי יעוץ בתחומים אסטרטגיים וניהוליים לחברות בינלאומיות וסטארטאפים המעוניינים לקדם צמיחה כלכלית .למידע נוסף בקרו באתר www.globalrelocation.ca/consulting  

בבלוג :  http://Nshalev.gblogs.co.il 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
1.
- 17/08/2009 - (ל"ת)
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798