חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
13/11/2018
 
 
 
ניהול חכם של בעיות בארגון כבסיס לקבלת החלטות
חזור לרשימה
 
תאריך: 14/02/2008
כותב: ד``ר חנה אופק
כתובת דוא"ל:  ofek@ofek-institute.co.il
 
קבלת החלטות נדונה מתוך היבטים ודגשים שונים כגון: קבלת החלטות כמיומנות ניהולית, סגנונות קבלת החלטות, סוגי החלטות, מקבלי החלטות. הדיון בשלב טרום קבלת ההחלטה המתמקד בזיהוי הבעיה, הצפתה והעלאתה לסדר היום הציבורי הודגש פחות ...
 

בשנה החולפת נרצחו בישראל כ-20 נשים על ידי בני זוגן. מדובר בבעיה אישית בין בני הזוג, אך יותר מכל זוהי בעיה בעלת השלכות חברתיות תרבותיות מעמיקות. אז איך קורה שהבעיה הזאת נשארת בעייתן של אותן נשים, שכבר לא נמצאות איתנו, ומעבר לאייטמים קצרים במשדרי החדשות, היא איננה מגיעה לדיון ציבורי, כמו כל בעיית מדיניות, שבסופו מתקבלות החלטות והמלצות לפעולה? כדוגמא הפוכה ניתן להביא את אותם חולים במחלות קשות אשר נזקקים לתרופות מצילות חיים שאינן נמצאות בסל הבריאות ובכל פעם שנושא סל הבריאות נמצא על סדר היום, הם מצליחים לקדם אותו דרך הבעיה האישית והכואבת שלהם, שהופכת למאבק ציבורי מתוקשר.


קבלת החלטות נדונה מתוך היבטים ודגשים שונים כגון: קבלת החלטות כמיומנות ניהולית, סגנונות קבלת החלטות, סוגי החלטות, מקבלי החלטות. הדיון בשלב טרום קבלת ההחלטה המתמקד בזיהוי הבעיה, הצפתה והעלאתה לסדר היום הציבורי הודגש פחות. המיקוד בתהליך קבלת ההחלטות כתהליך של פתרון בעיות מחייב דיון מעמיק בבעיות כשלב מקדים בתהליך קבלת החלטות. בעיות הן חלק אינהרנטי והכרחי בכל ארגון. בעיות אלו צריכות לצוף ולהגיע למקום הנכון- מוקד קבלת ההחלטות.


ניתן לסווג בעיות על פני רצף הנע מבעיה פרטית, דרך בעיה ציבורית ועד בעיית מדיניות. הצפת בעיית מדיניות היא השלב הראשון בתהליך קבלת ההחלטה. בעיה פרטית היא בעיה שהיקפה מצומצם והיא אינה מהווה עניין למספר רב של אנשים. בעיה ציבורית היא בעיה הנוגעת למספר רב של אנשים אך איננה בהכרח עולה לסדר היום הציבורי. בעיית מדיניות היא בעיה העולה לסדר היום הציבורי ונידונה בפורום של קובעי מדיניות או מקבלי החלטות בארגון (באשר הוא). מכאן שהסוגיה המהותית היא כיצד להפוך בעיה פרטית או ציבורית לבעיית מדיניות. האתגר האמיתי הוא הצפת הבעיה והבאתה לסדר היום הציבורי לצורך פתרונה או לקבלת החלטה.


כדי להעלות בעיה כלשהי לרמה של בעיית מדיניות ניתן להשתמש במספר אמצעים. התקשורת היא כלי שעוצמתו גדלה בשנים האחרונות. התקשורת מעניקה תהודה ציבורית ומהווה ערוץ חשוב ובעל עצמה להצפה והיכרות עם הבעיה במטרה ליצור לחץ ציבורי לפעולה. אמצעי נוסף הוא שדולה או לובי המופעל לעניין מסוים ומהווה את קבוצת הלחץ להצפת הבעיה. נציג ציבור/ח"כ המזוהה עם נושא מסוים, מקדם אותו ופועל למענו יכול לסייע בהפיכתו לנושא "בוער" שעל סדר היום הציבורי. בישראל המגמה פחות בולטת, אך ברחבי העולם ניתן לראות נציגי ציבור שבלהט פועלם מצליחים לייצר הד סביב סוגיה מסוימת. סוגיות משפטיות אישיות ופרטיות שנידונות בבג"צ יכולות להפוך גם הן לנושאים ציבוריים (כולם זוכרים את סיפורם של בני הזוג נחמני וסוגיות אחרות שקשורות בהמתת חסד).


השאלה הגדולה היא כיצד להפוך בעיה פרטית לבעיה שנידונה ונמצאת על סדר היום הציבורי. כל עוד לא נעשה שימוש באחד האמצעים שהוזכרו, הבעיה הפרטית ואף הציבורית לא תצליח להפוך לבעיית מדיניות, שתהווה את הבסיס לתהליך קבלת החלטות. עצם העובדה שרבים סובלים מאותה הבעיה, אינה הופכת אותה לבעיה שתוביל לתהליך של קבלת החלטות. הצפה בערוץ הנכון, יצירת לחץ ונתינת תהודה מאפשרים לבעיה כלשהי להפוך לבעיית מדיניות שמהווה את הנדבך בתהליך קבלת החלטות.


ברמה הארגונית, קיימים נושאים רבים, חלקם מהותיים שמטרידים עובדים או לקוחות ואינם מקבלים את הדרבון הנכון ולכן אינם מגיעים לפתחו של המנהל. מצד אחד, יש חשש טבעי להיות אותו אחד שמציף בעיות בארגון ומשמש כ"בולדוזר", משום שזה יכול להוות כבומרנג. מצד שני, הבעיות צריכות לצוף ולהגיע לדיון. מנהלים צריכים לדעת כיצד לעודד מנגנונים להצפת בעיות כגון פורומים למיפוי ולסיווג בעיות.

 

____________________________

ד``ר  חנה אופק - מנכ"ל חברת  מ.א.ן - מכון אופק לניהול בע"מ
 www.ofek-institute.co.il
טלפון 03-5408406

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
1.
- 17/08/2009 - (ל"ת)
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798