חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
20/10/2018
 
 
 
המהפכה הירוקה (עדיין) לא הגיע לארץ
חזור לרשימה
 
תאריך: 26/02/2008
כותב: נירית ודורון אטלס דביר
כתובת דוא"ל:  nirit@sight.org.il
 
2007 היא השנה שהעולם קיבל החלטה. עכשיו הזמן לעשות. נייקי, טיוטה, אמריקאן ארליינס, וול-מארט, מקדונלדס שוודיה, וולוו, גנרל-אלקטריק ועוד רבות אחרות בעולם כבר עושות. ובכל זאת בארץ מעט חברות עוסקות בירוק.

מומחי איכות סביבה וארגונים "ירוקים" ברחבי העולם מגדירים שנת 2007, השנה שמסתיימת לה כעת, כשנת המפנה במערכת היחסים המורכבת בין בני האדם לכדור הארץ. פרס נובל לשלום הוענק השנה לאל גור, ארצות הברית שהצליחה להישאר מחוץ לאמנת קיוטו מלפני 15 שנה נאלצה בלחץ תושביה לחתום על האמנה החדשה בבאלי, רובם המכריע של המדענים מכירים כיום בשתי עובדות אשר היו עד כה במחלוקת: כדור הארץ מתחמם ואנחנו בני האדם האחראים לכך ! ואצלנו, כאן, העניינים מנהלים בעצלתיים כאילו אנחנו לא חלק מכדור הארץ. לוועידת באלי, לא הגיעו נציגים מישראל משום שלא נמצא תקציב (!) חלק ממדינות העולם שלחו את ראשי הממשלות שלהם ובישראל אפילו לא נמצא תקציב לגדעון עזרא אחד...

וכאשר הראש לא מתפקד זה מקרין לכל חלקי הגוף. השיח הציבורי במדינה הולך ומשתנה, הכלכלה והתקשורת מדברים בשפה חדשה, ירוקה יותר ואקולוגית ואולם, הארגונים והחברות הממשלתיות והפרטיות הגדולות במשק הישראלי, עדיין "יושבים על הגדר" ומסרבים להצטרף. לעובדה זו יש שתי סיבות עיקריות – ידע ומודעות.

אז מה זה בעצם להיות ירוק? וכיצד חברות עסקיות עושות את זה? ומה הסוד של החברות המובילות שהירוק שלהן הוא ירוק אמיתי ולא גרין ווש (שטיפה ירוקה חסרת עומק)? ומהן הטעויות הנפוצות שחברות עושות בדרך להיות ירוק?

להיות ירוק משמעו לעבור לכלכלה חדשה, כלכלה בת קיימא. כלכלה בית קיימא מבוססת על תפישת הקיימות, בפשטות ובקצרה אנו מדברים על סיפוק הצרכנים שלנו היום מבלי לפגוע ולסכן את יכולתם של הדורות הבאים לספק את צרכיהם שלהם. הטבע מנהל חיים כאלו, העץ משיר את עליו ופירותיו על הקרקע שם הם נרקבים, האדמה מעשירה את עצמה מפירותיו ומעליו של העץ והופכת למצע גדילה איכותי יותר. העץ כך יכול להניב פרי רב יותר, מהפרי נהנות הציפורים שבעזרת הלשלשת שלהן ממשיכות להפרות את האדמה. כך, בעזרת הלשלשת, הפירות והעלים, האדמה הופכת לעשירה יותר. דבר ששוב מאפשר לעץ להעשיר את פירותיו ולציפור יש יותר פרי ולאדמה יש יותר עושר ולעץ יש עוד...וכך הלאה... המעגל השלם.

להיות ירוק זה לקיים את המעגל הזה. למשל להפריד אשפה, מהאשפה האורגנית ליצור קומפוסט, בקומפוסט לדשן את האדמה שעליה אנו מגדלים את הירקות שלנו. הירקות שלנו הופכים לאשפה אורגנית שהולכת לקומפוסט ועם הקומפוסט לדשן את האדמה שהופכת למצע עשיר עבור הירקות שלנו ו... המעגל השלם וזו רק אחת הדוגמאות. ובכל זאת אנו חיים במאה העשרים ואחת ורבנו אינם מגדלים ירקות בגינה. גם הפרדת אשפה ושימוש בקומפוסט לדשן לגינה הוא מהלך אקולוגי חשוב במעלה. האם חברות עסקיות יכולות להפריד אשפה? כן. נשמע מסובך? לא ! וזו בדיוק הטעות, זה מסובך שלא מדובר במהלך אחד, או רעיון מבריק וחד פעמי ומי שמתייחס אליו ככזה – נכשל. להיות ירוק זה שינוי תפישתי ארגוני ויש להתייחס אליו כך. רוב החברות אינן מתייחסות כך לעצמן ולסביבה. במקרים כאלו, השינוי אינו מצליח. כשאנחנו פוגשים מנכ"לים של חברות ששואלים "האם אפשר לעשות תהליך קצרצר רק משהו להנהלה?" אנחנו תמיד אומרים: "בוודאי שכן, אם חברי ההנהלה הם אילו שזורקים את הזבל לאשפה, היחידים שעובדים מול המחשב, היחידים שמדליקים את האור וכו', אפשר לעשות תהליך קצרצר שמתמקד אך רק בהנהלה." להיות ירוק משמעו תהליך עמוק חוצה ארגון שכל העובדים חייבים להיות שותפים לו במידה זו או אחרת. מעבר לשינוי התנהגותי מדובר בשינוי תודעתי.

ההפיכה לירוק מחייבת עבודה אסטרטגית תחילה של ראשי הארגון מתוך התבוננות הוליסטית על הפירמה ולאחר מכן עבודה מול ארבע גורמים: פנים ארגוני, חוץ ארגוני, לקוחות, ספקים ובעלי עניין אחרים. על מנת שהשינוי היה אמיתי מועיל ואמיץ, יש צורך לפעול במספר לולאות בו זמנית הקשורות ומזינות אחת את השנייה, לולאה ארגונית, עסקית ואקולוגית. כשם שתפישת הקיימות מדברת על היחסים בין כל הגורמים המעורבים בתהליך קרי, המעגל השלם כך, יישום התהליך הירוק בפירמה, מחייב התנהלות ושיתוף כל הגורמים המעורבים על מנת למקסם את ההצלחה והרווח מהפיכת הארגון לירוק. חשוב לזכור כי לא מדובר בקסם. ולכן ההכרה בשלבים השונים היא הכרחית. לעסקים יש עוד דברים על סדר היום מלבד הפיכת הארגון לירוק. יש לדעת מראש שמדובר בתהליך ארוך והדרגתי שהטמעתו בארגון נמשכת זמן. ניתן להתחיל ולבנות תהליך בצעדים קטנים למשל להתחיל עם מחלקה אחת, סניף אחד או דרג ניהולי אחד, על מוצר אחד וכד'.

לסיכום, התהליך באמצעותו הופכים ארגונים לידידותיים יותר לסביבה משלב חסכון כלכלי יחד עם חדשנות ומאפשר לאחד את כל העובדים מסביב למטרה אשר חשיבותה גוברת והולכת בכל רחבי העולם. גוף שבוחר להיות ירוק מגלה אחריות כלפי עצמו וכלפי הדורות הבאים כאחד. אך חשוב לזכור כי ללא שינוי תפיסתי אמיתי, תהליכי, בכל שכבות הארגון אף אחת מהמטרות לא תושג. מי שרוצה לקפוץ על "העגלה הירוקה" צריך להשקיע מחשבה ומשאבים בשינויי כולל של הארגון, שינויי שבלעדיו אין סיכוי למהלך כולו.

בקרוב בישראל? אולי...

 


 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

נירית ודורון אטלס דביר – מנכ"לים משותפים של חברת "אקו-סייט" המתמחה ביישום תהליכים ופתרונות אקולוגיים אינטגרטיביים לארגונים וחברות
http://www.sight.org.il


 

 

 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
1.
- 17/08/2009 - (ל"ת)
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798