חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
17/12/2018
 
 
 
כיצד השימוש ב IT יכול לתרום לבניית יתרון תחרותי וצמיחה כלכלית בשוק הבינלאומי (מתוך ראיון)
חזור לרשימה
 
תאריך: 29/05/2008
כותב: נאוה שלו
כתובת דוא"ל:  nshalev@nsg-consulting.com
 

המאמר הבא הוא תקציר מתוך ראיון שנערך בין נאוה שלו לבין עמית מ PCON. הראיון עוסק בשאלה כיצד השימוש בטכנולוגיית מידע יכול לתרום לבניית יתרון תחרותי בשוק הבינלאומי.

בגישה המסורתית חברות משתמשות ב IT כדי לפתור בעיות  ועל כן רכישה של טכנולוגיה היא הוצאה לעומת הגישה החדשה שבה חברות משתמשות בטכנולוגיה כדי לייצר ערך חדש ללקוח,  ההופכת את ההוצאה להשקעה.  

 

מנהלים צריכים לשאול את השאלה כיצד אנחנו יכולים לרתום את הטכנולוגיה כדי לספק ללקוח מוצרים טובים יותר מבחינת איכות, מחיר שרות בהשוואה למתחרים שלנו.

האם ניתן למנף את ההשקעה ב IT   לצורך בניית יתרון תחרותי וצמיחה בשוק הבינלאומי?  

עמית: מהי המשמעות של שימוש ב IT לבניית יתרון תחרותי ?

נאוה: חברות ומנהלים צריכים לרתום את הטכנולוגיה ליצירת ערך חדש ללקוח תוך בניית יתרון תחרותי.
חברות אשר משתמשות בטכנולוגיה באופן אסטרטגי שואלות למעשה את השאלה: כיצד אנו יכולים לבדל את המוצרים והשירותים שלנו בהשוואה למתחרים מבחינת חדשנות, איכות, מחיר ושרות .
טכנולוגיה כשלעצמה אינה מהווה יתרון תחרותי מכיוון שלכל החברות יש טכנולוגיות הופכות מהר מאד
ל commodity  . שימוש בטכנולוגיה באופן אסטרטגי הוא למשל פיתוח מוצרים בתהליך של חדשנות פתוחה, אשר המאפשרת פיתוח מוצרים אשר מתאימים ללקוחות רב תרבותיים, מקטין את הסיכון בפיתוח מוצרים חדשים ותורם לצמיחה.

היתרון התחרותי הוא יתרון מבוסס תהליכים כלומר שימוש בטכנולוגיה כדי לייצר תהליכי עבודה חדשים (חדשנות פתוחה) או בניית יכולת הסתגלות גבוהה של הארגון ( agility ) לתנאים המשתנים של השוק.

שימוש בטכנולוגיה באופן אסטרטגי מאתגר את התפישה המסורתית שתפקידם של מנהלי  IT הוא לעסוק בטכנולוגיה ותפקיד השיווק , פיתוח עסקי ומנהלים עסקיים אחרים הוא להתעסק בביזנס. לטובת התפישה שתפקיד  של מנהלים טכנולוגיים ועסקיים בחברה הוא לנצל את הטכנולוגיה ליצירת ערך חדש ללקוח ובניית יתרון תחרותי.

באופן מסורתי מנהלים טכנולוגיים בכללם ה CIO  מונעים על ידי התפישה, כיצד לחסוך במשאבים, כיצד להגביר יעילות או כיצד לפתור בעיות.
 תפישות אלה צריכות לשנות את מקומן לחשיבה כיצד ניתן להגדיל את רווחי החברה כיצד ניתן לרתום את הטכנולוגיה לצמיחה .ולכן יש לעבור מהתפישה המסורתית אשר גורסת כי הטכנולוגיה היא מטרה. לתפישה הגורסת שהטכנולוגיה היא אמצעי להשגת המטרות האסטרטגיות של החברה .
כמו כן יש לשנות את התפישה כי הטכנולוגיה היא הוצאה לתפישה שהטכנולוגיה מאפשרת מינוף של הזדמנויות עסקיות.
   
עמית: באלו תעשיות יש שימוש אסטרטגי ב IT  ואלו תחומים הם בעלי פוטנציאל רב יותר?
 
נאוה:  השימוש ב  web2.03.0   טומן בחובו פוטנציאל  תרומה לבניית יתרון תחרותי . מאחר שהיא מאפשרת אינטראקציה בזמן  אמת עם אחרים: עובדים במקומות אחרים בעולם / לקוחות רב תרבותיים / ספקים ומתחרים. הטכנולוגיה מאפשרת לחברה לתפקד כחברה גלובלית מה שבעבר היה מסובך יותר. כמו כן היא מאפשרת אינטראקציה ושיתופי פעולה עם לקוחות / ספקים ושותפים התורמים ליכולות שלה לבנות יתרון תחרותי המבוסס על שיתופי פעולה. טכנולוגיית ה- ווב  2.0  מאפשרת לחברות אלו לעבור מאסטרטגיה של תחרות, לאסטרטגיה של שיתוף פעולה.  המעבר הפך להכרחי לצורך צמיחה והצלחה כלכלית בשוק הנוכחי.

ניתן לראות שימוש ב-ווב  2.0  בכל התעשיות: תעשיה הצרכנית, הייטק, כספים , טלקומינקציה ורפואי. 

עמית: כיצד ניתן לנצל את הטכנולוגיה לבנייה של יתרון תחרותי ?

נאוה: חשוב להבין שמנהלים צריכים להמציא דרכים חדשות בכדי לנצל את הטכנולוגיה לבנייה של  יתרון תחרותי.
ניתן להשתמש בטכנולוגיה לבניית יתרון תחרותי במספר דרכים כמו למשל :
שיתוף הלקוח בתהליכי חדשנות פתוחה  ( open innovation  ) - שיתוף הלקוח וקבלה של פידבק ממנו מאפשרת פיתוח מוצרים אשר עונים על צרכי הלקוחות הרב תרבותיים הקטנת סיכון בפיתוח מוצרים חדשים ,שביעות לקוח גבוהה יותר ונאמנות לקוח גבוהה יותר. יתרונות אחרים הם גיוס כוח אדם גלובלי , בניית מודלים עסקיים מבוססי טכנולוגיה ( Ebay , Amazon   ) ועוד.  

 

עמית : מהם החסמים לניצול טכנולוגיה לצורך בניית יתרון תחרותי ?

נאוה: הכנסה של הטכנולוגיה ברמה אסטרטגית לחברה דורשת שינוי בעמדות לגבי הפונקציה של הטכנולוגיה בחברה.  בתפישת התפקידים ובתהליכי העבודה בחברה. מנהלים צריכים להיות יצירתיים באופן שבו מנוצלת הטכנולוגיה לבניית יתרון תחרותי,  כלומר פיתוח דרכים חדשניות לניצול טכנולוגיה לבנייה של יתרון תחרותי היא כשלעצמה יתרון תחרותי .  

עמית: מהן המגמות העכשוויות והעתידיות ?

נאוה: הטכנולוגיה כשלעצמה אינה מהווה יתרון תחרותי, היות ולכל החברות קיימת טכנולוגיה, היתרון התחרותי מושג כתוצאה משימוש חדשני בטכנולוגיה בנושאים אסטרטגיים כמו למשל בתהליך של חדשנות פתוחה, ניהול ידע, ניהול הצד הרך במיזוגים ורכישות וכדומה.

אנו רואים חברות מכל סוגי התעשיות ( כמו טיוטה , סיטי גרופ, דל , וולמרט , פדאקס, נוקייה , אינטל ) משתמשות בתפישה זו. השימוש בטכנולוגיה מעבר לכך שהוא מקנה יתרון תחרותי לחברות אשר משתמשות בו לעומת אלה שאינן, אלא משנה את מגמות השוק ואופי התחרות. חשוב להשתמש בטכנולוגיה לא רק לחסכון במשאבים אלא גם ליצירת רווחים חדשים ואיתור הזדמנויות עסקיות חדשות. היכולת של החברה להשתמש בטכנולוגיה כדי ליצור סטנדרטים  חדשים בשוק ולא רק להגיב לשינויים בו יקנה לה יתרון תחרותי אסטרטגי ניכר. 

השוק העולמי נמצא במיתון ויש צפי להקטנת ההשקעות בטכנולוגיה, בזמנים אלה יותר מתמיד חשוב להגדיל את  ROI  ולרתום את האסטרטגיה לבניית יתרון תחרותי והצלחה כלכלית.



 © נאוה שלו 2008  כל הזכויות שמורות ומוגנות בארגון זכויות היוצרים האמריקאי.

המאמר הבא הוא תקציר של הראיון עם עמית מחברת  PCON  אתם מוזמנים להוריד את הדו"ח המלא  באתר. NSG Consulting    מספקת שרותי יעוץ אסטרטגי וניהולי  לתגובות info@nsg-consulting.com  .למאמרים נוספים בקרו באתרנו   www.nsg-consulting.com .  


מילות מפתח: יתרון תחרותי , טכנולוגיה , web2.0 , צמיחה , הצלחה כלכלית , דל , וולמרט , טיוטה , נוקייה
שוק הבינלאומי ,חדשנות פתוחה , חסכון במשאבים', גיוס גלובלי , חברה גלובלית , שיתופי פעולה.

 
תואר 2:M.S.W בעבודה סוציאלית מוסד לימודי:האוניברסיטה העברית בירושלים
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
1.
בדיקה - 11/02/2009 - tivon (ל"ת)
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798