חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
15/11/2018
 
 
 
ניהול חדשני של תהליך החדשנות – הדבר הבא !
חזור לרשימה
 
תאריך: 15/06/2008
כותב: נאוה שלו
כתובת דוא"ל:  nshalev@nsg-consulting.com
 
חברות משתמשות בחדשנות כדי לקדם צמיחה ובנייה של יתרון תחרותי בהשוואה למתחרים.  אם בעבר החדשנות התבססה בעיקר על פיתוח של מוצרים ושירותים חדשניים היום פיתוח של מוצרים ושירותים חדשים מספק יתרון תחרותי לזמן קצר והרבה מהמוצרים הפכו לקומודיטי ( commodity  ) אז מהו הדבר הבא ? כיצד החברה שלך יכולה להשיג יתרון תחרותי באמצעות החדשנות בשוק הנוכחי ?


בחמש שנים האחרונות אנו עדים לשינוי תהליכי החדשנות המסורתית ומעבר לתהליכים של חדשנות פתוחה ( שיתוף של לקוחות,ספקים אוניברסיטאות ואחרים בתהליך ). תהליך זה המציא מחדש מספר עקרונות אשר היו מקובלים בתהליך החדשנות המסורתית:

א. מעבר מתהליך פנים חברתי לתהליך חיצוני.
מעבר מתהליך שבו תהליך המחקר והפיתוח נעשה באמצעות קבוצה קטנה של אנשים מתוך החברה לתהליך שבו המחקר והפיתוח נעשה על ידי קבוצה גדולה של בעלי עניין :עובדים, לקוחות , ספקים אוניברסיטאות ואחרים. אנו רואים חברות כמו פרוקטר וגמבל ש 40%  מתהליכי מחקר והפיתוח נעשים בתהליכי חדשנות פתוחה , IBM  ,     HPואחרים אף הם משתמשים בתהליכים של חדשנות פתוחה.

ב. גיוס מועמדים חדשניים.
אם בעבר חברות ניסו לאתר ולגייס מועמדים חדשניים ( איתור וגיוס של האדיסון הבא ) היום חברות מבינות שהדרך לייצור רעיונות חדשניים ויצירתיים היא באמצעות אינטראקציה של  קבוצה הטרוגנית של בעלי עניין . כמות הרעיונות שאדיסון אחד יכול לייצר היא קטנה ביחס לכמות הרעיונות שקבוצה הטרוגנית של בעלי עניין ( גם אם אינם אדיסונים ) יכולה לייצר. שונות
( diversity  ) יוצרת חדשנות . 

ג.העלאת רעיונות חדשניים שהמתחרים שלך לא חשבו עליהם.
זה אולי מפתיע אבל אין כמעט רעיונות אשר המתחרים שלך לא חשבו עליהם קודם !  אפילו ההמצאות של בל ואדיסון היו לפניהם  אך הם היו אלה שהוציאו אותם אל הפועל. פורד לא המציא שום דבר חדש אלא רק חיבר באופן אפקטיבי מספר רעיונות אשר הביאו לפיתוח של מערכת הייצור ההמוני.  שני הסטודנטים מהארוורד שהקימו את סיסקו לא המציאו את הראוטר הראשון אלא רק האיצו את היישום שלו.

התהליך של חדשנות פתוחה הוא תהליך חדש לפיתוח של מוצרים אשר עיצב יכולת לפתח מוצרים ושירותים אשר עונים טוב יותר לצרכים של לקוחות רב תרבותיים. 

חברות אשר אמצו תהליכים של חדשנות פתוחה ראשונות צוברות יתרון תחרותי בהשוואה למתחרים בגלל היכולת שלהם להפיק יותר רעיונות ולפתח יותר מוצרים ושירותים אשר מספקים ערך חדש ללקוח. ככל שמספר רב יותר של חברות יאמצו את השימוש במודל של חדשנות פתוחה כך הוא יהפוך לסטנדרטי  ולא יספק יתרון תחרותי בהשוואה למתחרים. כך למשל בבלגיה 60% מהחברות הבינלאומיות אימצו תהליכים של חדשנות פתוחה. 
כמו כן, מוצרים  ושירותים חדשניים ומותאמים לצרכי הלקוחות מספקים יתרון תחרותי לזמן קצר מאחר שדגמים או מוצרים חדשניים ( אשר מפותחים בד"כ על ידי סטאראפים בתהליך של  distruptive innovation  ) יוצאים לשוק  באופן תדיר ותופסים את מקומם של המוצרים והשירותים הקודמים. 

אז מה הדבר הבא?

הדבר הבא הוא ניהול של תהליך  החדשנות (משלב סיעור המוחות – בחירת רעיונות מובילים והפיתוח ) באופן יעיל  ומהיר  יותר מאשר המתחרים. היתרון התחרותי יושג באמצעות מהירות יעילות ואפקטיביות של תהליך החדשנות  בהשוואה למתחרים. ככל שהחברה תרכוש יכולת ליבה ( core competence  ) אשר תאפשר לה לבצע את התהליך באופן  יעיל ומהיר כך היא תשיג יתרון תחרותי בהשוואה למתחרים. 

אם האתגר של חברות בעבר היה כיצד לפתח מוצרים חדשניים יותר מאשר המתחרים .היום האתגר הוא כיצד לנהל את התהליך החדשנות בצורה אפקטיבית יותר מאשר המתחרים. אתגר שהוא למעשה אתגר ניהולי !  חברה שתרכוש יכולת ליבה אשר תאפשר לבצע את התהליך באופן שוטף ומהיר ואפקטיבי תשיג יתרון תחרותי בהשוואה למתחרים.
 
באופן לא מפתיע מיקרוסופט משיקה מוצר חדש  שנקרא IPM- INNOVATION PROCESS  MANGEMENT    
אשר מסייע ללקוחות שלה להשתמש בטכנולוגיית מידע לניהול אפקטיבי של תהליך החדשנות. המוצר מאפשר ניהול של שלושת התהליכים המרכזיים בתהליך החדשנות:
א.ניהול התהליך של העלאת הרעיונות בקבוצה.
ב. ניהול תהליך המיון ,הערכה והפיתוח של הרעיונות.
ג. ניהול של הפרויקט - העברה של הרעיונות לפיתוח.

Boggio Joe   מנהל חטיבת הפתרונות החדשניים במיקרוסופט אומר עם ההשקה של המוצר החדש – "הלקוחות שלנו מעוניינים בגישה סיסטמית לניהול החדשנות באופן שיעניק להם יעילות ומהירות." 

המוצר של מיקרוסופט  עונה בדיוק לאתגר הבא של חברות בניהול של תהליך החדשנות כאשר הוא מסייע בשני צמתים עיקריים:
א.בחירת הרעיונות הטובים ביותר מכלל הרעיונות.
ב.ביצוע - העברת רעיונות לפיתוח באופן מהיר ויעיל.
 
מיקרוסופט  מקווה באמצעות המוצר החדש לעצב  (  shaping strategy  ) את השוק בשנית ( לאחר תוכנת חלונות )  וליצור סטנדרט עבודה חדש בניהול תהליכי חדשנות. 

ומה לדעתכם יהיה הדבר הבא ?  


© נאוה שלו 2008  כל הזכויות שמורות.
נאוה שלו היא יועצת ,מאמנת וכותבת עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומי. בקרו
ב www.nsg-consulting.com   ניתן ליצור איתה קשר ב   nshalev@nsg-consulting.com  


מילות מפתח:  יתרון תחרותי , חדשנות פתוחה, חדשנות סגורה , חדשנות בתהליכים , חדשנות מבוססת מוצר , ניהול תהליך החדשנות , עיצוב שוק  IBM  HP ,KRAFT ,   יכולת ליבה    מיקרוסופט.

 
תואר 2:M.S.W בעבודה סוציאלית מוסד לימודי:האוניברסיטה העברית בירושלים
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
1.
- 17/08/2009 - (ל"ת)
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798