חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
17/12/2018
 
 
 
רשת בוגרי הארגון כמקור גיוס יצירתי
חזור לרשימה
 
תאריך: 06/07/2008
כותב: מורית רוזן
כתובת דוא"ל:  morit.rozen@hrd.co.il
 

שמירת קשר עם בוגרי הארגון עוזרת לחסוך בעלויות גיוס, מביאה מועמדים מצוינים שזמן ההכשרה שלהם לתפקיד יהיה קצר, ותוך כדי כך - גורמת לארגון להיתפס כמוביל ברגישות ואכפתיות לעובדיו.
העוזבים כבר לא "בוגדים", הם רק בוחרים להתרחק מ"המשפחה".
 

המונח Alumni (או – "רשת בוגרים") מזוהה עם תחום מוסדות הלימוד להשכלה גבוהה, אשר רבים מהם שומרים על קשר עם בוגריהם, מזמינים אותם להרצאות ולכנסים כממשיכי המורשת והחזון של המוסד החינוכי. המוסדות יוצרים תשתית המאפשרת שמירה על קשר, הצעת הזדמנויות עסקיות, הצעת מקומות עבודה, עדכונים מקצועיים, לימודי המשך ועוד.

בתחום העסקי, החברות הראשונות שזיהו את הפוטנציאל הגלום בשמירת קשר עם עובדים שעזבו היו חברות יעוץ, עריכת דין וראיית חשבון. בחברות אלה, יועצים, עורכי דין או רואי חשבון מתחילים את ההתפתחות המקצועית, ובמקרים רבים לאחר כ- 5 שנים הם מחפשים דרך החוצה כעצמאיים או כעובדים בארגונים גדולים יותר. בניית קשרים חיוביים עם העובדים גם לאחר עזיבתם את החברה הביאה לחברות אלו ערך מוסף רב. לדוגמא, חברת Ernst & Young מדווחת כי כ-25% מהמגויסים המנוסים שלה הינם כאלו החוזרים לארגון לאחר תקופת מה (או כפי שהם מכונים באנגלית -  ("Boomerangs".  כיום, יותר ויותר חברות בעולם בונות ומתחזקות רשתות של בוגרים. לדוגמא: Deloitte, Agilent Technology , Microsoft, IBM, E&Y, Accenture, TI ועוד רבים.

בניית קשר חיובי מתחילה בחלק מהארגונים על ידי עזרה במציאת עבודה מחוץ לארגון, כשהעובד מחליט שהוא רוצה לעזוב. בוגרי הארגון המחליטים לעזוב מוזמים להיות חברים ברשת הבוגרים, ולהמשיך לקבל עזרה מהגופים הקיימים בתוך הארגון או מאלה שלארגון יש איתם קשרים עסקיים. אין ספק שליווי כזה לעובדים מקדם משמעותית את מיצוב החברה כרגישה ואכפתית לעובדיה.

האתגרים בהטמעת התהליך
עם כל היתרונות הקיימים לרשת הבוגרים, נושא זה מעלה על פני השטח רגישויות שונות בארגון:
• בציר הרגשי, ארגונים רבים מגיבים בעלבון ובכעס על החלטה של עובד לעזוב את הארגון, וה"אגו הארגוני" נכנס לפעולה "מה, שנפנה לבקש מ-X שיחזור אחרי שהוא נטש אותנו?" או "אם ניתן לה לחזור, תוך כמה חודשים היא שוב תעזוב, אי אפשר לסמוך עליה". מול עובדים שפוטרו, גם אם בשל קיצוצי תקציב או ביטול פרויקט, יש פעמים רבות מבוכה גדולה, וניתוק קשר עם עזיבתם את הארגון.
ארגונים שגייסו מחדש בוגרים דיווחו על אחוזי עזיבה של עובדים חוזרים נמוכים מאלה של עובדים "רגילים". עזרה לעובדים שפוטרו למצוא עבודה, ושמירה על קשר איתם אחרי כן, עוזרת לייצר תחושה של בטחון עצמי אצל העובד, ותחושה של אמון מצד "המערכת".
בציר המקצועי, יש תחושה שכבר הרבה דברים השתנו מאז שהעובד עזב, ושהפער שהאחרון יצטרך להשלים גדול כל כך שאין כל הבדל בין העובד החוזר לבין עובדת חדשה שתגויס מבחוץ.
בפועל, גיוס מחדש של עובד חוסך 40% מזמן ההדרכה כדי להביא אותו לאותה נקודה של עובד שמגויס בלי הרקע בארגון.
• בציר הכספי, עולה השאלה למה להשקיע כסף בבניית אתר לשמירת קשר עם עובדים שעזבו?  מחקרים מראים כי ההחזר על ההשקעה (ROI ) של רשת בוגרים הינו חיובי וגודל ה- ROI תלוי במספר העובדים של הארגון, אחוז העזיבה השנתי שלו ורמת ההכשרה של עובדיו. הרווח לארגון יכולה להיות בחסכון הכספי בגיוס, בדימוי שהוא מייצר לעצמו בשוק, בקשר עם הבוגרים כלקוחות או כשותפים ועוד.

היתרונות בשימוש ברשת הבוגרים
 יצירת רשת המקשרת בין כל הבוגרים ובין "חברת האם" מאפשרת לחברות לשמור על קשר עם קבוצה משמעותית של אנשים שנושאים עמם את החזון והערכים של החברה, שזוכרים אותה כ"בית הגידול" המטפח, ושיכולים לקדם את צרכי החברה "בחוץ".
יתרונות הקמת רשת בוגרים:
• חסכון כספי משמעותי – רשת הבוגרים מהווה מקור מצויין לגיוס עובדים אשר מכירים את הארגון וערכיו ואת תחום העבודה המקצועי. בנוסף לידע הרב הקיים אצל הבוגרים, התברר על פי מחקר שנערך בארגונים כי עלות הגיוס של עובד דרך רשת הבוגרים עומדת על כ 30-50% מעלות גיוס של עובד חדש.  המחקר גילה גם כי עובד חוזר יהיה פרודקטיבי יותר בכ-40% בתקופה הראשונה לעבודתו בהשוואה לעובד חדש בשל תהליך הקליטה והלמידה המהיר יותר משמעותית מעובד חדש.
יתרון משמעותי נוסף בגיוס עובד חוזר הינו הורדה למינימום של רמת הסיכון של גיוס עובד שלא מתאים לארגון ולערכים שלו.
• יותר Business – עובדים אשר עוזבים את האירגון יכולים להפוך ללקוחות או לשותפים פוטנציאלים בין אם פנו לדרך עצמאית ובין עברו לעבוד בחברה אחרת. עדכון רשת הבוגרים לגבי כיוונים חדשים שאליהן פונה החברה מאפשרת גם לעובדים לשעבר להציע הצעות ולתת רעיונות וכיוונים נוספים לחברה.
לדוגמא, אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות מזמינה את עובדיה שעזבו להציג בפניה תוכניות עסקיות של רעיונות וכיוונים חדשים בכדי לתת לחברה את זכות הראשונים להשקיע בפיתוח הרעיון העסקי.
• מיצוב החברה – יצירת מחויבות מתמשכת לעובדים, משלב חיפוש העבודה ודרך השמירה על הקשר אחרי עזיבתם, משפיעה באופן ישיר על תפישת החברה בעיני עובדיה ועל מיצובה כמקום טוב לעבוד בו. במצב כזה, קיימת  מוטיבציה גבוהה של העובדים לשעבר לדאוג ולהגן על האינטרסים של החברה ולהיות שגרירים של רצון טוב, למרות שכבר אינם עובדים בה.

תהליך בניה של רשת הבוגרים בארגון
תהליך ההקמה של רשת הבוגרים והמנגנונים המלווים אותה אינו תהליך פשוט ומובן מאליו. יש להשקיע את הזמן הדרוש בניתוח מובנה של צרכי העובדים וצרכי החברה, תוך כדי הגדרה ברורה של מטרות הרשת והיעדים שלה.
תוכנית מוצלחת ניצבת על 3 בסיסים:
בניית תהליך עזיבה נכון ומכבד - למעשה מבנה תהליך סיום ההעסקה משפיע מאד על תפיסת העובדים,  שבעצם מהווים ה"שגרירים" החיצוניים, ועל הרצון שלהם להמשיך להיות בקשר עם הארגון. שיפור והבניית תהליך עזיבה הינו הבסיס הראשון לתוכנית בוגרים מוצלחת.
הדגשת הערך המוסף לשני הצדדים. יש לתכנן ולבנות נכון את רשת הבוגרים ותהליכי סיום ההעסקה בכדי לוודא כי קיים ערך מוסף הדדי לא רק לחברה אלא גם לעובד. דבר זה יכול לבוא לידי ביטוי בפעיליות משותפות לעובדים שעזבו, פרסום הזדמנויות עסקיות חדשות של החברה ושל בוגרים אחרים, ואפילו שליחת ברכה אישית ליום ההולדת.
יצירת תקשורת אישית עם פנייה ממוקדת לכל בוגר. יש להשתמש נכון במאגר המידע לגבי כל אחד מהעובדים העוזבים. בכדי לאפשר משיכה גבוהה יותר יש לפנות בצורה שונה אל בוגר בן 26 שחזר ללימודים ולאישה שעזבה בגיל 40 כדי להקדיש יותר זמן למשפחה.  השימוש בפילוח נכון של הבוגרים ישפיע על הרצון של העובד העוזב להמשיך ולשמור על הקשר עם הארגון.

סיכום
ארגונים רבים מציגים עצמם כ"משפחה שנייה", מזמינים את בני הזוג והילדים לפעילויות של הארגון, ועושים תהליכים שונים שאמורים להציג את המחויבות ההדדית של העובד ל"משפחתו" בארגון, ושל הארגון לעובד למשפחתו. אבל לא פעם, עם החלטת העובד לעזוב את הארגון, הנגזרת הישירה היא עזיבת ה"משפחה" ובמיקרים קיצוניים יותר אפילו התייחסות של "בגידה". היום, יותר ויותר ארגונים מדברים על lifelong relationships ועומדים מאחורי ההתחייבות ע"י יצירת רשת של עובדים בוגרים. אם נמשיך עם האנלוגיה של משפחה, המסר הוא שאת מוזמנת להיות חלק מהמשפחה גם אם החלטת שכרגע את רוצה להתנסות בעבודה מחוץ לעסק ה"משפחתי".
הניסיון שלנו מראה שכאשר ארגונים מתחילים לבנות קשרים לטווח ארוך עם עובדיהם, הם בונים לעצמם שם של מעסיק מתקדם, כמקום שטוב לפתח בו קריירה. אם הארגון ממצב את עצמו כתומך בתהליך הפיתוח האישי של העובד, כגוף שמסייע בחיפוש עבודה, ושומר איתו על קשר במשך שנות ההתפתחות "בחוץ", רבים הם העובדים שיבחרו לחזור לארגון כזה.


חברת HRD מספקת כלים פרקטיים ומטמיעה פתרונות פורצי-דרך במספר תחומי ליבה עיקריים: שיפור תשתיות גיוס, בניית תרבות של מניעת הטרדה מינית בארגונים, הקמת תשתיות Relocation ופיתוח ארגוני.
מורית רוזן היא מנהלת חברת HRD המתמחה בייעוץ למשאבי אנוש ופיתוח ארגוני ומביאה ניסיון רב בתפקידי ייעוץ וניהול משאבי אנוש.
למידע נוסף על הפתרונות שמציעה חברת HRD ניתן לבקר באתר www.hrd.co.il
או ליצור קשר עם מורית morit@hrd.co.il

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798