חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
22/09/2018
 
 
 
עבודה ואהבה – מה כבר ביקשנו?
חזור לרשימה
 
תאריך: 01/09/2008
כותב: תרי וינברג
כתובת דוא"ל:  terry@fleximent.co.il
 

הדיון הבלתי פוסק על הדרך למציאת איזון בין עבודה לאהבה, או בין עבודה לשאר הבטי חיים, מוכיח כי ככל הנראה עולם ההורות ועולם העבודה שפעם היו כה משולבים זה בזה הולכים לאורך הדורות ומתרחקים מהותית וערכית אחד מרעהו. סיפורי התורה כמו גם הסתכלות על אזורים בהם נשמר עד היום אורח חיים מסורתי מוכיחים כי מאז ומעולם נשים עבדו. הן עשו זאת במשק הביתי...

נשים לומדות. נשים מנהלות קריירה. נשים מנהלות בית וקריירה. נשים מנהלות זוגיות, בית, ילדים וקריירה. וזה רק הופך מורכב יותר ויותר... אנו מסתכלות סביבנו, ורואות איך "כולן עושות את זה": לומדות, עובדות, נישאות לאלוף נעורינו, יולדות, חוזרות לגזרה מהממת ישר לאחר הלידה והופ בחזרה לעבודה, כאילו הדילוג הקליל הזה בין העולמות היה טמון שם מאז ומעולם בקוד הגנטי שלנו.
אך מסתבר כי התהייה לגבי "איך כולם עושים זאת" אינה רק נחלתן של נשים; הרצון לנהל זוגיות טובה, להקים משפחה לתפארת, לפנות זמן לתחביבים ולחברים ומאידך הרצון לזכות בהכנסה גבוהה ולטפח דשא לא פחות ירוק משל השכנים – מכניסה גם את המין הגברי לאותה קלחת של בלבול בין סדרי עדיפויות, בין אושר לעושר, ובין התחושה של שליטה עצמית בניהול חיינו לתחושה שאנו בתוך מערבולת תמידית של צרכים ורצונות בלתי ממומשים ושהמטרה, איכשהו, תמיד נשארת רחוקה ובלתי מושגת.

הדיון הבלתי פוסק על הדרך למציאת איזון בין עבודה לאהבה, או בין עבודה לשאר הבטי חיים, מוכיח כי ככל הנראה עולם ההורות ועולם העבודה שפעם היו כה משולבים זה בזה הולכים לאורך הדורות ומתרחקים מהותית וערכית אחד מרעהו. סיפורי התורה כמו גם הסתכלות על אזורים בהם נשמר עד היום אורח חיים מסורתי מוכיחים כי מאז ומעולם נשים עבדו. הן עשו זאת במשק הביתי, בטיפול והובלת עדרי הצאן, חליבה, קציר חיטים, אריגה, מיילדות, נבואה, הכנת תרופות ועוד. ברור לנו כיום כי העבודה היתה לעיתים קשה הרבה יותר ממרבית המשרות בהן נשים נושאות כיום, היות והיא כללה עבודה פיזית בתנאי שדה בכל עונות השנה ובכל מזג אויר. יחד עם זאת התקיים קשר ישיר ורציף בין מהות העבודה לבין שאר תחומי החיים. לדוגמא: גידול ירקות, פירות ובעלי חיים שימשו באופן שוטף כמקור ישיר לתצרוכת המזון, האנרגיה והלבוש של המשפחה. מעבר לכך, היות ומרבית המלאכות נעשו בקרבת אזור המגורים הרי שההורים העובדים היו בקרבת ילדיהם ובמקרים רבים הילדים אף הצטרפו להוריהם במלאכות השונות ולמדו תוך כדי חיקוי מקצועות אלו לצד סיפורי מורשת והקניית ערכים.

אורח החיים השבטי-חקלאי עבר שינויים דרמטיים לקראת סוף המאה ה- 18, אז החלה המהפיכה התעשייתית באנגליה, ומשם התפשטה ליתר ארצות אירופה וארצות הברית. מוצרים רבים שיוצרו עד אז באמצעים ידניים לתצרוכת מקומית בלבד הפכו למוצרים בייצור המוני המיועדים לשיווק נרחב. כחלק מתהליך זה הוקמו בתי חרושת רבים ואוכלוסיות שלמות היגרו מן הכפר אל העיר על מנת למלא את המשרות הרבות שנפתחו. מהפיכה זו הובילה לשינויים חברתיים וכלכליים ניכרים כמו גם להעלאת רמת החיים ותוחלת החיים. המעבר ממגורים במשק החקלאי אשר כלל מבנה משפחתי שבטי למגורים בעיר הוביל לשינוי דרסטי במבנה ותפקוד המשפחה, וכעת נשים שרצו להמשיך לעבוד נאלצו בפעם הראשונה להתמודד עם אתגרים של עבודה מרוחקת מהבית ולעיתים קרובות גידול ילדים ללא תמיכת המשפחה המורחבת. בתקופה זו רק נשים השייכות למעמד הפועלים השתייכו לעולם התעסוקה, ואילו נשות המעמד הבינוני והגבוה לא לקחו בה חלק. בנוסף לשינוי הדרמטי בעולם המשפחה וההורות, הוקמו בתקופת המהפיכה התעשייתית מערכות חינוך אשר הפקידו את תחומי הלימוד וההכשרה המקצועית בידי אנשים מקצוע והפקיעו חלק ניכר מתפקידי ההורים המסורתיים בחינוך הילדים ובהכשרתם המקצועית.

לא פלא אם כן שהמהפיכה התעשייתית מהווה ציון דרך משמעותי בעולם התעסוקה הנשית, ומושג משמעותי ביותר לדורות רבים של נשים בפרט והורים בכלל, העוסקים מאז ללא הרף בצורך לייצר מחדש שיווי משקל עדין בין תפקידיהם כבני זוג והורים לבין תפקידם בעולם העבודה. אותו איזון בית-עבודה אשר אנו מייחסים בטעות לעולם המושגים של העולם המודרני, היה מעוגן ומובנה בעבר באורח החיים השבטי בעצם העובדה שהמושג "עבודה" התייחס בכל מקרה לפעילויות הנוגעות למשק הבית הפרטי או השבטי והתרחש לרוב בסמוך למגורי המשפחה או השבט. 
בעקבות המהפיכה התעשייתית מקומות עבודה הפכו כאמור לאתרים מנותקים פיזית ממגורי המשפחה ואורח חייה. יתר על כן, ככל שהעבודה דרשה התמקצעות ולמידה רבה יותר, התחזקה גם התפיסה הארגונית המקבעת את מקום העבודה כמקום ייחודי וסגור הדורש את תשומת הלב, הנאמנות והאיכפתיות של העובד. העובדה כי עבודת ההורים לא מתבצעת יותר בקרבת מגורי המשפחה, לא קשורה באופן ישיר לאורח החיים המשפחתי, ולא נועדה לספק באופן ישיר מזון, ביגוד ומחסה – מבלבלת היום הורים רבים ולמרות שרמת החיים עלתה ללא הכר – תחושות התסכול וחוסר האיזון בין תחומי החיים משותפים לרבים מאיתנו.

הבט מעניין נוסף שמסביר את תסכולן של נשים עובדות, נובע מהעובדה כי לצד הפיכתן למפרנסות הן נשארו שנים רבות מאחור מבחינת זכויותיהן החוקיות והחברתיות. כבר במהלך המהפיכה התעשייתית התרחבה האמנציפציה הליברלית וכללה גם מאבק למען זכויות נשים. האידיאולוגיה הליברלית הרואה בכל אדם בן חורין שווה זכויות בעל זכות להגדרה ולמימוש עצמי תרמה משמעותית לקריאת הנשים לשיוויון זכויות. לקראת סוף המאה ה-19 החלו לקום התארגנויות פמיניסטיות באותם אזורים אורבניים בהם קמו מפעלי התעשייה. 72 שנה לאחר הכנס הפמיניסטי הראשון אשר בו הועלתה הדרישה לשיוון זכויות לנשים וצירופן לבעלות זכות הבחירה, אושר ב- 1920 בארצות הברית בפעם הראשונה חוק המאפשר גם לנשים להשתתף בבחירות. הפעילות האינטנסיבית למען שיפור זכויותיהן של נשים נמשך בעולם ובארץ עד ימינו אלה, ואנו עדים אך כעת למאבק תחוקתי ומשפטי המתחולל סביב נושא ההכרה במס של הוצאות טיפול בילדים לנשים עובדות, הארכת חופשת הלידה ועוד, מאבק משפטי שעיקרו לאפשר לנשים להיות חלק מעולם העבודה, אך בה בעת לא לוותר על זכותן הבסיסית להשקיע בגידול וחינוך ילדיהן .
קרוב למאתיים שנה לאחר המהפיכה התעשייתית וחמישים שנה לאחר חידוש המהפיכה פמיניסטית בשנות ה-60 של המאה העשרים, צצו בארצות הברית ארגוני אמהות עובדות שהחלו להרים את נס המאבק להפיכת עולם העבודה לידידותי יותר למשפחות בעזרת חקיקה הולמת ופעילות עניפה בקרב ארגוני מעסיקים. באחרונה נשמעים גם קולותיהם של העובדים עצמם המבקשים למצוא את נקודת האיזון והשפיות שבין ניהול קריירות תובעניות לבין ניהול משפחה וגידול ילדים. העובדה המעניינת היא כי בעוד אין אינדיקציה לכך כי אנשים עובדים היום שעות רבות יותר או קשה יותר מהחקלאים והציידים של פעם ומאידך ללא ספק כושר ההתפרנסות של משפחה ממוצעת בעולם המערבי עולה מעל ומעבר לכושר ההתפרנסות באותה תקופה -  מידת התסכול אותה חש האדם המודרני נמצא בגרף עלייה מתמיד. נכון, אנו עובדים קשה ומאפשרים לילדינו רמת חיים גבוהה, אך מאידך הריחוק מהבית, נורמות העבודה, רמת התחרות הגבוהה, הסטנדרטים עליהם אנו נשפטים במקום העבודה ושעות העבודה הרבות - מותירה אותנו ללא כוחות לבית ולמשפחה ובעיקר ללא אפשרות להמצא ברגעים החשובים של חיי ילדינו ולהעניק משמעות לתפקידנו כהורים ומחנכים.

המאמץ המשותף של ארגונים שונים ושל העובדים עצמם למצוא את נקודת האיזון והשפיות הוביל לפני מספר לא רב של שנים מהפכה בעולם המערבי הנאור, ואיפשר מעבר לדפוסי תעסוקה גמישים מאלו שהיו מקובלים עד כה. בחלק מהמקרים נפתחו בפני הורים אפשרויות לעבודה מהבית באופן מלא או חלקי, ובחלק אחר דפוסי תעסוקה גמישים שאיפשרו להם שעות התחלה וסיום גמישות, שבוע עבודה דחוס ופתרונות נוספים. התפתחויות מרתקות אלו בעולם העבודה וההורות מנסות ללא ספק לגשר בין שני עולמות אלו במציאות נתונה של עולם תעשייתי, מודרני ואורבני מחד ואנטי-שבטי מאידך; מודלים של תעסוקה גמישה מאפשרים להורים המשך התפתחות אישית,  הגשמה עצמית ופרנסה בכבוד מול האפשרות להיות נוכח יותר בסביבת הילדים ולקחת לעצמם בחזרה את תפקידי ההורות הקלאסיים.
תעסוקה גמישה מעניקה פתרון פרקטי גם למגזרים נוספים מלבד הורים עובדים; עבור נשים מהמגזר החרדי, המטופלות לרוב במספר רב של ילדים, האפשרות לעבוד מהבית מהווה פתרון לצורך למציאת מסגרות לילדים, חסכון בזמן נסיעות אל ומאת העבודה, אפשרות עבודה בזמנים גמישים והשארות בסביבת המגורים הטבעית. דומה הדבר גם עבור נכים, המתקשים לנסוע מדי יום מרחק רב אל ומאת מקום העבודה, אנשים המתגוררים בפריפריה, ואחרים הנפלטים שלא מרצונם מעולם העבודה.
ידוע כיום כי ארגונים בעולם אשר אימצו מודל עבודה זה זוכים להעדפה משמעותית מצד מועסקים פוטנציאלים וכי שביעות רצונם של עובדים אלו לאורך שנים תורמת ליציבות תעסוקתית ושימור עובדים, כמו גם עלייה משמעותית בתפוקות עבודה.
מול שלל תאוריות ארגוניות של עשה ואל תעשה ושלל ספרי הדרכה להורים עובדים, ניכר כי זוהי הפעם הראשונה מאז אותן מהפיכות חברתיות-כלכליות גדולות ומרובות-השלכות בהן ניתנת תשובה אמיתית לצרכים ארגוניים במקביל למילוי צרכיו של האדם העובד. האפשרויות הגלומות לניהול הגמישות התעסוקתית מצד המעביד נמצא בהלימה ישירה לניהול הגמישות התעסוקתית מצד העובד בשלבי חייו הזוגיים וההוריים המשתנים, כך שבפועל בכל תקופת חיים יוכל העובד לבחור בפועל את סגנון התעסוקה ההולם והראוי עבורו.

להיות הורים זוהי אולי אחת המשימות המורכבות ביותר של חיינו; הצורך להעניק לילד את צרכיו הבסיסיים, לנטוע בו תחושת בטחון וערך עצמי, לאפשר לו לחוש שייכות למעגלי המשפחה והקהילה, להעניק לו אהבה והערכה, ולבסוף לאפשר לו למקסם ולממש את מלוא הפוטנציאל האישי הגלום בו. בהעדר מתכון מוכח להורות-מרחוק או הורות-אינסטנט, מעבר לדפוסי תעסוקה גמישה  יחזירו לחיינו את אפשרות השליטה בויסות בין צרכי בית-עבודה ויאפשרו לנו נוכחות הורית משמעותית בחייהם של ילדינו, אך מבלי לוותר על האפשרות לנהל קריירה ולהתפרנס בכבוד.

 



נכתב ע"י: תרי (תרצה) וינברג
מנכ"ל חברת Inbar Fleximent
ויועצת שדולת הנשים לנושא תעסוקה גמישה.
Inbar Fleximent הינה חברה המתמחה בפתרונות ניהול מבוזר וכן בייזום וניהול פרוייקטים של תעסוקה גמישה בארגונים.
תרי וינברג, עוסקת בפסיכותרפיה פרטנית, זוגית ומשפחתית, מדריכה סדנאות להורי מתבגרים ולהורים עובדים המתלבטים בחיבור בין בית-עבודה, מתמחה בעבודה עם ארגונים השואפים להטמיע תוכניות תעסוקה גמישה, מרצה ומדריכה בתחומים אלו בפורומים שונים.

כל הזכויות שמורות, ענבר פלקסימנט, 2008.

 
תואר 1:תואר ראשון בפסיכולוגיה וקרימינולוגיה מוסד לימודי:UNISA - University of South Africa
תואר 2:תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית יישומית מוסד לימודי:Northeastern University, Boston, USA
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798