חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
12/12/2019
 
 
 
``לראות`` את התקשורת ``ולרעות`` את התקשורת
חזור לרשימה
 
תאריך: 16/09/2008
כותב: מרב תשובה וקרן איזיקסון
כתובת דוא"ל:  merav@merkaztal.co.il
 
אם היינו יכולים לראות את התקשורת בישיבות הצוות איזה תמונה היתה מתקבלת?
ומה שיותר חשוב: מה מספרת התמונה על ישיבות הצוות שלנו?
והאם אפשר לרעות את התקשורת על מנת שתתקבל תמונה אחרת ?

 

איך הופכים את התקשורת לתמונה ויזואלית ?
בציור התקשורת הכי בסיסי אנו מתייחסים ל 2 אלמנטים מרכזיים. מי מדבר? ואל מי הוא מדבר?
בזמן ישיבת הצוות מבקשים מצופה שאיננו מעורב בישיבה, לסמן אלמנטים אלו. הסימון נעשה בצורה הבאה: לצופה יש דף עליו הוא מצייר את סדר הישיבה , מי יושב ליד מי ובאיזה צורה יושבים (מעגל, סביב שולחן מרובע וכו('
כעת, כאשר מתקיים דיון (לכל דיון יש להשתמש בדף חדש) מסמן הצופה מי דיבר ואל מי דיבר באמצעות מתיחת קו עם חץ.
סימון התקשורת ייתן לנו תמונה גראפית משקפת שתוכל להראות לנו מי שותק, ומי מדבר, אל מי המנהל פונה ואל מי לא, האם יש תתי קבוצות, וכו'.

איזה תמונות ייוצרו ?
ישנן 3 תמונות עיקריות שנוצרות: תקשורת משולש, תקשורת מגדלור ותקשורת עכביש.

בתקשורת משולש נראה כי רק 3 או 4 אנשים מדברים, מה שיצור לנו תמונה גראפית של צורה הנדסית.

בתקשורת מגדלור ניתן לראות בברור כי השיחות יוצאות ושבות אל מנהל הישיבה, גם כאשר נעשה דיון פתוח, הניווט של הישיבה תמיד חוזר אל המנהל.

בתקשורת עכביש נראה כי כולם מדברים אל כולם, או שיש תתי קבוצות שכל אחת מדברת אל השנייה, למעשה אין מי שמוביל את השיחה וכל אחד מוסיף את דבריו בערבוביה.

איך "רועים" את התקשורת ?
לאחר שמיפינו את התקשורת וקיבלנו תמונה גראפית משקפת, נשאלת השאלה כיצד אנו רועים את התקשורת ?
דבר ראשון עלינו לנתח את התמונה שהתקבלה ולגלות האם יש דפוסי תקשורת שלנו ושל הנוכחים בישיבה.
לאחר מכן עלינו להחליט איזה תקשורת תקדם בצורה הטובה ביותר את המטרות שלנו.
מי היינו רוצים שידבר ומי היינו מעדיפים שידבר פחות, מה התפקיד שלנו כמנהלי הדיון.

כיצד גורמים לשותקים לדבר ?
כל אחד מאיתנו מכיר את ה'שותקים' - אלו שלא ברור אם הם אתנו או לא... ואם כן אז מה דעתם על מה שקורה.. כדי לשלב אותם בישיבה , ניתן לבצע מס' פעולות:
1.שאלו שאלה פתוחה ואז קראו בשם המשתתף השותק שייתן את דעתו.
חשוב להדגיש ששאילת השאלה לפני הפנייה לאדם חשובה, שכן בצורה
זו מידת הלחץ יורדת..
2. ערכו סבב בו כ"א אומר דעתו. בצורה כזו לא יוכלו להתחמק..
3.  אפשר לבקש מראש להכין נושא מסוים , עליו לוקח אותו אדם אחריות.
אם בכל ישיבה תאפשרו למשתתף אחר להיות אחראי על נושא מסוים,
תגבירו בכך את המחויבות ותחייבו גם את השותקים לקחת חלק..
4.  כשהשותק מביע דעתו, חשובה תגובתכם. השתדלו לחזק ולפרגן, כדי
לייצר חוויה חיובית..

כיצד גורמים לקשקשנים לשתוק?
גם כאן ישנן מס' שיטות:
1. פנו בשם האדם. פנייה בשם גורמת לאחר לשתוק (לפחות לרגע..).
הביעו את בקשתכם לשקט באופן ברור וחד משמעי.
2. במידה ובקשתכם לא נענית, הכניסו אלמנטים נוספים, כגון שימוש
ברגש, לדוגמא: " זה מאוד לא נעים לי.. " " אני מרגיש שזה לא מעניין
אתכם.."
3.  אם הישיבה מתבצעת בחלל ללא שולחן, עמדו בחלל בין שני האנשים
שמדברים. חסימת טווח הראייה פשוט מקשה על התקשורת בניהם.
4. מותר גם לשתוק ולהפסיק את הישיבה עד שהמבין יבין...

כיצד גורמים לשני יריבים להפסיק להתעמת?
1. בקשו מכל אחד מהם להגיד על מה מהדברים של האחר הוא כן יכול
להסכים. בדרך זו תבססו 'מעגלי הסכמות' שיכולים לעזור.
2. הושיבו שני יריבים במקומות מרוחקים זה מזה.
3. במידה ויש הפסקה , הקדישו את הזמן לרכך לפחות צד אחד .

כיצד מורידים "קורים" לא הכרחיים בתקשורת?
ראשית חשוב לזכור שמצב זה דורש ממך כמנהל לבדוק כיצד ניתן לחזק את הנוכחות הניהולית שלך בחדר. במידה וכל אחד בישיבה מנהל שיחות כאוות נפשו, הסמכות הניהולית דורשת חיזוק. מומלץ לבצע תאום ציפיות לפני הישיבה בכל הנוגע לכללי התנהגות במקרה הצורך אל תהססו להשתמש בסנקציות ,לעיתים גם זו דרך להעביר מסר. כמו כן רצוי לבדוק האם עודף ה"קורים" נובע מאחד הגורמים הבאים:
1.  נושא הדיון איננו ברור.
2. נושא הדיון הקודם טרם נסגר ועדיין מדברים עליו.

לסיכום - חשוב למפות את התקשורת בזמן הישיבה, להסיק מסקנות, להחליט על דרך פעולה ולפעול בהתאם .


מרב תשובה היא מנכ"ל משותף במרכז טל טיפוח למצוינות, חברת ייעוץ והדרכה המתמקדת בפיתוח מנהלים ואנשי מכירות
קרן איזיקסון היא מפתחת הידע וההדרכה הארגוניים של מרכז טל 
www.merkaztal.co.il


 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
1.
- 17/08/2009 - (ל"ת)
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798