חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
15/11/2018
 
 
 
כיצד מנהלים יכולים לקדם פרודוקטיביות ארגונית?
חזור לרשימה
 
תאריך: 28/09/2008
כותב: נאוה שלו
כתובת דוא"ל:  nshalev@nsg-consulting.com
 
מנהלים פועלים בסביבה מורכבת ומשתנה אשר דורשת חדשנות והשתנות והסתגלות מתמדת .כיצד ניתן לקדם בסביבה זו פרודיקטיביות ארגונית? אנו נדון במאמר בכלי של שאלות מרחיבות ( בהשוואה לשאלות מדעיות ) ככלי אשר מאפשר למנהלים לקדם עשייה של מה שחשוב באמת. 


מנהלים שואלים במסגרת תפקידם שאלות שונות כמו למשל:
כמה זמן הפרוייקט יקח ?
כמה זה יעלה לנו ?
איך עושים את זה בחברות אחרות ?
 מהם הלקוחות שלנו ?
כיצד עלינו לבצע את זה?

שאלות מסוג כזה הן שאלות סמי מדעיות שיש להן בד"כ תשובה אחת נכונה .הן שאלות שלא מעודדות שיחה או רעינות חדשים הן שאלות אשר משמרות את הסטאטוס קוו . 

במקום שאלות אלה ניתן לשאול שאלות מרחיבות ( כניתי אותן מרחיבות מאחר שהן מרחיבות את הדעת) :

מהו הדבר שאותו היינו רוצים לבצע ביחד ?
מה המחיר  אותו אני מוכן לשלם עבור זה ( עבור מה שחשוב באמת )?  
מה מגוון הדרכים אשר ניתן לבצע זאת?
מה המאפיינים של אלה שאינם הלקוחות שלנו והאם ניתן למצוא בהם סגמנטים  שיכולים להיות לקוחות נוספים שלנו?
מה יביא למחויבות של האנשים שלנו לביצוע ?

שאלות אלה הן בד"כ שאלות ברמת הפשטה גבוהה יותר אשר מעודדות שיחה ודיון ומאפשרות פריצה של הסטאטוס קוו וחשיבה מחדש של המטרות והדרכים להשיגן. הן אינן שאלות שיש עליהם תשובה אחת נכונה אלא  שאלות אשר טומנות בחובן פרדוקס התלבטות עם מגוון פתרונות. הן שאלות אשר מקדמות חדשנות ויצירתיות בקבלת החלטות.

האופן שבו אנו שואלים את השאלה חשוב מכיוון  שסגנון שאילת השאלות או למעשה בחירת המילים והמשפטים אינם מקריים אלא משקפים את אופן החשיבה והתפיסה של המציאות ואלה כמובן יקבעו את אופי התשובה או יגבילו או ירחיבו את ההגעה לידע ותובנות חדשות ( נועם חומסקי). או כפי שאמר הפילוסוף ויגנשטיין  אמר "מגבלות השפה הן מגבלות המציאות שלנו".

"בחירת שאלות טובות הן ההתחלה של עשיית הדברים הנכונים" אומר פיטר בלוק . כמו כן הוא מוסיף "בבסיס של שאלות טובות יש את החרות לומר לא או החרות לבטא דעות שונות או לא פופלריות".

ההבדל בין שני סוגי השאלות מחזק את ההבחנה של פיטר דרוקר בין עשיית הדברים הנכונים לביון עשיית הדברים נכון. שאלות מהסוג המדעי בד"כ מביאות לעשיית הדברים נכון לעומת שאלות מרחיבות אשר מעודדות את עשיית הדברים הנכונים.    

כיצד שאלות מרחיבות תורמות לפרודיקטיביות ארגונית רבה יותר ?

א. הן מתאימות יותר לסביבה העסקית הנוכחית שמאופיינת במורכבות והשתנות מתמדת. שאלות אלה מאפשרות חשיבה מחדש על המטרות והדרכים להשיגן  וכך מקדמות מה שאנו מכנים   agility כלומר  יכולת הסתגלות גבוהה של הארגון .
ב. שאלות מרחיבות הן כלי לבנייה של  engagement דבר אשר מקדם מעורבות ומחויבות ואחריות של העובדים והמשתתפים בפרוייקט ( ולמרבה ההפתעה כל  הבעיות של "הנעת עובדים"  נעלמות כולם רוצים להשתתף במה שחשוב באמת ).      
 ג. שאלות טובות מקדמות חדשנות ארגונית שהוא אחד מהיסודות החשובים לפרודיקטיביות ארגונית ויתרון תחרותי של הארגון. 

אז מה מונע ממנהלים לשאול שאלות מרחיבות ?

א. סוציליזאציה –אתם  זוכרים את המורה רותי ששאלה אתכם שאלה בכיתה ואשר עליה לא ידעתם לענות. לרוב האנשים גם אם לא תמיד במודע יש פחד משאלות מכיוון ששאלות לא נתפסות כמקור לדיון  ושיחה אלא כמקור לבחינת הקומפיטנטיות.
ב. מגבלות זמן או משאבים – מנהלים חווים במסגרת תפקידם מגבלות של זמן ומשאבים. שאלות מרחיבות פותרות בחלקם  את האילוצים הללו מאחר שהן מאפשרות התרכזות בדברים החשובים באמת. חוק פראטו מדבר בדיוק על זה על אותם  20% של הדברים אשר מביאים ל  80% מהתוצאות.
ג. הרגל-  שאותו ניתן על ידי מודעות לשנות.
ד. חוסר במיומנות וניסיון בהעלאת שאלות מרחיבות.

למנהלים אשר מעוניינים לתרגל את זה. אני מזמינה אתכם לנסות את התרגיל הבא קחו דף ועט:

א. רישמו סוגיה או בעיה אשר מטריד אתכם .עכשיו נסו לנסח את זה ברמה הכי גבוהה שמאפשרת דיון.
אינדיקציה לכך שהשאלה מספיק מרחיבה היא שאין לה תשובה אחת  ואף ניתן במקרה הצורך לשאול במקומה שאלה חדשה. ( ניתן לבצע גם את השלב הזה במסגרת הקבוצה כלומר לאחר הצעה של שאלה או סוגייה התחלתית הצוות יכול להציע אופני ניסוח חדשים ברמה גבוהה יותר ).  
ב. רשמו את האנשים שרצוי וחשוב שישתתפו בדיון זה.
ג. הביאו את הנושא לדיון .
ד. סיכום ההארות החדשות שעלו בדיון על ידי אחד מאנשי הצוות( אם לא עלו הארות חדשות מה לפי דעתכם זה לא קרה ? )
ה. העברה לרמת ביצוע.

אני רוצה לסיים בציטוט של פיטר בלוק " אנחנו לא עובדים על שאלות טובות אלא שאלות טובות הן שאלות שעובדות עלינו " . אני מאחלת לכם שנה נפלאה שנה של הרבה שאלות מרחיבות שמעוררות חשיבה חדשה ויכולת לקדם את מה שחשוב לכם  באמת.


נאוה שלו 2008 כל הזכויות שמורות
נאוה שלו ( M.S.W     ) היא המנכ"לית של NSG Consulting  עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומי. בקרו
ב www.nsg-consulting.com  .ניתן ליצור איתה קשר ב   nshalev@nsg-consulting.com  

 
תואר 2:M.S.W בעבודה סוציאלית מוסד לימודי:האוניברסיטה העברית בירושלים
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798