חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
15/11/2018
 
 
 
כיצד לסייע לעובדים לחזור לשגרה במהרה
חזור לרשימה
 
תאריך: 21/01/2009
כותב: איילת פדה גולדשטיין והדס שור
כתובת דוא"ל:  ayelet@padeh.co.il
 
רעש ההתפוצצויות, חרדת הילדים, צפירה של צבע אדום הינן זיכרונות טריים מהמלחמה ולמרות זאת צריך לחזור לשגרה! איך עושים זאת?
הפסקת האש הינה בגדר אנחת רווחה, מבחינה עסקית, לעסקים רבים שיש להם זרועות בדרום. מנכ"לים ערים להשלכות העיסקיות של החודש האחרון על רקע תקופת מיתון, והמסר מועבר ברור למנהלים, שמצפים ל"תקתק" עניינים ולפצות במהרה, על ימי העבודה האבודים. אולם לגבי רבים מהעובדים, ואף לחלק מהמנהלים, קשה להניח את הזכרונות הטריים מאחור, ולחזור להיות במיטבם בעבודה.


 רעש התותחים פסק, אך כל טריקת דלת מזכירה לחלקנו את התפוצצות הקסאם או הגראד, ולרבים יש ילדים בבית ו/או הורים מבוגרים התלויים בהם, שעוד סוחבים את טראומת המלחמה.

להלן מוגשות טכניקות ישימות ופשוטות, לסיוע למנהלים ועובדים בחזרה מיטבית לשגרה הבריאה. בימים אלו, מנחות סדנאות בדרום, לדברי איילת "כל אחד והמילואים שלו..."
אחד מהלקוחות שנהנים משירות זה, הינה חברת ישרכארט, שמקצה פעילות זו לכלל עובדיה שבדרום. השקעת זמן זו, לדברי איילת, מעבר להומאניות שבה ולדאגה הכנה לרווחת העובדים,
הינה גם כדאית לארגון – שכן יש בכוח השעתיים של הסדנא, לחסוך שעות רבות של  "טראומה", שעלולה למנוע מהעובדים להיות במיטבם לאורך תקופה ארוכה.
אז מה עושים?
בפנינו 4 עקרונות מרכזיים שייסעו לכם לחזור לשגרה, באופן מיטבי;
1. מומלץ לחזור לשיגרה פעילה, מהר ככל שניתן ולא להסתגר בבית- הנטיה הטבעית היא להימנע ממצב לא נעים. הדבר מאופיין בהתרחקות, כדי לא להישאר במקום שבו אירע האירוע. כתוצאה מכך נשברת השגרה. אולם הימנעות מעצימה את הפחד והופכת אותו לקשה יותר לטיפול. ולכן חשוב לעודד את העובדים / קרובי המשפחה לחזור לשיגרה ככל האפשר וכמה שיותר מהר. דוגמאות ישומיות: 
* אם נפלת מהאופניים – תקום ותרכב שוב, במקום הנטייה להימנע מרכיבה לתקופה. 
* כך גם במלחמה, חשוב לנסות להמשיך במידת האפשר את עבודתך השגרתית, או תחליף דומה ככל שניתן, תוך שמירה על שעות עבודה ושגרה כלשהיא. 
* הכי חשוב, במצבי דחק קיצוניים, להימנע מאי עשייה – שעלולה להפוך לביצה פסיבית תובענית. ספורט תמיד מומלץ לפריקת הלחץ שמצטבר ולחיסון הגוף והנפש בריאותית.
2. האשמה וביקורתיות עצמית לא מסייעים בחזרה לשגרה –תפקוד לא מיטבי בעת לחץ, הנו אך טבעי - כשיש רעש פתאומי, הגוף מגיב אינסטינקטיבית, בהפניית הדם לשרירים, כהכנה לפעולה, ולא למוח. לכן במצבי דחק פתאומיים אנו לא חושבים, ופועלים אוטומטית. כתוצאה מכך, תגובותינו, בדיעבד נראות לא הגיוניות, ואנו נוטים לשפוט עצמנו בחומרה ולא להבין איך לא פעלנו באופן "הגיוני יותר". בנוסף לוקח זמן עד שהתגובות הגופניות ללחץ, מתפוגגות (כגון צוואר תפוס, מגרנות, קושי לישון בלילה וכו'), ואנו חשים שאין יותר לגיטימציה לכך, ונוטים להחמיר את הלחץ בביקורת.
המלצות פרקטיות
א. כמנהלים, היו סבלניים ותנו לגיטימציה להתנהגות לא רציונאלית של עובדים בלחץ ואל תשפטו אותם בחומרה. עובדים ש"נטשו את הזירה", שלא תפקדו במיטבם וכו'. גם כלפי עצמכם, אל תחמירו בשיפוט, הוו דוגמא אישית להבנה והתקדמות הלאה.
ב. לא לחינם הביטוי "קשה באימונים קל בקרב" -  הכינו את עצמכם ואת הצוות, למצבי דחק, כדי שהרפלקס יפעיל את התסריט אליו נערכתם מראש. דוגמאות ליישום;
* בהכנה לפרזנטציה חשובה – שננו את הפתיחה בעל פה, כי זה השלב הכי מלחיץ שעלול לגרום לתופעת שיכחה ""black out. שינון מסייע לפתיחה שהכנתם, להישלף אוטומטית, גם בלחץ הפתיחה.
* הכינו ותרגלו תסריטי שיחה, לקראת פגישות עם לקוחות מאתגרים במיוחד. הדרכה ואימון משמעותיים מאוד בהיבט זה, ואם אין לכם יועץ, תרגלו עם קולגה / מנהל. 
* בנוסף, מומלץ לתרגל התמודדות במצבי חירום בבית ובעבודה. רעננו הכשרת עזרה ראשונה ונוהל התמודדות במצבי חירום עם הצוות והמשפחה בבית (תרגלו עם הילדים נוהל צלצול למגן דויד אדום / למשטרה כהתמודדות ראשונה במצב חירום)

3. שיחזור האירוע – דברו על האירוע ולא לשמור בבטן- כדי להתמודד עם טראומה, יש צורך פסיכלוגי, לשחזר מילולית, את המאורע, שוב ושוב, מה שמאפשר עיבוד והתנקות. נכון הדבר לגבי חלומות שחוזרים בלילה, ובצורך של ילדים לשמוע סיפור מפחיד שוב ושוב. חוסר מודעות לצורך זה ולתועלותיו, עלול לגרום לנו להיות שיפוטיים, ולסביבה להתעייף מהצורך שלנו בתיאור חוזר ונשנה. פרשנות זו, עלולה להביאנו להימנעות משיחות והסתגרות בתוך עצמנו, ללא חווית פורקן המאורע. ההמלצה היא – עודדו את הצוות לדבר על החוויות, אפשרו הפסקות ושיח בין אישי. אם זה לא ניתן ארגונית, מצאו באופן אישי, אדם שנוח לכם לדבר איתו (בד"כ שותף לחוויה). כשאתם חוזרים על הסיפור, הסבירו שהחזרתיות מהווה חלק מהצורך הטבעי, בתהליך ההתנקות, ופרגנו לעצמכם צורך זה. מומלץ לעודד גם את הילדים בבית לחזור ולפרוק את החוויות של התקופה האחרונה, באמצעות ציורים, כתיבת סיפורים וכל טכניקה שתאפשר שחזור והתנקות.

4. לא לשמור בסוד- פעמים רבות הנטייה שלנו, במיוחד של מנהלים, היא להיות גיבורים. כלומר, לנסות לחסוך מעובדים / קרובים דאגה מיותרת, על ידי שמירת סוד. התוצאה שהקרובים לנו חשים שמשהו קרה והם עלולים לדמיין את הנורא מכל, אף יותר מהמציאות עצמה. בנוסף הם לומדים שחוזק = חוסר שיתוף, מה שמונע התמודדות נכונה שלהם בקבלת פורקן בשיתוף ושיחזור האירועים (סעיף 3). ולכן אל תשמרו סוד, היו מודל לשיתוף, באופן מותאם ליכולות ההצוות / המשפחה.
זיכרו – שיתוף במינון נכון, יוצר אינטימיות וקרבה.


איילת פדה גולדשטיין, בעלת תואר שני בפסיכלוגיה ומנכ"לית  "פ.ד.ה – ייעוץ ארגוני והדרכה"
והדס שור –פסיכולוגית תעסוקתית מומחית מצוות פ.ד.ה.

פ.ד.ה  - יעוץ ארגוני והדרכה,  מיומנים באבחון ממוקד ויעוץ למנהלים, בהובלת שינויים ושיפור ביצועים גם בעיתות משבר.

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
1.
לחץ ומשבר בעקבות פיטורים - 26/01/2009 - simbi
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798