חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
14/12/2019
 
 
 
למה לי אימון פנים-ארגוני? (מתוך פינה מהסרטים - חלק 11)
חזור לרשימה
 
תאריך: 23/06/2009
כותב: נורית נחום
כתובת דוא"ל:  multyeda@zahav.net.il
 
היתרון באימון פנים-ארגוני הוא ההכרות עם הנפשות הפועלות, עם התרבות הארגונית ועם תהליכי העבודה. אימון פנים-ארגוני יכול להתבצע על ידי מנהל וגם על ידי עובד ותיק שמסייע לעובד צעיר יותר להתפתח בתפקיד ולשפר מיומנויות. בנוסף, הוא מאפשר ללמוד ולהתאמן "על רטוב" ותוך כדי תנועה. מה הקשר בין הצ'יטה לאימון בפעולה? היכנסו לקטע הוידאו שבמאמר.

אימון (קואצ'ינג) הוא סיוע לאדם להתפתח ולצמוח. בארגונים של ימינו האימון תופס מקום מרכזי וחשוב שכן הוא תורם לניהול אפקטיבי יותר ומסייע לעובדים לשפר תוצאות ולהגדיל פרודוקטיביות. אלמנטים אלה מאפשרים לארגון להתייעל ולהשתפר באופן מתמיד, והארגון זקוק לכך יותר מתמיד בשוק כה תחרותי.

היתרון של אימון פנים-ארגוני הוא בכך שהוא מתבצע על ידי גורמים פנימיים המכירים את תרבות הארגון, את המבנה, את הנפשות הפועלות ואת דרכי העבודה. הכרות זו מאפשרת למנהל או לעובד ותיק לבצע תהליך של אימון וחניכה מתוך הכרות פנימית של סביבת העבודה ושל האפשרויות להתפתחות שניתן לבצע במסגרתה.


לחצ/י על לחצן play לצפיה בסרטון

אימון פנים-ארגוני קיבל לאורך השנים מגוון משמעויות בשל העובדה שאפשר לבצעו בסגנונות שונים. סרט-ההדרכה "אימון בדרכים שונות" גורס שמאמן אישי יעיל מבין שאנשים שונים מעדיפים דרכי אימון שונות וכי אחת הסגולות החשובות של מאמן היא להבין את שיטת האימון העדיפה עליו ולהסתגל להעדפות של האחר. יש מי שרוצים שיתנו להם עצות או יגידו להם כיצד לנהוג, בעוד אחרים רוצים שיקשיבו להם, ישאלו אותם שאלות ויאפשרו להם לגלות בעצמם את הפתרונות. מאמנים שאינם מתחשבים בהעדפות של האנשים שאותם הם מאמנים הם לרוב פחות יעילים לטווח הארוך משום שאינם מספקים את צרכיו של המתאמן.

                                                   מיפוי סוגי האימון על פי דגם תלת ממדי
1. איך?

אימון מונחה כולל מתן עצות  המאמן אומר למתאמן כיצד לנהוג, או מלמדו כיצד לעשות דבר מה ונותן לו משוב. גישה זו יעילה מאוד בנסיבות הנכונות. רוב האנשים נוקטים בה כי זו הגישה המוכרת ביותר, ולפעמים זו גם הבחירה המועדפת.
אימון עקיף כולל הצגת שאלות  סיוע שמאפשר לאדם לעזור לעצמו. מחקרים מראים ש-2/3 מהאנשים מעדיפים אימון עקיף. אימון בגישה זו נעשה בידי יועצים ומדריכים. הם שואלים במקום לומר, ומבקשים לשמוע דעות ורעיונות כדי שהמתאמן יגיע לפתרונות בעצמו. (דוגמאות: מה גרם לך להרגיש ככה? מה נתן לך את התחושה הזו? את יכולה לחשוב על דוגמא?)

2. מתי?

בגישה מכוונת תוכנית יוצרים תוכנית לאימון על בסיס קבוע  המתאמן נהנה מתשומת לב ממושכת של מאמן שעליו הוא סומך. מחקר על סגנונות אימון מראה ש-77% מעדיפים גישה מכוונת תוכנית, ומחפשים מאמן שיעניק להם חסות וינחה אותם לאורך זמן.
הגישה ההזדמנותית מותאמת לצורך ייחודי  מדובר במתן מענה נקודתי לצורך מסוים מבלי להגדיר תוכנית או מסגרת של תהליך אימון. זה יכול להיות אפילו מפגש חד-פעמי.

3. מה?

מאמן ספציפי מתמקד במשימות, במיומנויות או בדרכי התנהגות (היבט ספציפי בעבודה/בחיים).
מאמן הוליסטי דואג לצמיחה של המתאמן בכל תחומי חייו, ומתעניין בנושאים רחבים כגון קריירה. יכולה להיות לכך השפעה עצומה על חיי אותו אדם בתנאי שהוא מוכן לשמוע ולפעול ובתנאי שהמאמן מוכן להעביר גם מסרים קשים. מחקרים מראים ש 83% מהאנשים מעדיפים גישה הוליסטית.

                                                      מהם שלבי תהליך האימון?

1. גילוי הצורך האמיתי – לא תמיד הצורך האמיתי מוגדר בפגישה הראשונה. יש לברר אותו, לנתח את המצב הנוכחי ואת ההשלכות של אי-מציאת פתרון.
2. קביעת חוזה אימון – זה נשמע רשמי, אבל זה כמו לשאול "איזו עזרה אתה צריך?". המטרה היא להשיג הבנה הדדית בנוגע לרצונו של המתאמן.
3. עידוד לנקוט פעולה – אחרי שגיליתם את הצורך האמיתי וקבעתם את הדרך הטובה ביותר לאמן, עליכם לעודד את המתאמן לנקוט פעולה. זה עלול להיות הצעד הקשה ביותר, שכולל בתוכו קביעת מטרות, אפשרויות, מכשולים והתחייבות לשינוי.
4. עידוד ומעקב – התחייבות לנקוט את הפעולות הדרושות לאורך זמן. אם המתאמן הצליח בצעדים הקודמים, הוא ידע כבר מה עליו לעשות על מנת לשמר את ההישגים.


                                      מה אפשר ללמוד מהטבע על "אימון בפעולה"?


לחצ/י על לחצן play לצפיה בסרטון

יתרון נוסף באימון פנים-ארגוני הוא התרחשותו "על רטוב" ובזמן אמת, (למשל: עובד ותיק מסייע לעובד חדש להתפתח בתפקידו תוך כדי תנועה; מנהל מאמן עובד בתהליך שעוקב אחר פיתוח מיומנות מסוימת וכיו"ב). 

מטאפורה מעניינת ל"אימון בפעולה" ניתן לראות אצל הצ'יטה שמעבירה לגוריה את הידע והמיומנויות שלה. הצ'יטה-האם משתמשת ב-4 הצעדים הבסיסיים לאימון מוצלח, ומאפשרת לנו ללמוד על אימון בעבודה. הסרט "שיעורים מהטבע: אימון על פי הצ'יטה" מציג את התהליך שלב אחרי שלב:  

מודעות עצמית
הגורים מפתחים מודעות עצמית במשחקים המוקדמים. הם לומדים את נקודות החוזק והחולשה שלהם, ומפתחים הבנה של הסביבה המקיפה אותם  באופן דומה, מאמן טוב מזמן את האקלים המיטבי למתאמן, הנחוץ לו לפתח את מודעותו העצמית. הבנה ברורה של מקומו בתמונה הכללית, ושל תפקידו בארגון, הוא הצעד הראשון לקראת פיתוח הערכה נכונה אצל כל מתאמן של נקודות החוזק והחולשה שלו, וכיצד ליישם זאת בתפקידו.

שיפור ביצועים
הגורים משפרים את כישוריהם באמצעות אימונים. במקביל, אמם מלמדת אותם לפתח מודעות, ערנות וזהירות  מאמן טוב מספק למתאמן הזדמנות לתרגל את כישוריו, ומאפשר התפתחות בקצב אישי. הוא מאפשר לטעות, מספק משוב יעיל ומתמקד בשיפור ביצועים.

פריצת דרך
באמצעות אימונים הגורים הופכים לציידים בעצמם, לאחר שאמם סיפקה להם הזדמנויות לצוד והם לקחו סיכונים שהשתלמו. לבסוף, היא אפשרה להם לנהל את הציד בעוד היא נשארה ברקע ובכך נתנה להם ביטחון לעמוד באתגר. הגמול שלה הוא הצלחתם  מאמן טוב מוודא שטעויות הן חלק מתהליך שיפור הביצועים ושהוא נוכח כדי לסייע באופן תומך ברגעים בהם המתאמן מעיז להסתכן ולעמוד באתגרים. 

שינוי
הצעד האחרון הוא עצמאות. גורי הצ'יטה הצעירים עוזבים את אמם כדי להתחיל בחיים עצמאיים. הנקבה תגדל את גוריה ותשתמש באותן שיטות אימון שאמה לימדה אותה  באופן דומה, מאמן טוב רוצה שהמתאמן יהיה עצמאי, מצליח ויוכל לאמן אחרים.

 

אימון-אישי דורש מחשבה והתחייבות אך אין דבר מספק יותר מאשר לעזור לאדם אחר להצליח. בסופו של דבר המטרה של כל אימון היא ליצור צוות של אנשים מצליחים ובטוחים בעצמם, בעבודה ובחיים.


נורית נחום -יועצת סרטי הדרכה במולטידע.
www.multiyeda.co.il

09-9585908

 
תואר 1:B.A תקשורת וניהול מוסד לימודי:המכללה למינהל
תואר 2:לימודי MBA במנע``ס התמחות בייעוץ וניהול מש``א מוסד לימודי:המכללה למינהל
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798