חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
22/09/2018
 
 
 
להמציא זברה
חזור לרשימה
 
תאריך: 08/07/2009
כותב: מיכה שנהב
כתובת דוא"ל:  micha@merkaztal.co.il
 

בואו נדבר על הרעיונות וההמצאות שלנו.
אגדה מפורסמת מספרת על הדרך בה הצליח ארכימדס לגלות האם הכתר של המלך היירון השני אכן עשוי מזהב טהור. כדי לגלות זאת היה עליו להשוות את הנפח של הכתר לנפח של כתר אחר עשוי זהב באותו משקל. עד כאן הכל טוב ויפה אולם...

באותם ימים טרם למדו כיצד למדוד נפח. בעת שארכימדס רחץ בבית מרחץ ציבורי הוא הבין שגופו השקוע באמבט דוחה כמות מים השווה לנפח גופו. בדרך זו הוא למד כיצד למדוד נפח של גוף כלשהו. יודעי דבר מספרים כי מרוב התלהבות יצא ארכימדס בריצה אל רחוב כשהוא עירום כביום היוולדו וצעק 'אאוריקה!' (מצאתי).

בעקבות סיפור זה הפכה המילה 'אאוריקה' לביטוי ידוע המסמל המצאה או תגלית חשובה.

 

גם הנרי פורד, האיש והאגדה, לא היה למעשה ממציא גדול. הוא לא חידש דבר בתחום ההנדסי של המכונית. הגדולה האמיתית של פורד הייתה בכך שהיה הראשון להבין את הפוטנציאל החברתי-כלכלי העצום הגלום במכונית. בניגוד כמעט לכל מתחריו. פורד לא רק האמין ברעיון של מכונית לכל פועל, הוא גם היה הראשון ששקד, התאמץ והצליח להעביר זאת לפסים מסחריים.

אבל לא צריך ללכת כל כך רחוק...

אלו מכם שבראשם צץ לעיתים רעיון מטריף למוצר חדש או שרות עסקי שלא היה קיים קודם ומיועד לתת פתרון פשוט לבעייה מורכבת, מכירים בוודאי את תחושת האדרנלין שמתרוצצת בגוף במהירות שיא על פי הקצב המהיר של המחשבות.

קצה החוט מגיע בדרך כלל ממקום לא ברור ונדמה כאילו הוא היה שם כל הזמן ורק חיכה לך. שתאסוף אותו אליך. נקודת הזמן הזו, שבה 'יורד האסימון', אורכת שניות אחדות בלבד ולאחריה, כמו פאזל ילדים בן 12 חלקים, התמונה מתבהרת.

מאחר ולא קל לשלוט במחשבות שלנו, רגע קסום כזה של תגלית או המצאה, יתרחש על פי רוב במקום ובזמן הכי לא צפויים. זה עשוי לתפוס אותך רגע לפני שאתה נרדם בלילה, במהלך ישיבה משעממת שנדמה כי לעולם תסתיים ואפילו אהה... בעת ישיבה חשובה יותר בחדר השרותים.

כבעל הרעיון אתה חש כפי שהורה חש כלפי בנו: גאווה עצומה שמונעת ממנו לשים לב לחסרונות קטנים ו 'חסרי חשיבות'. יותר מזה, ההורה הגאה יתקשה לשים לב כאשר הסביבה תתעייף כבר מהסיפורים שלו על ה 'גאון הקטן'...

מכאן בדיוק בא גם הצורך העצום לספר על הרעיון המבריק שלנו למישהו שידע להעריך אותו, להעלות אותו במהירות על הכתב כדי שלא יישכח ובעת הצורך אף לגונן עליו בחירוף נפש מעורר השתאות.
כאן נכנסת לתמונה המציאות. תפקידה של המציאות הוא להחזיר אותך אל הקרקע. לעיתים אף באכזריות כואבת. היא תציב בפניך מבחנים רבים עד שתזכה לראות את הרעיון קורם עור וגידים. יגידו לך שזה רעיון גרוע, שזה לא ילך, שכבר ניסו אותו בעבר. ישלחו אותך להכין תוכנית עסקית שתוציא ממנו את ה'סקס אפיל', ילעגו לך מאחורי הגב, יספרו לך שהנה... אוטוטו... בקרוב ידונו ברעיון שלך בישיבת ההנהלה. יהיו גם כאלה שיסכימו שמדובר ברעיון מדהים אולם לא תזכה מהם לשיתוף פעולה ממשי. אגב, אם במקרה הרעיון יתממש ויצליח בסופו של דבר, תמיד יהיה מישהו שישמח לקחת במקומך את הקרדיט.

למעשה, המציאות איננה בוחנת רק את מהות הרעיון שהמצאת. היא עוסקת גם בבדיקת העמידות שלך לאורך זמן כבעל הרעיון. ככל שהסביבה מזהה את האמונה, את העקשנות ובעיקר את ה 'שיגעון' שלך להפוך את הרעיון  להצלחה מסחרית, היא מתרגלת לנוכחות שלו וקל לה יותר להירתם ולקחת חלק פעיל בקידומו. זה דורש זמן.

ההרצאה החדשה: 'למה לזברה יש פסים?' עוסקת בין השאר בפער הזה, שבין עוצמתו המטלטלת של רעיון מסחרי טוב שנולד אצל עובד בארגון לבין הקלות הבלתי נסבלת לעיתים של הזנחתו בטרם עת. מהכרותי את העולם הארגוני, קיים קשר ישיר בין רמת המוטיבציה ומימוש הפוטנציאל של אנשי הארגון לבין הפתיחות לרעיונות חדשים בקרב השדירה הניהולית. למדתי כי מנהל שמעיז לחשוף את עצמו ולשתף את הארגון ברעיונות מיוחדים וחשיבה שונה/מקורית, מעודד בכך רמות גבוהות של חשק לעשייה אצל העובדים ורצון להתאמץ ולמקסם את הפוטנציאל האישי.

נשמע מעניין? ברור...תראו למשל מה קרה לזברה. הפסים שלה הם הרי לא פחות ולא יותר, רעיון שיווקי מדהים. בלי הפסים הייתם חושבים שהיא סתם חמור... נכון?

הידעת?!
התשובה לשאלה המטרידה: האם הפסים של הזברה הם שחורים על גבי רקע לבן או להפך, אומתה כפסים בהירים על רקע כהה. אמיתי.


 

הכותב, מיכה שנהב הוא מנכ"ל מרכז טל טיפוח למצוינות, חברת ייעוץ והדרכה המתמקדת בפיתוח מנהלים ואנשי מכירות
www.merkaztal.co.il

 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
1.
- 17/08/2009 - (ל"ת)
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798