חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
22/09/2018
 
 
 
הכול סיפורים - סיפור כיתרון תחרותי (חלק ראשון)
חזור לרשימה
 
תאריך: 14/10/2009
כותב: ד``ר אורית בר
כתובת דוא"ל:  orit@steps-wlb.com
 

חברות וארגונים, מנהלים ומנהיגים ישרדו במידה רבה על בסיס יצירת  הסיפור שלהם ועל בסיס היכולת להבין את סיפוריהם של האחרים.

התפתחות של ארגונים ועסקים במאה ה21 תהיה מושתתת במידה רבה על יכולתם להביא אנשים יחד לחלוק את סיפורם. בספרו Whole new mind מונה דניאל פינק (Pink 2005) בין שישה כישורים מרכזיים לעידן החדש (The Concept age) בעולם העסקים את היכולת להבין סיפורים וליצור סיפורים. חברות וארגונים, מנהלים ומנהיגים ישרדו במידה רבה על בסיס יצירת הסיפור שלהם ועל בסיס היכולת להבין את סיפוריהם של האחרים.


סיפור סיפורים היא פעולה אנושית הקיימת בכל התרבויות. נארטיב הוא סיפור. הגישה הנרטיבית, המוצגת במאמר זה, מבוססת על הרעיון שהדרך בה אנו יוצרים משמעות בחיינו היא הדרך הסיפורית. אנחנו יוצרים בסמוי ובגלוי מבנים סיפוריים ועלילות המיצגים את הדרך בה אנו חווים ונותנים משמעות לעלילת חיינו. הנחת יסוד של הגישה היא שהתופעות העשירות והמורכבות של ניסיון החיים מיוצגות טוב יותר בסיפורים ונארטיבים (Lieblich et al 1998). השימוש בגישה רווח כיום בקרב פסיכולוגים ויועצים בתהליכים של התפתחות אישית ופתרון בעיות של תקיעות אישית. אנו גורסים כי הדמיון הקיים במידה רבה בין המבנים הסיפוריים בתרבויות שונות, יכול לשמש גם בעולם העסקי כבסיס ליצירת סיפור ארגוני במציאות העסקית הגלובאלית בה אנו חיים. הסיפור הארגוני הוא הייצוג של התרבות הארגונית והוא גם המייצר אותה. תרבות ארגונית על פי תפיסתנו, היא היתרון התחרותי המוביל במאה ה-21.

הזהות  הארגונית הקולקטיבית
אנו חיים היום במציאות של "קהילות הבדל" (Communities of Difference) - אנשים מתרבויות, עמים ודוברי שפות שונות המקיימים ביניהם יחסי עבודה ושיתוף. מציאות זו, שיוצרת הגלובליזציה בארגונים וחברות היא מוקד מרכזי, שעל בסיסו צריך הארגון לייצר סיפור קולקטיבי המורכב מסיפורי השונות. מה שדרוש היום הוא הכוח להצמיח מקולות ואפיונים שונים זהות ארגונית. סיפור משותף המגדיר תרבות וזהות ארגונית משותפת הוא בסיס להבנות משותפות ולכן בעל השפעה רבה על שני ממדים מרכזיים להצלחה העסקית:  זריזות ארגונית וחיסכון בעלויות. 
הגישה הנארטיבית מדגישה את הקול, האפיון והסיפור הייחודי כבסיס להבנה, ליצירת קול משותף ויצירת פריצות דרך אצל היחיד והארגון. מנגנון ההקשבה הוא הכלי הבסיסי להתמודדות עם אתגר מורכב זה. באמצעות הקשבה ויצירה של סיפורים אישיים ומשותפים נותנת הגישה הנארטיבית בארגונים מענים בתחומים הבאים: 

  • איסוף ויצירת ידע פרקטי ארגוני.
  • יצירת סיפור ארגוני משותף ובניית זהות ותרבות ארגונית. 
  • הבנת "מחסומים" בסיפורים ארגוניים או אישיים קיימים, שינוי פרדיגמות ויצירת פריצות דרך.
  • יצירת בהירות בתהליכים, ובמשמעויות, ויצירת כלים מתווכים לדיאלוג בונה עם לקוחות קולגות או כפיפים.

למידה ארגונית באמצעות סיפורים
סיפורים ועלילות הם לעיתים סמויים, שקטים, בלתי נראים ומסתתרים מאחורי השיחות היומיומיות שאנו מקיימים. הם משקפים את התודעה שלנו ואת התרבות הסמויה של משפחות, חברות או ארגונים. סיפורים אלה עשויים להיות חסמים היוצרים גבולות קשיחים להתפתחות ושינוי. הם מעניקים הקשר רב כוח למשמעות ומעצבים מה שאנשים רואים כאפשרי ובלתי אפשרי ליחיד, לצוות ולארגון. 
כאשר אנשים מסבירים מה הם יודעים, לעיתים קרובות אנו שומעים סיפור, כיוון שזו הדרך לתאר בפנינו את המציאות (Gudmundsdottir, 1996) לכן הקשבה לסיפורים היא דרך מצוינת להכיר וללמוד אנשים וארגונים להבין את הכוחות המפעילים אותם וליצור פריצות דרך.

סיפור משותף המגדיר תרבות וזהות ארגונית משותפת הוא בסיס להבנות משותפות ולכן בעל השפעה רבה על שני ממדים מרכזיים להצלחה העסקית:  זריזות ארגונית וחיסכון בעלויות.

** חלק ב של מאמר זה יפורסם בהמשך ויסביר כיצד רותמים את הגישה הנרמטיבית להגברת הזריזות הארגונית, צמצום עלויות ויצירת פריצות דרך.


הכותבת : ד"ר אורית בר , מנכ"ל משותף Steps  מודלים ניהוליים, מתמחה בפיתוח תרבות ארגונית ופיתוח מנהלים, התפתחות קריירות וזהות מקצועית. הכותבת עשתה שימוש במסגרת מחקרים שונים, בניתוח סיפורי חיים ככלי להבנת התפתחות של זהות מקצועית וארגונית.
©כל הזכויות שמורות

 
תואר 3:PH.d מוסד לימודי:מאוניברסיטת ת``א
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798