חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
22/07/2018
 
 
 
אז למה לי פוליטיקה עכשיו?...
חזור לרשימה
 
תאריך: 19/01/2010
כותב: מיכל שמר-דהן
כתובת דוא"ל:  mshemerd@gmail.com
 
...כי אין ברירה!
כי התמודדות עם פוליטיקה ארגונית היא חלק בלתי נפרד מהתפקיד של מנהל בארגון.
כי זה לא חייב להיות מלוכלך.
כי זה ניתן ללמידה ולניהול!

במהלך ראיונות רבים עם בכירים אני שומעת את המשפט: "אני שונא/ת פוליטיקה" - משפט המשדר הימנעות מקונפליקטים וקושי ניהולי. מטרת הדובר/ת היא לשדר אמפתיה לזולת, ענייניות ויחסי אנוש טובים, אולם בתפקידים ניהוליים נדרשת יכולת התמודדות עם מצבים מורכבים, עם התנגדויות, עם מגוון רחב של אנשים.
לכן, חשוב להבין שתשובה זו איננה מתאימה למי מאיתנו השואפים לתפקידי ניהול בכירים.
למעשה, פוליטיקה היא מערכת היחסים בין האנשים בארגון. דינאמיקה, אשר מצריכה משאבי התמודדות יומיומיים על מנת להימנע מקונפליקטים ולהצליח להניע את הנושאים שבתחום אחריותנו תוך מזעור נזקים בינאישיים ומכסום התועלות להשגת המטרות האישיות, המקצועיות והניהוליות.
נכון. ככל שעולים במעלה הפירמידה נעשה צפוף יותר ונדרשים משאבים, יכולות ויצירתיות לניהול קונפליקטים והתמודדויות. לא כל אחד בנוי לזה, אולם ההתמודדות נרכשת.
התמודדות נכונה עם פוליטיקה בארגון תחזק אותנו גם בהתמודדות ובניהול משברים במערכות יחסים אחרות; עם הילדים, בני/ות הזוג, חברים ומשברי חיים.

טיפים להתמודדות ב"פוליטיקה ארגונית"
אם נזכור, שהתמודדות עם מצבים מורכבים בארגון היא חלק אינטגראלי מהתפקיד ולמעשה, היא התנהלות נכונה במערכות יחסים – נוכל להתקדם הלאה. זניחת הסטיגמה השלילית של התנהלות זו תפחית את ההתנגדות שלנו להתמודדות.
אינני סבורה שהתמודדות עם פוליטיקה ארגונית משמעותה לכרכר סביב אנשי המפתח ולחבור לעובדים/ מנהלים ספציפיים על מנת לקדם עניינים אישיים!

אינני סבורה שנחוצה צביעות ומרפקנות!
בד"כ צביעות זו ניתנת לזיהוי באופן מהיר ויוצרת אנטגוניזם - הן בקרב אנשי המפתח והן בקרב כל הסובבים (כפיפים, עמיתים וכו').
אם כן, אלו כלים עומדים ברשותנו להתמודדות עם פוליטיקה ארגונית?

  • לא לקחת את הדברים אישית! להתאמן ב"להעביר הלאה".
  • לנסות לא "להידבק" ולפעול עפ"י מצבי רוח של אחרים (בוס/קוליגה/כפיף). 
  • להקפיד להיות לויאלי/ת וישר/ה לארגון, למנהלים, לקולגות – הן בתוך הארגון והן מחוצה לו!
  • לשמור על דיסקרטיות. ידע הוא כוח, אולם ידע ששמור אצלך ושאתה משתמש בו במשורה ובחכמה הוא חזק ומוערך בהרבה! אין הכוונה בשמירת ידע ממניעים אינטרסנטיים (להיפך, בידע מקצועי מומלץ לשתף) אלא מתוך לויאליות לארגון ומנהלים, שמירה על כבוד הסובבים אותנו וענייניות.
  • לחשוב מהן המטרות שלנו ובעת כל פעולה לחשוב האם היא מקדמת את המטרה או מעכבת את השגתה (או סתם מיותרת).
  • להעדיף לא להגיב מאשר להגיב בעת ספק. לא תמיד יש צורך להגיב מיידית על מייל/אמירה/רכילות אף אם הרגיזה אותנו מאוד. לעתים חוסר תגובה חזק, בוגר ומקדם בהרבה מאשר תגובה.
  • להעדיף הקשבה על מסירת מידע.
  • להימנע ככל האפשר מחלופות אי-מיילים מיותרים ולהעדיף אינטראקציה ישירה. כאשר אתה מבחין שאתה נכנס ל"לופ" בלתי נגמר של מיילים - לקטוע זאת עוד בחלופה הראשונה, להרים טלפון/ להיפגש ולסגור את הנושא באופן בלתי אמצעי. 
  • לא לשמור דברים בבטן, לדבר על דברים לפני שהם צוברים תאוצה.
  • לא להיות רק צודק, אלא גם להיות חכם. זה נכון להרבה מאוד דברים ונכון גם להתנהלות בפוליטיקה ארגונית. ייתכן שהכי נכון הוא להציף דברים על הקוליגה, שנהג בניגוד לנהלים, לבוס. האם זה יקדם את המטרה שלך? צפה/י את התגובה - של המנהל/ת ושל הקוליגות ונהג בהתאם. 
  • העדף לסגור קונפליקטים בינך לבין הקוליגה/ הכפיפ/ה מאשר להציפם למנהל. 
  • להימנע מעיסוק ברכילות! דעתך, כמנהל, תמיד תתגלגל הלאה, כשהיא 'משופצת' ומותאמת לנסיבות.. אם אינך מעוניין שירכלו עליך הימנע מרכילות על אחרים. ענייניות מוערכת בהרבה מאשר "סחבקיות" ניהולית.
  • לשמש דוגמא אישית.
  • לדבר באופן חיובי ולשדר אופטימיות.
  • להתקרב לקולגות ע"י שיתוף בידע (יש להבחין בין שיתוף בידע לבין שיתוף במידע!).
  • לתרום רוחבית, מעבר לגבולות התפקיד.
  • ליזום גם שיחות/ מפגשים בלתי פורמאליים עם קולגות/ מנהלים/ כפיפים.
  • להיות ענייני/ת, לא ללכת "סחור סחור".
  • לדבר בשם עצמך.
  • לשים לב לא רק מה נאמר אלא גם איך, להקפיד על טון הדיבור, על שפת הגוף ועל הטאקט.
  • לדעת לקבל ביקורת. בעת מתן ביקורת לעשות זאת אחד על אחד, עדיפות פנים מול פנים ולא בפומבי.
  • לקדם פעילויות חברתיות וקהילתיות ולתרום לאוירה נעימה בארגון.
  • לקחת אחריות ולהודות בטעויות. 

וגם אם לא נהגנו בהתאם לסעיף כזה או אחר - לדעת לוותר לעצמנו, לפרגן ופשוט "להעביר הלאה".
מערכת יחסים היא דבר דינאמי וככזו יש להסתכל על המגמה ולא להישאב לרגעי הקושי.
מי שצולח פוליטיקה ארגונית בהצלחה הוא זה שרואה ראיה רחבה ולא מתעכב על קטנות, ובעיקר בעל היכולת לסלוח לעצמו על טעויות.


 

 
תואר 1:B.S.W בעבודה סוציאלית / לימודי LL.B במשפטים מוסד לימודי:אוניברסיטת ת``א / מכללת שערי משפט
תואר 2:M.A.במנהל ומדיניות ציבורית מוסד לימודי:אוניברסיטת ת``א
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798