חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
17/06/2019
 
 
 
צי רכב ירוק?
חזור לרשימה
 
תאריך: 21/12/2010
כותב: גלי גלט שמחי
כתובת דוא"ל:  galig@avivil.com
 
שימוש מוגבר ברכבים פרטים המונעים ע"י שריפת דלקים גורם לזיהום אויר, הידלדלות המשאבים ופגיעה במערכות אקולוגיות וכלכליות. רוב זיהום האוויר בישראל מקורו מכלי רכב. כ-94% מפליטות פחמן חד-חמצני וכ-28% מפליטות תחמוצות חנקן משריפת דלקים.  התחבורה בישראל ובראשם הרכבים הפרטים  אחראים למעל שליש מפליטות גזי ה  CO2  הגורמים להתחממות הגולבאלית.


ניתוח הגעת מועסקים לעבודה בישראל מראה את הנתונים הבאים: 62% באמצעות רכב פרטי, 16% באמצעות תחבורה ציבורית, 13% ברגל, 6% באמצעות הסעה של מקום עבודה ו-3% באמצעות אופנוע או אופניים (סקר מכון ברנדמן, 2003) . ארגונים שיקטינו את השימוש ברכב פרטים בקרב עובדיהם יתרמו משמעותית לסביבה , לאיכות האוויר וגם יחסכו בעלויות.
צי הרכב של חברת Rok Plc , חברת בניה גדולה באנגליה. מונה קרוב ל-4000 רכבים כאשר מחציתם רכבים מסחריים קלים. מנהלי החברה החליטו לצמצם את פליטות הפחמן ב30% תוך 3 שנים. המהלך שהוכתר כהצלחה כלל ממגוון אמצעים שהובילו לתוצאות המיוחלות.  באמצעות התנהלות מודעת ויעילה ניתן לחסוך הן בעלויות לארגון והן בסה"כ הפליטות  גזי החממה לאטמוספרה. 

במאמר זה יוצגו מספר אמצעים שיושמו בצי הרכב של חברת Rok Plc ובקרב חברות אחרות שהביאו להפחתת פליטות גזי חממה ולחיסכון בדלק בצי הרכב:

1. הדרכות עובדים לגבי נהיגה חסכונית בדלק.  נהיגה חכמה יכולה לחסוך עד 15% מתצרוכת הדלקים (על בסיס נסועה שנתית של 20,000 ק"מ לרכב) בכך יש חסכון כספי ישיר, צמצום תביעת רגל פחמנית ומכיוון שנהיגה חסכונית בד"כ גם בטוחה יותר, היא מפחיתה תאונות.  לדוגמא: באנגליה, הועברו הדרכות לעובדים של מועצה מחוזית קיימברידג'שייר הדרומית. המודרכים דיווחו על ירידה כמעט מיידית בצריכת הדלק בזכות שליטה בבלימה והאצה ותזמון העברת הגיר. 

2. שילוב רכבים חסכוניים, רכבים חשמליים  ורכבים בעלי פליטות מופחתות בצי הרכב עשויה לחסוך עלויות. מוצע לבחון את כדאיות המעבר של חלקים מצי הרכב לרכבים חסכוניים יותר (דגמים קטנים או יעילים יותר) או לרכבים בעלי פליטות מופחתות (היברידי, חשמלי, גז) לדוגמא: בחברתנו נבדקה היעילות הכלכלית במעבר לרכבים היברידים ביחס לעלות החודשית של רכב ליסינג לצד תצרוכת הדלק. נמצא כי בהעברת רכבים מקבוצת רכב 4 בעלי נסועה חודשית של 1000 ק"מ ויותר לרכבים היברידיים יש  חיסכון כספי.  המיסוי הירוק על רכבי ליסינג עשוי להטות את הכף ולהביא לחסכון כספי גם עבור רכבים מקבוצות נמוכות יותר.

3. תחבורה חלופית לנסיעות פנימיות: בחברות ומפעלים המתפרסים על פני שטחים נרחבים ניתן לעשות שימוש בתחבורה חלופית לנסיעות פנימיות – למשל שימוש בסגווי להתניידות עבור  פקחים במספר רשויות מקומיות בישראל, או שימוש באופניים.

4. צי רכב אפור: אחוז רכבי הליסינג בישראל מכלל הרכבים הוא מהגבוהים בעולם. בישראל יש כ-180-200 אלף רכבי ליסינג בהם הנסועה השנתית גבוהה בכ 20 אחוז מהממוצע. לטובת צמצום הנסיעות ניתן להחליף את צי הרכב בצי אפור בו ניתנת לעובדים להשתמש ברכביהם הפרטיים בתמורה לפיצוי מבוסס קילומטראז' וקבלת אחריות ביטוחית לתאונות המתרחשות בזמן נהיגה עבור המעביד.  אולם לצי רכב אפור יש חסרון משמעותי: רכבים בבעלות פרטית הם בד"כ ישנים יותר ויש פחות שליטה על התחזוקה, דבר העשוי להגדיל את טביעת הפחמן.

5. תגמול עובדים על חסכון: ארגון יכול לתגמל עובדים על חסכון בפליטות לדוגמא תגמול בגין בחירה ברכבים בעלי פליטות מופחתות, שמירה על יחס נכון של ק"מ/לליטר, נסיעה משותפת (carpooling), פדיון חניה - קבלת תשלום במידה ומוותרים על מקום החניה מהעבודה. גמישות בשעות עבודה כדי לעודד נסיעה מחוץ לשעות השיא, מתן אפשרות לעבודה מהבית (חלקי/מלא), עידוד פגישות טלפוניות, video-conference כמדיניות חברה יכולים אף לעודד הפחתת נסיעות ופליטות גזי חממה.

6. עידוד שימוש תחבורה ציבורית ואופניים: ארגון יכול לעודד מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית באמצעות קירבה לתחנות רכבת ואוטובוסים.  באירלנד, חברת אוטובוסים מציעה כרטיסים בהנחה של 12% למעסיקים הרוכשים כרטיסים לשימוש העובדים.
הגעה לעבודה באמצעות אופניים או ברגל הינה דרך סביבתית, חסכונית ובריאה. מעסיקים שידאגו לתשתית מתאימה, מקלחות, מלתחות וחניה לאופניים יאפשרו לעובדיהם להגיע לעבודה בדרך זו. בהולנד הנהיגו הטבות מס למעסיק בתמורה להעמדת אופניים לשימוש העובדים.

מרבית מהאמצעים שהוצגו כאן לירוק צי הרכב דורשים זמן והשקעה, הנעת עובדים ושינויים פסיכולוגיים-תפיסתיים. אולם, יישומם יביא לצמצום עלויות הנובעות מחסכון בדלק ובזמן, חסכון בעלויות הקשורות (חניה או מוניות) וצמצום תביעת הרגל הפחמנית.


גלי גלט שמחי, מנהלת חטיבת תכנון וסביבה , קבוצת הייעוץ אביב
galig@avivil.com

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798