חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
17/06/2019
 
 
 
מערכות הקשרים בארגון מה שלא יטופח- ינופח
חזור לרשימה
 
תאריך: 16/08/2011
כותב: מיכל יוסף
כתובת דוא"ל:  michal@michalyosef.co.il
 

"אני מרגיש את המתח בינינו, יום אחד הוא אומר לי בוקר טוב ויום אחר לא. אנחנו חושבים פעמיים האם לעבור
האחד ליד משרדו של השני. אני לא יודע איך להביא לשינוי ולגרום לשנינו להרגיש טוב יותר בקשר הזה"


בנסיבות אחרות ניתן היה לחשוב שמדובר בבני משפחה אך לא, זה ציטוט מפי סמנכ"ל שמספר על הקשר שלו עם עמית שלו מההנהלה- סמנכ"ל אחר.
לאחרונה התרחש אירוע שכבר קרה כמה פעמים בעבר ושוב העלה את סף המתח, שוב יש כעס, שוב מאבקי כוח וכמובן- שוב שניהם לא מרוצים. הם שותפים בניהול פרוייקט משמעותי בחברה ועל מנת לנהלו בהצלחה על האגפים שלהם לקיים שיתוף פעולה הדוק.

אחת השאלות הראשונות שאני שואלת מנהלים ביחס למערכות הקשרים שלהם עם הגורמים השונים- מהי תדירות המפגשים שלכם ומהו אופיים. בדרך כלל השאלה עולה על רקע מערכת יחסים משובשת, התשובה בדרך כלל לא מפתיעה.
גם במקרה זה מאוד לא הופתעתי לשמוע שאין להם ישיבות קבועות. הם מנהלים את ענייניהם דרך טלפון, מיילים, SMS, ישיבות הנהלה ושיחות מסדרון. כשיש סיבה מיוחדת הם נפגשים. אין להם ישיבות מסודרות סביב הפרוייקט.
אני נחשפת לעיתים קרובות מאוד להיעדר ישיבות קבועות גם במערכות קשרים שמצריכות זאת באופן קבוע כגון- בין מנכ"ל לסמנכ"לים, בין מנהלים בכירים למנהלים בדרג ביניים ועוד.

מערכת קשרים בארגון, ממש כמו בחיים האישיים יש לטפח באדיקות. מעבר לנחיצות בישיבה קבועה- בה ניתן יהיה לדון במשימות, לעדכן ולהתעדכן, לחשוב במשותף על דילמות שעולות-  לישיבות הללו חשיבות מכרעת בשימור קשר טוב. כאשר מתפתח מתח בין שני אנשים- קל יותר לכעוס, להוציא דברים מפרופורציות ולהוציא מהקשר כל פעולה של הצד השני-  אם אין הזדמנות להיפגש. בנוסף, אם אין פגישה הקבועה ביומן, קביעתה הופכת להיות חלק מהקושי העולה המערכת היחסים- מתחיל מחול האגו- מי מזמן, אצל מי נפגשים ועוד.

לאחרונה, בתהליך בניית הסכמות בין חברי הנהלה בארגון מסויים, הועלו טענות רבות כלפי המנכ"ל- על יחסו המבטל לדברים שעולים, על כך שאינו מפרגן, על האולטימאטום שמציב חדשות לבקרים אם משהו לא מוצא חן בעיניו. התסיסה היתה קשה ומתמשכת והרקע לתהליך היה חשש שנקודת הרתיחה בה מישהו "ישבור את הכלים" קרובה. ואכן, עוד לפני שהחל התהליך הודיעה אחת מהמנהלות כי היא עוזבת.
בישיבות עלה, כי על אף שיש ישיבה שבועית משותפת קבועה, אף אחד לא מעז לפתוח את הנושא והתחושה היא כי "כולם הולכים על ביצים". מערכת הקשרים של אותו מנכ"ל עם כל מנהל אחר היתה שונה- חלקן טובות יותר, חלקן פחות. אך בהיעדר הזדמנות של כל אחד מהם לשוחח איתו ולשתף בתחושות, הם עסקו ללא הרף, מאחורי גבו, בנושא ונדמה היה שהמצב קשה ובלתי נסבל עם כולם. מעבר למערכת היחסים בתוך ההנהלה, שקיבלה מענה, נעשה מיפוי של כל מערכות הקשרים האחרות. הדבר הוביל לקשר אחד מרכזי שהוא מקור הרעש והקושי- בין המנכ"ל לאחת המנהלות. מפגש שהתקיים במסגרת התהליך בין המנכ"ל לבין המנהלת אפשר פתיחה אמיתית של הדברים- הכעסים, החששות, התסכול ולאחר מכן- ההבניה המחודשת של העבודה המשותפת. זאת, תוך התחייבות לקיים מפגש שבועי, אשר חלקו יוקדש באופן קבוע לשאלה- איך הם מרגישים בעבודה המשותפת תוך משוב הדדי.

כאשר ישנו מפגש קבוע אחת לשבוע או פחות (בהתאם לאופי הקשר- לעיתים רק למשך תקופה, למשל בתקופת פרוייקט), הסיכוי להעצמת התחושות השליליות והצטברות הכעסים שתסתיים בהתפרצות, קטן. זאת משום שישנה הזדמנות לפתוח את הדברים, לשתף בתחושות, בכעסים ובתסכול ובכך, בעצם, ליצור תשתית חזקה יותר לקשר – באמצעות הידברות שוטפת קשר שתשתיתו חזקה יותר, יספוג בקלות יותר קשיים בדרך ויהיה חשוף פחות למשברים.

על כן, ממש כפי שיש על היום משימות לטיפול, כך יש לשים על סדר היום נושא שחשוב לא פחות מהמשימות- מערכת היחסים. חשוב להעלות את מה שמפריע ומטריד, לא להסתובב עם זה בבטן ולא להמתין להתפרצות או לחילופין למשוב תקופתי בו (אם בכלל) מעלים את הדברים שקרו בשנה האחרונה אחרי שהנזקים כבר נעשו והקושי להתמודד עם מה שקרה בדיעבד הוא כמעט בלתי אפשרי.


מיכל יוסף, מומחית לניהול קונפליקטים ויישוב סכסוכים
www.brdm.co.il

 
תואר 1:BA לוגיסטיקה וכלכלה מוסד לימודי:אוניברסיטת בר אילן
תואר 2:MA יישוב סכסוכים וניהול מו``מ, MA משפטים מוסד לימודי:אוניברסיטת בר אילן
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798