חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
17/06/2019
 
 
 
המדיום התאטרוני, ככלי למידה והדרכה לחברות וארגונים - לא רק בידור
חזור לרשימה
 
תאריך: 10/05/2012
כותב: אביעד אפלבאום
כתובת דוא"ל: 
 

התיאטרון ככלי יוצא דופן ועוצמתי להדרכה עסקית וניהולית ולימוד מיומנויות ארגוניות.
רובינו סבורים כי התיאטרון נועד להנאה ובידור, אך למעשה עוד משחר העת העתיקה שימש התיאטרון ככלי חינוכי וחברתי מן המעלה הראשונה המסייע בשיקוף והעברת מסרים ע"י הצגת מצבים לקהל.

עוד משחר ההיסטוריה התיאטרון שימש בפוליס ביוון כפלטפורמה לחינוך, עיצוב דעת קהל, שיקוף, העברת מסרים, פולחן וככלי ניכר להשפעה.
בעשור האחרון בספרות והמחקר בנושאי ארגונים וניהול החלה התעניינות הולכת וגוברת ביחסים ובקשרים בין התיאטרון לארגונים ובמהות תפקידו של התיאטרון ככלי בפרט. החוקרים הקלאסיים טוענים, שהתיאטרון הנו כלי יעיל ואפקטיבי ממדרגה ראשונה לשכנוע ולהקניית ערכים ושאין בנמצא מדיום אמנותי אחר שמתאים ויעיל יותר לתת ביטוי לשאלות ודילמות ארגוניות.   התיאטרון  משמש כראי המשקף חוויות ומצבים להתבוננות ולבחינה. התיאטרון מאפשר לנו גם להזדהות עם עולמו של הזולת ומעניק לנו נקודת מבט אחרת. בנוסף הוא מאפשר לנקוט עמדה ושינוי עמדות, תורם למעורבות, לעיצוב זהות אישית וקולקטיבית ועוד ועוד.
כיום לתיאטרון שימושים מגוונים בתחומים ידע אחרים ומוכחים כגון : בידורי, טיפולי (סוציודרמה לעומת פסיכודרמה, דרמה תרפיה), חינוכי, קהילתי- חברתי, פוליטי תעמולתי, והם מהווים למעשה את הבסיס התיאורטי והפרקטי להיות התיאטרון כלי הדרכה ולמידה יעיל בארגונים.

התיאטרון הארגוני- מתיאוריות למעשים
כיום ניתן למצוא בספרות האקדמית ביחס ל"תיאטרון הארגוני" מעבר מגישה קודמת בה בחנו את התיאטרון בעיקר כמטאפורה, קרי, "הארגון כתיאטרון", כמו למשל: העובד כשחקן, המנהל כבמאי, אימון לתפקיד כחזרות, המסכות שאנו חובשים בעבודה וכו'. הגישה השנייה שהיא לב הפרויקט שלנו מתמקדת למעשה בתיאטרון על כוחותיו הרב מימדים ככלי פרקטי ומדיד להתערבות בארגונים.

בתוך הארגונים ככלי התערבותי "האירוע התיאטרוני" למעשה בסגולותיו מייצר התנסות אישית וקבוצתית אשר סוללת דרך מקורית לשיקוף ולדיון בקרב עובדים ומנהלים על נושאי ליבה ארגוניים וניהוליים, כגון: פיתוח מיומנויות ניהוליות, תקשורת בינאישית, עבודת צוות, הטמעה וניהול שינוי ארגוני, קבלת החלטות, שירות ומכירות, ניהול משא ומתן, ניהול קונפליקטים, מוטיבציה, וונטילציה וגיבוש עובדים וצוותים, אימון להכברת יצירתיות ועוד ועוד.
   
Business & stage – שילוב הכלים מעולם המשחק על עולם הניהול
כפי שצוין קודם ראינו כי עולם הניהול מיישם את הכלי במגוון הקשרים מרתקים: שינוי עמדות, שיקוף והבנת תהליכים, בהקשר תקשורת בינאישית, שרות לקוחות ,שמירה על  יצירתיות וגמישות מחשבתית, העלאת החוללות העצמית הספציפית, לימוד אתיקה, ניהול צוותים ועוד.

כיצד עובד המנגנון של התיאטרון הארגוני
התיאטרון הארגוני הנו למעשה מתודולוגיה יישומית וחווייתית ללמידה, הדרכה, אימון, ייעוץ ופיתוח ארגוני. "האירוע התיאטרוני" ככלי, מאפשר התנסות חווייתית המעניקה למשתתף הפעיל גירוי חשיבתי על התנהלותו כעובד בארגון.
הלמידה הינה בשתי רמות: למידה ישירה ולמידה עקיפה. בלמידה הישירה המשתתף חווה, מתנסה, בודק בעצמו כשחקן על הבמה והן מקבל פידבקים. בלמידה העקיפה, המשתתף לומד בעצם מצפייה ותהליכי השוואה שהנו עורך ((Modeling. הללו משפיעים על תחושת החוללות העצמית של המשתתף ומאחר והתיאטרון "מתכתב" באופן כה משולם עם המשתנה חוללות עצמית והערכות קוגניטיבית של אדם כלפי עצמו בהקשר אותו נושא מסוים. מכאן תתחולל גם השפעה על התנהגותו. עיקרון זה חשוב לאין ערוך בעיקר בנושאים כגון: שרות לקוחות, מכירות, ניהול משא ומתן, פרזנטציה וניהול קונפליקטים. שכן האימון תורם הן ללמידה והן לתחושת המסוגלות העצמית של העובד במצבי אמת להבא.

מפגש בין תרבות ועסקים - "סדנת אמן"

סדנאות רבות פרחו לאחרונה כמענה לצורך שעולה מתוך הארגונים – סדנאות אשר משלבות שחקנים ביחד עם יעוץ ארגוני. סדנאות שכאלו מהוות את ה"אירוע התיאטרוני" במלא מובן המילה כאשר הפעילות בשלמותה מועברת כ"מארג ייחודי" ודיאלוג בשילוב של יועץ ארגוני ושחקן מוכר (מפורסם) – אוטוריטה מעולם המשחק והבמה, כסדנת אמן. השחקנים אשר מנחים את הסדנאות מביאים ניסיון עשיר אשר אין שני לו בארץ מעולם הבמה והקולנוע ברמת הכלים מעולם המשחק והמשובים בעיקר.
כפי שכבר ציינו הרי מעלותיו הייחודיות של התיאטרון הן מגוונות בייחוד באמצעותו ניתן להעלות למודעות תובנות ותכנים ארגוניים "ממקום אחר ולא צפוי" לשימור עבודה ולשיפור תוצאות עסקיות. באמצעותו מתבצעת עבודה הן ממקום קוגניטיבי ורציונאלי והן ממקום אמוציונאלי וספונטאני. הממדים הללו חשובים ביותר לכלי הדרכה ולמידה באשר הוא: להשפעה, שינוי עמדות ויצירת מעורבות עניין.
לכן, הפעילות המקורית, מאפשרת לארגון להטמיע באופן מוצלח יותר מסרים נבחרים, מאחר והחוויה כולה מאפשרת למשתתף להיפתח ולהיחשף לסוגיות המטופלות ע"י משחק ודרמה באופן מתווך והחוויה כולה בנוסף מביאה להישג נדיר של גיבוש ארגוני ורכישת כלים מקצועיים יישומיים אשר מיושמים בעולמות אחרים כבר שנים.
הנה מספר שאלות ששאלנו את אלון נוימן, שחקן –הלוקח חלק בסדנא מהז'אנר

איך אתה מתחבר לפרויקט הזה של התכתבות עולם המשחק והבמה עם עולם הניהול ?

אלון:  לא משנה במה אתה עובד, אתה צריך תמיד להישאר מעודכן. אני מעביר מזה שנים סדנאות מסוג זה. אני מוצא שהכלים הללו כמו אלתור , כניסה לדמות ומשחקי תפקידים הם עוצמתיים מאד עבור אנשים, כי זה ממש מכניס אותם למקום של תרגול . דווקא אחרי שהתנסית בסיטואציה מסוימת ממקום של משחק אתה יכול לבוא אחר כך ולעשות דבר דומה במצב אמיתי.

למה אתה חושב שיכולת אלתור כל כך חשובה?

אלון: כולנו טובים במקצוע שלנו. כל אחד מתמקצע בעבודתו ובמתודות שקשורות לעולם התוכן שלו. אבל לאחר שאנחנו נורא מתמקצעים, וביחד עם הדרישה להיות מאורגנים ושיטתיים – אנחנו מאבדים את היכולת להתמודד עם כל מצב שהוא  - כי זה דורש גמישות מחשבתית. אלתור משרת את הצורך שלנו להגמיש את המקום המקובע הזה. להיות מסוגלים להתמודד עם כל דבר שנזרק לעברנו ללא פחד וללא התגוננות . האלתור משחרר אותנו מלהיות נוקשים , מאפשר לנו לשכלל את ההתמודדות עם מקומות חדשים ולא נודעים ומאפשר יצירתיות שתביא לחדשנות. היציאה הזו ממקום בטוח מאפשרת לנו לגלות על עצמנו שאנחנו למעשה ממש יודעים להתמודד עם כל דבר !

מדוע אתה ממליץ על הסדנא מהסוג הזה?

אלון: העובדה שהסדנא מונחית ע"י יועץ ארגוני מומחה מאפשר גשר בין העולם התיאטרוני והבימתי לעולם הניהול. השפה, הטרמינולוגיה והצרכים בסוגיות ארגוניות דורשות טיפול ע"י מומחה וזה התועלת הגדולה בחיבור בין שחקן ויועץ ארגוני .


כותב המאמר:
אביעד אפלבאום, הנו חוקר התיאטרון הארגוני האקספרימנטאלי בארץ ובעולם, דוקטורנט חוקר בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב בנושא "בחינת התיאטרון ככלי למידה והדרכה בארגונים". ייסד את חברת Business Play, המקיימת הדרכות ארגוניות בעזרת כלים מעולם התיאטרון כבר מ2004. כיום יועץ בכיר של בית ציוני אמריקה בהובלת הפרויקט business & stage  - תוכנית ההכשרות החוויתית של ZOA (בית ציוני אמריקה) המשלבת הנחייה מקצועית ושחקנים מהשורה הראשונה בישראל.

סמינר "קולאז' ניהולי" –ארבעה נושאים שכל מנהל צריך לדעת >>>

מכירות ופרזנטציה, מינוף קשרים עסקיים והבאת לקוחות חדשים, התמודדות עם קונפליקטים ושחיקה

 

 
תואר 3:דוקטורנט חוקר מוסד לימודי:פקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798