חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
22/09/2018
 
 
 
CCO - מקצוע העתיד - Chief Collaboration Officer
חזור לרשימה
 
תאריך: 23/10/2012
כותב: עמרי גפן
כתובת דוא"ל:  inbal@gevim.co.il
 
החברה האנושית, בשלב זה של התפתחותה, הגיעה להכרה מאד ברורה שיש לגביה הסכמה מקיר אל קיר, מחוף אל חוף: שיתוף פעולה אינו עוד בגדר המלצה. מדובר בכורח. במרכיב הכרחי בכל תהליך ובכל מערכת.

הסיבות לכך רבות, ומספיק אם נציין כאן חלק מהמגמות המרכזיות האופייניות לתקופתנו - שינויים מהירים, אי וודאות, תלות גדלה בין המגזרים, גלובליזציה, רשתות חברתיות, השטחת ארגונים וניהול מטריציוני, צמצום משאבים, תחרותיות ועוד. על בסיס זה נוצרות שותפויות, מיזוגים בינלאומיים, ושיתופי פעולה בבחירה או מתוך חוסר ברירה. יותר ויותר נמצא כי שיתופי פעולה ושותפויות מהווים חלק מאסטרטגיה של צמיחה עסקית, מנכ"לים של ארגונים מתעדפים  "סינרגיה" כערך מוביל, ובכירים במערכת הבטחון שואפים לקדם את תפיסת ה"שילוביות".

כאשר בוחנים את הדברים בשטח, הפער בין הכוונה וההצהרה למעשה גדול ומטריד. ארגונים חסרים את התרבות הארגונית הנדרשת. מנהלים חסרים את ה - MIND-SET המתאים ואת הכלים הנדרשים לשיתוף פעולה אפקטיבי. מרבית המנהלים יטילו את האחריות והאשמה על כשלון שיתוף הפעולה על הצד האחר. במערכות רבות שיתוף פעולה בינוני ומטה נתפס כמשהו לגיטימי וחלק מהמציאות שאותה לא ניתן לשנות, עם אמירה מאד שכיחה: "המצב לא מזהיר אבל למדנו לחיות עם זה"...

המחירים כבדים. החל מהיעדר שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה, שגורם לעיכוב פרויקטים לאומיים ולבזבוז משאבים, דרך אסון הכרמל, רכבת ישראל הנעדרת שיתוף פעולה בין הועד להנהלה (בלשון המעטה), ועד למה שקורה בכל ארגון ומשפיע ישירות ובעקיפין על כל תהליכי העבודה.

המציאות דורשת לייצר מענה מקצועי ומעמיק לצורך למקצע את כל התחום של שיתופי פעולה ושותפיות. חלק מן המענה הינו ביצירת תפקיד חדש. כל ארגון צריך מומחה לשיתופי פעולה. בעברית זה נשמע רע - "משת"פ"... יתכן וזה משקף חלק מהתרבות שלנו, שבמובנים רבים מהווה אנטי-תזה לשיתופי פעולה. באנגלית זה נשמע נכון - CCO - Chief Collaboration Officer. גם בישראל, ובודאי בעולם, ארגונים רבים משתמשים במונחים המקובלים לבעלי תפקידים - CEO, CFO וכדומה. לכן ברור כי CCO יתקבל באופן טבעי ביותר.

במערכות רבות את התפקיד מבצעים כיום המנהלים. הם מצופים לנהל את המערך שלהם ולשפר את שיתופי הפעולה שלהם עם עמיתיהם. אולם גם אם זה קורה יותר מבעבר, עדיין נדרש גורם שיראה את התמונה הכוללת ויוביל תהליכים מקצועיים בתחום. למנכ"לים עצמם אין את הזמן והמשאבים הנדרשים לצורך התמסרות מלאה למשימה.

מה כולל התפקיד?
• סיוע בבנייה סדורה, ממושמעת ומקצועית של ממשקים ושיתופי פעולה – בתוך הארגון ועם מערכות אחרות.
• טיפול מקצועי ומניעתי בממשקים בעייתיים ושחרור צמתים תקועים.
• זיהוי הזדמנויות אסטרטגיות לשיתופי פעולה ושותפויות.
• סיוע בתהליכי קבלת החלטות בכדי להגדיר כניסה לתהליכים של שיתופי פעולה (חשוב לזכור כי מדובר באמצעי ולא במטרה. לעתים כלל לא נכון להיכנס לתהליך מסוג זה).
• ניהול קונפליקטים בצומתי הממשק.
• ליווי בעלי תפקידים שונים בייעוץ לניהול ממשקים, שיתופי פעולה ומשברים.
• הטמעה ארוכת טווח של תפיסות שיתופיות ומתודולוגיות סדורות לשיתופי פעולה במערכות בהן מתקיימים תהליכים.
• העצמה ורתימת כל הגורמים לצורך תהליכים אפקטיביים וחיסכון במשאבים.
• ליווי תהליכי מו"מ חיצוניים.
• העצמת שיתופי הפעולה החיצוניים ע"י שותפות ברשת CCO.
מובן כי לתפקיד מסוג זה נדרשת גם הכשרה ייעודית.

מי בארגון אמור לקחת תפקיד זה?
אם רוצים להתייחס לעניין ברצינות, מעבר להכשרה מקצועית חייב להתמנות לתפקיד אדם בכיר, המחובר לאסטרטגיה ומדווח ישירות לראש הארגון. נשאלת השאלה מדוע לא להסתמך על בעלי תפקידים קיימים ורק להרחיב את הגדרות התפקיד שלהם?

המועמד הטבעי ביותר הינו מנהל משאבי האנוש של הארגון - HR. רבות מהתכונות ומהיכולות הנדרשות ל - CCO אמורות להיות גם למנהל ה - HR, כולל הבנה עמוקה של תהליכים, רגישות ויכולות בין אישיות גבוהות, כלי הערכה ועוד. מועמד אחר הינו מנהל המידע והלמידה של הארגון, ה - CIO - Chief Information Officer. לבעל תפקיד זה אמורה להיות ראייה ארגונית רחבה ותפיסה מדויקת של ממשקים בין יחידות שונות. אפשרות אחרת הינה להרחיב את תפקידו של מנהל התפעול של הארגון, ה - COO - Chief Operation Officer. לרוב מדובר באדם מאד מרכזי ומוביל בארגון. מנהל הכספים, ה - ה - CFO - Chief Finance Officer, מהווה אפשרות פחות טבעית, אולם לפחות בארגונים עסקיים התפקיד הינו בכיר ומרכזי, ושיתופי הפעולה נועדו להגדיל את הערך לארגון. האסטרטגיה של הארגון בהחלט עשויה לחבר בין התפקיד הקיים לחדש. כך למעשה נכון לגבי כל התפקידים הקיימים שנסקרו כאן.

אולם, שילוב עם תפקיד קיים לא יאפשר שינוי פרדיגמתי. במקרה הטוב, תחום שיתופי הפעולה יקבל מקום משני לנושא המרכזי של בעל התפקיד. שינוי משמעותי מחייב מהלך דומה למה שקרה בדיסציפלינות חדשות שהתפתחו לאורך השנים, כולל הגדרה בהירה, בידול בכלים ובהכשרה, ומיצוב ברור במערכת. מה שברור לנו היום לא היה כך לפני מספר שנים או עשרות שנים לגבי מגוון תפקידים. האם ניתן כיום לחשוב על מנהל התפעול כאחראי גם על תהליכי בקרת האיכות (QA)? האם המנכ"ל יכול לעסוק בנושאי מש"א? התשובות לכך ברורות כיום. אותה בהירות תהיה בעתיד לגבי תפקיד ה - CCO. יהיה בעל תפקיד מוגדר, אחראי ומומחה לתחום זה.

גם אם בשנים הקרובות ישולב תפקיד ה - CCO עם תפקידים אחרים בארגון, הרי שהמינוי והאחריות יחייבו הכשרה ייעודית. הכשרה זו כוללת מודלים מקצועיים של שיתופי פעולה, כלים של מו"מ אינטגרטיבי וגישור, מומחיות בניהול תהליכי דיאלוג ובניית הסכמות, הבנה מעמיקה ויכולת שימוש ברשתות חברתיות, ניהול דיונים וישיבות ושליטה גבוהה מאד ביצירת אינטראקציות אפקטיביות. מכלול זה יורחב ויועמק לאורך השנים, ומקבלי ההחלטות יבינו כי מדובר במקצוע ובדיסציפלינה שעומדת בפני עצמה. 

מה החזון?
לי אין ספק כי תוך כחמש שנים, בכל ארגון גדול יהיה CCO. הכוונה לכל משרד ממשלתי, לכל זרוע בטחונית, לכל חברה ומפעל, לכל ארגון עסקי גלובאלי ולכל רשות מקומית. תוקמנה רשתות של CCO עם קשרים הדדיים חזקים ויכולת לקדם שיתופי פעולה אפקטיביים בין הארגונים. עם השנים, הכשרת CCO תהפוך להיות תואר שני עם מקום של כבוד באוניברסיטאות המובילות. בישראל החלו לאחרונה הניצנים הראשונים של מגמה זו.


* התפרסם במגזין סטטוס - ספטמבר 2012
כתב : עמרי גפן - יו"ר קבוצת גבים ומומחה בינ"ל לשיתופי פעולה.

www.gevim.co.il

 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798