חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
17/06/2019
 
 
 
הקשר בין דינמיקה צוותית, התפתחות אישית ופענוח ציורים וכתבי יד.
חזור לרשימה
 
תאריך: 12/12/2012
כותב: יליב בוקבזה
כתובת דוא"ל:  yaliv@yaliv.com
 
דמיינו לעצמכם אחה"צ שגרתי בסניף בנק...
העובדים מעונבים, אורות הניאון מקפידים להאיר את המספרים כדי שלא ייעשו טעויות, תנועה בלתי פוסקת של אנשים, חשיבה ריאלית מאומצת ומנהל סניף שדואג שהמכונה הענקית תעבוד כשורה.
בשעות הערב, אחרי יום עבודה מתיש ולחוץ, נשארים מנהלי המחלקות כדי לדבר על תכניות העבודה לרבעון הקרוב, על השולחנות מונח כיבוד קל.
העובדים מתיישבים, מפשילים שרוולים ומתחילים... לצייר

לא, זהו לא מדע בדיוני.
בעשור האחרון צפיתי בהנאה במנהלי בנק, עובדי הייטק, צוותי מכירות, אנשי תחזוקה, מורות, מנהלי חשבונות ואנשי מחשבים- יושבים ומציירים.

בתוך דקות ספורות המבוכה מפנה את מקומה להנאה ילדית שבהמשך התהליך תורמת להסרת מסיכות ולתחושת חוויה משותפת בין המשתתפים. אורות הניאון הופכים לשוליים, הבגדים המעוצבים לא מפריעים ללכלך את הידיים בהנאה, הצחוק המתגלגל ששמור לפורומים פחות פורמליים יוצא החוצה תודות לצבעים ובסיום הסדנה יכול הצוות להתפאר במספר רב של ציורים מעשה ידיו.

הציור ככלי לאבחון וטיפול

הציור הוא חוויה חושית וקוגנטיבית המאפשרת לנו את החופש לבטא את עצמינו באופן ישיר ובלתי אמצעי, ללא צורך בניסוחים מדוייקים, הגיוניים ומובנים. אנחנו משתמשים בחושים (חוש הראייה, המישוש, הריח, ואצל ילדים גם הטעם), בתנוחת הגוף, ביכולות הריכוז והלמידה שלנו, ובתנועה שלנו במרחב כדי ליצור עולם שלם של דימויים וסמלים, ליצור יש מאין, ולברוא על הדף את העולם כפי שאנחנו חווים אותו. במקרים רבים חווית הציור, כאשר האדם שקוע בה לחלוטין, מביאה לכדי בהירות מחשבתית ורגשית, פורקן, תחושה של "טעינת מצברים" ואפילו קתרזיס.    

ילדים מתחברים לציור בדרך האינטואיטיבית המיוחדת להם, ומבטאים דרכו עולם שלם של מחשבות, רצונות, כישורים, קשיים, שאיפות כמוסות, יצרים ודפוסים התנהגותיים, מחשבתיים ורגשיים.
עם השנים חווית היצירה של רבים מאיתנו "מתלכלכת" בשיפוטיות, ביקורתיות, הגדרות חברתיות של "אומן" או "צייר" ורובנו זונחים את הציור ככלי לביטוי אישי לטובת "מה שאנחנו טובים בו באמת".

מנסיוני כמנחת סדנאות מודעות דרך עבודה עם צבעים, הפגישה המחודשת עם קסם הציור משמחת ומרגשת. צעירים ומבוגרים, נשים וגברים, אנשים מכל שכבות האוכלוסיה, מתחברים מחדש לדמיון, ליצירתיות, לתקשורת עם עצמם, ואף להומור שהם מוצאים בתהליך הציור.

" הצבע הוא חיים. עולם ללא צבעים נראה מת. חוקים וכללים עיוניים עשויים לשמש סימני דרך בתהליך העיצוב הצבעוני, אך אין התכנון המחושב יכול להיות גורם מכריע. חשובות ממנו התחושות, כי בעזרתן ניתן להבין גם את הבלתי רציונלי והמטאפיסי, שאינו ניתן להגדרה הגיונית מדויקת. הכללים העיוניים של העיצוב יכולים לשמש לכל היותר כאמצעי, המוביל אל פתחו של עולם היצירה החדש." (יוהנס איטן, 1967-1888)

בנוסף, הציור ידוע ככלי אבחוני השלכתי. זיגמונד פרויד וביתו אנה, יצרו את המושג "השלכה" כאחד ממנגנוני ההגנה הנפוצים בהם אנחנו משתמשים כדי להגן על עצמינו מדחפים, רגשות ויצרים שאינם נעימים לנו או אינם מקובלים על הסביבה. באמצעות ההשלכה, אנחנו משייכים את אותם רגשות לאנשים אחרים או "לעולם" באופן בלתי מודע. לדוגמא: אדם המתקשה להכיר בעצמו כתוקפן או אגרסיבי, ייחס את התוקפנות לסביבתו ויאמר שהוא מרגיש מותקף. מכאן, שהמבחנים ההשלכתיים בודקים את ההשלכות שאנחנו מייחסים לגירויים השונים (כתמי הצבע במבחן רורשאך, כרטיסי התמונות במבחן TAT, האלמנטים בציור החופשי, משפטים שעלינו להשלים לפי אסוציאציות ועוד...), ודרכן את תפיסתנו את העולם, את עצמינו, את בני המשפחה, ואת דרכי ההתמודדות שאימצנו לעצמינו כדפוסי התנהגות.

המבחן ההשלכתי הראשון שהיו לו הדים בעולם היה מבחן הכתמים של רורשך (1921), אחריו הגיע מבחן DAP (ציור איש), בנדר (1938), TAT (1943), מבחן האינטליגנציה של וקסלר (1949) ומבחן HTP (House-Tree-Person , 1948) המאבחן את האישיות באמצעות ציור בית- עץ- דמות אדם.

בדומה לכך, תחום האבחון והייעוץ בשילוב פענוח ציורי ילדים מתבסס על הרגשות שהילד משליך על הדף ועל האלמנטים שהוא מצייר.
הציור החופשי מאפשר אבחון מקיף ומעמיק של התכנים הנפשיים של האדם, ובכך מאפשר התאמה מדוייקת של סוג הטיפול/ הייעוץ לו הוא זקוק.

"ציורי ילדים... מהווים מעין מפת ניווט בעולמו הפנימי הרגשי של הילד. באמצעות הציורים מבטא הילד את הקשיים שהוא חווה, כמו גם את הפתרונות להם הוא זקוק..."(מיכל וימר, "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים")

מה בין פענוח כתב היד לפענוח ציורים?

הכתיבה והציור הינן פעולות הדורשות תיאום בין מוח, עין ויד.
התוצאה על הדף היא שילוב של זריזות המחשבה, שפת הגוף (כולל מצב פיזי של חוזק/ חולשת שרירים), יכולת מוטורית, דפוסים קוגנטיביים (הקשורים ליכולות כגון: סדר וארגון, הפרדה בין עיקר וטפל, יכולות אנליטיות ועוד...), מהירות תנועה, תכנים נפשיים שמצויים אצל האדם ועוד עשרות פרמטרים המרכיבים את האדם על גופו, נפשו ורגשותיו.

הציור, החל משלב השירבוט (גילאי 1.5- 2.5) ועד לציורי מבוגרים מאפשר לאדם להביע את עצמו באופן ספונטני, באופן שמאפשר לו להתמודד עם רגשות, חששות, שאיפות, פנטזיות, מחשבות, דימוי עצמי ועוד. הדגש בסדנאות שאני מנחה, כמו גם בפענוח ציורים וכתבי יד, הוא על התהליך ולא על התוצאה. ולכן האבחון יהיה ע"פ הסימנים הגרפיים ופחות ע"פ תוכן הציור/ הטקסט. מבחינה זו, אבחון כתבי יד דומה במהותו לאבחון ציורים. בשניהם נבדוק מה מידת הלחץ המופעל על כלי הכתיבה/ הציור, רמת הארגון על הדף, אחוז השטח הצבוע/ הכתוב מול השטח הריק, נאפיין את התנועה של הקו ואת מהירותו, נבדוק את איכות הקו (האם הקו קטוע, רציף, מולחם וכדומה) ונצליב בין מספר רב של משתנים כדי לבסס את קווי האישיות הייחודיים של הכותב/ המצייר.

ההבדל העיקרי בין כתיבה לציור נעוץ בעובדה שכולנו למדנו לכתוב ע"פ התקן המקובל בבתי הספר,  בעוד שציור לא נלמד ע"פ תקן מסויים שכולם מתאימים עצמם אליו.

ולכן מגיל צעיר מאוד נראה ביטוי אישי וייחודי בסגנון הציור, בעוד שבכתב יד לוקח מס' שנים עד שאישיותו של האדם תבוא לידי ביטוי.

נקודה נוספת שהופכת את הציור לכלי מדוייק ועוצמתי לאבחון רגשי היא שהציור הוא ראשוני.

תחושת הנוחות מאפשרת להעביר אל הדף מנעד רחב של רגשות, כולל תחושות שהילד חווה כלא מקובלות חברתית או רגשות שמשפחתו הקרובה לא מעודדת את ביטויים.

בשלב שבו האדם מגיע לבגרות גרפית, והוא שולט במיומנות הכתיבה באופן שמאפשר לו להעביר את הריכוז מהטכניקה אל הביטוי האישי, ניתן למצוא התאמה בין התכונות העולות מכתב היד לאישיות המשתקפת בציורים.

דוגמא:
בדוגמא שלפנינו אישה כבת 40. מכתב היד נתרשם שמדובר באישה תוססת, יוצרת קשרים חברתיים בקלות, מתעניינת בתחומים רבים וגם קופצת מאחד למישנהו בקלילות ובמהירות (בין השאר: אותיות בזוית משתנה, מהלך שורות גלי, כתב עם תנופה, גודל כתב בינוני- גדול, רווחים גדולים בין המילים)
יחד עם זאת, כיוון שהיא פועלת מתוך "תחושות בטן" וצורך בתוצאות מיידיות, היא מתקשה לתכנן לטווח ארוך ולהתמיד, ופעמים רבות מסתובבת סביב המטרה ולא מגיעה אליה.
תחושה זו יוצרת אצלה צורך בעוגן, בוודאות, שהיא מתקשה ליצור ביומיום.


 
גם בציור העץ של אותה אישה נמצא ריחוף מעל הקרקע ללא עוגן ואחיזה יציבה (הגזע אינו נוגע בקו הדף ואין קרקע שמחזיקה אותו), תזזיתיות וורבליות שבאה לידי ביטוי בעיקר בקשרים חברתיים ופעלתנות בעשייה היומיומית  (צמרת העץ מסולסלת ומשתבללת, גדולה, מושקעת ותופסת את רוב הדף)


 

ציור יכול להיות גם מראה מרתקת למערכות יחסים ודינמיקה בין צוותים.

אחד התרגילים הפשוטים והעוצמתיים שיכולים לתת תמונת מצב מדוייקת ומקיפה של הדינמיקה המאפיינת את הקשר הזוגי שלכם, למשל, דורש בריסטול בגודל רבע גליון וצבעים.

אני אוהבת להשתמש בבריסטול שחור ובצבעי פסטל יבשים, המתקבלים על הבריסטול השחור בגוונים עזים וניתנים לשימוש במגוון טכניקות המעידות גם הן על קווים לאישיותו של המצייר.

ההוראה היא פשוטה: ציירו ציור משותף על אותו הדף, בדממה מוחלטת.

חוסר השימוש במילים בתרגיל זה הוא קריטי למהות התרגיל. ללא מילים, לא תוכלו לתכנן את העבודה המשותפת הן מבחינת תכני הציור והן מבחינת חלוקת שטח הבריסטול, לקבל החלטה על הצבעים שישלטו בציור ועוד. כך, תהליך הציור עצמו ישקף את התקשורת ביניכם.

מי קובע את הטון? האם יש דפוס חוזר בו האחד תמיד יוזם והשני מגיב? (הטיפוס המגיב יחכה בד"כ שהצד השני יתחיל בציור אלמנט כלשהוא, ורק אז יתחיל לצייר בעצמו)

האם אתם יוצרים יצירה משותפת או עסוקים כל אחד בציור של עצמו על אותו הדף? באיזו מידה אתם מרשים לעצמכם להתערב זה בציורו של זה, וכיצד כל אחד מכם מרגיש עם ההתערבות הזו?

נסו לבצע את התרגיל הנ"ל עם צוותי עבודה שאינם מתפקדים כהלכה, עם ילדים שמתגלה ביניהם בעיית תקשורת כזו או אחרת (כן, גם במריבות בין אחים בגילאים שעדיין קשה להסביר במילים את התחושות), עם בני הזוג וסתם כתרגיל מרתק וחווייתי במיוחד (עם חברים, בני משפחה ועוד).

השמירה על השקט המוחלט במהלך הציור תפגיש אתכם עם ערוץ חדש ומרענן של תקשורת, דרך נוספת להכיר את עצמכם ואת האדם שמולכם.

המסע האישי שלי
המסע האישי שלי להבנת נפש האדם החל בגיל צעיר, עם שאלות בלתי פוסקות על פשר הבחירות שעושים אנשים מסביבי והמניעים להתנהגות כזו או אחרת. אני זוכרת את עצמי מציירת שעות על הקירות בחדרי (ותודה להוריי שאיפשרו זאת...) ומגלה שהציור עוזר לי למצוא את התשובות.

המפגש עם הדף, הביטוי שלא דורש התנסחות מדוייקת, היכולת להתרכז בתהליך ולאו דווקא בתוצאה, הביאו לשקט וריכוז מדיטטיביים.

בהמשך דרכי נפגשתי עם אסירות בנווה תרצה כחלק מלימודי הקרימינולוגיה, עבדתי עם נפגעי נפש במסגרת שילובם בחברה, נחשפתי לעוצמות הציור האינטואיטיבי, השתלמתי בסמינר הקיבוצים בנושא "ציור ככלי טיפולי וחינוכי", הוכשרתי כגרפולוגית במכון "חנה קורן" וגיליתי את העולם המופלא של ציורי הילדים ב"מרכז הישראלי לפענוח ציורי ילדים" של מיכל וימר.

במהלך השנים סללתי את הדרך שלי להנגשה של הציור ככלי להתפתחות והעצמה לכל אדם באשר הוא, וככלי פשוט ועוצמתי לארגונים וחברות, בהם הכלים האבחוניים נוטים להיות אנליטיים, מספריים ומובנים. חוויה אישית וקבוצתית יצירתית, לא שגרתית, שלא נעזרת כמעט במילים, מביאה לתובנות גם ברמת הארגון ומקדמת תהליכים שתוצאותיהם ניכרים לאורך זמן.
   
 
   


על הכותבת:
יליב בוקובזה- גרפולוגית, יועצת ומנחת הורים בשילוב פענוח ציורים וכתבי יד
050-3248497  08-9915190   e-mail:
yaliv@yaliv.com

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798