חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
18/09/2019
 
 
 
רכבים בשנת 2013 קניה, השכרה, ליסינג מה צפוי לקרות בשוק?
חזור לרשימה
 
תאריך: 07/02/2013
כותב: דורון לב
כתובת דוא"ל:  doronlevg@gmail.com
 
שיקולי מנהלי רכש וכספים באירגונים גדולים לגבי רכב צמוד לעובדים עברו כמה טלטלות עזות בשנתיים האחרונות, ועוד היד נטויה.
האם כדאי היום לאירגון לרכוש צי רכב מהיבואן? או להמשיך בכוון ליסינג תפעולי? ואם לרכוש אז האם לעשות זאת בעיסקה מימונית או בעיסקה מעורבת של מימון ותחזוקה.


התשובה המתחכמת והנכונה גם במקרה הזה היא "תלוי"...
לפני כן  הבה נסקור בקצרה את קורות שוק הרכב בעת האחרונה.

השינוי בשווי שמוש לרכב צמוד
החל משנת 2010 כל נושא קבוצות רכב  לצורך שווי שמוש עבר מן העולם ובמקומו הוכנסה השיטה הליניארית שהפכה את  הרכב הצמוד ליקר ועל גבול הכדאיות לעובדים, במיוחד לרכבים מקבוצה 2 הישנה. בקבוצה זו שווי המס קפץ בכ850 ₪. עקב כך עובדים רבים יותר מוותרים כיום על רכב צמוד בגלל שיקולי מס.

אינטרגציה אנכית בשוק הרכב
2010 גם סימנה גם סוף העידן של ההפרדה בין חברות הליסינג הגדולות מול יבואני הרכב. האיחוד של UMI  ואויס, והכניסה של שלמה סיקסט לתחום יבוא רכב (אופל), הותירה למעשה רק את אלדן ואלבר ללא מותג רכב 4 גלגלי ביבוא עצמי, ואת צ'מפיון ויוניון מוטורס ללא חברת ליסינג משלהן. כל שאר היבואנים הגדולים משתמשים היום בחברות ליסינג המקושרות אליהן כזרוע מכירה לכל דבר ועניין, ומורידות בשל כך את רווחיות שוק הליסינג למינימום.

עליית מחירים והמס הירוק
מנבאי השחורות בענף הרכב טוענים ש 2013 תהיה שנה שבה המחירים יטפסו כלפי מעלה בצורה משמעותית. אני נוטה להאמין שהצדק איתם.  הסיבה המוצהרת היא שחברות כמו יונדאי וקיה שהגדילו את נתח השוק שלהם בישראל על חשבון מחיר אטרקטיבי, יעלו מחירים בהדרגה על מנת לפצות על מחיר החדירה הנמוך מהשנה שעברה. מצד שני עומד ותלוי הנושא של המס הירוק –  שעוד לא אושר בממשלה אבל צפוי לעבור לאחר הבחירות. מס ירוק הוא הקומבינציה החדשה של הממשלה להעלות מיסים במסווה של ירוק (שווי מס אי אפשר כבר כבר להעלות, מיסי יבוא הכי גבוהים בכל קנה מידה, דלק קשה להעלות, אז למה לא להמציא מס חדש...). בכל מקרה הצפי הוא שהמחירים רק יעלו.

אז מה לעשות ? לקנות במזומן, ליסינג מימוני או ליסינג תפעולי ?
ובכן, תתפלאו אבל השאלה הזו לגמרי לא תלויה בכל הגורמים שהזכרתי לעיל. באירגון ששוקל לעבור מאופצית ליסינג לקניה, חישוב הכדאיות קודם כל ביכולת מימון קניה (תזרים מזומנים) ובשיקולי תשומות בתוך האירגון לנושא רכבים. יבואני הרכב יודעים היום להציע לאירגונים "ליסינג מימוני", אבל כשחופרים לעומק מגלים שמעורב בתהליך גם בנק כלשהו, ובסך הכל מדובר בלקיחת  הלוואה בתנאים סבירים, שמימלא אירגון גדול יכול לקבל באופן עצמאי באותו בנק.

קניה במזומן-  באירגון שיש לו כסף נזיל ומוכן להפריש ממנו לצורך קניית רכבים  יכול להרוויח על המעבר לקנייה ישירה  בין % 15 ל  18% בחישוב תלת שנתי

ליסינג מימוני - בשנה שעברה בדקתי עבור  עבור אירגון גדול אפשרות החלפת צי רכב בן 400 רכבים בליסינג מימוני.  המסקנה היתה שההפרש בין ליסינג תפעולי, לקניה מימונית בהסתכלות ל 3 שנים הוא כ 10% לטובת קניה. אבל כשהכנסנו לחישוב את התשומות האירגוניות שבמעבר לצי רכב פרטי שהארגון צריך לתחזק לבד, וגם למכור בעצמו בתום התקופה, ההחלטה הסופית היתה להשאר בשיטת הליסינג התפעולי. ראוי לציין שההצעה המימונית כללה אפשרות להסכם תחזוקה תמורת עלות נוספת.

ליסינג מימוני תפעולי – בעידן החדש של יבואנים המציעים עיסקה מימונית נוצר גם בן כלאים בו היבואן מציע גם עיסקה מימונית וגם הסכם תחזוקה שבו עול השירות ותחזוקת הרכב נישא על כתפי חברת תחזוקה שלעיתים היא צד שלישי ולעיתים חברת בת של היבואן. הסכם תחזוקה כזה מן הסתם עולה כסף ונכנס לתוך התחשיב האלטרנטיבי מול ליסינג תפעולי.

אז מה למדנו ומהו הטיפ למחר בבוקר?

למדנו ששוק הרכב בישראל משתנה לנגד עיניינו וחברות הליסינג כיום הן ברובן יבואנים בתחפושת ,אשר ינסו קודם כל למכור לך את המותג שלהם.
למדנו שהשיקול בשינוי שיטת צי רכב מליסינג תפעולי לקניה בליסינג מימוני או במזומן, הוא גמיש. קניה במזומן אכן כדאית מבחינה כספית אבל מעבר של אירגון לקניה מצריך ניהול מורכב יותר של צי הרכב באירגון.

ועוד למדנו שהשנה כנראה תהיה עליית מחירים בשוק הרכב בין 5%-8% בתלות בכמה גורמים.
כל אלה תחזיות, ואם תשאלו אותי, אני דווקא ממליץ ללקוחותי לא להיחפז ולהכנס לעיסקת ליסינג חדשה בחודש הקרוב ולחכות להתבהרות השוק בחודשים פברואר מרץ.
 


הכותב הוא יועץ אירגוני לחסכון בעלויות בעל תואר שני במנהל עסקים.

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798