חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
19/07/2018
 
 
 
הטמעה- הגן על השקעתך!
חזור לרשימה
 
תאריך: 20/06/2013
כותב: גלית קסלסי
כתובת דוא"ל: 
 
ארגונים ועסקים מבצעים רכישות רבות כחלק מתהליך של צמיחה והתפתחות עסקיים.
תהליך הרכישה מלווה בהשקעת משאבים רבים: משאבים כלכליים (הון), משאבים אנושיים (כוח אדם), משאבים חומריים (מכונות, ציוד). המטרה היא בסופו של דבר- להצעיד את העסק או הארגון להשגת היעדים הנדרשים. 
המוצר החדש הגיע, תתחדשו!


נשאלת השאלה האם בזה מסתכמת הרכישה שביצענו?
בואו נבחן את הדברים,
ניתן לראות סוגים שונים של רכישות:

  • ידע 
  • מערכות ממוחשבות 
  • תהליכי עבודה 
  • נהלים 
  • תפיסות עסקיות 
  • שינויים במבנה ארגוני
  • שינויים במרכיבי תפקיד

מטרת רכישת ה"מוצרים" החדשים היא להקנות לעסק או לארגון ידע חדש, לייצר שינויי תפיסה, לבצע שינויים פנימיים וחיצוניים על מנת להתייעל ולעמוד בתנאי השוק התחרותיים. רכישות מהסוג הזה הינן רכישות כבדות משקל: הן מבחינת העלויות והן מבחינת המשאבים הנדרשים על מנת לבצע את השינוי. לכן כל עסק או ארגון אשר מכניס "מוצר" חדש, מן הראוי שיגן על ההשקעה שלו.
תהליך הרכישה או השינוי אינו מסתיים רק בהכנסת ה"מוצר" החדש לארגון, אלא ממשיך בלימוד העובדים והמנהלים בעזרת הדרכות או סדנאות (על פי הצורך) ומסתיים בתהליכי יישום והטמעה.

מהי הטמעה?
הטמעה הינה תהליך בו הארגון או העסק משקיע מאמצים מרוכזים ביישום השימוש ב"מוצר" החדש שנרכש בארגון או בעסק הן אצל העובדים והן אצל המנהלים. הטמעה נדרשת כאשר מתבצע שינוי מהותי, תפיסתי או מקצועי. השקעת מאמצים משמעותה גיוס כל הגורמים הרלוונטיים: מנהלים/מומחי תוכן/אנשי מקצוע על מנת להיות בשטח ולסייע בהטמעת ה"מוצר" החדש.
מטרת ההטמעה היא לייצר מצב בו כל עובד/מנהל בארגון משתמש ב"מוצר" החדש שנרכש כחלק משגרת יומו. הטמעה אינה חייבת להיות מורכבת ומסובכת, אך היא דורשת נוכחות של מנהלים/גורמים מקצועיים רלוונטיים אשר נמצאים בשטח כדי לוודא יישום של "המוצר" החדש. בהטמעה נסתייע בגורמים פנים ארגוניים-אנשי מחשוב, מדריכים ומנהלים. לעיתים נדרש להסתייע במטמיעים חיצוניים אשר להם יש את הידע הדרוש לבצע הטמעה כאשר היא מורכבת ורחבת היקף.

איך עושים זאת?
בואו נבחן כמה דוגמאות מעניינות:
כניסת מערכת חדשה בארגון
לעיתים הכנסת תוכנה/מערכת חדשה בארגון יוצרת שיבושים לא מעטים. לעיתים השיבושים נובעים מחבלי לידה טבעיים של כניסת מערכת חדשה- תקלות, באגים, תרחישים אשר לא נצפו מראש על ידי מפתחים ויש צורך לבצע שינויים והתאמות חדשות, על מנת לאפשר השתלבות תקינה של המערכת בצורה טבעית בשגרת העבודה. לעיתים ישנם קשיים הנובעים מתפעול שגוי של המשתמש מפאת חוסר ידע שהרי המערכת היא חדשה (היה רגיל למשהו אחר).

מה עושים?
יצירת מנגנוני תמיכה- ארגון/עסק  חייב לייצר מנגנון בו לעובד יש כתובת ישירה לפנות אליה על מנת לטפל בקושי שעולה או להסביר כיצד לתפעל את המערכת במידה ולא ברור. המנגנון יכול להיות בדמות נציג תמיכה מקצועי אשר מסתובב בשטח בין העובדים בימים הראשונים, או נציג תמיכה טלפוני. ככל שהתמיכה תהייה יותר אינטנסיבית ומלווה בימים הראשונים, כך המערכת תקלט מהר והעובד ישתמש בה בצורה טובה ויעילה. חשוב לזכור כי ללא יצירת מנגנון התמיכה אשר מאפשר בעצם את ההטמעה של השימוש הנכון והיעיל במערכת - ההשקעה הכספית האדירה אשר הושקעה עלולה לרדת לטמיון והמטרה לשמה נרכשה התוכנה לא תושג כראוי.
 שינוי תפיסה בעסק/ארגון
שינוי תפיסת שירות פנים/חוץ,  טומן בחובו לא מעט קשיים. שינוי מסוג זה מייצר לעיתים חוסר נוחות אצל העובד שהרי כרגע הוא נדרש לשינוי של הרגל/התנהגות, חשיבה, תהליכי עבודה.  חוסר הנוחות בה נמצא העובד אינו מאפשר לו להתפנות ליישם את השינוי לו הוא נדרש.

מה עושים?
משמשים מודל לחיקוי- כל הדרגים בהנהלה הבכירה והזוטרה חייבים לדבר בשפה/תפיסה השירותית החדשה, לשמש דוגמא אישית לעובדים, וליישם הלכה למעשה את עקרונות השינוי.

לסיכום,
שינוי יתרחש רק כאשר נגרום לו להתרחש, עובד לבדו אינו יכול לבצע את השינוי- יש ליצור עבורו מנגנוני הטמעה איכותיים אשר יאפשרו השתלבות טבעית ומהירה של המוצר החדש. הטמעה תהייה אפקטיבית ואיכותית כאשר היא תשתלב בצורה כמעט בלתי נראית בשגרת יום העובד/מנהל ללא הפרעות ויצירת רעשים בסביבת העבודה.

זכור! הטמעה היא ההגנה שלך על ההשקעה שלך!
בהצלחה,



הכותבת : קסלסי גלית, מאמנת, מפתחת ומנחה בכירה בחברת : 100Men – אימון להצלחה , החברה המובילה לפיתוח ואימון עסקי וארגוני.

לאתר החברה : www.100Men.org.il קישור לעוד טיפים נוספים : עצות וטיפים מועילים


 
תואר 1:B.A חינוך וסוציולוגיה מוסד לימודי:אוניברסיטת בר-אילן
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798