קורס הורות במתנה (ללא עלות) ,שעור מספר 2 : מתי בפעם האחרונה התייעצתם או ביקשתם עזרה מילדכם?

שיתוף
שיתוף הוא דרך השתייכות. הכוונה בשיתוף היא לשתף ברגשות, בחוויות ובעשייה.
כמובן ששיתוף כזה מותאם לגיל הילד ולהבנתו.
כשההורים משתפים את הילד בחוויותיהם, ברגשותיהם ובמעשים שלהם הם מאפשרים לילד היכרות יותר קרובה ויותר אינטימית עם ההורים.
באמצעות השיתוף הילד לומד להכיר את ההורה לא רק בתפקידו ההורי.
הילד לומד להכיר את ההורה כאדם. לכן, השיתוף הוא ערוץ תקשורת נוסף.
כשאנו משתפים את הילד עולה ההסתברות שהוא גם ישתף אותנו,
וכך בדרך של מודלינג  ערוץ התקשורת מתרחב.

היות והורים משמשים מודל לחיקוי לילדיהם עולה הצורך באיזון תכני השיתוף .
הורים יאזנו בין תכנים המביעים רגשות חיוביים לעומת תכנים המביעים רגשות שליליים.

בהמשך למודל התנהגות הילד ניתן לומר שמסקנתו של הילד כתוצאה מהשיתוף היא :
"אני קטן אבל בעל ערך. עובדה, הוריי משתפים אותי. וכשהם עושים זאת אני חש גאווה , נעים לי שהם רואים בי פרטנר שחולקים איתו חוויות."

כשההורה משתף את ילדו ,הילד מתאמן בהקשבה. זווית הראייה של הילד מתרחבת והוא מתאמן ביציאה מהמרחב האגוצנטרי שלו לעבר ראית האחר.
זו התפתחות משמעותית שתכין אותו לחיים היטב.

אני רוצה לספר לכם עם אם שהגיעה לאסוף את ילדה מהגן, והתאפקה מלשאול אותו מה היה, איך היה ומה אכל. לחילופין, היא שיתפה אותו במשהו מעניין, מתסכל, משמח וכו' שקרה לה במשך היום. אם היא תנהג כך, ירבו הסיכויים שאף הוא ירצה לשתף אותה.
כך נוצר דפוס שכשנפגשים מספרים אחד לשני את חוויות היום המשמעותית.
זוהי אינטימיות.

בנוסף, אני רוצה להמליץ לכם לקחת את ילדיכם לבקר במקום העבודה. אני מדגישה שזה ביקור. מטרת הביקור היא שהילד ייחשף למקום העבודה שלכם ולאנשים שעובדים אתכם. אם תשתפו את ילדיכם יבין הילד על מי מדברים ועל מה מדובר.

התייעצות
יתרונותיה של ההתייעצות זהות לזה של השיתוף. ובכל זאת ההתייעצות בשונה משיתוף מאפשרת חוויה יותר רחבה ואקטיבית. בעוד ששיתוף מאפשר לילד לחזק את יכולת הקשבתו לזולת ההתייעצות מאפשרת גם הקשבה גם שקילה משותפת של  ההתרחשויות ודרישותיהן. וגם קבלת החלטות וחלוקת תפקידים.

דמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה:

לעת ערב ההורים חוזרים הביתה עם ילדיהם. הילדים מבקשים לשחק במונופול שהוא כידוע לכל משחק "שואב זמן". ההורים מתייעצים ואומרים:" עכשיו כבר השעה שבע , בתשע אתם אמורים להיות במיטות, צריך להכין ארוחת ערב, להתקלח ,לסדר מערכת איך לדעתכם נספיק?"

הילדים וההורים חושבים על איך מתגברים ביחד על "הזמן קצר והמלאכה מרובה" וכך אפשר שיזדרזו, שיעזרו להורים להכין ארוחת ערב ושישחקו מונופול עד לשעה 20:50.

כך נוצרת אווירה של מילוי משימות והתגברות על מכשולים ביחד.

בקשת עזרה ועוצמת חשיבותה
בקשת עזרה כפי שלמדנו מהמפגש הראשון על תחושת השייכות, מאפשרת לילד תחושת נחיצות.  היות ומדובר בבקשה ההורה מתבקש לכבד גם סירוב. שהרי סירוב הוא תגובה אפשרית לבקשה כלשהי (אם מדובר בבקשה ). כשאנחנו מכבדים גם את הסירוב אנחנו מאפשרים לילד להיות במקום של בחירה, תורמים להתפתחות אוטונומית ומכשירים את הקרקע להיענות בפעם הבאה שנבקש.

אם כן אנחנו אמורים לא רק לחזק את היענותו של הילד לבקשת העזרה, לא רק לחזק את מעשה התרומה אלא גם לכבד סירוב.

לסיכום
אני רוצה להדגיש שוב את החשיבות שאני רואה בהתנהלותנו היומיומית מול ילדינו. זכרו שילדינו מתחזקים ומושפעים מכל מעשה ומשפט שאנו אומרים, וככל שנשתף אותם ונתייעץ איתם יותר, הם יתעצמו וילמדו להתנהל נכון יותר עם סביבתם.


© כל הזכויות שמורות.

קורס הורות מועבר על ידי ליאת זלצר, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מרצה ומנחת קבוצות
לקראת יום המשפחה  ויום האישה  ליאת מעבירה הרצאות וסדנאות יישומיות
בנושאי משפחה וזוגיות, קריירה, העצמת נשים ותקשורת בין אישית
www.liatzelzer.co.il   052-3927824   liat_tttt@walla.com

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798