מאיפה אתם מקשיבים? התבוננות חדשה בהקשבה

למה? כי אנו מעוצבים מפילטרים שמסננים הקשבה. כל מה שאנחנו אומרים או עושים קשור לפילטר כלשהו בו אנו משתמשים בהקשבה שלנו. הפילטרים הם מין נוסחאות שירשנו או סיגלנו לעצמנו.
הנוסחאות מורכבות מאמונות שלנו, הנחות שלנו, תפיסות שלנו ובעיקר הרגלים שלנו.

שימו לב כיצד מתחילה ההקשבה שלנו עוד לפני שאנחנו מתחילים באמת בפעולה.
לעיתים אנחנו רק רואים מספר טלפון מזוהה על מסך הנייד ומיידית מכוונים את ההקשבה דרך ההנחות, הרגלים וציפיות שלנו:

  • "למה יש טלפון מהבית בשעה כזו? בטוח קרה משהו"
  • "אוף, עוד פעם החברה ההיא אין לי כח אליה"
  • "מה הבוס שלי שוב רוצה?"

אנו מנהלים את השיחה מתוך אותה הקשבה, כשלעיתים יכולה היתה להוביל למקום שונה.

שמיעה היא אוטומטית לעומת הקשבה שדורשת מעורבות. כשאנו שומעים אנו אוטומטית מסדרים במגירות:

  • האם אני מסכים או לא מסכים? 
  • האם הוא צודק או לא צודק?
  • מה האינטרס שלו כשהוא מדבר אלי?

אנו עושים הכול כדי לא לתת למשהו חדש ולא מוכר "להיכנס למערכת" כי הוא לא מתאים "לנוסחא". אנו מקשיבים על בסיס ניסיון העבר ולכן, אנחנו לרוב משליכים את סיפור חיינו והפרשנויות שלנו על האחר. 

אדם א': "לא טוב לי בעבודה"
אדם ב':"אז אני מבין שאתה רוצה לעזוב את העבודה שלך"

ברגע שנהיה מודעים להקשבה שלנו ומה אנו מביאים לתוכה, ולא "נכפה" את דרכינו, אמונותינו, תפיסתנו והפרשנות שלנו המתבססות על ניסיון והעבר, נוכל בכל רגע לתת לסובבים אותנו לחוות משהו אחר. לבחור את דרכם ולעצב לעצמם את הדרך ואת העתיד מתוך בחירה אמיתית. בחירה זה חופש והזדמנות להגשמה של כל אחד בדרכו הייחודית.

אנחנו הרבה פעמים לא מבינים למה ילדים לא עושים או בני הזוג לא מבינים? הרי אמרנו... אם רק נבין שהסובבים אותנו מושפעים ממה שאנחנו ולא ממה שאנחנו אומרים. כאן נכנסת הדוגמא האישית במעשים. להיות דוגמא חיה לכל מה שאנו מאמינים בו בחיים. לערכינו ולעקרונותינו. 

בתקשורת בין אישית אנו נוטים להגיב מהר ולסדר הכול בעצה טובה לייעץ מתוך הניסיון. לא פעם שוכחים לעצור בצד ע"מ להבין קודם את הצד השני.
סטיבן קובי, בספרו שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד, מציע מפתח לתקשורת בין אישית אפקטיבית, מאפשרת : קודם להבין אח"כ להיות מובן.
זה מנוגד למה שאנו רגילים, ממש נגד הטבע (אנחנו דואגים קודם כל להיות מובנים/צודקים אח"כ נבין).
ברגע שנבין קודם נפתח אמון ובטחון לצד השני להיפתח. ניתן לו את התחושה כי אנו מקבלים אותו ללא שיפוטיות רק אז נוכל באמת להשפיע ולהיות מובנים.

אני מזמינה אתכם להביא, ככל הניתן, את ההקשבה המודעת לכל סיטואציה. ברגעים מודעים יותר ופחות, הדוגמא האישית, היא זו המשפיעה ביותר על הסביבה הרבה יותר ממילים.

אז מאיפה אתם מקשיבים?


נייד: 054-215-87-15  טלפון: 077-700-54-04  מייל: danaalon@gmail.com  אתר: www.danaalon.co.il

 

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798