הנמר ההודי – נא להכיר Wipro !

סיפור ההקמה וההתפתחות של ויפרו
ויפרו הוקמה על ידי Premji   אשר הפך חברה קטנה של גז שפעלה בבומבי לחברת מיקור חוץ גלובלית. 
ב 1977 החליטה הממשלה ההודית על חוקים חדשים אשר הכריחו את החברות המערביות שרוצות לפעול בהודו  לעשות זאת באמצעות חברות מקומיות .החוקים החדשים הביאו לעזיבת  IBM  את הודו דבר שהשאיר מאחוריה חלל . באותו זמן  החליט  Premji  לפתוח חברת מחשבים. מכיוון שלא היה לו שום מושג בתחום הוא התייעץ עם Sridhar Mitta מנהל טכני מומחה ברשתות  בחברת אלקטרוניקה אשר בבעלות הממשלה הלה ייעץ לו  לא להעיז לפתוח עסק כזה אבל Premji  לא רק שלא קיבל את עצתו של  Mitta  אלא הציע לו לבוא להיות ראש המחקר והפיתוח ( מבלי שגם לו היה תאר במחשבים ) Mitta  קיבל את הצעתו  הלך ללמוד מחשבים ואילו  Premj הלך ללמוד מנהל עסקים.

תוך שנה החברה ייצרה את המיני מחשב הראשון בהודו ויותר מאוחר היא נכנסה לעסקי ה PC   והפכה לחברה המובילה בהודו הן בזכות הטכנולוגיה והן בזכות שרות הלקוחות המעולה שלה. בתחילת שנות ה90  שינתה הממשלה ההודית את החוקים ואפשרה לחברות מערביות להיכנס להודו דבר שהביא לכניסה של חברות הגדולות  כמו GM , IBM , Compaq , HP  .  וויפרו הייתה במשבר ושאלה את עצמה כיצד היא יכולה להתחרות עם החברות המערביות שיש להם מחקר ופיתוח ווליום מכירות חזק. בסיעור מוחות ביניהם הציע   Mitta  למכור שירותים של מקור חוץ לחברות המערביות במחירים יותר זולים.

הרעיון היה רעיון טוב אלא שהחברות המערביות לא הלכו על האופציה הזו מהר מדי וויפרו הבינה שהיא צריכה לרכוש מעמד ואמון של החברות המערביות בשוק ובמסגרת זו החליטה החברה לאמץ את הסטנדרטים לאיכות בינלאומיים ( ISO  Six Sigma   ) (תהליך שנשמע פשוט אך לא היה פשוט כלל)  .השלב הבא היה לחפש לקוחות  Premji  השכיר בית ליד הקמפוס של APPLE    קנה מחשב ופקס והתחיל לשלוח מאות הצעות מחיר לחברות האמריקאיות במקביל הוא אסף לידים מהודים אשר עבדו בחברות אלה ועל סמך אינפורמציה זו יצר קשר עם לקוחות פוטנציאליים.

הפריצה הגדולה של וויפרו הייתה במיזם המשותף שלה עם   General Electric  ב 1991  שמטרתו הייתה למכור ציוד רפואי  בהודו. כאשר  GE רצתה להעביר את חלק מהמחק והפיתוח שלה להודו וויפרו זכתה בפרויקט  בגלל האמינות שהייתה לה בעיני  GE. חוזה ענקי נחתם בין ויפרו ל  HP  ב 1995 .  וויפרו הצליחה לשכנע את הלקוחות שלה שהשירותים  אותם היא מספקת יסייעו לבנייה של היתרון התחרותי שלהם בשוק. וזאת כיצד ?

מודל עסקי תחרותי חדש

ויפרו כמו דל  מחשבים יצרה מודל עסקי חדש המודל שלה התבסס על הנוסחה:

אינטרנט + כישרונות הייטק + עלויות נמוכות =  הזדמנויות עסקיות.

המודל אתגר את הנוסחה המערבית לשירותים של מקור חוץ שהייתה מבוססת על משתנים של אמנות , מקריות ועלויות גבוהות. כוח האדם הרב והעצום של הודו סייע לויפרו  לפתח מודל אשר סיפק לחברות לא רק שירותים במחירים זולים בהרבה מהחברות המערביות  ( כמו   IBM  ) אלא איכות ויעילות שהיו תוצאה של פיתוח תהליכים יעילים (בדומה למכונת ייצור) . המודל זה הפך את האופרציה והתהליכים בחברה לאחד מערכי הליבה של החברה וזה סיפק לה  יתרון תחרותי במתן שירותים לחברות אחרות .

כך למשל אם חברת תקשורת בריטית מעוניינת  בקופסת וידאו דיגיטאלית  מבצעת ויפרו את העיצוב הבסיסי בוחרת את המעבד מארה"ב ,התוכנה מדנמרק ,טיונר מיפן ומבצעת את האינטגרציה בהודו .הנשיא של מחלקת פתרונות  המוצר של ויפרו  Ramesh Emani אומר אנו למעשה אינטגרטורים של המוצרים. אנו מוצאים עבור הלקוח את הפתרונות הכי טובים כך למשל אנו יכולים לשלב עבור הלקוח את הטכנולוגיה מארה"ב ,ייצור בסין ופטנטים מישראל.

וויפרו למעשה יצרה מודל  חדש אשר התחרה במודלים של חברות מקור החוץ המערביות .בהשוואה בין המודלים העסקיים נראה שמקדם הרווח הממוצע של חברות מקור חוץ הודיות עמד ב 2005 על 21.7%   לעומת מקדם הרווח של חברות מקור חוץ מערביות שעמד על%  4.3 .

וויפרו למעשה המציאה מחדש את תעשיית מיקור החוץ  או כמו שהם  אומרים המושג של מקור החוץ יעלם ואת מקומו יתפוס המושג של פעילות גלובלית של חברות אשר בו חברות מחפשות את המקום הטוב ביותר בעולם כדי לבצע כל אחת מהפעילויות שלה ( פיתוח , ייצור ) .המודל של ויפרו הוא מודל מנצח מכיוון שבתפיסה ממוקדת ללקוח היא סיפקה ללקוחות שלה (IBM , Tex instrument , HP GM   )יתרון תחרותי בכניסה  לשווקים זרים כמו סין הודו דרום אמריקה .

ויפרו היא דוגמה לחברה גלובלית אשר הצליחה בשווקים עם תחרות חזקה ועם תנאים משתנים. וויפרו היא גם הסיפור של הודו  שמהווה מקור בלתי נדלה של כישרונות הייטק .נתונים מצביעים על כך שכל שנה מסיימים 120.000 בוגרים במקצועות מדעי המחשב  ו 3  מיליון של מועמדים בתארים לא אוניברסיטאיים ( על פי NASSCOM     ) . מועמדים אלה מרווחים 20% מהשכר של עמיתיהם במערב. חברות ההודיות  למקור החוץ הן ביתרון עצום מבחינת הוצאות בהשוואה לחברות מערביות כמו IBM , EDS , ACCENTURE  .   

חברת הייעוץ גרטנר טוענת  "יש שינוי טוטלי באופן שבו חברות משתמשות בשירותים של IT  אנליסטים  משערים שהערך של שרותי טכנולוגיות מידע בהודו  יגיע ל 60  ביליון דולר"  כך צפוי כוח אדם לגדול ל 2.3 מיליון  עם צמיחה שנתית של 6%- 8%  . ב 2050  הודו יכולה להפוך למעצמת הייטק השלישית אחרי ארה"ב וסין (  גולדמן זאקס ) . 
המודל התחרותי שויפרו  פיתחה מזכיר מאד את מה שהיפנים עשו בתעשיית הרכב לפורד וגנרל אלקטריק 
(המציאו את הגלגל מחדש ) ואנו רואים היכן יפן היום ממוקמת בזירה העולמית . האם זה מה שיקרה גם בהודו ? ומה המשמעות של זה על השוק הישראלי ?


נאוה שלו  2007
נאוה שלו  היא היזמת של גלובל רילוקשיין בעלת 16 שנות ניסיון בעבודה עם חברות הייטק בישראל ובשוק הבינלאומי .האתר לחברות בכתובת 
www.globalrelocation.ca/consulting יפורסם בקרוב.
למאמרים נוספים בקרו  ב
http://nshalev.gblogs.co.il  לתגובות nshalev@globalrelocation.ca

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798