It’s All About Relationships

יחסים בין אישיים טובים אינם מתרחשים מעצמם.

אנו נוטים להשתמש במושג של "כימיה" במצב שבו אנו מרגישים נוח במחיצת אדם אחר, מרגישים שיש תחומי עניין משותפים, או במצב בו אנו יכולים להביע את עצמנו בחופשיות. ברוב המקרים אנו מרגישים שהאדם האחר אף הוא מרגיש נוח במחיצתנו, ולרוב מחבב אותנו. המושג של "כימיה" הוא מושג הדדי בד"כ לא יוצר מצב שבו אנו מרגישים "כימיה" עם אדם אחר והוא אינו מרגיש כימיה איתנו. כאשר אנו מרגישים נוח עם אדם אחר אנו למעשה נמצאים "באזור הנוחות" היחסים כביכול זורמים או מתנהלים מעצמם.

הבעיה עם המושג של "כימיה" הוא שנראה שהיחסים שלנו עם אנשים אחרים הם תוצר מסתורי שבו אנחנו מרגישים: נוח, לא נוח או ניטראלי. למעשה היחסים שלנו עם אחרים תלויים ביכולת שלנו לנהל אותם באופן אפקטיבי. יחסים טובים אינם תוצאה מסתורית של "כימיה" אלא מבוססים על ניהול יחסים אפקטיבי הכולל את היכולת לנהל חוסר הסכמות, קונפליקטים או משברים.

בנייה של יחסים טובים היא מאתגרת מכיוון שהאנשים סביבנו (באם זה צוות העובדים, לקוח, ספק)שונים מאיתנו לכל אחד מהם יש אמונות עמדות או התנהגויות אשר ייחודיות והרבה פעמים שונות מאשר לנו. עבודה בסביבה גלובלית דורשת למידה ואימון נוסף מאחר שקיימת השפעה נוספת של מרכיב התרבות. אנשים מתרבות אחרת יש מערכת קוגניטיבית וההתנהגותית המבוססת על התרבות אשר אליה הם שיכים ועל כן יוצרת ממד נוסף ומאתגר לניהול היחסים עם אנשים רב תרבותיים המחזיקים בערכים, התנהגויות וקודים עסקיים שונים משלנו.

שני מרכיבים ההכרחיים לבנייה של יחסים טובים

ישנם שני מרכיבים אשר הכרחיים לבנייה של יחסים טובים (מקצועיים ואישיים) עם אחרים:

א. אמון (trust) – במצב שבו אנו מרגישים אמון כלפי אדם אחר. אנו למעשה מצפים שהוא ינהג בהתאם לצפיותינו ממנו. אמון בד"כ מבוסס על ניסיון קודם של התנהגות צודקת מצד אדם אחר. במסגרת האינטראקציה בעבודה בניית אמון יכולה לבוא לידי ביטוי במסירה של מידע מהימן ללקוח.

ב. כבוד (respect) – כבוד לאדם אחר היא הערכה וקבלת העמדות המקצועיות או תכונות האישיות של אדם אחר (שבד"כ שונה ממך). כבוד יכול להתבטא למשל בהקשבה אמיתית לצרכים או תלונות של הלקוח.

בנייה של אמון וכבוד הדדי אינה פועל יוצא של אינטראקציה חד פעמית אלא תהליך שבו מרכיבים אלה נבנים לאורך זמן.

איכויות ורמות שונות של יחסים

(Jerry Acuff et.,al. (2007 מציעים את פירמידת היחסים בין אנשים (מהתחתית למעלה):

  1. אנשים שאינם מכירים אותי בשמי.
  2. אנשים אשר מכירים אותי בשמי.
  3. אנשים שמחבבים אותי (אנשים שלא איכפת להם להיות במחיצתי).
  4. אנשים שהינם ידודיתיים כלפי.
  5. אנשים שמכבדים אותי.
  6. אנשים שמעריכים את היחסים עימי.

מחברים טוענים שרוב היחסים של אנשים הם ב 4 הדרגות הראשונות כאשר האתגר הוא לבסס יחסים עם אחרים אשר יגיעו לשתי הרמות העליונות כלומר ליחסים של כבוד או הערכה כלפי אדם אחר. אני לא מקבלת את מבנה הפירמידה וההבחנות בין רמות היחסים השונות בשלמותם. למשל המרכיב של כבוד הוא לדעתי הוא בסיסי והכרחי בכל רמה של יחסים. למרות זאת רעיון הפירמידה הוא טוב מאחר שהוא מדגיש את הרצף מבחינת מידת ההכרות עם האדם ועומק היחסים כמו גם היכולת לעבור מרמה אחת לרמה יותר גבוהה (אין זה הכרחי לעבור את כל הרמות).

מספר עקרונות חשובים ביחס לפירמידה:

א. קל יותר לרדת בפירמידה מבחינת איכות היחסים מאשר לעלות. די לתת הבטחה ללקוח או עובד ולא לקיים אותה כדי שהיחסים ישתנו ביום אחד. מאידך באופן פרדוקסאלי, דווקא במצבים של קונפליקט או אכזבה יש הזדמנות לחזק את הקשר. למשל נניח שהבטחת ללקוח שהוא יקבל את הזמנתו ביום מסוים ואינך יכול לקיים את ההבטחה. התקשרות ללקוח והצגה פשוטה של העובדות תאפשר חיזוק של היחסים עם הלקוח על אף העובדה שהוא מאוכזב.

ב. קשת ורמות היחסים עם אחרים תלויה במידה שבה הם חשובים לכם מבחינה מקצועית ואישית ובהתאם לזה רמת ההשקעה בקשרים השונים.

פירמידת היחסים מושתת על שני נדבכים חשובים נוספים מחד, עניין ואכפתיות אמיתיים כלפי אנשים אחרים השונים ממך ושנית תפיסה שלך את עצמך כלומר כדי לבנות יחסים טובים עם אחרים הכרחי שיהיו לך יחסים טובים עם עצמך (כפי שאריך פורום כותב בספרו "אמנות אהבה" כדי לבסס יחסי אהבה עם אחרים קודם כל עליך לאהוב את עצמך) תופתעו אבל הרבה אנשים לא מפרגנים לעצמם או בעלי ביקורת עצמית גבוהה.

שלושת העקרונות לבנייה של יחסים טובים.  

ישנם שלוש עקרונות לבנייה של יחסים טובים והם:

א. מודעות והבנה שהיחסים עם אחרים חשובים להצלחה שלך מבחינה עסקית ומקצועית.

ב. רצון כנה ואמיתי להכיר את האדם האחר – לא ניתן לבסס יחסים טובים ואפקטיביים עם אדם אחר מבלי שמכירים אותו. הכלי של שאילת שאלות הוא כלי היכול לסייע להכרה של אחרים.

ג. מעשים – "מעשים הרבה יותר חזקים ממילים" לא די לדבר חשוב גם לעשות. אזי אם הבטחת ללקוח דבר מסוים אזי אתה תעשה כל מה שנדרש בפועל כדי לעמוד בהתחייבות. או הבטחת לשלוח את החוזה עד יום שני הבא תדאג שאכן זה ישלח בזמן. התנהגויות שלך יותר מכל דבר אחר מדברות בעד עצמם ומשפיעות על היחסים.

כל קשת המשימות של מנהלים כמו למשל ניהול הצוות, חתימה על הסכם עם ספק, קשר עם לקוחות, בנייה של שיתופי פעולה כולם דורשים  פיתוח של כישורים (רב תרבותיים) לבניה של יחסים טובים ואפקטיביים עם אחרים.

היכולת לבסס יחסים טובים עם אחרים תביא להשגת המטרות והצלחה עסקית. עבודה בסביבה גלובלית מאתגרת עוד יותר מבחינת הבנייה של יחסים בין אישיים הדרושים כדי לנהל צוות רב תרבותי ליצור שותפויות עם פרטנרים מתרבות אחרת, וניהול קשרים עם לקוחות רב תרבותיים אלה דורשים אינטליגנציה תרבותית ושימוש במודל העסקי הרב תרבותי.


 

___________________________________________________

נאוה שלו היא היזמת של גלובל רילוקשיין בעלת 16 שנות ניסיון בעבודה עם חברות הייטק בישראל ובשוק הבינלאומי. האתר לחברות בכתובת www.globalrelocation.ca/consulting .למאמרים נוספים בקרו ב http://nshalev.gblogs.co.il לתגובות [email protected]

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798