האם בעיה אישית של עובדים היא גם בעיית הארגון?

 

ג. מהנדסת בצוות פיתוח עוברת תהליכי גירושין קשים - האם זה צריך לעניין אותנו כמנהלי משאבי אנוש?
מנהלי משאבי אנוש, בעיקר בחברות הייטק צעירות, יינטו לעיתים לאמור שאצלם כלל לא קיימות בעיות מסוג זה. העובדים צעירים ובריאים ואם ישנה בעיה אישית/משפחתית, הם יידעו להסתדר עימה בכוחות עצמם. ארגונים אחרים יטענו, שבכל מה שקשור לחיים הפרטיים של עובדיהם אין בכוונתם להתערב.
מחקרים מצביעים על כך שמשברים בנישואים קורים בשכיחות גבוהה בין השנה החמישית לשביעית. אלו השנים שבהן הזוג הופך בדרך כלל למשפחה ובמקביל משקיע רבות בפיתוח הקריירות של בני הזוג. לכן דווקא בשנים אלו הם עשויים להזדקק יותר לעזרה וסיוע.
ואכן נמצא, שאחוז הגירושין בקרב עובדי חברות ההייטק גבוה יותר לעומת האחוז בחברות אחרות שהן פחות מוכוונות קריירה.
בנוסף קיימים בקרב העובדים גם מצבים חוצי גיל ומעמד כלכלי כמו דיכאון, מחלות קשות וכו'
נמצא לדוגמא ששכיחותה של תופעת הדיכאון בישראל עומדת על כ- 13%. הנזק שנגרם למשק הישראלי עקב היעדרויות מהעבודה כתוצאה מדיכאון הוא כ-3.3 מיליארד שקל בשנה
אך למרות המחקרים שמצביעים על ירידה בפרודוקטיביות של עובדים הסובלים מדיכאון או מבעיות אישיות אחרות ועל שיעור היעדרות גבוה בקרב העובדים האלה, מעטים הם המעסיקים שמוכנים להשקיע בטיפול ובהתייחסות לנושא זה.
מנהלי משאבי אנוש שיבחרו לסייע לעובדים בהתמודדות עם מצבי קושי מסוג זה יכולים למצוא בשירותי ה-EAP שותף מועיל ובעל ערך מוסף רב בסיוע לעובדים, למנהלים ולאנשי משאבי אנוש.

שירותי הEAP- (Employee Assistance Programs)
הם תוכניות סיוע לארגונים ועובדים בהתמודדות עם מצבי קושי אישיים ומשפחתיים, במימון מקום העבודה. שירותים מעין אלו קיימים בארה"ב ובאירופה כבר שנים רבות כביטוי לתפיסת עולם הקושרת בין שיפור איכות החיים הכוללת של העובדים ותפקודם בעבודה.
ההנחה הבסיסית היא שכאשר עובד מתמודד עם קושי אישי או משפחתי- תפקודו יורד. הוא מאחר, נעדר, פחות מרוכז, נתון למצבי רוח ויעילותו יורדת.
סיוע מקצועי שניתן לו ע"י הארגון יכול להחזיר אותו לתפקוד בזמן הקצר ביותר. כמו כן הוא גם מוקיר תודה לארגון בשל כך ומחויבותו למקום העבודה עולה.
השירות מתייחס לטווח רחב מאוד של נושאים: לחץ, חרדה, דיכאון, פוסט טראומה, קשיים בזוגיות, גירושין, בעיות משפחתיות- קשר הורה-ילד, קונפליקטים בין אחים, בעיות של ילדים ומתבגרים. בעיות בריאות, מחלות קשות ואשפוזים, מוות ושכול, הפרעות אכילה, התמכרויות ואלימות במשפחה, מציאת איזון בין המשפחה לעבודה, או כל בעיה אישית ומשפחתית אחרת.

השירות ניתן באמצעות ייעוץ טלפוני (הזמין24/7) או בפגישות אישיות עם אנשי מקצוע בתחום הטיפולי.
וכן ניתנים שירותי מידע, קישור והפניות לגופים ציבוריים, קהילתיים וממשלתיים.
השירות הינו חיצוני (outsourcing) ודיסקרטי, מה שמקל מאד על פניות העובדים.

מנהלי משאבי אנוש בארגון הם היוזמים ומניעי התהליך. הנושא נמצא תחת המטריה שלהם ובהביאם את השירות לארגון ניתן בזאת ביטוי אמיתי (ולא כקלישאה בלבד) לחשיבות שרואה הנהלת החברה במתן סיוע לעובדים בהיותם הנכס החיוני ביותר של החברה.
השירות כמובן עומד לצידם של אנשי משאבי אנוש ולא בא להחליפם בטיפול בנושאים אישיים של העובדים.
נלקחת גם בחשבון העובדה שמנהלי משאבי אנוש עוסקים במגוון רחב של נושאים ולא תמיד זמינים או בעלי ידע בטיפול בבעיות מורכבות ובמצבי משבר וחירום אישיים או ארגוניים.
בעיות כדוגמת: איומי התאבדות או מצבי דיכאון קשים וכן מצבי חירום ארגוניים בעקבות מלחמה, מוות של עובדים וכו'.
אנשי ה- EAP שהם בעלי מקצוע ובעלי ניסיון בתחום הטיפולי ובתחום הטיפול במצבי משבר, יכולים לסייע רבות בבעיות אלה.

 

______________________________

הכותבת : עדה דיבון חברת מצבים.

 

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798