ניהול הפרדוקס

 

מהו פרדוקס ?

פרדוקס הוא שתי אסטרטגיות,גישות או רעיונות אשר סותרים זה את זה.

תהליך קבלת החלטות המסורתי מבוסס על הגישה המדעית אשר מניח עולם ודאי קוהרנטי ומסודר . תהליך קבלת החלטות במציאות כזו היא בחירה שלאחת מבין גישות סותרות . תהליך קבלת החלטות זה למעשה מבוסס על החשיבה "זה או זה" ורצון למצוא את "הגישה הנכונה.

השוק הבינלאומי אינו קוהרנטי , אינו ודאי ומשתנה תדירות בשוק בעל מאפינים כאלה הבחירה ביו שתי אלטרנטיבות במודל לינארי מסודר לא תביא לתוצאות טובות. המודל האלטרנטיבי לקבלת ההחלטות הוא ניהול הפרדוקס (paradox management ( והוא כולל את השלבים הבאים:

קבלה של העובדה שהשוק מאופיין בפרדוקס ויש אסטרטגיות וגישות ואין צורך לישב ביניהם.

אלימינאציה של החלקים הלא טובים בכל אחד מקצוות הפרדוקס.

בניה ופיתוח של רעיונות ודרכי פעולה אשר מבוססים על שתי הגישות הסותרות של הפרדוקס.

מנוף שתי הגישות הסותרות לגישה שלישית אשר יש בה מרכיב חדש.

הבנת וגילוי של ההשלכות והתוצאות של אימוץ של הגישה השלישית.

האם בשוק אשר מאופיין בחוסר ודאות,חוסר שיטתיות וקושי לתכנן לטווח ארוך מנהלים אמורים לחפש פשטות ( simple ) או מכיון שהשוק הוא מורכב לא ניתן לקבל החלטות פשוטות ועל כן רק החלטות מורכבות תהיינה אפקטיביות.


השאיפה לפשטות היא דבר טוב אך יש להזהר מפשטנות (simplicity ). פשטות אינה פשטנות. אנחנו לעיתים מחפשים תשובות פשוטות כי לא שאלנו שאלות עמוקות. אנו מעוניינים בפשטות שהיא תוצאה של עבודה קשה של מיזוג ומנוף של אסטרטגיות וגישות סותרות. בודאי שאין תשובות פשטניות למצבים מורכבים אך גם אין תשובות פשוטות למצבים מורכבים. אנחנו למעשה מחפשים מה שקרוי "מורכבות פשוטה" (simple complex ).


ניהול הפרדוקס מאפשר למעשה ליצור משהו חדש שיש בו אלמנט של סינתזה ,מנוף, אלימנאציה ויצירתיות. אימוץ הגישה של ניהול הפרדוקס מורידה את הלחץ הפסיכולוגי שיש על מנהלים להיות "קוסמים" ולחפש את התשובה הנכונה. בשוק הנוכחי אין אסטרטגיות, גישות או דרכי פעולה אשר הן נכונות אבסולוטית שאותם צריכים למצוא או אליהם צריך לשאוף אלא להפך האתגר הוא ליצור אסטרטגיה או גישה חדשה אשר מבוססת על מינוף שתי הגישות הסותרת אך חדשנית או טובה יותר מכל אחת מהן.


דוגמאות לשאלות ומצבים פרדוקסליים אשר בם נתקלים מנהלים הם למשל:

האם אנו צריכים לתכנן לטווח קצר או טוח ארוך?

האם להקטין את הסיכונים או לקחת יותר סיכונים?

האם כדאי שנרוץ יותר מהר כדי שלא נמות או כדאי שנרוץ לאט?

האם החברה שלנו צריכה להגדיל את המשאבים או לחסוך?


נסו לחשוב אתם על סוגיה אשר לגביה נדרשתם לקבל החלטה:

מהן הגישות או האלטרנטיבות הסותרות אשר לגביהן נדרשתם לקבל החלטה.

מה היה תהליך קבלת ההחלטות

האם לדעתכם ההחלטה שהתקבלה בסופו של דבר היה בה אלמנט חדש או חדשני.


אם בשוק הקודם חברות יכלו לבנות יתרון תחרותי על סמך בחירה בין אלטרנטיבות במודל לינארי מסודר. בחירה של "זה או זה" אינה יכולה לספק לחברה יתרון תחרותי בשוק הנוכחי אשר מאופיין בחוסר ודאות ,מורכבות ושינויים תכופים. ניהול הפרדוקסים הוא אסטרטגיה אשר עוזרת למנהלים להתמודד עם מאפינים המורכבים של השוק היא מאפשרת מינוף של אסטרטגיות וגישות סותרות תוך יצירה של משהו חדש וחדשני. היא מאפשרת מעבר מחוסר ודאות להזדמנות וליצירה של משהו חדש שמאופיין במורכבות פשוטה.


שימוש של מנהלים בתהליך של ניהול פרדוקסים יסייע לקבלת החלטות טובות יותר ובנייה של יתרון תחרותי והצלחה כלכלית בשוק הבינלאומי.

 



© נאוה שלו 2008 .כל הזכויות שמורות.

נאוה שלו היא יועצת מאמנת כותבת והיזמת של גלובל רילוקשיין עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומי . גלובל רילוקשיין יעוץ מספקת שרותי
יעוץ בתחומים אסטרטגיים וניהוליים לחברות בינלאומיות..למידע נוסף בקרו באתר www.globalrelocation.ca/consulting  בבלוג :  http://Nshalev.gblogs.co.il  כמו כן ניתן ליצור איתה קשר ב [email protected]



מילות מפתח: פרדוקס, ניהול הפרדוקס ,אסטרטגיה ,קבלת החלטות , חוסר ודאות,מורכבות , פשטות , מורכבות פשוטה , יצירתיות , חשיבה יצירתית, שוק הבינלאומי , שאילת שאלות . מודל לינארי .


 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798