שיתוף הלקוח בתהליכי החדשנות בחברה כאסטרטגיה לצמיחה והצלחה כלכלית

 
יש כאן מעבר מתפיסה של הלקוח כצרכן פסיבי של שרותים ומוצרים ועד לשותף מלא בתהליכי המחקר והפיתוח בחברה.רמת השיתוף של הלקוח יכולה לנוע על סקלה כאשר בקצה אחד המחקר והפיתוח נעשה באופן בלעדי על ידי צוות המחקר והפיתוח של החברה (חדשנות סגורה) ובקצה השני שיתוף מלא של הלקוח בין שתי קצוות אלה יכולות להיות רמות שונות של שיתוף.
 
IBM היא דוגמא טובה לאימוץ של מודל של חדשנות פתוחה.החברה בנתה תהליך של העלאת רעיונות למוצרים אשר כלל 140,000 לקוחות, ספקים, אוניברסיטאות ואחרים. החברה מחפשת לגייס לקוחות שהם גם מפתחים. היא משתמשת בחדשנות פתוחה כאשר היא מנסה למכור טכנולוגיות חדשות וזאת כדי לשווק באופן מהיר יותר טכנולוגיות חדשות. לעומת זאת בפיתוח של טכנולוגיות הקשורות לעסקי הליבה של החברה היא משתמשת בתהליך של חדשנות סגורה. 
 
חברות נוספות אשר היו בין המקדימות לאמץ מודלים שונים של חדשנות פתוחה הן  פרוקטר וגמבל וחברת המזון קראפט. דוגמא נוספת היא נוברטיס חברה שויצרית לפיתוח תרופות המקציבה 30% מתוך 1.2  ביליון דולר שהוא תקציב המחקר והפיתוח שלה לשיתופי פעולה עם אחרים.   
 
כיצד שיתוף הלקוח ובתהליכי המחקר והפיתוח בחברה מקדם צמיחה אורגנית והצלחה כלכלית של החברה? באמצעות ארבעה מנגנונים עיקריים:  
 
1.חדשנות תרבותית.
שיתוף הלקוח בתהליכי המחקר והפיתוח מאפשר הענות טובה יותר לצרכים התרבותיים והיחודיים שלו. משתנה התרבות (במשתנה של תרבות אנו מתכוונים לערכים אמונות,התנהגויות וסגנון חיים של קבוצה אתנית מסוימת  )משפיע  על צרכיו של הלקוח וטעמו. שיתוף זה מאפשר לא רק פיתוח של מוצרים ושרותים אשר מבוססים על הצרכים היחודיים של הלקוח אלא יכולת הכרות טובה יותר ( באמצעות עבודה המשותפת )  המאפשרת לצוות המחקר והפיתוח לעמוד גם על הצרכים הלטנטיים והעתידיים של לקוחות דבר המסייע לפיתוח מוצרים עתידים נוספים.
 
2. הקטנת הסיכון וחסכון במשאבים.
פיתוח מוצרים בשיתוף הלקוח מאפשר את הקטנת הסיכון בפיתוח מוצרים או שרותים אשר אינם עונים על הצרכיים האמיתיים של לקוחות דבר החוסך משאבים לחברה.
 
3. ביסוס יחסים בין אישיים טובים עם הלקוח
-  שיתוף הלקוח בתהליכי המחקר והפיתוח מטשטשים את הבחנות בין לקוח לספק ומסייעים למילוי הצרכים הגבוהים יותר שלו בפירמידה של מסלאו שהם הערכה עצמית ומימוש עצמי . יחסים טובים עם הלקוח מגבירים את נאמנותו דבר המשפיע על  קניה חוזרת של מוצרי החברה כמו גם לסבלנות רבה של הלקוח לפגמים  וליקויים במוצר או בשרות.  
 
4. חיזוק היתרון תחרותי - סקרים מעידים שלקוחות מעוניינים ביותר מאשר מוצרים הם מעוניינים ביחסים בין אישיים עם הספק. חברות אשר עוברות לתהליכים של חדשנות פתוחה ושיתוף הלקוח מחזקות את היתרון התחרותי שלהם ביחס למתחרים אחרים בשוק אשר ממשיכים לפתח המודל של חדשנות סגורה
 
המושג של חדשנות פתוחה צמח רק לפני חמש שנים מאז אנו רואים שהרבה חברות גלובליות מאמצות מודלים שונים של חדשנות פתוחה למעשה חברה גלובלית אינה יכולה לשמור על היתרון התחרותי שלה בשוק הבינלאומי ללא השימוש במודל פתוח של חדשנות . אך אימוץ של מודלים של חדשנות פתוחה אינו נחלתן רק של החברות הגלובליות ואנו רואים שגם חברות בנוניות וקטנות מאמצות אותו . כך למשל בבלגיה 60% מהחברות הגלובליות אימצו תהליכים של חדשנות פתוחה. בדנמרק  14% מהחברות הקטנות והגדולות משתפות פעולה עם ארצות אחרות בשוק האירופי ו% 5 מהן משתפות פעולה על בסיס בינלאומי.  
 
התוצאות של השימוש במודלים של חדשנות פתוחה אינן  חד משמעיות ומעלות שאלות לגבי המחיר של שיתוף הפעולה כמו דליפה של מידע ,שמירה על עסקי הליבה של החברה כמו גם סוגות נוספות . המזכיר הכללי של תעשיית מחקר והפיתוח האירופאית אנדרה דירינג  מציין שיש מעט מאד חברות אשר טובות בישום מודלים של חדשנות פתוחה.
אם ההנחה היא שחברה הופכת טובה בכל פעילות אשר אותה היא עושה הרבה פעמים ( כמו אנשים )  אזי נראה שככל שחברות ישתמשו יותר במודל של חדשנות פתוחה הן יבנו את המודל אשר מתאים לחברה שלהם.
המעבר לאסטרטגיה של שיתוף פעולה ואימוץ של מודלים פתוחים הוא כורח המציאות בשוק הבינלאומי וחברות אשר ישכילו לאמץ מודלים חדשים של עבודה יוכלו לשמור על היתרון התחרותי שלהם בשוק דבר שיקדם צמיחה והצלחה כלכלית.  
 
כיצד מתבצע המחקר והפיתוח בחברה שלכם ומה דעתכם על המודל של חדשנות פתוחה? 


נאוה שלו 2008 כל הזכויות שמורות
נאוה שלו היא יועצת מאמנת כותבת והיזמת של גלובל רילוקשיין עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומי . גלובל רילוקשיין יעוץ מספקת שרותי יעוץ בתחומים אסטרטגיים וניהוליים לחברות בינלאומיות..למידע נוסף בקרו באתר
www.globalrelocation.ca/consulting  בבלוג :  http://Nshalev.gblogs.co.il  כמו כן ניתן ליצור איתה קשר ב nshalev@globalrelocation.ca

מילות מפתח : חדשנות פתוחה, חדשנות סגורה, אסטרטגיה של שת"פ , שיתוף הלקוח , מחקר ופיתוח , חסכון    במשאבים, סיכון , יחסים בין אישיים , יתרון תחרותי, גלובליזאציה , נאמנות לקוח ,      IBM , Kraft     


 

 

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798