ניהול חדשני של תהליך החדשנות – הדבר הבא !


בחמש שנים האחרונות אנו עדים לשינוי תהליכי החדשנות המסורתית ומעבר לתהליכים של חדשנות פתוחה ( שיתוף של לקוחות,ספקים אוניברסיטאות ואחרים בתהליך ). תהליך זה המציא מחדש מספר עקרונות אשר היו מקובלים בתהליך החדשנות המסורתית:

א. מעבר מתהליך פנים חברתי לתהליך חיצוני.
מעבר מתהליך שבו תהליך המחקר והפיתוח נעשה באמצעות קבוצה קטנה של אנשים מתוך החברה לתהליך שבו המחקר והפיתוח נעשה על ידי קבוצה גדולה של בעלי עניין :עובדים, לקוחות , ספקים אוניברסיטאות ואחרים. אנו רואים חברות כמו פרוקטר וגמבל ש 40%  מתהליכי מחקר והפיתוח נעשים בתהליכי חדשנות פתוחה , IBM  ,     HPואחרים אף הם משתמשים בתהליכים של חדשנות פתוחה.

ב. גיוס מועמדים חדשניים.
אם בעבר חברות ניסו לאתר ולגייס מועמדים חדשניים ( איתור וגיוס של האדיסון הבא ) היום חברות מבינות שהדרך לייצור רעיונות חדשניים ויצירתיים היא באמצעות אינטראקציה של  קבוצה הטרוגנית של בעלי עניין . כמות הרעיונות שאדיסון אחד יכול לייצר היא קטנה ביחס לכמות הרעיונות שקבוצה הטרוגנית של בעלי עניין ( גם אם אינם אדיסונים ) יכולה לייצר. שונות
( diversity  ) יוצרת חדשנות . 

ג.העלאת רעיונות חדשניים שהמתחרים שלך לא חשבו עליהם.
זה אולי מפתיע אבל אין כמעט רעיונות אשר המתחרים שלך לא חשבו עליהם קודם !  אפילו ההמצאות של בל ואדיסון היו לפניהם  אך הם היו אלה שהוציאו אותם אל הפועל. פורד לא המציא שום דבר חדש אלא רק חיבר באופן אפקטיבי מספר רעיונות אשר הביאו לפיתוח של מערכת הייצור ההמוני.  שני הסטודנטים מהארוורד שהקימו את סיסקו לא המציאו את הראוטר הראשון אלא רק האיצו את היישום שלו.

התהליך של חדשנות פתוחה הוא תהליך חדש לפיתוח של מוצרים אשר עיצב יכולת לפתח מוצרים ושירותים אשר עונים טוב יותר לצרכים של לקוחות רב תרבותיים. 

חברות אשר אמצו תהליכים של חדשנות פתוחה ראשונות צוברות יתרון תחרותי בהשוואה למתחרים בגלל היכולת שלהם להפיק יותר רעיונות ולפתח יותר מוצרים ושירותים אשר מספקים ערך חדש ללקוח. ככל שמספר רב יותר של חברות יאמצו את השימוש במודל של חדשנות פתוחה כך הוא יהפוך לסטנדרטי  ולא יספק יתרון תחרותי בהשוואה למתחרים. כך למשל בבלגיה 60% מהחברות הבינלאומיות אימצו תהליכים של חדשנות פתוחה. 
כמו כן, מוצרים  ושירותים חדשניים ומותאמים לצרכי הלקוחות מספקים יתרון תחרותי לזמן קצר מאחר שדגמים או מוצרים חדשניים ( אשר מפותחים בד"כ על ידי סטאראפים בתהליך של  distruptive innovation  ) יוצאים לשוק  באופן תדיר ותופסים את מקומם של המוצרים והשירותים הקודמים. 

אז מה הדבר הבא?

הדבר הבא הוא ניהול של תהליך  החדשנות (משלב סיעור המוחות – בחירת רעיונות מובילים והפיתוח ) באופן יעיל  ומהיר  יותר מאשר המתחרים. היתרון התחרותי יושג באמצעות מהירות יעילות ואפקטיביות של תהליך החדשנות  בהשוואה למתחרים. ככל שהחברה תרכוש יכולת ליבה ( core competence  ) אשר תאפשר לה לבצע את התהליך באופן  יעיל ומהיר כך היא תשיג יתרון תחרותי בהשוואה למתחרים. 

אם האתגר של חברות בעבר היה כיצד לפתח מוצרים חדשניים יותר מאשר המתחרים .היום האתגר הוא כיצד לנהל את התהליך החדשנות בצורה אפקטיבית יותר מאשר המתחרים. אתגר שהוא למעשה אתגר ניהולי !  חברה שתרכוש יכולת ליבה אשר תאפשר לבצע את התהליך באופן שוטף ומהיר ואפקטיבי תשיג יתרון תחרותי בהשוואה למתחרים.
 
באופן לא מפתיע מיקרוסופט משיקה מוצר חדש  שנקרא IPM- INNOVATION PROCESS  MANGEMENT    
אשר מסייע ללקוחות שלה להשתמש בטכנולוגיית מידע לניהול אפקטיבי של תהליך החדשנות. המוצר מאפשר ניהול של שלושת התהליכים המרכזיים בתהליך החדשנות:
א.ניהול התהליך של העלאת הרעיונות בקבוצה.
ב. ניהול תהליך המיון ,הערכה והפיתוח של הרעיונות.
ג. ניהול של הפרויקט - העברה של הרעיונות לפיתוח.

Boggio Joe   מנהל חטיבת הפתרונות החדשניים במיקרוסופט אומר עם ההשקה של המוצר החדש – "הלקוחות שלנו מעוניינים בגישה סיסטמית לניהול החדשנות באופן שיעניק להם יעילות ומהירות." 

המוצר של מיקרוסופט  עונה בדיוק לאתגר הבא של חברות בניהול של תהליך החדשנות כאשר הוא מסייע בשני צמתים עיקריים:
א.בחירת הרעיונות הטובים ביותר מכלל הרעיונות.
ב.ביצוע - העברת רעיונות לפיתוח באופן מהיר ויעיל.
 
מיקרוסופט  מקווה באמצעות המוצר החדש לעצב  (  shaping strategy  ) את השוק בשנית ( לאחר תוכנת חלונות )  וליצור סטנדרט עבודה חדש בניהול תהליכי חדשנות. 

ומה לדעתכם יהיה הדבר הבא ?  


© נאוה שלו 2008  כל הזכויות שמורות.
נאוה שלו היא יועצת ,מאמנת וכותבת עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומי. בקרו
ב www.nsg-consulting.com   ניתן ליצור איתה קשר ב   nshalev@nsg-consulting.com  


מילות מפתח:  יתרון תחרותי , חדשנות פתוחה, חדשנות סגורה , חדשנות בתהליכים , חדשנות מבוססת מוצר , ניהול תהליך החדשנות , עיצוב שוק  IBM  HP ,KRAFT ,   יכולת ליבה    מיקרוסופט.

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798