שינוי האופן שבו מנהלים מנהלים?


במשך תקופת הבחירות לנשיאות הייתה לנו הזדמנות להתודע לסגנון המנהיגות חדש שבא לידי ביטוי במספר מאפיינים:
- פתיחות , שיתוף ותקשורת רגשית ואישית עם כל אחד מהאנשים סביבו ( אפילו עם היריבים והאוייבים ).
- העברת האחריות ( ACCOUNTABILITY ) והמחויבות לאנשים.
-
סגנון קבלת החלטות בקבוצה תוך שיתוף מגוון רב של אנשים ( DIVERSITY ).
- שימוש בכלי של ENGAGEMENT במקום בכלי של סמכות.

זה אולי יפתיע אתכם אבל ההגדרה של תפקיד המנהל לא השתנתה במשך 100 שנים האחרונות. FAYOL ENRYH אחד מהתאוריטקנים של הנהול מגדיר ב 1917 את תפקיד המנהל- כמארגן ,מתאם , נותן הוראות ומפקח. הגדרה שלהרבה מנהלים נשמעת כיום די נכונה. כך נראה שתפקיד המנהל הוא לוודא ביצוע

( EXECUTION). אחד מהנושאים הכי נדונים בתחום של ניהול הוא הנושא של "הנעת עובדים ומוטיבציה" בניסיון להבין מהי "תרופת הפלא" אשר תסייע למנהל להניע את העובדים שלו ?

התשובה של אובמה מייצגת את סגנון הניהול החדש והיא: ספק לאנשים משמעות ,ספק להם מטרה גבוהה יותר ותקווה והם כבר יעשו את כל מה שנדרש כדי להצליח. אין צורך להניע אותם ( וגם אי אפשר ) מאחר שהמטרה כמו גם ההצלחה היא המטרה וההצלחה שלהם.

וכאן נשאלת השאלה מדוע יש לשנות את סגנון הנהול והגדרת תפקיד המנהל ?

השווקים של היום השתנו ללא הכר והם מאופיינים בחוסר וודאות , מורכבות , שינויים תכופיים ,ותחרות רבה יותר.בסביבה עסקית זו ישנם שלושה פרמטרים החשובים לצורך בניית יתרון תחרותי והצלחה כלכלית של חברות והם: יכולת השתנות ( CAPABILITY CHANGE ), הסתגלות פרואקטיבית ( AGILITY ) וחדשנות.

שלושת מאפיינים אלה תלויים ביכולת של המנהל ליצור קבוצה של אנשים שיש להם את הרצון לחלוק עימו את המטרות של הארגון .כלומר לעצב ארגון ( קבוצה של אנשים ) אשר יש להם את הרצון והיכולת לשנות את הארגון ולעצב חדשנות בכל רגע נתון .זה מה שאנו מכנים ארגון בעל ביצועים גבוהים.

הכלי של סמכות לא ישיג את המטרה של ארגון בעל ביצועים גבוהים שיש לו את שלשות הפרמטרים אשר ינבאו יתרון תחרותי והצלחה כלכלית. הכלי שמחליף את הסמכות הוא כלי ה ENGAGEMENT והוא מבוסס על חמש הנחות עיקריות:

א.תפיסה והרגשה של העובדים שיש משקל לדעתם.

ב. עבודה בצוות ושיתוף פעולה.

ג. יצירת חזון ועתיד חדש - יכולת לתאר עתיד אופטימי ומבטיח מעצב מעורבות ואכפתיות מאחר שאנשים מתחברים לחזון לדרך.

ד. עקרונות דמוקרטיים יכולת לשתף במידע ובתהליכי קבלת החלטות קבוצתיים שבהם לכל אחד יש אפשרות לומר את דעתו ולהשפיע. תהליכים של שיתוף במידע ושיתוף בקבלת החלטות יוצרת אמינות ( credibility ) בתהליך ובדרך.

ה. בניית תוכנית פעולה שהיא תוצר של כלל העובדים ( ובעלי עניין אחרים כמו ספקים לקוחות ) ולא רק קבוצה קטנה של מנהלים.

הניצחון של אובמה בבחירות התבסס על היכולת המופלאה שלו לבנות ENGAGEMENT עם כל אחד ואחד מהאנשים. ENGAGEMENT מעצב יצירתיות וחדשנות,יכולת למצוא פתרונות לבעיות מורכבות ויכולת הסתגלות אקטיבית מהירה כלומר כל אותם מאפינים ההכרחיים לביצועים גבוהים והצלחה של מנהלים וחברות בשוק הנוכחי.

יש לשנות מהיסוד את תהליכי הנהול המסורתיים (שלושת התפקידים העיקריים של מנהל הם: נהול אנשים, ניהול משימות וניהול ידע ) ואת האופן שבו מנהלים מנהלים במיוחד חשובה ומאתגרת המשימה של נהול אנשים מאחר שהאנשים הוא המשאב הכי חשוב שיש לחברות היום ורק באמצעותם חברות יכולות לעצב יתרון תחרותי והצלחה כלכלית.

אובמה נכנס לבית הלבן עם הרבה מאד אמון וכבוד ותקווה של העם האמריקאי ואחרים בעולם. תהיה לו הזדמנות ב 100 ימים הראשונים לנסות להפוך את המילים להחלטות ולבצע . הסגנון הניהולי החדש הוא בעל עוצמה ואפקטיביות מאחר שהוא מאפשר למנהלים ולמנכ"לים לקבל החלטות ולבצע בסגנון WE ולא בסגנון I תוך יכולת לעצב ביצועים גבוהים אשר יביאו לבניית יתרון תחרותי והצלחה כלכלית בסביבה עסקית מורכבת ולא ודאית.

אשמח לשמוע את דעתכם.


׃ נאוה שלו 2009

נאוה שלו היא המנכ"לית של NSG CONSUTING יועצת ,מאמנת וכותבת עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומי. בקרו ב www.nsg-consulting.com ניתן ליצור איתה קשר ב nshalev@nsg-consulting.com

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798